Decyzja Parlamentu Europejskiego z w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 14 lipca 2020 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od kontrahentów centralnych mających siedzibę w państwach trzecich (C(2020)4891 - 2020/2720(DEA))
(2021/C 385/25)
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2021 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2020)4891),
- uwzględniając pismo Komisji z 14 lipca 2020 r., w którym zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z 2 września 2020 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25d ust. 3 i art. 82 ust. 6,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
- uwzględniając fakt, że w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął 15 września 2020 r., nie zgłoszono żadnego sprzeciwu,
A. mając na uwadze, że kilka aktów delegowanych, które mają zostać przyjęte na mocy niedawno zmienionego rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (EMIR), określa, w jaki sposób przepisy EMIR będą miały zastosowanie do kontrahentów centralnych (CCP) z państw trzecich, którzy świadczą usługi na rzecz firm unijnych; mając na uwadze, że wspomniane akty delegowane nadadzą moc rozszerzonym uprawnieniom Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA); mając na uwadze, że CCP z państw trzecich, których uznano za mających znaczenie systemowe dla stabilności finansowej Unii lub któregokolwiek z jej państw członkowskich, powinni podlegać szczególnym wymogom i wzmocnionemu nadzorowi ze strony ESMA w celu zapewnienia równych warunków działania z CCP z Unii oraz zagwarantowania stabilności systemu finansowego Unii;
B. mając na uwadze, że w art. 25d uprawniono Komisję do przyjęcia aktu delegowanego w celu doprecyzowania dalszych szczegółów dotyczących opłat, które ESMA powinien pobierać od CCP z państw trzecich w celu pokrycia wszelkich kosztów poniesionych w związku z uznaniem i wykonywaniem jego zadań w odniesieniu do CCP z państw trzecich;
C. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zagwarantować, że CCP z państw trzecich będą w terminie i we właściwy sposób wnosić wkład w finansowanie ESMA;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.385.177 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 14 lipca 2020 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od kontrahentów centralnych mających siedzibę w państwach trzecich (C(2020)4891 - 2020/2720(DEA)). |
| Data aktu: | 14/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2021 |