P9_TA(2021)0233Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z 25 marca 2021 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (C(2021)01906 - 2021/2618(dEA))
(2022/C 15/39)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)01906),
- uwzględniając pismo Komisji z 26 marca 2021 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z 10 maja 2021 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 (CRD), w szczególności jej art. 94 ust. 2 i art. 148 ust. 5,
- uwzględniając projekt zestawu regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) 18 czerwca 2020 r. zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 2 ,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
- uwzględniając fakt, że w określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu terminie, który upłynął dnia 18 maja 2021 r., nie zgłoszono sprzeciwu,
A. mając na uwadze, że zgodnie z CRD Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) miał przedstawić projekt rozporządzenia delegowanego do 28 grudnia 2019 r.; mając na uwadze, że EUNB opublikował projekt 18 czerwca 2020 r.; mając na uwadze, że w projekcie rozporządzenia delegowanego Komisja wprowadziła pewne zmiany redakcyjne w stosunku do projektu przedłożonego przez EUNB, a EUNB potwierdził 16 grudnia 2020 r., że te zmiany redakcyjne nie wprowadzają zmian politycznych ani merytorycznych zmian prawnych w treści projektu zatwierdzonego przez Radę Organów Nadzoru i w związku z tym nie sprzeciwia się kontynuacji przez Komisję procedury zatwierdzania projektu, w tym zmian, bez zasięgnięcia formalnej opinii EUNB;
B. mając na uwadze, że na rozporządzenie delegowane miały wpływ negocjacje w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/338 z 16 lutego 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów informacyjnych, zarządzania produktami i limitów pozycji oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/878 w odniesieniu do ich stosowania do firm inwestycyjnych, aby pomóc w wychodzeniu z kryzysu związanego z COVID-19 3 , która została opublikowana 26 lutego 2021 r., oraz zmieniła uprawnienia EUNB w taki sposób, aby firmy inwestycyjne objęte CRD i zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającej dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 4 do 26 czerwca 2021 r. nie musiały przestrzegać rozporządzenia delegowanego, ponieważ dla firm inwestycyjnych przewidziano przyjęcie osobnego rozporządzenia delegowanego; mając na uwadze, że okres kontroli rozporządzenia delegowanego ma się zakończyć 25 czerwca 2021 r.;
C. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zagwarantować jasność i pewność prawa, których potrzebują właściwe organy i instytucje kredytowe, aby na podstawie przepisów CRD, które weszły w życie 28 grudnia 2020 r., właściwie identyfikować podmioty podejmujące istotne ryzyko;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.