(opinia z inicjatywy własnej)(2020/C 364/02)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Sprawozdawca: Giuseppe GUERINI
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
20.2.2020 |
Podstawa prawna |
Artykuł 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
24.6.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
16.7.2020 |
Sesja plenarna nr |
553 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
205/6/6 |
1 EKES kilkakrotnie wypowiadał się już na temat unii bankowej w swych opiniach (np. w opinii "Znaczenie banków spółdzielczych i kas oszczędnościowych dla spójności terytorialnej", której zalecenia nie zostały jeszcze zastosowane). W 2014 r. odnosząc się do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie środków strukturalnych zwiększających odporność instytucji kredytowych UE (COM(2014) 43 final - 2014/0020 (COD)), EKES przedstawił zalecenia w sprawie wspierania lokalnych gospodarek i potrzeby regulacji bankowej z poszanowaniem zasady proporcjonalności. W 2018 r. opublikował badanie Europe's cooperative banking models (Europejskie modele bankowości spółdzielczej, ISBN: 978-92-830-4024-8, numer katalogowy: QE-01-18-233-EN-N), w którym opisał sytuację i perspektywy systemu bankowości spółdzielczej w kontekście europejskim.
2 Sprawozdania Doradczego Komitetu Naukowego - Regulatory Complexity and the Quest for Robust Regulation (Złożoność przepisów i poszukiwanie solidnych regulacji), nr 8, czerwiec 2019 r.
3 Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1.
4 MREL (minimalny wymóg funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowanych) to wymóg ustanowiony w dyrektywie europejskiej w sprawie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, której celem jest zapewnienie właściwego funkcjonowania instrumentu umorzenia lub konwersji długu poprzez zwiększenie zdolności absorpcji strat przez bank.
5 Jeden taki fundusz, którego celem jest zabezpieczenie depozytów, jest obsługiwany przez Banche Cooperative Italiane consorziate (BCC-CR). Jest to dobry przykład systemu gwarancji depozytów za pomocą mechanizmu samopomocowego i spółdzielczego w pełni finansowanego ze środków własnych banków. Fundusz interweniuje w wypadku przymusowej likwidacji banków członkowskich oraz w wypadku filii wspólnotowych banków spółdzielczych zrzeszonych i działających we Włoszech, gdy zainterweniował system gwarancji ich państwa pochodzenia; w wypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zrzeszonych banków; operacji zbycia składników aktywów, zobowiązań, przedsiębiorstw, jednostek organizacyjnych, dóbr i zgrupowanych stosunków prawnych; w celu pokonania stanu upadłości lub ryzyka upadłości członka konsorcjum.
6 Wyrok ten w rzeczywistości unieważnia decyzję Komisji, zgodnie z którą interwencja konsorcjum bankowego prawa prywatnego na rzecz wsparcia jednego z jego członków stanowiła pomoc państwa.
7 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
8 Zob. np. argumenty byłego prezesa EBC Maria Draghiego w "Financial Times" z dnia 26 marca 2020 r.