Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19 (EBC/2020/35).

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 27 lipca 2020 r.
w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/19

(EBC/2020/35)

(2020/C 251/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do dnia 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend za lata obrotowe 2019 i 2020 oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. Zalecenie to opierało się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.

(2) W związku z zaleceniem EBC/2020/19 EBC zobowiązał się do dokonania dalszej oceny sytuacji ekonomicznej oraz rozważenia zasadności dalszego zawieszenia wypłaty dywidend po dniu 1 października 2020 r. W tym kontekście w opinii EBC niepewność gospodarcza spowodowana pandemią COVID-19 pozostaje na wysokim poziomie, a w konsekwencji instytucje kredytowe mają trudności z dokładnym prognozowaniem swoich średniookresowych potrzeb kapitałowych. EBC uważa również, że w tych wyjątkowych okolicznościach niepewności systemowej i skrajnych warunków ekonomicznych nadal zachodzi potrzeba ostrożnego planowania kapitałowego wiążącego się z utrzymaniem obecnej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych poprzez odroczenie lub anulowanie wypłat zysków. EBC uznaje zatem za zasadne przedłużenie zalecenia dotyczącego dywidend do dnia 1 stycznia 2021 r. oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19. Podejście to jest także spójne z zaleceniem Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 3 .

(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich, w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym lub dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w państwach członkowskich, które nie są uczestniczącymi państwami członkowskimi. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowanie rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do zachowania stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.

(4) W celu zmaksymalizowania wsparcia dla gospodarki realnej właściwe jest także, aby uznaniowych wypłat dywidend nie dokonywały również mniej istotne instytucje kredytowe.

(5) Jako że niniejsze zalecenie ma charakter tymczasowy i jest uzasadnione wyłącznie nadzwyczajnymi okolicznościami, decyzję co do sposobu działania po dniu 1 stycznia 2021 r. EBC zamierza podjąć w czwartym kwartale 2020 r., biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną, stabilność systemu finansowego oraz poziom pewności w planowaniu kapitałowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I.

1.
EBC zaleca, aby do dnia 1 stycznia 2021 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend 4 , nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend za lata obrotowe 2019 i 2020 oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom 5 .
2.
Instytucje kredytowe, które nie mogą spełnić wymogów niniejszego zalecenia, ponieważ uważają, że są prawnie zobowiązane do wypłaty dywidend, powinny niezwłocznie wyjaśnić powody takiego stanu rzeczy swojemu wspólnemu zespołowi nadzorczemu.
3.
Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie skonsolidowanym istotnej nadzorowanej grupy w rozumieniu art. 2 pkt 22) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 6  i na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 16) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy.
4.
Instytucje kredytowe zamierzające wypłacić dywidendę lub podjąć nieodwołalne zobowiązanie do wypłaty dywidendy swojej instytucji dominującej, dominującej finansowej spółce holdingowej lub dominującej finansowej spółce holdingowej o działalności mieszanej z siedzibą w państwie członkowskim, które nie jest uczestniczącym państwem członkowskim, powinny skontaktować się ze swoim wspólnym zespołem nadzorczym w celu ustalenia, czy taka wypłata lub podjęcie nieodwołalnego zobowiązania są właściwe.

II.

Niniejsze zalecenie adresowane jest do istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup, o których mowa w art. 2 pkt 16) i pkt 22) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).

III.

Niniejsze zalecenie adresowane jest również do właściwych organów krajowych w odniesieniu do mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 7) i 23) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17). Od właściwych organów krajowych oczekuje się odpowiedniego stosowania niniejszego zalecenia wobec takich podmiotów i grup.

IV.

W związku z tymczasowym charakterem niniejszego zalecenia EBC dokona dalszej oceny sytuacji ekonomicznej oraz rozważy zasadność dalszego zawieszenia wypłaty dywidend po dniu 1 stycznia 2021 r.

V.

Niniejszym uchyla się zalecenie EBC/2020/19.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 lipca 2020 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/1 (Dz.U. C 102 I z 30.3.2020, s. 1).
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie ograniczenia wypłat zysków w czasie pandemii COVID-19 (Dz.U. C 212 z 26.6.2020, s. 1).
4 Instytucje kredytowe mogą mieć różną formę prawną, tj. spółek publicznych oraz podmiotów niebędących spółami akcyjnymi, takich jak towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie lub instytucje oszczędnościowe. Termin "dywidenda" w rozumieniu niniejszego zalecenia odnosi się do każdego rodzaju wypłaty środków pieniężnych w związku z kapitałem podstawowym Tier I, której skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych.
5 Zgodna z niniejszym zaleceniem byłaby natomiast wymiana akcji zwykłych instytucji finansowej.
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024