Komunikat Komisji uzupełniający Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r

Komunikat Komisji uzupełniający Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r.
(2021/C 528/01)

W komunikacie Komisji z dnia 21 września 2020 r. - Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r 1 . wprowadza się następujące zmiany:
(1)
w pkt 15 ppkt 15 liczbę "80" wstawia się w miejsce "[...]" oraz dodaje dwa akapity, tak aby definicja miała następujące brzmienie:

"15) » wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej« oznacza 80 % rzeczywistego zużycia energii elektrycznej, określony na podstawie decyzji Komisji oraz wskaźników efektywności zużycia energii elektrycznej. Odpowiada on średniemu wysiłkowi redukcyjnemu narzuconemu przez zastosowanie wskaźnika efektywności zużycia energii elektrycznej (referencyjne zużycie energii elektrycznej/średnie zużycie energii elektrycznej). Ma on zastosowanie do wszystkich produktów, które wchodzą w skład kwalifikujących się sektorów, ale w odniesieniu do których nie zdefiniowano wskaźnika efektywności zużycia energii elektrycznej.

Wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej będzie co roku zmniejszany (począwszy od roku t = 2022) o 1,09 %, zgodnie ze wzorem ustalonym w załączniku II w sekcji "Zaktualizowane wskaźniki efektywności dla niektórych produktów, o których mowa w załączniku I";

(2)
w pkt 28 lit. b) opis wskaźnika "Ct" użytego we wzorze uzupełnia się tak, aby obecne brzmienie tego punktu było następujące:

"b) W przypadku gdy wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej wymienione w załączniku II nie mają zastosowania do produktów wytwarzanych przez beneficjenta, maksymalna pomoc wypłacana każdej instalacji z tytułu kosztów poniesionych w roku t obliczana jest w następujący sposób:

Amaxt = Ai * Ct * Pt-1 * EF * AECt

gdzie Ai odpowiada intensywności pomocy, wyrażonej jako ułamek (np. 0,75); Ct oznacza mający zastosowanie wskaźnik emisji CO2 lub wskaźnik emisji CO2 oparty na zasadach rynkowych (tCO2/MWh) (w roku t); Pt-1 oznacza terminową cenę uprawnień do emisji w roku t-1 (EUR/tCO2); EF oznacza wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej określony w pkt 15 ppkt 15.; AEC odpowiada rzeczywistemu zużyciu energii elektrycznej (MWh) w roku t.";

(3)
w tabeli w załączniku I opis sektora objętego kodem NACE 20.16.40.15 uzupełnia się tak, aby obecne brzmienie tego opisu było następujące:

"Glikole polietylenowe oraz pozostałe alkohole polieterowe, w formach podstawowych";

(4)
dodaje się załącznik II w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK II

Wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej i roczne stopy redukcji dla produktów, o których mowa w załączniku I

- Wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej dla produktów, o których mowa w załączniku I, z uwzględnieniem zamienności paliw i energii elektrycznej:

Produkty, w odniesieniu do których w sekcji 2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego UE 2019/331 stwierdzono zamienność paliw i energii elektrycznej.

Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/331 w odniesieniu do niektórych produktów istnieje zamienność paliw i energii elektrycznej. W odniesieniu do tych produktów określanie wskaźnika emisyjności na podstawie MWh/t produktu nie jest wskazane. Zamiast tego jako punkt wyjścia należy przyjąć specyficzne krzywe emisji gazów cieplarnianych wyprowadzone z emisji bezpośrednich. W przypadku tych produktów wskaźniki emisyjności dla produktów zostały ustalone na podstawie sumy emisji bezpośrednich (składających się z emisji związanych z energią i emisji procesowych), jak również emisji pośrednich wynikających z wykorzystania wymienialnej części energii elektrycznej.

W tych przypadkach wskaźnik »E« we wzorze stosowanym do obliczania maksymalnej pomocy, o którym mowa w pkt 28 lit. a) niniejszych wytycznych, należy zastąpić następującym terminem, który przekształca wskaźnik emisyjności dla produktów określony w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/331 we wskaźnik wydajności zużycia energii elektrycznej na podstawie przeciętnej wartości intensywności emisji w Europie wynoszącej 0,376 tCO2/MWh:

Istniejący wskaźnik emisyjności dla produktów z sekcji 2 załącznika do rozporządzenia 2021/447 (w tCO2/t) * udział odpowiednich emisji pośrednich w okresie odniesienia (%)/0,376 (tCO2/MWh).

Wartość wskaźników efektywności dla produktów o zamienności paliw i energii elektrycznej, którą należy stosować w latach 2021-2025, określona jest w rozporządzeniu (UE) 2021/447 z dnia 12 marca 2021 r. określającym zmienione wartości wskaźników emisyjności na potrzeby przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021-2025 zgodnie z art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.

- Wskaźniki efektywności dla produktów, o których mowa w załączniku I, niewymienionych w tabeli 1 niniejszego załącznika

Wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej, zdefiniowany w pkt 15 ppkt 15 niniejszych wytycznych ma zastosowanie do wszystkich kwalifikujących się produktów wymienionych w załączniku I, dla których nie określono wskaźnika efektywności.

- Zaktualizowane wskaźniki efektywności dla niektórych produktów, o których mowa w załączniku I

W tabeli 1 wymieniono wartości wskaźników, które należy stosować jako punkt wyjścia do wyznaczenia wskaźnika zużycia mającego zastosowanie na konkretny rok, z uwzględnieniem odpowiedniej rocznej stopy redukcji.

Roczna stopa redukcji określa o ile wskaźniki są automatycznie obniżane każdego roku. O ile nie stwierdzono inaczej w tabeli 1, wszystkie wskaźniki efektywności (w tym »wskaź- nik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej«) będą obniżane co roku (począwszy od roku t = 2022) o 1,09 %, zgodnie z następującym wzorem: wskaźnik efektywności mający zastosowanie w (roku t) = wartość wskaźnika emisyjności w 2021 r. * (1 + roczna stopa redukcji) ' (rok t - 202I)

Tabela 1

Wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej dla niektórych produktów, o których mowa w załączniku I

NACE4 Wskaźnik emisyjności dla produktu Wartość wskaźnika w 2021 r. Jednostka wskaźnika Jednostka produkcji Roczna stopa redukcji [%] Definicja produktu Procesy objęte wskaźnikiem emisyjności dla produktu Właściwy kod Prodcom Opis
17.11 Masa celulozowa drzewna 0,904 MWh/t 90 % sdt Tona masy

celulozowej drzewnej

1,09 Masa celulozowa drzewna do

przerobu chemicznego

Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją masy celulozowej, w tym suszenie, płukanie

i przesiewanie, a także wybielanie

17.11.11.00 Masa celulozowa drzewna do przerobu chemicznego
17.11 Masa celulozowa drzewna 0,329 MWh/t 90 % sdt Tona masy

celulozowej drzewnej

1,09 Masa celulozowa drzewna sodowa lub siarczanowa, inna niż do przerobu chemicznego 17.11.12.00 Masa celulozowa drzewna sodowa lub siarczanowa, inna niż do przerobu chemicznego
17.11 Masa celulozowa drzewna 0,443 MWh/t 90 % sdt Tona masy

celulozowej drzewnej

1,09 Masa celulozowa drzewna siarczynowa, inna niż do przerobu chemicznego 17.11.13.00 Masa celulozowa drzewna siarczynowa, inna niż do przerobu chemicznego
17.11 Półchemiczne masy włókniste drzewne 0,443 MWh/t 90 % sdt Tona półchemicznych mas włóknistych drzewnych 1,09 Półchemiczne masy włókniste drzewne 17.11.14.00 Mechaniczne masy

włókniste drzewne;

półchemiczne masy

włókniste drzewne; masy włókniste z pozostałych surowców celulozowych

17.11 Masa włóknista mechaniczna Metoda rezerwowa 1,09 Masa włóknista

mechaniczna

Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją masy włóknistej mechanicznej, w tym obróbka drewna, rafinacja, płukanie,

bielenie, odzysk ciepła

17.11 Makulatura 0,260 MWh/t 90 % sdt Tona makulatury 1,09 Makulatura Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją makulatury, w tym zagęszczanie i rozdrabnianie oraz bielenie

17.11 Odbarwiona makulatura 0,390 MWh/t 90 % sdt Tona odbarwionej makulatury 1,09 Odbarwiona makulatura
17.12 Papier gazetowy 0,801 MWh/t produktu Tona papieru

gazetowego

1,09 Papier gazetowy Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją papieru, w tym rafinacja,

prasowanie i suszenie termiczne

17.12.11.00 Papier gazetowy
17.12 Wysokogatunkowy papier niepowlekany 0,645 MWh/t produktu Tona wysokogatunkowego papieru niepowlekanego 1,09 Wysokogatunkowy papier niepowlekany 17.12.12.00

17.12.13.00

17.12.14.10

17.12.14.35

17.12.14.39

17.12.14.50

17.12.14.70

Wysokogatunkowy papier niepowlekany
17.12 Wysokogatunkowy papier powlekany 0,538 MWh/t produktu Tona wysokogatunkowego papieru powlekanego 1,09 Wysokogatunkowy papier powlekany 17.12.73.35

17.12.73.37

17.12.73.60

17.12.73.75

17.12.73.79

17.12.76.00

Wysokogatunkowy papier powlekany
17.12 Bibułka higieniczna 0,925 MWh/t produktu Tona bibułki

higienicznej

1,09 Bibułka higieniczna 17.12.20.30

17.12.20.55

17.12.20.57

17.12.20.90

Bibułka higieniczna
17.12 Testliner i fluting 0,260 MWh/t produktu Tona papieru 1,09 Testliner i fluting 17.12.33.00

17.12.34.00

17.12.35.20

17.12.35.40

Testliner i fluting
17.12 Tektura niepowlekana 0,268 MWh/t produktu Tona tektury 1,09 Tektura niepowlekana 17.12.31.00

17.12.32.00

17.12.42.60

17.12.42.80

17.12.51.10

17.12.59.10

Tektura niepowlekana
17.12 Tektura powlekana 0,403 MWh/t produktu Tona tektury 1,09 Tektura powlekana 17.12.75.00

17.12.77.55

17.12.77.59

17.12.78.20

17.12.78.50

Tektura powlekana
17.12.79.53

17.12.79.55

20.13 Kwas siarkowy 0,056 MWh/t produktu Tona kwasu

siarkowego

1,09 Kwas siarkowy;

oleum

Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją kwasu

siarkowego

20.13.24.34 Kwas siarkowy; oleum
20.13 Chlor 1,846 MWh/t produktu Tona chloru 1,09 Chlor Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z urządzeniami do elektrolizy, w tym urządzeniami pomocniczymi

20.13.21.11 Chlor
20.13 Krzem 11,87 MWh/t produktu Tona krzemu 1,09 Krzem. Inny niż zawierający nie

mniej niż 99,99 % masy krzemu

Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją krzemu

20.13.21.70 Krzem. Inny niż

zawierający nie mniej niż 99,99 % masy krzemu

20.13 Krzem 60 MWh/t produktu Tona krzemu 1,09 Krzem. Zawierający nie mniej niż 99,99 % masy

krzemu

Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z piecem, w tym

urządzeniami pomocniczymi

20.13.21.60 Krzem. Zawierający nie mniej niż 99,99 % masy krzemu
20.13 Węglik krzemu 6,2 MWh/t produktu Tona węglika

krzemu

1,09 Krzem. Węgliki

krzemu, nawet

niezdefiniowane chemicznie

Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją węglika

krzemu

20.13.64.10 Krzem. Węgliki krzemu, nawet niezdefiniowane chemicznie
24.10 Stal konwertorowa świeżona tlenem 0,03385 MWh/t produktu Tona stali surowej (odlewanej) 0,60 Stal surowa: stal niestopowa produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych Obróbka pozapiecowa, podgrzewanie materiałów ogniotrwałych, procesy pomocnicze i urządzenia odlewnicze aż po cięcie wyrobów ze stali surowej 24.10.T1.22 Stal surowa: stal

niestopowa produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych

24.10 Stal surowa: stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych 24.10.T1.32 Stal surowa: stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych
24.10 Stal surowa: stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych 24.12.T1.42 Stal surowa: stal

nierdzewna i stal

żaroodporna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych

24.10 Żelazomangan 2,2 MWh/t produktu Żelazomangan zawierający więcej niż 2 % masy węgla 2,03 Żelazomangan, zawierający więcej niż 2 % masy węgla, o granulacji

nieprzekraczającej 5 mm i o zawartości manganu przekraczającej 65 % masy

24.10.12.10 Żelazomangan, zawierający więcej niż 2 % masy węgla, o granulacji nieprzekraczającej 5 mm i o zawartości manganu przekraczającej 65 % masy
24.10 Żelazomangan zawierający więcej niż 2 % masy węgla Pozostały żelazomangan, zawierający więcej niż 2 % masy węgla (z wyłączeniem

żelazomanganu o granulacji

nieprzekraczającej 5 mm i o zawartości manganu przekraczającej 65 % masy)

24.10.12.20 Pozostały żelazomangan, zawierający więcej niż 2 % masy węgla

(z wyłączeniem

żelazomanganu

o granulacji

nieprzekraczającej 5 mm i o zawartości manganu przekraczającej 65 %

masy)

24.10 Żelazomangan 1,4 MWh/t produktu Żelazomangan, zawierający nie więcej niż 2 % masy węgla 1,09 Pozostały żelazomangan zawierający nie

więcej niż 2 % masy węgla

24.10.12.25 Pozostały żelazomangan zawierający nie więcej niż 2 % masy węgla
24.10 Żelazokrzem 8,54 MWh/t produktu Żelazokrzem, zawierający więcej niż 55 % masy krzemu 1,09 Żelazokrzem, zawierający więcej niż 55 % masy krzemu 24.10.12.35 Żelazokrzem, zawierający więcej niż 55 % masy krzemu
24.10 Żelazokrzem Metoda rezerwowa 1,09 24.10.12.36 Żelazokrzem zawierający nie więcej niż 55 % masy krzemu i co najmniej 4 %, lecz nie więcej niż 10 % masy magnezu
24.10 Żelazonikiel 9,28 MWh/t produktu Żelazonikiel 1,09 Żelazonikiel 24.10.12.40 Żelazonikiel
24.10 Żelazokrzemo- mangan 3,419 MWh/t produktu Żelazokrzemo- mangan 1,12 Żelazokrzemoman- gan 24.10.12.45 Żelazokrzemomangan
24.42 Aluminium pierwotne 13,90 MWh/t produktu Aluminium nieobrobione plastycznie, niestopowe 0,25 Nieobrobione plastycznie aluminium niestopowe z elektrolizy Nieobrobione plastycznie aluminium niestopowe z elektrolizy, w tym z urządzeń służących ochronie przed

zanieczyszczeniami, procesów pomocniczych i odlewni. W tym również fabryki anod (wstępne spiekanie).

W przypadku gdy anody dostarczane są

z odrębnego zakładu w UE, zakład ten nie powinien otrzymywać rekompensaty.

W przypadku gdy anody są produkowane poza UE, można zastosować

korektę

24.42.11.30 Aluminium nieobrobione plastycznie, niestopowe (z wyłączeniem

aluminium w postaci proszku i płatków)

24.42.11.53 Stopy aluminium

nieobrobione plastycznie, pierwotne (z wyłączeniem aluminium w postaci proszku i płatków)

24.42.11.54 Stopy aluminium

nieobrobione plastycznie (z wyłączeniem

aluminium w postaci proszku i płatków)

24.42 Tlenek glinu (rafinacja) 0,20 MWh/t produktu tlenek glinu 1,11 Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z produkcją tlenku glinu

24.42.12.00 Tlenek glinu

(z wyłączeniem

sztucznego korundu)

24.43 Elektroliza cynku 3,994 MWh/t produktu cynk 0,01 Cynk pierwotny Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z urządzeniami do elektrolizy cynku, w tym urządzeniami pomocniczymi

24.43.12.30 Cynk niestopowy

nieobrobiony plastycznie (z wyłączeniem cynku w postaci pyłu, proszku i płatków)

24.43.12.50 Cynk stopowy

nieobrobiony plastycznie (z wyłączeniem cynku w postaci pyłu, proszku i płatków)

24.44 Nieobrobiona plastycznie miedź rafinowana 0,31 MWh/t produktu Katody miedziane 1,09 Katody miedziane Wszystkie procesy

bezpośrednio lub

pośrednio związane

z elektrorafinacją, w tym, w stosownych

przypadkach, odlewanie anod na miejscu

24.44.13.30 Miedź rafinowana,

nieobrobiona plastycznie, niestopowa

(z wyłączeniem

spiekanych wyrobów

walcowanych, wytłaczanych, kutych)"

(5)
w załączniku III dane liczbowe wstawia się w trzeciej kolumnie tabeli, tak aby obecne brzmienie tego załącznika było następujące:

"ZAŁĄCZNIK III

Maksymalne regionalne wskaźniki emisji CO2 na różnych obszarach geograficznych (tCO2/MWh)

Obszary Obowiązujący wskaźnik emisji CO2
Adriatycki Chorwacja, Słowenia 0,69
Iberyjski Hiszpania, Portugalia 0,53
Bałtycki Litwa, Łotwa, Estonia 0,75
Europa Środkowo-Zachodnia Austria, Niemcy, Luksemburg 0,72
Nordycki Szwecja, Finlandia 0,58
Czesko-Słowacki Czechy, Słowacja 0,85
Belgia 0,36
Bułgaria 0,98
Dania 0,52
Irlandia 0,49
Grecja 0,73
Francja 0,44
Włochy 0,46
Cypr 0,70
Węgry 0,58
Malta 0,40
Holandia 0,45
Polska 0,81
Rumunia 0,96"
1 Dz.U. C 317 z 25.9.2020, s. 5.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024