Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: + 32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane Niemcom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
TEKST STRESZCZENIA
W dniu 2 grudnia 2020 r. Niemcy zgłosiły Komisji wsparcie dla przedsiębiorstw Lausitz Energie Kraftwerke AG ("LEAG") i RWE Power AG ("RWE") na rzecz odchodzenia od produkcji energii elektrycznej z węgla brunatnego. Komisja otrzymała również szereg spontanicznych uwag od osób trzecich.
Podstawą prawną środka jest ustawa z dnia 8 sierpnia 2020 r. o ograniczeniu i zakończeniu wytwarzania energii węglowej oraz o zmianie innych ustaw (zwana dalej "ustawą o zakończeniu produkcji energii węglowej"), zmieniona art. 22 i 23 ustawy zmieniającej ustawę o odnawialnych źródłach energii oraz inne ustawy energetyczne ("ustawa o energii ze źródeł odnawialnych") opublikowanej w dniu 21 grudnia 2020 r.
Ustawa o zakończeniu produkcji energii węglowej upoważnia rząd niemiecki do zawarcia umowy publicznoprawnej z operatorami elektrowni zasilanych węglem brunatnym w celu uregulowania warunków ograniczenia i zakończenia wytwarzania energii elektrycznej z węgla brunatnego.
Na tej podstawie Niemcy i operatorzy elektrowni zasilanych węglem brunatnym opracowali warunki zawarte w "umowie publicznoprawnej w sprawie ograniczenia i zakończenia wytwarzania energii elektrycznej z węgla brunatnego w Niemczech" (zwanej dalej "umową"). Umowa została zatwierdzona przez parlament niemiecki w dniu 13 stycznia 2021 r.
W ustawie o zakończeniu produkcji energii węglowej przewidziano ostateczne terminy zamknięcia 30 elektrowni zasilanych węglem brunatnym należących do RWE i LEAG w latach 2020-2038. W ustawie o zakończeniu produkcji energii węglowej przewidziano odszkodowania za zamknięcie elektrowni zasilanych węglem brunatnym do końca 2029 r.: 2,6 mld EUR dla RWE za zamknięcie elektrowni w Nadrenii i 1,75 mld EUR dla LEAG za zamknięcie elektrowni na Łużycach. Uzgodnione odszkodowanie zostanie przyznane w 15 równych rocznych transzach dnia 31 grudnia, począwszy od roku, w którym pierwsza elektrownia danego operatora zostanie zamknięta lub objęta mechanizmem odroczonego zamknięcia. Zgodnie z umową odszkodowanie należy wykorzystać na pokrycie kosztów rekultywacji wyrobisk kopalni odkrywkowych w odpowiednim terminie.
Niemcy poinformowały, że kwoty odszkodowania pokrywają część utraconych zysków operatorów, ponieważ ustawa o zakończeniu produkcji energii węglowej zmusiła ich do wcześniejszego niż planowane zamknięcia elektrowni. Uważają również, że dodatkowe koszty rekultywacji kopalń, które RWE i LEAG muszą ponieść w związku z wymogiem zaprzestania działalności wcześniej niż przewidywano, uzasadniają odszkodowanie. Ponadto Niemcy zamierzają również zrekompensować odroczone zamknięcie trzech elektrowni.
Aby ustalić wysokość utraconych zysków, Niemcy porównały hipotetyczną sytuację, w której nie obowiązuje ustawa o zamknięciu, z sytuacją przewidywanego zamknięcia elektrowni po przyjęciu ustawy o zakończeniu. Porównanie to opierało się na symulacji europejskiego systemu elektroenergetycznego do 2040 r., analizie rentowności elektrowni zasilanych węglem brunatnym i oszacowaniu utraconych zysków wskutek ustawy o zakończeniu produkcji energii węglowej poprzez agregację godzinowych utraconych zysków. Na podstawie powyższego modelu Niemcy obliczyły, że wartość bieżąca netto utraconych zysków RWE i LEAG przekraczałaby wartość bieżącą netto kwoty odszkodowania.
Niemcy przeprowadziły również dodatkowe obliczenia dotyczące potencjalnych utraconych zysków z elektrowni zasilanych węglem brunatnym w alternatywnych scenariuszach. Wyjaśniły, że wartość bieżąca netto przewidywanych utraconych zysków przekroczyłaby wartość bieżącą netto kwoty odszkodowania we wszystkich alternatywnych scenariuszach dla RWE i we wszystkich alternatywnych scenariuszach dla LEAG, z wyjątkiem scenariusza sprzedaży przedsiębiorstwa Vattenfall.
Zdaniem Niemiec należy również uwzględnić dodatkowe koszty rekultywacji kopalń, które muszą ponieść operatorzy w związku z wcześniejszym zamknięciem elektrowni zasilanych węglem brunatnym. Obejmuje to koszty, które nie wystąpiłyby, gdyby ustawa o zakończeniu produkcji energii węglowej nie została przyjęta, i które w związku z tym są określane jako koszty dodatkowe. Niemcy przedstawiły analizę ilościową tych kosztów.
Na tym etapie postępowania Komisja wstępnie stwierdza, że kumulatywne kryteria istnienia pomocy państwa prawdopodobnie zostały spełnione i że środek stanowi pomoc państwa. W niniejszej sprawie Komisja ocenia zgodność środka bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, ponieważ nie mają zastosowania żadne konkretne wytyczne.
Na tym etapie postępowania Komisja wyraża wątpliwości co do zgodności środka z rynkiem wewnętrznym, a w szczególności co do jego proporcjonalności. Proporcjonalność pomocy zależy od tego, czy utracone zyski i wszelkie dodatkowe koszty rekultywacji kopalń są obliczane w sposób zapewniający ograniczenie odszkodowania do niezbędnego minimum i wykluczający jego nadmierną wysokość.
Komisja ma następujące wątpliwości w odniesieniu do przedstawionego przez Niemcy uzasadnienia kwot odszkodowania:
Komisja zastanawia się, czy kwoty odszkodowania pokrywające utracone zyski, które wybiegają daleko w przyszłość, są ograniczone do niezbędnego minimum. Ma ona również wątpliwości co do sposobu modelowania utraconych zysków, głównie w odniesieniu do okresów użytkowania przyjętych dla instalacji wytwórczych w przypadku braku ustawy o zakończeniu produkcji energii węglowej, do sposobu uwzględniania niepewności, do cen paliwa i CO2 oraz braku danych na poziomie elektrowni i analizy wrażliwości. Komisja zauważa również, że w scenariuszu sprzedaży przedsiębiorstwa Vattenfall wartość bieżąca netto kwoty odszkodowania wypłaconej na rzecz LEAG jest wyższa niż utracone zyski.
Komisja zauważa, że trzy elektrownie otrzymają również odszkodowania z tytułu odroczonego zamknięcia, które należy uwzględnić przy ocenie proporcjonalności środka.
W odniesieniu do dodatkowych kosztów rekultywacji kopalń Komisja zauważa, że badanie przedłożone przez Niemcy opiera się na terminach zamknięcia, które nie odpowiadają dokładnie datom przewidzianym w ustawie o zakończeniu produkcji energii węglowej. Badanie opiera się wyłącznie na publicznie dostępnych informacjach i nie uwzględnia takich elementów jak obecne poziomy wydobycia. Jego wyniki zatem niekoniecznie dokładnie odzwierciedlają dodatkowe koszty rekultywacji kopalń. W odniesieniu do LEAG Komisja ma wątpliwości co do tego, czy scenariusz, w którym przedsiębiorstwo to rozszerzyłoby swoją działalność wydobywczą na Mühlrose i Welzow-Süd TA II, byłby właściwy, również biorąc pod uwagę fakt, że LEAG nie podjęło ostatecznej decyzji inwestycyjnej w sprawie rozszerzenia działalności na Welzow-Süd TA II.
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.177.50 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.53625 (2020/N) - Odchodzenie od węgla brunatnego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej -. |
| Data aktu: | 07/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2021 |