(2020/C 352/01)(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2020 r.)
Wprowadzenie
Celem niniejszego zawiadomienia jest zapewnienie wytycznych dla organów krajowych, instytucji zamawiających, podmiotów zamawiających i przewoźników dotyczących stosowania przepisów art. 2, 3, 4 i 5 dyrektywy w sprawie ekologicznie czystych pojazdów (dyrektywy 2009/33/WE 1 w sprawie promowania ekologicznie czystych pojazdów transportu drogowego w celu wsparcia mobilności niskoemisyjnej zmienionej dyrektywą (UE) 2019/1161 2 ).
Przedstawiono w nim przegląd często zadawanych pytań (FAQ) na temat transpozycji i wdrażania tych przepisów dotyczących w szczególności zakresu dyrektywy, definicji "ekologicznie czystych pojazdów", minimalnych poziomów docelowych w zakresie zamówień publicznych, liczenia pojazdów oraz wykorzystania bazy danych Tenders Electronic Daily (TED) w przypadku różnych scenariuszy zamówień (w tym np. pojazdy doposażone, wymiana pojazdów w ramach istniejących zamówień itp.).
Niniejsze zawiadomienie należy odczytywać w związku z innymi właściwymi przepisami dyrektywy. Wyjaśniono w nim przepisy już zawarte w obowiązującym prawodawstwie, nie rozszerzając w żaden sposób obowiązków wynikających z przedmiotowego prawodawstwa ani nie wprowadzając żadnych dodatkowych wymagań dotyczących zainteresowanych właściwych organów i przewoźników.
Celem niniejszego zawiadomienia jest jedynie wsparcie instytucji zamawiających, podmiotów zamawiających, przewoźników i właściwych organów krajowych w zakresie stosowania dyrektywy. Opinie wyrażone w niniejszym zawiadomieniu nie przesądzają o przyszłym stanowisku Komisji w danej sprawie. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest upoważniony do interpretowania prawa Unii w wiążący sposób.
Pytania związane z zakresem dyrektywy
1 Dz.U. L 120 z 15.5.2009, s. 5.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (Dz.U. L 188 z 12.7.2019, s. 116).
3 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 1.
5 Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1.
6 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1. Zgodnie z art. 88 rozporządzenia (UE) 2018/858 dyrektywę 2007/46/WE uchyla się z dniem 1 wrześ nia 2020 r.
8 "Należy zauważyć, że trolejbusy uznawane są za autobusy zeroemisyjne, pod warunkiem że napędzane są wyłącznie energią elektryczną lub korzystają wyłącznie z zeroemisyjnego mechanizmu napędowego, gdy nie są podłączone do trakcji, w przeciwnym razie nadal są uznawane za ekologicznie czyste pojazdy".
9 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
10 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.
11 Dz.U. L 272 z 25.10.2019, s. 7.
* Dokonuje się tego w e-formularzach, publikując ogłoszenie o udzieleniu zamówienia z powtórną ofertą (BG-320) i umową (BG-310)"