1 Stanowisko to jest podzielane przez Komisję i zostało ono wyraźnie przedstawione w nakreślonych przez nią ramach na rzecz praworządności (IP/14/237).
2 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 173.
3 COM(2019) 343 final.
4 W literaturze naukowej często rozróżnia się praworządność materialną i formalną. Møller, J. (2018), "The advantages of a thin view" w: Handbook on the Rule of Law, Edward Elgar Publishing, s. 21-33, i Bedner, A. (2018), "The promise of a thick view" w: Handbook on the Rule of Law, Edward Elgar Publishing, s. 34-47.
5 Voigt, S. (2012), "How to measure the rule of law", Kyklos, 65(2), s. 262-284.
6 Gutmann, J., Voigt, S. (2018), "The rule of law: Measurement and deep roots". European Journal of Political Economy, 54, s. 68-82.
7 Ten związek przyczynowy jest jednym z głównych zagadnień dyscypliny zwanej ekonomiką instytucjonalną. Podręcznik dla zaawansowanych: Acemoglu, D. (2008), Introduction to Modern Economic Growth, Princeton University Press; podręcznik dla osób niebędących specjalistami: Voigt, S. (2019), Institutional Economics - An Introduction, Cambridge University Press.
8 Feld, L.P., Voigt, S. (2003), "Economic growth and judicial independence: cross-country evidence using a new set of indicators", European Journal of Political Economy, 19(3), s. 497-527.
9 Voigt, S., Gutmann, J., Feld, L.P. (2015), "Economic growth and judicial independence, a dozen years on: Cross-country evidence using an updated set of indicators", European Journal of Political Economy, 38, s. 197-211.
10 Voigt, S. (2008), The economic effects of judicial accountability: cross-country evidence, European Journal of Law and Economics, 25(2), s. 95-123.
11 Hayo, B., Voigt, S. (2014), The relevance of judicial procedure for economic growth, CESifo Economic Studies, 60(3), s. 490-524.
12 Mauro, P. (1995), "Corruption and growth", The quarterly journal of economics, 110(3), s. 681-712.
13 Gupta, S., De Mello, L., Sharan, R. (2001), "Corruption and military spending", European journal of political economy, 17(4), s. 749 777.
14 Mauro, P. (1998), "Corruption and the composition of government expenditure", Journal of Public economics, 69(2), s. 263-279.
15 Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) (2015), "Consequences of Corruption at the Sector Level and Implications for Economic Growth and Development", OECD Publishing, Paryż.
16 Van Aaken, A., Feld, L.P., Voigt, S. (2010), "Do independent prosecutors deter political corruption? An empirical evaluation across seventy-eight countries", American Law and Economics Review, 12(1), s. 204-244.
17 Chemin, M. (2009), "Do judiciaries matter for development? Evidence from India", Journal of Comparative Economics 37, s. 230 - 250.
18 Dz.U. C 282 z 20.8.2019, s. 39.
19 Porównanie między "patrolami policji" a "alarmami pożarowymi" podmiotów monitorujących można znaleźć w: McCubbins, M. D. i Schwartz, T. (1984), "Congressional oversight overlooked: Police patrols versus fire alarms", American Journal of Political Science, s. 165-179.
20 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 106.
21 Kelemen, R.D. (2017), "Europe's other democratic deficit: National authoritarianism in Europe's Democratic Union", Government and opposition, 52(2), s. 211-238.
22 Working paper No 13/2016, "The Size and Scope of the European Third Sector", s. 8.
23 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 178.
24 Dz.U. C 282 z 20.8.2019, s. 39, zalecenie 1.11.