(przedstawiona na mocy art. 322 ust. 1 lit. a) TFUE)towarzysząca wnioskowi Komisji dotyczącemu decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności [COM(2020) 220 final]
(2020/C 385/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2020 r.)
SPIS TREŚCI
Wstęp
Unijny Mechanizm Ochrony Ludności
Opinia Trybunału na temat proponowanych zmian
Uwagi dotyczące aspektów finansowych
Brak wystarczającego uzasadnienia dla proponowanego zwiększenia łącznego budżetu
Wprowadzenie możliwości bezpośredniego zamawiania zasobów może przyspieszyć reagowanie UE w obliczu kryzysów
Zarządzanie pośrednie może zwiększyć elastyczność należytego zarządzania finansami w odniesieniu do operacji w ramach Mechanizmu, ale może też być źródłem ryzyka
Ochrona interesów finansowych Unii i kontrole na miejscu przeprowadzane przez
Trybunał
Uwagi dotyczące wyników możliwych do osiągnięcia w ramach Mechanizmu
Nie zagwarantowano minimalnego poziomu wydatków w ramach poszczególnych filarów dotyczących zapobiegania, zapewniania gotowości i reagowania
Istnieją braki w zakresie monitorowania niektórych nowych działań realizowanych w ramach Mechanizmu
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 322 ust. 1 lit. a),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 ,
uwzględniając zmienioną decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 2 ,
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 3 ,
uwzględniając wniosek Rady z dnia 18 czerwca 2020 r. o wydanie opinii na temat wyżej wspomnianego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Wstęp
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu w dniu 28 września 2020 r.
|
W imieniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924. Zmiany wprowadzono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1475 z dnia 2 października 2018 r. (Dz.U. L 250 z 4.10.2018, s. 1) i decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/420 z dnia 13 marca 2019 r. (Dz.U. L 77 I z 20.3.2019, s. 1).
3 COM(2020) 220 final, procedura legislacyjna 2020/0097 (COD), 2.6.2020.
4 Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w sekcji 3 podpunkt czwarty uzasadnienia wniosku [COM(2020) 220 final] - "Sprawność regulacyjna i uproszczenie", s. 5.
5 Wspólne oświadczenie członków Rady Europejskiej, 26 marca 2020 r.
6 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
7 Opinia nr 3/2020, przyjęta 14 kwietnia 2020 r. i opublikowana 15 kwietnia 2020 r.
8 Opinia nr 4/2020, przyjęta 13 lipca 2020 r. i opublikowana 14 lipca 2020 r.
9 Opinia nr 5/2020, przyjęta 20 lipca 2020 r. i opublikowana 22 lipca 2020 r.
10 Opinia nr 6/2020, przyjęta 7 września 2020 r. i opublikowana 9 września 2020 r.
11 W Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności uczestniczą także Islandia, Północna Macedonia, Czarnogóra, Norwegia, Serbia i Turcja.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1475 z dnia 2 października 2018 r. ustanawiające ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013, rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 i decyzję nr 1313/2013/UE (Dz.U. L 250 z 4.10.2018, s. 1).
13 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/420 z dnia 13 marca 2019 r. zmieniająca decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 77I z 20.3.2019, s. 1).
14 Dz.U. L 77I z 20.3.2019, s. 1.
15 Art. 6 ("Zarządzanie ryzykiem"), art. 21 ("Kwalifikowalne działania w obszarze zapobiegania i zapewniania gotowości"), art. 23 ("Kwalifikowalne działania powiązane ze sprzętem i operacjami"), art. 32 ("Akty wykonawcze").
16 Na podstawie wniosku Komisji [COM(2019) 125 z 7.3.2019], z zawężeniem do przepisów budżetowych zawartych w decyzji nr 1313/2013/UE zgodnie z wnioskiem Komisji [COM(2018) 321 z 2.5.2018] dotyczącym wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027.
17 Art. 5 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. C 202 z 7.6.2016, s. 1).
19 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
20 Europejski Instrument na rzecz Odbudowy, nazwany przez Radę "Next Generation EU", został zaproponowany przez Komisję we wniosku z dnia 28 maja 2020 r. [COM(2020) 441] w celu wsparcia odbudowy UE w następstwie pandemii COVID-19.
21 Sekcja 3 podpunkt trzeci uzasadnienia wniosku - "Ocena skutków", s. 5.
22 Przykładowo: działania na rzecz wsparcia podejścia międzysektorowego i transgranicznego, utworzenie strategicznych rezerw sprzętu medycznego na poziomie UE, rozwój zdolności przeprowadzania ewakuacji medycznej i powoływanie zespołów ratownictwa medycznego.
23 Zmieniony art. 12 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.
24 W art. 5 "Wspólne zamówienia na medyczne środki zapobiegawcze" decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylającej decyzję nr 2119/98/WE (Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s.1) ustanowiono warunki, które muszą być spełnione, aby przeprowadzić procedurę wspólnych zamówień poprzedzoną umową w sprawie wspólnych zamówień.
25 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65 (dyrektywa w sprawie zamówień publicznych) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1) (rozporządzenie finansowe).
26 Art. 32 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2014/24/UE.
27 Pkt 11.1 lit. c) załącznika I do rozporządzenia finansowego.
28 Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacji nadzwyczajnej związanej z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19 (Dz.U. C 108I z 1.4.2020, s. 1).
29 "Mimo że Komisja natychmiast zareagowała na wybuch pandemii, gromadząc unijne zapasy środków medycznych, pierwsze zamówienie złożono dopiero po około czterech tygodniach od czasu, gdy w Europie potwierdzono pierwsze przypadki COVID- 19, podczas gdy państwa członkowskie były zajęte radzeniem sobie z sytuacją nadzwyczajną i nie były w stanie przeprowadzić przyspieszonej procedury zamówienia i przechowywania zdolności rescEU w obiektach państw członkowskich." Sekcja 3 podpunkt czwarty uzasadnienia wniosku - "Sprawność regulacyjna i uproszczenie", s. 5.
31 "Komisja co dwa lata przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie [...]. Sprawozdanie zawiera informacje dotyczące postępów w osiąganiu celów w zakresie zdolności oraz dotyczące pozostałych braków [...], z uwzględnieniem ustanowienia zdolności rescEU [.]. Sprawozdanie zawiera również przegląd zmian budżetu i kosztów odnoszących się do zdolności reagowania oraz ocenę potrzeby dalszego rozwoju tych zdolności".
32 Nowy art. 25: "Komisja wdraża wsparcie finansowe Unii zgodnie z rozporządzeniem finansowym w ramach zarządzania bezpośredniego lub zarządzania pośredniego z udziałem organów, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit. c) rozporządzenia finansowego".
33 "[.] Komisja zapewnia poziom ochrony interesów finansowych Unii równoważny poziomowi ochrony przewidzianemu w przypadku wykonywania przez Komisję budżetu [.]" [tj. w trybie zarządzania bezpośredniego]. "Komisja dokonuje tego, przeprowadzając ocenę systemów, zasad i procedur osób lub podmiotów wykonujących środki finansowe Unii - jeżeli zamierza polegać na takich systemach, zasadach i procedurach w odniesieniu do realizacji działania - lub podejmując odpowiednie środki nadzoru [...]".
34 Sprawozdanie roczne za 2019 r. (jeszcze nieopublikowane), rozdział 7 - dział 3 WRF, ramka 7.3 "Zawyżone koszty wynagrodzenia" oraz sprawozdanie roczne dotyczące EFR za 2019 r. (jeszcze nieopublikowane), ramka 5 "Przykłady błędów kwantyfikowalnych".
35 Sekcja 5 podpunkt drugi uzasadnienia wniosku [COM(2020) 220 final] - "Szczegółowe objaśnienia poszczególnych przepisów wniosku", s. 7.
36 Art. 3 ust. 2 lit. b) decyzji, której dotyczy wniosek.