Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19 (EBC/2020/35).

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 27 lipca 2020 r.
w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/19

(EBC/2020/35)

(2020/C 251/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do dnia 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend za lata obrotowe 2019 i 2020 oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. Zalecenie to opierało się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.

(2) W związku z zaleceniem EBC/2020/19 EBC zobowiązał się do dokonania dalszej oceny sytuacji ekonomicznej oraz rozważenia zasadności dalszego zawieszenia wypłaty dywidend po dniu 1 października 2020 r. W tym kontekście w opinii EBC niepewność gospodarcza spowodowana pandemią COVID-19 pozostaje na wysokim poziomie, a w konsekwencji instytucje kredytowe mają trudności z dokładnym prognozowaniem swoich średniookresowych potrzeb kapitałowych. EBC uważa również, że w tych wyjątkowych okolicznościach niepewności systemowej i skrajnych warunków ekonomicznych nadal zachodzi potrzeba ostrożnego planowania kapitałowego wiążącego się z utrzymaniem obecnej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych poprzez odroczenie lub anulowanie wypłat zysków. EBC uznaje zatem za zasadne przedłużenie zalecenia dotyczącego dywidend do dnia 1 stycznia 2021 r. oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/19. Podejście to jest także spójne z zaleceniem Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 3 .

(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich, w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym lub dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w państwach członkowskich, które nie są uczestniczącymi państwami członkowskimi. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowanie rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do zachowania stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.

(4) W celu zmaksymalizowania wsparcia dla gospodarki realnej właściwe jest także, aby uznaniowych wypłat dywidend nie dokonywały również mniej istotne instytucje kredytowe.

(5) Jako że niniejsze zalecenie ma charakter tymczasowy i jest uzasadnione wyłącznie nadzwyczajnymi okolicznościami, decyzję co do sposobu działania po dniu 1 stycznia 2021 r. EBC zamierza podjąć w czwartym kwartale 2020 r., biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną, stabilność systemu finansowego oraz poziom pewności w planowaniu kapitałowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I.

1.
EBC zaleca, aby do dnia 1 stycznia 2021 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend 4 , nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend za lata obrotowe 2019 i 2020 oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom 5 .
2.
Instytucje kredytowe, które nie mogą spełnić wymogów niniejszego zalecenia, ponieważ uważają, że są prawnie zobowiązane do wypłaty dywidend, powinny niezwłocznie wyjaśnić powody takiego stanu rzeczy swojemu wspólnemu zespołowi nadzorczemu.
3.
Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie skonsolidowanym istotnej nadzorowanej grupy w rozumieniu art. 2 pkt 22) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 6  i na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 16) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy.
4.
Instytucje kredytowe zamierzające wypłacić dywidendę lub podjąć nieodwołalne zobowiązanie do wypłaty dywidendy swojej instytucji dominującej, dominującej finansowej spółce holdingowej lub dominującej finansowej spółce holdingowej o działalności mieszanej z siedzibą w państwie członkowskim, które nie jest uczestniczącym państwem członkowskim, powinny skontaktować się ze swoim wspólnym zespołem nadzorczym w celu ustalenia, czy taka wypłata lub podjęcie nieodwołalnego zobowiązania są właściwe.

II.

Niniejsze zalecenie adresowane jest do istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup, o których mowa w art. 2 pkt 16) i pkt 22) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).

III.

Niniejsze zalecenie adresowane jest również do właściwych organów krajowych w odniesieniu do mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 7) i 23) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17). Od właściwych organów krajowych oczekuje się odpowiedniego stosowania niniejszego zalecenia wobec takich podmiotów i grup.

IV.

W związku z tymczasowym charakterem niniejszego zalecenia EBC dokona dalszej oceny sytuacji ekonomicznej oraz rozważy zasadność dalszego zawieszenia wypłaty dywidend po dniu 1 stycznia 2021 r.

V.

Niniejszym uchyla się zalecenie EBC/2020/19.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 27 lipca 2020 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/1 (Dz.U. C 102 I z 30.3.2020, s. 1).
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie ograniczenia wypłat zysków w czasie pandemii COVID-19 (Dz.U. C 212 z 26.6.2020, s. 1).
4 Instytucje kredytowe mogą mieć różną formę prawną, tj. spółek publicznych oraz podmiotów niebędących spółami akcyjnymi, takich jak towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie lub instytucje oszczędnościowe. Termin "dywidenda" w rozumieniu niniejszego zalecenia odnosi się do każdego rodzaju wypłaty środków pieniężnych w związku z kapitałem podstawowym Tier I, której skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych.
5 Zgodna z niniejszym zaleceniem byłaby natomiast wymiana akcji zwykłych instytucji finansowej.
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024