Wniosek o wydanie przez Trybunał EFTA opinii doradczej złożony przez Norges Hoyesterett w dniu 30 czerwca 2020 r. w ramach postępowania karnego przeciwko N (Sprawa E-8/20).

Wniosek o wydanie przez Trybunał EFTA opinii doradczej złożony przez Norges Høyesterett w dniu 30 czerwca 2020 r. w ramach postępowania karnego przeciwko N
(Sprawa E-8/20)

(2020/C 374/08)

(Dz.U.UE C z dnia 5 listopada 2020 r.)

W dniu 2 lipca 2020 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek z dnia 30 czerwca 2020 r., w którym Norges Høyesterett (Sąd Najwyższy Norwegii) zwraca się o wydanie opinii doradczej w ramach postępowania karnego przeciwko N w odniesieniu do następujących kwestii:

Pytania dotyczące stanu prawnego przed dniem 1 czerwca 2012 r.

Pytanie 1: Czy termin "świadczenia w razie choroby" zastosowany w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 1408/71 należy interpretować jako obejmujący świadczenia takie jak zasiłek chorobowy (arbeidsavklaringspenger)?

Pytanie 2: Czy art. 22 rozporządzenia nr 1408/71 lub ewentualnie art. 19 należy interpretować w ten sposób, że prawo do otrzymywania świadczeń pieniężnych przysługuje tylko zamieszkującym (bosetting) w państwie EOG innym niż państwo właściwe, czy też uwzględnia się również krótsze pobyty (opphold), takie jak w przedmiotowej sprawie?

Pytanie 3: Jeśli uwzględnia się krótsze pobyty (takie jak w przedmiotowej sprawie), to czy art. 22 rozporządzenia nr 1408/71, a także jego odniesienie do zgody wydawanej przez instytucję właściwą, lub ewentualnie art. 19, należy interpretować w ten sposób, że państwo właściwe może uzależnić przyznanie danej osobie prawa do pobierania zasiłku chorobowego od uzyskania przez nią poprzedzonej wnioskiem zgody na pobyt (oppholde seg) w innym państwie EOG?

Pytanie 4: Jeśli należy rozumieć, że rozporządzenie nr 1408/71 nie uprawnia do pobierania zasiłku chorobowego podczas pobytu w innym państwie EOG bądź pobierania go bez zgody instytucji właściwej na podstawie przepisów krajowych, czy należy również ustalić, czy przepisy krajowe wchodzą w zakres innych przepisów EOG?

Pytanie 5: Czy art. 28 lub 36 Porozumienia EOG ma zastosowanie w sytuacji, gdy obywatel państwa EOG krótko przebywa w innym państwie EOG w celach wypoczynkowych?

Pytanie 6: W przypadku odpowiedzi twierdzącej: czy ograniczeniem swobody przemieszczania się na podstawie art. 28 lub art. 36 Porozumienia EOG jest ustanowienie przez prawo krajowe następujących warunków:

-
(i) że świadczenie można przyznać jedynie na ograniczony okres, który - zgodnie z okólnikami administracyjnymi - nie może zazwyczaj przekraczać czterech tygodni rocznie; oraz
-
(ii) że pobyt za granicą nie może uniemożliwiać wykonywania określonych obowiązków wynikających z prowadzenia działalności ani utrudniać działań następczych i kontroli ze strony instytucji właściwej; oraz
-
(iii) że osoba zainteresowana musi wystąpić do instytucji właściwej o zgodę i uzyskać ją (przy czym powiadomienie należy złożyć za pomocą specjalnego formularza)?

Pytanie 7: Jeżeli warunek określony w ppkt (i) stanowi ograniczenie, czy można uzasadnić go ogólnym zabezpieczeniem przesłanek leżących u podstaw warunku (ii), tzn. zapewnienia wykonania określonych obowiązków wynikających z prowadzenia działalności, a także działań następczych i kontroli?

Pytanie 8: Jeżeli nie można uzasadnić warunku (i), a warunki (ii) oraz (iii) stanowią ograniczenia, czy można uzasadnić je na podstawie tych samych przesłanek?

Pytanie 9: Jeżeli można uzasadnić warunki (ii) i (iii), czy jest zgodne z art. 28 i 36 Porozumienia EOG, aby osoba, która nie wystąpiła o zgodę na pobieranie zasiłku chorobowego w innym państwie EOG i nie uzyskała go i która dostarcza instytucji właściwej nieprawdziwych informacji o miejscu pobytu (oppholdsbest), została zobowiązana do zwrotu świadczeń, nabytych w sposób niezgodny z prawem krajowym?

Pytanie 10: W przypadku odpowiedzi twierdzącej: czy jest zgodne z art. 28 i 36 Porozumienia EOG, aby wobec osoby tej zastosowano sankcje karne za dostarczenie nieprawdziwych informacji, a tym samym wprowadzenie w błąd instytucji właściwej, dokonującej nienależnych płatności?

Pytanie 11: W przypadku odpowiedzi przeczącej na pytanie 5.: czy art. 4 lub 6 dyrektywy 2004/38 ma zastosowanie w sytuacji, gdy obywatel państwa EOG krótko przebywa w innym państwie EOG w celach wypoczynkowych? O tyle, o ile zastosowanie ma art. 6, czy nakłada on obowiązki na państwo macierzyste? Jeżeli zastosowanie ma art. 4 lub 6 i można się nań powoływać wobec państwa macierzystego, zadaje się te same pytania, co pytania 6-10, o ile jest to właściwe.

Pytania dotyczące stanu prawnego po dniu 1 czerwca 2012 r.

Pytanie 12: Czy termin "świadczenia w razie choroby" zastosowany w art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 883/2004 należy interpretować jako obejmujący świadczenia takie jak zasiłek chorobowy?

Pytanie 13: Czy termin "pobyt" zastosowany w art. 21 ust. 1 rozporządzenia nr 883/2004, w art. 1 lit. k) definiowany jako "pobyt czasowy", należy interpretować jako obejmujący każdy pobyt krótkoterminowy (w tym pobyty takie, jak w przedmiotowej sprawie) w innym państwie EOG, niebędącym miejscem zamieszkania?

Pytanie 14: W przypadku odpowiedzi twierdzącej: czy art. 21 rozporządzenia nr 883/2004 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje on jedynie sytuacje, w których diagnozę wydano podczas pobytu w innym państwie EOG, czy również sytuacje, w których - jak w przedmiotowej sprawie - diagnoza została uznana przez instytucję właściwą przed wyjazdem?

Pytanie 15: Jeżeli art. 21 ma zastosowanie w sytuacji takiej jak w przedmiotowej sprawie: czy przepis ten, w tym warunek "zgodnie ze stosowanym przez nią ustawodawstwem", należy interpretować w ten sposób, że państwo właściwe EOG może utrzymać następujące warunki:

-
(i) że świadczenie można przyznać jedynie na ograniczony okres, który - zgodnie z okólnikami administracyjnymi - nie może zazwyczaj przekraczać czterech tygodni rocznie; oraz
-
(ii) że pobyt za granicą nie może uniemożliwiać wykonywania określonych obowiązków wynikających z prowadzenia działalności ani utrudniać działań następczych i kontroli ze strony instytucji właściwej; oraz
-
(iii) że osoba zainteresowana musi wystąpić do instytucji właściwej o zgodę i uzyskać ją (przy czym powiadomienie należy złożyć za pomocą specjalnego formularza)?

Pytanie 16: Jeżeli art. 21 wyklucza warunek (i), lecz nie warunki (ii) i (iii), czy wchodzą one w zakres stosowania innych przepisów EOG (zob. pytanie 4. i nast.)?

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.374.45

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wniosek o wydanie przez Trybunał EFTA opinii doradczej złożony przez Norges Hoyesterett w dniu 30 czerwca 2020 r. w ramach postępowania karnego przeciwko N (Sprawa E-8/20).
Data aktu: 05/11/2020
Data ogłoszenia: 05/11/2020