(2020/C 428 I/01)(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
1 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
2 Decyzja Komisji (UE) 2020/1722 z dnia 16 listopada 2020 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7704 (Dz.U. L 386 z 18.11.2020, s. 26).
3 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz.U. L 76 z 19.3.2018, s. 3).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 421/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. zmieniające dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, w celu wprowadzenia w życie do 2020 r. porozumienia międzynarodowego w sprawie stosowania jednego międzynarodowego środka rynkowego do emisji z międzynarodowego lotnictwa (Dz.U. L 129 z 30.4.2014, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2392 z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniające dyrektywę 2003/87/WE w celu utrzymania obecnych ograniczeń zakresu zastosowania w odniesieniu do działań lotniczych i w celu przygotowania wdrożenia globalnego środka rynkowego po 2021 r. (Dz.U. L 350 z 29.12.2017, s. 7).
7 Ilość ta obejmuje 0,7 mln uprawnień odpowiadających lotom docelowym do Szwajcarii w wyniku powiązania ze szwajcarskim systemem handlu uprawnieniami do emisji oraz uprawnienia wydane na podstawie art. 3f dyrektywy EU ETS (rezerwa specjalna).
8 Na podstawie rozporządzenia (UE) nr 389/2013, a w szczególności jego art. 10, rachunki operatorów statków powietrznych, którzy nie wykonują już lotów objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji, otrzymują status "wyłączony", a z takiego rachunku nie można już inicjować żadnych procesów, z wyjątkiem procesów odpowiadających okresowi, w którym status rachunku nie był ustalony jako "wyłączony". Ze względu na zamknięcie operatorów statków powietrznych roczna liczba wydanych bezpłatnych uprawnień była w 2019 r. o 4,2 mln niższa niż w 2013 r.
9 Liczba ta obejmuje 0,8 mln uprawnień do emisji lotniczych dla Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do 2019 r. w związku z zawieszeniem procesów Zjednoczonego Królestwa w rejestrze Unii podczas tego roku.
10 Art. 12 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, zmieniony art. 1 pkt 4 rozporządzenia (UE) 2017/2392.
11 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i zmiany dyrektywy 2003/87/WE (Dz.U. L 264 z 9.10.2015, s. 1).
12 Komunikat Komisji C(2020) 2835. Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2019 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego system handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (Dz.U. C 164 z 13.5.2020, s. 17).