uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pandemia COVID-19 uwidoczniła potrzebę skoordynowanego działania na poziomie Unii w celu reagowania na stany zagrożenia zdrowia, obejmującego monitorowanie zapotrzebowania na medyczne środki przeciwdziałania, ich szybkie opracowywanie, produkcję, zamawianie i sprawiedliwą dystrybucję.
(2) Parlament Europejski, Rada Europejska i Rada zaapelowały o proaktywne działanie Unii oraz zapewnienie gotowości i zdolności do wspólnego działania w reakcji na kryzysy zdrowotne.
(3) W świetle doświadczeń płynących z pierwszych miesięcy pandemii COVID-19 przewodnicząca Komisji wezwała w orędziu o stanie Unii w 2020 r. do wyciągnięcia wniosków z obecnego kryzysu i do utworzenia Europejskiej Unii Zdrowotnej, której elementem byłaby specjalna struktura europejska zajmująca się zaawansowanymi badaniami i rozwojem w dziedzinie biomedycyny, wspierająca zdolność i gotowość do reagowania na transgraniczne zagrożenia i sytuacje nadzwyczajne dotyczące zdrowia - powstałe z przyczyn naturalnych lub wywołane przypadkowo bądź celowo.
(4) Jak przedstawiono w komunikacie "Budowanie Europejskiej Unii Zdrowotnej: Zwiększenie odporności UE na trans- graniczne zagrożenia zdrowia" 1 , przyjętym w listopadzie 2020 r., Urząd ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia ("HERA") będzie kluczowym elementem służącym ustanowieniu silniejszej Europejskiej Unii Zdrowotnej, obok wzmocnionych ram prawnych dotyczących transgranicznych zagrożeń zdrowia, wraz z rozszerzonymi i poprawionymi w związku z sytuacjami kryzysowymi mandatami Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób i Europejskiej Agencji Leków oraz ze strategią farmaceutyczną dla Europy.
(5) Plan gotowości do obrony biologicznej "Inkubator HERA" 2 , torujący drogę do powstania HERA z myślą o stawia niu czoła zagrożeniom stwarzanym przez pojawiające się warianty SARS-CoV-2, skutecznie ułatwia kontakty i współpracę między organami regulacyjnymi państw członkowskich, innymi organami publicznymi i przemysłem oraz między podmiotami przemysłowymi uczestniczącymi w łańcuchu dostaw. Prace te pozostają w synergii z zorganizowanym dialogiem na temat bezpieczeństwa dostaw leków, dając wgląd w funkcjonowanie farmaceutycznych łańcuchów wartości, i pomogą określić wąskie gardła w tych łańcuchach.
(6) Zadanie zapewnienia dostaw i dostępności medycznych środków przeciwdziałania, takich jak szczepionki, leki, sprzęt medyczny i wyroby do diagnostyki, jest jednak do tej pory uregulowane w sposób rozproszony przez różne unijne ramy polityki i programy finansowania. Potrzeba zwiększenia skuteczności w zakresie gotowości i reagowania na stany zagrożenia zdrowia wymaga ustanowienia HERA jako specjalnej struktury centralnej będącej służbą Komisji, uzupełniającej istniejące unijne struktury i mechanizmy oraz pozostającej z nimi w synergii, a także obejmującej unijny system gotowości na wypadek sytuacji kryzysowej i zarządzania takimi sytuacjami.
(7) HERA powinna w szerokim zakresie współpracować i koordynować swoje działania z państwami członkowskimi. W tym celu państwa członkowskie powinny być reprezentowane w Zarządzie HERA, aby przyczyniać się do określenia priorytetów unijnych, uwspólniać wysiłki i w pełni wykorzystywać istniejące zasoby. Aby umożliwić wymianę informacji, kreowanie wiedzy i współpracę, w pracach HERA powinni uczestniczyć, w ramach Forum Doradczego HERA, eksperci państw członkowskich z obszaru badań w dziedzinie zdrowia na poziomie technicznym oraz przedstawiciele sektorów przemysłowych.
(8) Jak określono w komunikacie w sprawie Urzędu ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia, HERA otrzyma zadanie działania w dwóch "trybach" funkcjonalnych: gotowości oraz reagowania kryzysowego w następstwie uznania stanu zagrożenia zdrowia publicznego na poziomie Unii,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.393I.3 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 16 września 2021 r. ustanawiająca Urząd ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia. |
| Data aktu: | 16/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2021 |