Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19 (EBC/2020/35).

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 27 lipca 2020 r.
w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/19

(EBC/2020/35)

(2020/C 251/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do dnia 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend za lata obrotowe 2019 i 2020 oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. Zalecenie to opierało się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.

(2) W związku z zaleceniem EBC/2020/19 EBC zobowiązał się do dokonania dalszej oceny sytuacji ekonomicznej oraz rozważenia zasadności dalszego zawieszenia wypłaty dywidend po dniu 1 października 2020 r. W tym kontekście w opinii EBC niepewność gospodarcza spowodowana pandemią COVID-19 pozostaje na wysokim poziomie, a w konsekwencji instytucje kredytowe mają trudności z dokładnym prognozowaniem swoich średniookresowych potrzeb kapitałowych. EBC uważa również, że w tych wyjątkowych okolicznościach niepewności systemowej i skrajnych warunków ekonomicznych nadal zachodzi potrzeba ostrożnego planowania kapitałowego wiążącego się z utrzymaniem obecnej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych poprzez odroczenie lub anulowanie wypłat zysków. EBC uznaje zatem za zasadne przedłużenie zalecenia dotyczącego dywidend do dnia 1 stycznia 2021 r. oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19. Podejście to jest także spójne z zaleceniem Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 3 .

(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich, w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym lub dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w państwach członkowskich, które nie są uczestniczącymi państwami członkowskimi. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowanie rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do zachowania stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.

(4) W celu zmaksymalizowania wsparcia dla gospodarki realnej właściwe jest także, aby uznaniowych wypłat dywidend nie dokonywały również mniej istotne instytucje kredytowe.

(5) Jako że niniejsze zalecenie ma charakter tymczasowy i jest uzasadnione wyłącznie nadzwyczajnymi okolicznościami, decyzję co do sposobu działania po dniu 1 stycznia 2021 r. EBC zamierza podjąć w czwartym kwartale 2020 r., biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną, stabilność systemu finansowego oraz poziom pewności w planowaniu kapitałowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I.

1.
EBC zaleca, aby do dnia 1 stycznia 2021 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend 4 , nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend za lata obrotowe 2019 i 2020 oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom 5 .
2.
Instytucje kredytowe, które nie mogą spełnić wymogów niniejszego zalecenia, ponieważ uważają, że są prawnie zobowiązane do wypłaty dywidend, powinny niezwłocznie wyjaśnić powody takiego stanu rzeczy swojemu wspólnemu zespołowi nadzorczemu.
3.
Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie skonsolidowanym istotnej nadzorowanej grupy w rozumieniu art. 2 pkt 22) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 6  i na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 16) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy.
4.
Instytucje kredytowe zamierzające wypłacić dywidendę lub podjąć nieodwołalne zobowiązanie do wypłaty dywidendy swojej instytucji dominującej, dominującej finansowej spółce holdingowej lub dominującej finansowej spółce holdingowej o działalności mieszanej z siedzibą w państwie członkowskim, które nie jest uczestniczącym państwem członkowskim, powinny skontaktować się ze swoim wspólnym zespołem nadzorczym w celu ustalenia, czy taka wypłata lub podjęcie nieodwołalnego zobowiązania są właściwe.

II.

Niniejsze zalecenie adresowane jest do istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup, o których mowa w art. 2 pkt 16) i pkt 22) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).

III.

Niniejsze zalecenie adresowane jest również do właściwych organów krajowych w odniesieniu do mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 7) i 23) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17). Od właściwych organów krajowych oczekuje się odpowiedniego stosowania niniejszego zalecenia wobec takich podmiotów i grup.

IV.

W związku z tymczasowym charakterem niniejszego zalecenia EBC dokona dalszej oceny sytuacji ekonomicznej oraz rozważy zasadność dalszego zawieszenia wypłaty dywidend po dniu 1 stycznia 2021 r.

V.

Niniejszym uchyla się zalecenie EBC/2020/19.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 lipca 2020 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/1 (Dz.U. C 102 I z 30.3.2020, s. 1).
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie ograniczenia wypłat zysków w czasie pandemii COVID-19 (Dz.U. C 212 z 26.6.2020, s. 1).
4 Instytucje kredytowe mogą mieć różną formę prawną, tj. spółek publicznych oraz podmiotów niebędących spółami akcyjnymi, takich jak towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie lub instytucje oszczędnościowe. Termin "dywidenda" w rozumieniu niniejszego zalecenia odnosi się do każdego rodzaju wypłaty środków pieniężnych w związku z kapitałem podstawowym Tier I, której skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych.
5 Zgodna z niniejszym zaleceniem byłaby natomiast wymiana akcji zwykłych instytucji finansowej.
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.251.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19 (EBC/2020/35).
Data aktu: 27/07/2020
Data ogłoszenia: 31/07/2020
Data wejścia w życie: 27/07/2020