Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 25 marca 2021 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (C(2021)01906 - 2021/2618(DEA))

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: uzupełnienie dyrektywy 2013/36/UE w odniesieniu do ustalenia pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka

P9_TA(2021)0233

Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 25 marca 2021 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (C(2021)01906 - 2021/2618(dEA))

(2022/C 15/39)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)01906),

- uwzględniając pismo Komisji z 26 marca 2021 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z 10 maja 2021 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1  (CRD), w szczególności jej art. 94 ust. 2 i art. 148 ust. 5,

- uwzględniając projekt zestawu regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) 18 czerwca 2020 r. zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 2 ,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,

- uwzględniając fakt, że w określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu terminie, który upłynął dnia 18 maja 2021 r., nie zgłoszono sprzeciwu,

A. mając na uwadze, że zgodnie z CRD Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) miał przedstawić projekt rozporządzenia delegowanego do 28 grudnia 2019 r.; mając na uwadze, że EUNB opublikował projekt 18 czerwca 2020 r.; mając na uwadze, że w projekcie rozporządzenia delegowanego Komisja wprowadziła pewne zmiany redakcyjne w stosunku do projektu przedłożonego przez EUNB, a EUNB potwierdził 16 grudnia 2020 r., że te zmiany redakcyjne nie wprowadzają zmian politycznych ani merytorycznych zmian prawnych w treści projektu zatwierdzonego przez Radę Organów Nadzoru i w związku z tym nie sprzeciwia się kontynuacji przez Komisję procedury zatwierdzania projektu, w tym zmian, bez zasięgnięcia formalnej opinii EUNB;

B. mając na uwadze, że na rozporządzenie delegowane miały wpływ negocjacje w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/338 z 16 lutego 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów informacyjnych, zarządzania produktami i limitów pozycji oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/878 w odniesieniu do ich stosowania do firm inwestycyjnych, aby pomóc w wychodzeniu z kryzysu związanego z COVID-19 3 , która została opublikowana 26 lutego 2021 r., oraz zmieniła uprawnienia EUNB w taki sposób, aby firmy inwestycyjne objęte CRD i zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającej dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 4  do 26 czerwca 2021 r. nie musiały przestrzegać rozporządzenia delegowanego, ponieważ dla firm inwestycyjnych przewidziano przyjęcie osobnego rozporządzenia delegowanego; mając na uwadze, że okres kontroli rozporządzenia delegowanego ma się zakończyć 25 czerwca 2021 r.;

C. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zagwarantować jasność i pewność prawa, których potrzebują właściwe organy i instytucje kredytowe, aby na podstawie przepisów CRD, które weszły w życie 28 grudnia 2020 r., właściwie identyfikować podmioty podejmujące istotne ryzyko;

1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;

2. zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
3 Dz.U. L 68 z 26.2.2021, s. 14.
4 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.15.251

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 25 marca 2021 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (C(2021)01906 - 2021/2618(DEA))
Data aktu: 24/03/2021
Data ogłoszenia: 12/01/2022