INFORMACJA DOTYCZĄCA STANDARDOWEJ ZMIANY W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Mittelrhein"
PDO-DE-A1269-AM01
Data przekazania informacji:
28.12.2021
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Opis wina/produktów sektora wina oraz właściwości analityczne lub organoleptyczne
Opis:
Zmiana minimalnej naturalnej zawartości alkoholu oraz minimalnej masy moszczu (które to informacje przeniesiono z pkt 5.1 do pkt 3.2 specyfikacji produktu) w przypadku wina gatunkowego (Qualitätswein) produkowanego z winogron odmiany Dornfelder w latach występowania wyjątkowych warunków pogodowych.
Standardowe wartości dla wina gatunkowego produkowanego z winogron odmiany Dornfelder: całkowita zawartość alkoholu 8,8 % obj./68o w skali Oechslego.
DODANIE:
"Decyzją rady uznanego stowarzyszenia na rzecz ochrony wina »Mittelrhein« (Schutzgemeinschaft Mittelrhein) w latach występowania wyjątkowych warunków pogodowych minimalna naturalna zawartość alkoholu/minimalna masa moszczu z winogron odmiany Dornfelder może zostać ustalona na poziomie całkowitej zawartości alkoholu 8,3 % obj./65° w skali Oechslego. Takie ustalenia mają zastosowanie wyłącznie do rocznika, w którym przyjęto taką decyzję. Stowarzyszenie na rzecz ochrony ogłosi swoją decyzję odpowiednimi sposobami publikacji.
Poszczególne produkty są identyfikowane na podstawie nazwy oraz informacji dotyczących minimalnej naturalnej zawartości alkoholu/minimalnej masy moszczu, a także opisu właściwości organoleptycznych".
DODANIE:
Całkowita zawartość alkoholu wina objętego ChNP "Mittelrhein" wyprodukowanego bez wzbogacania może przekroczyć 15 % obj.
Uzasadnienie wprowadzenia zmiany:
Niewielkie zmniejszenie minimalnej zawartości alkoholu/minimalnej masy moszczu wina z winogron odmiany Dornfelder ma na celu umożliwienie wcześniejszego przeprowadzania zbiorów, aby ograniczyć do minimum negatywne skutki nowych szkodliwych organizmów. Przykładowo w 2014 r. muszka plamoskrzydła stała się zagrożeniem dla wcześnie dojrzewających czerwonych odmian winorośli. Opóźnianie zbiorów ze względu na obowiązującą do tej pory minimalną masę moszczu grozi znacznym obniżeniem jakości i ilości winogron zbieranych w takich latach.
W większym stopniu uszczegółowiono opisy właściwości organoleptycznych, aby lepiej odzwierciedlały właściwości poszczególnych produktów.
Dodając całkowitą zawartość alkoholu win produkowanych bez wzbogacania, skorzystano z klauzuli otwartej w rozporządzeniu UE.
2. Granice obszaru
Opis:
Ponownie wyznaczono granice obszaru ChNP "Mittelrhein".
DODANIE:
Sporządzono wykaz poszczególnych gmin, w tym okręgów i numerów okręgów.
Dokładne granice obszaru są widoczne na mapach, na których zaznaczono winnice w wymienionych wyżej gminach, z podziałem na działki. Mapy są dostępne pod adresem www.ble.de/eu-qualitaetskennzeichen-wein.
Uzasadnienie wprowadzenia zmiany:
Niniejsza zmiana dotycząca wytyczenia granic obszaru nie jest arbitralna, lecz konieczna, aby zapobiec wystąpieniu istotnych czynników niekorzystnych dla uprawy winorośli i rolnictwa, ogółu społeczeństwa i ekosystemu oraz dla ukształtowanego na przestrzeni czasu krajobrazu kulturowego regionu Doliny Środkowego Renu (Mittelrhein).
Uzasadnienie wyznaczenia granic obszaru przedstawiono szczegółowo poniżej:
Ogrodzone winnice są niezbędne, aby zapewnić jakość, w szczególności w odniesieniu do środków ochrony roślin.
Środki ochrony roślin w uprawie winorośli są konieczne, ale nie zawsze są one kompatybilne z innymi uprawami. Umieszczenie obok siebie winnic oraz terenów o innym przeznaczeniu (np. pastwisk, gruntów ornych, uprawy owoców lub warzyw) często powoduje problemy, których należy w miarę możliwości unikać:
Im mniej jest punktów stycznych między gruntami wykorzystywanymi pod uprawę winorośli a obszarami o innym przeznaczeniu (uprawa roli, sadownictwo, pastwiska itp.), tym mniej występuje negatywnych skutków dla uprawy winorośli i jakości wina.
Wynika to ze szczególnych wymagań dotyczących gospodarowania obszarem uprawy winorośli, w szczególności w kontekście ochrony roślin. Stosowane środki ochrony roślin w niektórych przypadkach znacznie się różnią, w szczególności jeśli chodzi o zakres ich stosowania, zatwierdzenie lub okresy karencji dla poszczególnych upraw. Ponadto na wielu historycznych zboczach Doliny Środkowego Renu ochronę roślin prowadzi się za pomocą oprysków przy użyciu śmigłowca, w przypadku których - z przyczyn technicznych i fizycznych - istnieje wyższe ryzyko znoszenia przez wiatr. Obecność systemu oprysków opartego na systemie geometrii w postaci długich, prostych ścieżek wzdłuż zbocza jest korzystna w celu zapewnienia efektywnych oprysków przy użyciu śmigłowca i wymaga zwartego obszaru winnicy.
Rolnicy i plantatorzy winorośli mają obowiązek zapobiegania rozprzestrzenianiu się środków ochrony roślin na inne uprawy oraz obszary niedocelowe, między innymi poprzez przestrzeganie wymogów dotyczących odległości. Dlatego też niemożliwe jest prowadzenie oprysku winorośli znajdujących się w pobliżu granicy winnicy, przez co nie jest możliwa ich uprawa. Dotyczy to również graniczących z winnicą gruntów ornych, pastwisk oraz terenów zajętych pod uprawę owoców. Posiadanie winnic rozproszonych na dużym obszarze powoduje, że wszyscy rolnicy ponoszą straty finansowe. Problem ten jest szczególnie wyraźny w sytuacjach, w których stosuje się oprysk przy użyciu śmigłowca, ponieważ śmigłowce muszą spełniać szczególnie rygorystyczne wymogi dotyczące odległości ze względu na zwiększone ryzyko znoszenia. W przypadku przeniesienia winnic na obszary, na których stosuje się opryski przy użyciu śmigłowca, dawne winnice stają się obszarami niedocelowymi objętymi wymogami dotyczącymi odległości, przez co znajdują się w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej.
Nawet jeśli środki ochrony roślin zastosowano w sposób prawidłowy, mogą być one znoszone na sąsiednie działki o innym przeznaczeniu, powodując niepożądane szkody wegetacyjne na obszarach niedocelowych oraz pogarszając jakość i zbywalność produktów ze względu na obecność niektórych pozostałości. Ponieważ niektórych środków ochrony roślin nie można stosować w uprawach, badania pozostałości mogą wykazać - na podstawie dokładnych analiz i niskich maksymalnych dopuszczalnych poziomów pozostałości - że dany produkt nie nadaje się do wprowadzenia do obrotu. W praktyce często dochodzi do takich sytuacji. Mimo iż zanieczyszczający mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za takie szkody, to utrzymywanie ogrodzonych winnic może jednak przyczynić się do zmniejszenia obszarów peryferyjnych, a tym samym wyeliminować problemy.
Ochrona społeczeństwa i ekosystemu dzięki zarządzaniu stromymi zboczami
Obecnie strome zbocza odgrywają zasadniczą rolę w zapobieganiu erozji i spływowi wody. Tarasowa uprawa winorośli oraz ogrodzenia winnic zapobiegają spływowi wód powierzchniowych. Winorośl i okrywa zielona stabilizują glebę i są utrzymywane dzięki stałym pracom konserwacyjnym. Odpowiednie gospodarowanie glebami zapewnia dobrą strukturę gleby oraz wysoką infiltrację wody do gleby. Podsumowując, uzyskuje się zminimalizowanie erozji, buforowanie wody w przypadku obfitego deszczu oraz uniemożliwienie spływu składników pokarmowych (głównie fosforu) do wód powierzchniowych. Bez aktywnego gospodarowania tarasy i ogrodzenia uległyby zniszczeniu. Gleba zarosłaby krzewami i straciłaby żyzność oraz strukturę. W konsekwencji podczas obfitych deszczów doprowadziłoby to do erozji, spływu wody i składników pokarmowych z gleby oraz powstawania osuwisk. Stanowiłoby to zagrożenie dla mieszkańców i transportu, a także było przyczyną zniszczeń.
Połączenie winnic umożliwia skuteczne gospodarowanie i stosowanie metod ochrony na obszarze uprawy winorośli.
Strategie ochrony roślin o niskim oddziaływaniu na środowisko, przynoszące korzyści jakościowe, środowiskowe i ekonomiczne, mają istotne znaczenie dla zapewnienia zrównoważonej produkcji win wysokiej jakości:
Przykładowo do zwalczania zwójek stosuje się feromony. Ten środek ochrony jest skuteczny tylko w przypadku, gdy dozowniki feromonów, niezbędne do ograniczenia reprodukcji i zdezorientowania szkodników, są rozprowadzane na jak najszerszą skalę. Znacznie tańszym rozwiązaniem jest unikanie podwójnego montowania dozowników na obrzeżach (granicach z innymi uprawami, terenami o innym przeznaczeniu lub roślinnością), które jest konieczne ze względów technicznych. Obecność ogrodzonych winnic może znacząco zmniejszyć obciążenie związane z dozownikami feromonów. Ponadto w Nadrenii-Palatynacie wprowadzono program rozwoju "EULLE" (środki ochrony środowiska, rozwój obszarów wiejskich, rolnictwo i żywność), w ramach którego zwarte obszary winnic o powierzchni co najmniej 2 ha otrzymują wsparcie w zakresie biotechnicznych metod ochrony roślin w uprawie winorośli. Jeżeli jednak w wyniku przeniesienia pojedynczych winnic na grunty orne działki zajmują powierzchnię mniejszą niż 2 ha, pozostałe winnice nie otrzymują już wsparcia RAK. Ma to negatywny wpływ na finanse rolników prowadzących te winnice. Bez takiego wsparcia finansowego biotechniczna ochrona roślin nie jest jednak ekonomicznie opłacalna. W rezultacie następuje wzrost stosowania środków owadobójczych, co z kolei negatywnie oddziałuje na ekosystem.
Ogrodzone winnice są również niezbędne zarówno z technicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia, aby chronić dojrzałe winogrona przed zniszczeniem przez ptaki, ponieważ jest to jedyny sposób na zapewnienie skutecznej ochrony. Posiadanie winnic rozproszonych na dużym obszarze skutkuje natomiast wyższymi kosztami i większym zanieczyszczeniem hałasem.
Ogrodzone winnice pomagają również zapobiegać szkodom powodowanym przez zwierzynę łowną:
z perspektywy uprawy winorośli istotną kwestią jest zmniejszenie nadmiernej populacji dzików. Jest to konieczne między innymi dlatego, że szkody spowodowane przez zwierzynę łowną w winnicach w Nadrenii-Palatynacie zwykle nie są podstawą do uzyskania odszkodowania. Ogrodzone winnice zmniejszają również ryzyko wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń, który stanowi poważne zagrożenie dla hodowli zwierząt gospodarskich w Niemczech. W rzeczywistości zarządzanie populacją dzików w ogrodzonych winnicach jest łatwiejsze i mniej kosztowne niż na obszarach przeznaczonych pod uprawę zróżnicowanych roślin (np. winogron, roślin uprawnych i owoców), gdzie często dziki mają więcej możliwości, aby się schronić.
Nawadnianie kropelkowe nabiera coraz większego znaczenia, gdy lata są suche, w szczególności w przypadku młodych winnic. Bez takiego nawadniania winorośl nie mogłaby rosnąć. Ogrodzone winnice stanowią istotny atut, jeśli chodzi budowanie i eksploatację niezbędnej infrastruktury (studnie, rury itp.). Dzięki nim zarówno wspólne pozyskiwanie wody, jak i wspólne korzystanie z linii przesyłowych i dystrybucyjnych jest bardziej efektywne i tańsze.
Wymogi w zakresie zarządzania są inne w przypadku uprawy winorośli niż na przykład w przypadku uprawy roli. Gdyby grunty te nie byłyby już wykorzystywane pod uprawę winorośli, istnieje ryzyko, że zostałyby porośnięte przez zarośla, w szczególności na stromych zboczach, ponieważ nie nadają się one uprawy roli ani do wykorzystania jako pastwiska. Na takich nieużytkach mogą zacząć rosnąć rośliny żywicielskie dla niepożądanych szkodników, takich jak muszka plamoskrzydła (np. jeżyny), zagrażając w ten sposób zdrowiu i jakości winogron w sąsiednich winnicach.
Krajobraz kulturowy, który zmieniał się z biegiem czasu, oraz naturalna sceneria, w tym tradycyjne winnice, są charakterystyczne dla ChNP "Mittelrhein" i jej renomy.
Uprawa winorośli w tradycyjnych winnicach, które stanowią charakterystyczny element krajobrazu, określa charakter regionu winiarskiego w oczach lokalnych mieszkańców, członków regionalnego przemysłu winiarskiego, specjalistów i konsumentów. Świadczy o tym również fakt, że w reklamach wina do prezentacji regionu winiarskiego regularnie wykorzystuje się zdjęcia wykonane w tradycyjnych winnicach.
Przeniesienie produkcji wina na tradycyjne grunty orne zmieniłoby charakterystyczny krajobraz i miałoby również wpływ na krajobraz kulturowy, który rozwijał się na przestrzeni lat, a nawet został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W odniesieniu do wyjątkowej uniwersalnej wartości tego miejsca oraz obowiązujących wymogów w zakresie ochrony i zarządzania, UNESCO stwierdza, że: "Działania podejmowane na terenie nieruchomości [Górnej Doliny Środkowego Renu] służą przede wszystkim (...) podtrzymaniu tradycji uprawy winorośli na stromych zboczach doliny, zabezpieczeniu siedlisk rzadkich gatunków zwierząt i roślin oraz ogólnemu zapewnieniu niezmienionego stanu środowiska naturalnego".
Temat wina odgrywa również istotną rolę w obszarze turystyki w powiązaniu z regionem, w którym prowadzona jest tradycyjna uprawa winorośli, oraz tradycyjnymi winnicami. Region tradycyjnej uprawy winorośli stanowi podstawę gospodarczą dla wielu przedsiębiorstw działających w sektorze turystyki, takich jak restauracje i hotele, dzięki przyrodzie oraz szerokiej gamie doświadczeń turystycznych oferowanych przez krajobraz winnic (np. szlaki winiarskie Doliny Środkowego Renu, szlak Rheinsteig oraz szlak zamków nad Renem). Brak oznaczenia granic obszaru w specyfikacji produktu umożliwiłby przenoszenie winnic na grunty wykorzystywane obecnie jako pastwiska lub grunty orne. Jak już stwierdzono powyżej, spowodowałoby to zagrożenie zarośnięciem wielu tradycyjnych winnic, ponieważ nie nadają się one do innych zastosowań niż uprawa winorośli ze względu na niewielkie rozmiary, charakterystykę i często trudną dostępność. Poza wymienionymi konsekwencjami środowiskowymi, pojawienie się zarośli miałoby również konsekwencje gospodarcze, ponieważ takie krajobrazy są nieatrakcyjne dla turystów pod względem wizualnym.
Wina prezentowane w specjalistycznych publikacjach, które w dużym stopniu kształtują postrzeganie i renomę ChNP "Mittelrhein", często pochodzą z tradycyjnych, połączonych winnic (np. Bopparder Hamm, Bacharacher Hahn, Oberweseler Ölsberg, Leutesdorfer Gartenlay).
Podsumowując, społeczeństwo, przemysł, konsumenci i turyści pozytywnie postrzegają ChNP "Mittelrhein" wraz z jej zwartymi obszarami winnic, które są charakterystycznym elementem krajobrazu. Kupowanie i spożywanie wina "Mittelrhein" przywołuje u konsumentów na myśl obrazy tradycyjnych winnic, które są utwierdzane przez ewentualne doświadczenia z wakacji. To sprawia, że ChNP "Mittelrhein" jest wyjątkowa i niepowtarzalna.
Z przedstawionego wyżej uzasadnienia jasno wynika, że uprawa winorośli na pojedynczym i najlepiej ogrodzonym terenie ma szereg dla właścicieli i operatorów winnic, a także dla środowiska i ogółu społeczeństwa. Dlatego też nie należy zwiększać odsetka winnic rozproszonych w kilku miejscach, który obecnie jest bardzo niski, z uwagi na wiele różnych niekorzystnych czynników, które opisano powyżej.
3. Winne odmiany winorośli
Opis:
W pkt 7 (który ma stać się pkt 8) specyfikacji produktu wymieniono dotychczas następujące odmiany winorośli:
W Nadrenii-Palatynacie:
Wina białe
Auxerrois, Bacchus, Chardonnay, Ehrenbreitsteiner, Ehrenfelser, Faberrebe, Findling, Früher Malingre, Gelber Muskateller, Grauer Burgunder, Grüner Silvaner, Grüner Veltliner, Helios, Huxelrebe, Johanniter, Kerner, Müller-Thurgau, Muskat-Ottonel, Nobling, Optima, Ortega, Osteiner, Phoenix, Reichensteiner, Roter Traminer, Sauvignon Blanc, Scheurebe, Schönburger, Weißer Riesling, Würzer.
Wina czerwone i różowe
Blauer Frühburgunder, Blauer Portugieser, Blauer Spätburgunder, Cabernet Dorsa, Cabernet Sauvignon, Dakapo, Deckrot, Dornfelder, Dunkelfelder, Regent, Rotberger, Saint-Laurent.
W Nadrenii Północnej-Westfalii:
Wina białe
Auxerrois, Bacchus, Ehrenfelser, Faberrebe, Freisamer, Früher Malingre, Gelber Muskateller, Grüner Silvaner, Grüner Veltliner, Huxelrebe, Kanzler, Kerner, Morio-Muskat, Müller-Thurgau, Muskat-Ottonel, Optima, Ortega, Perle, Phoenix, Reichensteiner, Rieslaner, Roter Traminer, Ruländer, Scheurebe, Siegerrebe, Solaris, Weißer Burgunder, Weißer Elbling, Weißer Gutedel, Weißer Riesling, Würzer.
Wina czerwone i różowe
Blauer Frühburgunder, Blauer Limberger, Blauer Portugieser, Blauer Spätburgunder, Domina, Dornfelder, Dunkelfelder, Früher Roter Malvasier, Helfensteiner, Heroldrebe, Regent, Rotberger, Roter Gutedel, Saint-Laurent.
Wykazy odmian winorośli dla Nadrenii-Palatynatu i Nadrenii Północnej-Westfalii połączono w jeden wspólny wykaz.
DODANIE:
Do wykazu odmian winorośli dodano następujące odmiany:
Wina białe
Albalonga, Arnsburger, Blauer Silvaner, Bronner, Cabernet Blanc, Calardis Blanc, Chardonnay Rosé, Felicia, Früher roter Malvasier, Goldmuskateller, Goldriesling, Hibernal, Hölder, Juwel, Kernling, Merzling, Muscaris, Orion, Prinzipal, Regner, Roter Elbling, Roter Gutedel, Roter Müller-Thurgau, Roter Muskateller, Roter Riesling, Saphira, Sauvignon Cita, Sauvignon Gryn, Sauvignon Sary, Sauvitage, Septimer, Silcher, Sirius, Souvignier Gris, Staufer, Trebbiano di Soave, Villaris.
Wina czerwone i różowe
Accent, Acolon, Allegro, Baron, Blauburger, Blauer Trollinger, Blauer Zweigelt, Bolero, Cabernet Cantor, Cabernet Carbon, Cabernet Carol, Cabernet Cortis, Cabernet Cubin, Cabernet Dorio, Cabernet Franc, Cabernet Mitos, Cabertin, Calandro, Färbertraube, Hegel, Merlot, Monarch, Müllerrebe, Muskattrollinger, Neronet, Palas, Pinotin, Piroso, Prior, Reberger, Rondo, Rosenmuskateller, Rubinet, Syrah, Tauberschwarz, Wildmuskat.
Dodano synonimy odmian winorośli.
Uzasadnienie wprowadzenia zmiany:
Poprzedni wykaz odmian winorośli był niekompletny. Rozszerzono go w celu uwzględnienia wszystkich sklasyfikowanych dotychczas odmian winorośli i ich synonimów.
4. Obowiązujące wymogi na mocy przepisów UE lub przepisów krajowych
Opis:
W pkt 10 specyfikacji produktu przedstawiono dodatkowe wymogi dotyczące etykietowania.
Mniejsze jednostki geograficzne:
DODANIE:
Rejestr winnic jest wykazem nazw obszarów, dużych oraz pojedynczych winnic, a także systemów parceli, które mogą być wykorzystywane jako mniejsze jednostki geograficzne. Wskazano w nim granice obiektów i obszarów w kategoriach odniesień katastralnych (gmina, pole uprawne, system parceli, działka). Rejestrem zarządza Izba Rolnictwa Nadrenii-Palatynatu. W Nadrenii Północnej-Westfalii organem zarządzającym rejestrem jest Izba Rolnictwa Nadrenii Północnej-Westfalii. Rejestr winnic ustanawia się i prowadzi na podstawie:
- § 23 ust. 3 i 4 ustawy o winach (Weingesetz);
- § 29 rozporządzenia o winach (Weinverordnung);
- ustawy krajowej o wyznaczaniu miejsc i obszarów oraz o rejestrze winnic (ustawa o winnicach) [Landesgesetz über die Festsetzung von Lagen und Bereichen und über die Weinbergsrolle (Weinlagengesetz)];
- rozporządzenia w sprawie wprowadzenia w życie ustawy o winach [Verordnung zur Durchführung des Weinrechts (WeinR-DVO NRW)];
- § 2 ust. 16 rozporządzenia krajowego w sprawie obowiązków w dziedzinie przepisów dotyczących wina (Landesverordnung über Zuständigkeiten auf dem Gebiet des Weinrechts).
Granice małej jednostki geograficznej można zmienić zgodnie z § 22g ustawy o winach wyłącznie za zgodą właściwego organu, który musi powiadomić o wszelkich zmianach Federalny Urząd ds. Rolnictwa i Żywności.
Uzasadnienie wprowadzenia zmiany:
Należy uzupełnić przepisy dotyczące etykietowania, aby obejmowały mniejsze jednostki geograficzne w celu odzwierciedlenia obowiązującego ustawodawstwa.
5. Organy kontrolne
Opis:
Dodania dotyczące organów kontrolnych wyznaczonych w punkcie 11 specyfikacji produktu oraz ich zadań.
DODANIE:
W realizacji zadań związanych z monitorowaniem Izbę Rolnictwa będą wspierać:
Landesuntersuchungsamt Rheinland-Pfalz (Urząd Kontroli Nadrenii-Palatynatu))
Mainzer Straße 112
56068 Koblenz
DEUTSCHLAND
Tel. +49 26191490
Faks +49 2619149190
E-mail: poststelle@lua.rlp.de
W przypadku Nadrenii Północnej-Westfalii:
Dyrektor Izby Rolnictwa Nadrenii Północnej-Westfalii jako autoryzowany przedstawiciel kraju związkowego:
Fachgebiet 63 - Gartenbau
Gartenstraße 11
50765 Köln-Auweiler
DEUTSCHLAND
Tel. +49 2215340561
Faks +49 2215340196561
E-mail: weinbau@lwk.nrw.de
Landesamt für Natur, Umwelt und Verbraucherschutz NRW (Agencja Ochrony Przyrody, Środowiska i Ochrony Konsumentów Nadrenii Północnej-Westfalii)
Leibnizstraße 10
45659 Recklinghausen
DEUTSCHLAND
Tel. +49 23613050
Faks +49 23613053786
E-mail: abteilung8@lanuv.nrw.de
Uzasadnienie wprowadzenia zmiany:
Należy dodać Agencję Ochrony Przyrody, Środowiska i Konsumentów Nadrenii Północnej-Westfalii jako organ kontrolny, ponieważ realizuje ona zadania związane z monitorowaniem na tym obszarze. Uległ zmianie adres Izby Rolnictwa Nadrenii Północnej-Westfalii.
6. Inne
Opis:
Zmiany redakcyjne zgodne z wymogami unijnymi.
Uzasadnienie wprowadzenia zmiany:
Należy dokonać zmian redakcyjnych w celu zapewnienia zgodności z wymogami unijnymi.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.130.20 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
Data aktu: | 23/03/2022 |
Data ogłoszenia: | 23/03/2022 |