(2020/C 364/03)Sprawozdawca Krister ANDERSSON
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
20.2.2020 |
Podstawa prawna |
Artykuł 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
24.6.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
16.7.2020 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania
|
553 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
209/1/6 |
4 Zob. komunikat KE Europejski Zielony Ład - Aspirowanie do miana pierwszego kontynentu neutralnego dla klimatu.
5 Zob. opinia EKES-u Plan inwestycyjny na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu (w toku) oraz opinia EKES-u (Dz.U. C 282 z 20.8.2019, s. 51).
6 Zob. opinia EKES-u Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i poprawki do rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów (Dz.U. C 311 z 18.9.2020, s. 55).
7 Zob. Emissions Gap Report [Raport w sprawie luk w emisjach] 2019 UNEP dotyczący globalnych wysiłków.
8 Jeżeli nie uda się znaleźć prawdziwie globalnego rozwiązania, problemem stanie się to, jak postępować z produktami pochodzącymi
9 Można by argumentować, że dotacja na tonę redukcji emisji CO2 powinna być wyższa niż stawka podatku od emisji CO2, ponieważ wpływ na zatrudnienie wynikający ze zmniejszonej produkcji w obszarze działań związanych z emisją CO2 prawdopodobnie spowoduje pewne trwałe bezrobocie. Ponadto prawdopodobnie łatwiej jest uzyskać wsparcie publiczne dla zmian strukturalnych w gospodarce prowadzących do rozwoju nowych technologii, niż ograniczać istniejące metody produkcji.
10 Zob. opinia EKES-u Zmiana unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz.U. C 71 z 24.2.2016, s. 57).
11 System handlu emisjami i ustalanie ceny zezwoleń wywołały wiele debat. Liczba zezwoleń i cykl koniunkturalny zazwyczaj znacznie wpływają na cenę zezwoleń. Obecna sytuacja gospodarcza w następstwie kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19 prawdopodobnie również doprowadzi do wznowienia dyskusji na temat ETS.
12 Zob. opinia EKES-u Plan inwestycyjny na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu (Dz.U. C 311 z 18.9.2020, s. 63).
13 Zob. raport Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie środowiska i rozwoju.
14 Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 56.
15 "Monitor fiskalny MFW", How to Mitigate Climate Change [Jak łagodzić zmianę klimatu], 2019 r., s. IX, zgodnie z którym "[r]óżne
16 Wprowadzenie lub zwiększenie podatków od emisji dwutlenku węgla często wiąże się z trudnymi kompromisami. Podatki sprawiają, że konieczne staje się zreformowanie technik produkcji i środków transportu. Może to prowadzić do bezrobocia w niektórych sektorach oraz do potrzeby przejścia na inne rodzaje pracy. Koszty społeczne osób, które na tym ucierpią, mogą być wysokie. Państwa mają różne możliwości zapewnienia ochrony socjalnej i należy to wziąć pod uwagę, aby każde wdrożenie cieszyło się akceptacją społeczną.
19 The potential for CCS and CCU in Europe, Komisja Europejska [Potencjał technologii CCS i CCU w Europie] https://ec.europa.eu/ info/sites/info/files/iogp_-_report_-_ccs_ccu.pdf.
20 Zob. opinia EKES-u (Dz.U. C 341 z 21.11.2013, s. 82).
23 Szwedzka komisja rządowa stwierdziła w 2020 r., że Szwecja mogłaby osiągnąć wynik neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r., gdyby dochody z podatków od emisji CO2 zostały wykorzystane do subsydiowania usuwania CO2 z atmosfery. Dodatnie i ujemne stawki podatkowe miałyby taką samą skalę. Zob. SOU 2020:4, Swedish government public investigations [Szwedzkie państwowe raporty publiczne].
25 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
26 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
27 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1.