(2020/C 64/01)(Dz.U.UE C z dnia 27 lutego 2020 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
przypominając polityczne tło tego zagadnienia przedstawione w załączniku,
PODKREŚLAJĄC, ŻE:
ORAZ W ŚWIETLE:
PRZYZNAJE, ŻE:
ODNOTOWUJE, ŻE:
UWAŻA, ŻE:
PODKREŚLA, ŻE:
ZGADZA SIĘ, ŻE:
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:
1 Zgodnie z najnowszymi danymi zawartymi w Monitorze Kształcenia i Szkolenia 2019 odsetek osób w wieku od 30 do 34 lat posiadających wykształcenie wyższe lub równoważne - przy wartości docelowej wynoszącej 40 % - wynosi 40,7 %. W odniesieniu do odsetka dzieci w wieku od czterech lat do wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego uczestniczących we wczesnej edukacji - przy wartości docelowej wynoszącej 95 % - wskaźnik ten wynosi 95,4 %. Odsetek osób wcześnie kończących naukę wynosi obecnie 10,6 %, przy czym wyznaczonym celem jest nieprzekroczenie 10 %. Jeśli chodzi o zatrudnionych nowych absolwentów, odsetek ten wynosi 81,6 %, a wyznaczony cel - 82 %. W odniesieniu do udziału dorosłych w uczeniu się, wskaźnik ten wzrósł jedynie do 11,1 %, a więc poniżej wyznaczonego celu wynoszącego 15 %.
2 Zgodnie z najnowszym badaniem PISA z 2018 r. nadal wysoki jest odsetek osób osiągających słabe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem (21,7 %), matematyce (22,4 %) i naukach przyrodniczych (21,6 %), co oznacza, że w UE jedna piąta osób w wieku 15 lat nadal jest daleka od osiągnięcia odnośnego celu unijnego.
3 Każda osoba ma prawo do dobrej jakości i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy. (Pierwsza zasada Europejskiego filaru praw socjalnych (2017)).
4 Zapewnić wszystkim włączającą edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie. (Oenzetowski cel zrównoważonego rozwoju nr 4).
5 Z dokumentu pt. "Ocena strategii »Europa 2020« - wspólne sprawozdanie Komitetu ds. Zatrudnienia i Komitetu Ochrony Socjalnej" (2019) wynika, że, w stosunku do całkowitej liczby zaleceń dla poszczególnych krajów, stale rośnie liczba takich zaleceń w dziedzinie zatrudnienia i polityki społecznej. W 2018 r. ponad połowa zaleceń dla poszczególnych krajów obejmowała kwestie zatrudnieniowe lub społeczne. W całym okresie 2011-2018 zalecenia dla poszczególnych krajów obejmujące elementy dotyczące zatrudnienia i kwestii społecznych odnosiły się głównie do umiejętności, kształcenia i szkolenia (20 %).
6 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.