Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Jeana-François Jalkha (2020/2110(IMM))

Wniosek o uchylenie immunitetu Jeana-François Jalkha
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Jeana-François Jalkha (2020/2110(IMM))
(2021/C 494/17)

P9_TA(2021)0092
Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Jeana-Franęois Jalkha z dnia 16 czerwca 2020 r. przekazany przez prokuratora przy Sądzie Apelacyjnym w Paryżu w związku z postępowaniem prowadzonym przez sędziów śledczych pod zarzutem nadużycia zaufania, oszustwa popełnionego przez zorganizowaną grupę, fałszerstwa i posługiwania się fałszywymi dokumentami, pozorowania pracy przez pozorowanie zatrudnienia pracownika, sprzeniewierzenia środków publicznych i przywłaszczenia sprzeniewierzonych środków publicznych i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 8 lipca 2020 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Thierry'ego Marianiego, który wystąpił w zastępstwie Jeana-Franęois Jalkha, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 26 Konstytucji Republiki Francuskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0051/2021),

A. mając na uwadze, że sędziowie śledczy złożyli wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Jeana-Franęois Jalkha, żeby wysłuchać jego wyjaśnień w związku z zarzucanymi przestępstwami;

B. mając na uwadze wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Jeana-Franęois Jalkha w związku zarzutem nadużycia zaufania, fałszerstwa dokumentów i posługiwania się fałszywymi dokumentami, oszustwa popełnionego przez zorganizowaną grupę, pozorowania pracy przez pozorowanie zatrudnienia pracownika, sprzeniewierzenia środków publicznych i przywłaszczenia sprzeniewierzonych środków publicznych, które to czyny są przewidziane w art. 314-1, 314-10, 321-2, 321-3, 321-4, 321-9, 321-10, 441-l, 441-10, 441-11, 313-1, 313-2, 313-3, 313-7, 313-8, 313-9, 432-15 i 432-17 francuskiego kodeksu karnego oraz art. L8221-1, L8221-5, L8224-1, L8224-3, L8224-4 i L8224-5 francuskiego kodeksu pracy, i podlegają karze na tej podstawie;

C. mając na uwadze, że postępowanie zostało wszczęte w dniu 5 grudnia 2016 r. w następstwie postępowania wstępnego rozpoczętego po doniesieniu przez ówczesnego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w dniu 9 marca 2015 r. w związku z pewną liczbą asystentów parlamentarnych posłów do Parlamentu Europejskiego należących do Frontu Narodowego;

D. mając na uwadze, że z analizy schematu organizacyjnego Frontu Narodowego, opublikowanego w lutym 2015 r., wynika, że spośród 23 posłów do PE z ramienia FN i 54 asystentów parlamentarnych jedynie 15 posłów oraz 21 krajowych asystentów parlamentarnych i pięciu akredytowanych asystentów parlamentarnych figurowało w tym schemacie; mając na uwadze, że pewna liczba asystentów parlamentarnych zgłaszała, że miejscem ich pracy - niekiedy w pełnym wymiarze czasu pracy - jest siedziba Frontu Narodowego w Nanterre, chociaż mieszkali w odległości od 120 do 945 km od zgłoszonego miejsca zatrudnienia; mając na uwadze, że z obecnego etapu dochodzenia wynika, że ośmiu asystentów parlamentarnych nie wykonywało praktycznie żadnej pracy w zakresie pomocy parlamentarnej lub zajmowało się tą pracą w marginalnym wymiarze czasu;

E. mając na uwadze, że w wyniku podjętych czynności stwierdzono także okoliczności budzące wątpliwości co do faktycznego sprawowania obowiązków w Parlamencie Europejskim odnośnych asystentów parlamentarnych, mianowicie:

- umowy o pracę w charakterze europejskiego asystenta parlamentarnego zawierane między dwiema umowami o pracę dla Frontu Narodowego;

- kumulacja umów o pracę w charakterze asystenta posła do Parlamentu Europejskiego i umów zawartych z Frontem Narodowym;

- umowy o pracę zawarte z Frontem Narodowym natychmiast po umowach o pracę w charakterze asystenta posła do PE;

F. mając na uwadze, że dochodzenie wykazało, że Jean-François Jalkh był zatrudniony jako krajowy asystent parlamentarny Jeana-Marie Le Pena w okresie od lipca 2009 r. do kwietnia 2014 r. w pełnym wymiarze czasu pracy, z miesięcznym wynagrodzeniem brutto wynoszącym 3 011,14 EUR; mając na uwadze, że jednocześnie zajmował kilka stanowisk kierowniczych we Froncie Narodowym, kolejno lub równocześnie, i otrzymywał wynagrodzenie od dwóch różnych przedsiębiorstw za kontrole rachunków kampanii; mając na uwadze, że w dniu 29 stycznia 2016 r. sekretarz generalny Parlamentu Europejskiego podjął decyzję o odzyskaniu od posła Jeana-Marie Le Pena kwoty 320 026,23 EUR wypłaconej przez Parlament z tytułu umowy z Jeanem-François Jalkhem; mając na uwadze, że różne skargi wniesione na tę decyzję zostały oddalone, w szczególności wyrokiem Sądu Unii Europejskiej z dnia 7 marca 2018 r. 2  i postanowieniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2018 r. 3 ;

G. mając na uwadze, że dochodzenie wykazało również, że jako poseł do Parlamentu Europejskiego Jean-François Jalkh zatrudnił krajową asystentkę parlamentarną w pełnym wymiarze czasu pracy od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 4 stycznia 2016 r., z wyjątkiem okresu od 24 sierpnia 2015 r. do 14 grudnia 2015 r., z miesięcznym wynagrodzeniem brutto wynoszącym 2 950 EUR; mając na uwadze, że nie znaleziono żadnych wiadomości elektronicznych lub innego śladu jej pracy jako asystentki parlamentarnej posła do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że wspomniana asystentka parlamentarna została ujęta w planie zatrudnienia Frontu Narodowego opublikowanym w lutym 2015 r. jako asystentka wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za sprawy prawne Jeana-François Jalkha; mając na uwadze, że znaleziono jej emaile z okresu kampanii wyborczej przed wyborami we Francji w 2015 r. oraz wyborów samorządowych w 2014 r. podpisywane "Asystentka Jeana-François Jalkha - sztab wyborczy"; mając na uwadze, że stwierdzono również wysyłane od czerwca 2015 r. do 21 grudnia 2015 r. emaile informujące o jej pracy na rzecz kampanii wyborczej Walleranda de Saint-Justa, który był na czele listy Frontu Narodowego w wyborach regionalnych w Île de France, mimo że jej umowa o pracę w charakterze asystentki parlamentarnej została w tym celu zawieszona jedynie na okres od dnia 24 sierpnia do dnia 14 grudnia 2015 r.; mając na uwadze, że w dniu 11 grudnia 2019 r. została ona postawiona w stan oskarżenia pod zarzutem przywłaszczenia sprzeniewierzonych środków publicznych;

H. mając na uwadze, że sędziowie śledczy uważają za konieczne przesłuchanie Jeana-François Jalkha;

I. mając na uwadze, że w dniu 18 grudnia 2018 r. śledczy wezwali Jeana-François Jalkha do stawienia się, jednakże ten ostatni po zgłoszeniu swojej gotowości nie stawił się na rozprawie, po tym jak jego pełnomocnicy wystąpili z wnioskiem, cztery dni przed uzgodnionym terminem, o odroczenie, wskazując jednocześnie, że Jean-François Jalkh chce skorzystać z przysługującego mu prawa do odmowy składania wyjaśnień; mając na uwadze, że pomimo pisma z dnia 19 lutego 2019 r. od jego adwokata potwierdzającego gotowość do dobrowolnego złożenia wyjaśnień Jean-François Jalkh ponownie nie stawił się na kolejne wezwanie śledczych z dnia 25 czerwca 2019 r., nie uzasadniając swojej nieobecności; mając na uwadze, że następnie - powołując się na immunitet posła - odmówił stawiennictwa przed sędziami śledczymi, którzy wezwali go do stawienia się w dniu 15 listopada 2019 r.;

J. mając na uwadze, że z uwagi na konieczność przesłuchania Jeana-François Jalkha w sprawie stawianych mu zarzutów właściwy organ złożył wniosek o uchylenie immunitetu posła;

K. mając na uwadze, że z jednej strony Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 4 ;

L. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

M. mając na uwadze, że zgodnie ustępem drugim art. 26 francuskiej konstytucji "żaden członek parlamentu nie może być aresztowany ani poddany pozbawieniu lub ograniczeniu wolności w sprawach dotyczących zbrodni lub występku bez zgody prezydium izby, do której należy; zgoda taka nie jest wymagana w przypadku schwytania na gorącym uczynku lub skazania prawomocnym wyrokiem";

N. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma na celu ochronę Parlamentu i jego członków przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

O. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw przedmiotowego postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej jako posła do Parlamentu Europejskiego;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Jeana-François Jalkha;

2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji władzom francuskim i Jeanowi-François Jalkhowi.

1 wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU: C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu (szósta izba) z dnia 7 marca 2018 r., Jean-Marie Le Pen/Parlament Europejski, sprawa T-140/16, ECLI:EU:T:2018:122.
3 Postanowienie Sądu (czwarta izba) z dnia 28 listopada 2018 r., Jean-Marie Le Pen/Parlament Europejski, sprawa C-303/18 P, ECLI: EU:C:2018:962.
4 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, sprawa T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.494.188

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Jeana-François Jalkha (2020/2110(IMM))
Data aktu: 25/03/2021
Data ogłoszenia: 08/12/2021