(Dz.U.UE C z dnia 20 lipca 2020 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
I. OPIS DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2019 R
II. ZMIANY W SEKCJI I BUDŻETU UE W DZIALE 5 (BUDŻET PARLAMENTU) W OSTATNICH PIĘCIU LATACH WRF NA LATA 2014-2020
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2019 R
A. Budżet początkowy i budżety korygujące
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2019 r. na 2020 r.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2018 r. na 2019 r.
E. Dochody
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
WYKAZ TABEL I WYKRESÓW
ZAŁĄCZNIK I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2019
ZAŁĄCZNIK II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2019
ZAŁĄCZNIK III - Wykorzystanie środków w roku 2019
ZAŁĄCZNIK IV - Wykorzystanie środków przeniesionych z roku poprzedniego
ZAŁĄCZNIK V - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel ....
ZAŁĄCZNIK VI - Dochody w 2019 r
ZAŁĄCZNIK VII Projekt Adenauer II - najważniejsze dane
WPROWADZENIE
Tabela 1
Wykorzystanie środków
| Rodzaj środków | Środki w 2019 r. (EUR lub %) | Środki w 2018 r. (EUR lub %) |
Zmiana 2019/2018 |
| Środki | |||
| Środki początkowe | 1 996 978 262 | 1 950 687 373 | 2,4 % |
| Środki końcowe | 1 996 978 262 | 1 950 687 373 | 2,4 % |
| Operacje bieżące | |||
| Zobowiązania | 1 973 232 524 | 1 934 477 627 | 2,0 % |
| Jako % środków końcowych | 98,8 % | 99,2 % | - |
| Płatności | 1 698 971 864 | 1 636 858 018 | 3,8 % |
| Jako % zobowiązań | 86,1 % | 84,6 % | - |
| Przeniesienia na następny rok | |||
| Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) | 274 260 660 | 299 095 028 | - 8,3 % |
| Jako % środków końcowych | 13,7 % | 15,3 % | - |
| Jako % zobowiązań | 13,9 % | 15,4 % | - |
| Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na kolejny rok) (2) | 0 | 0 | - |
| Jako % środków końcowych | 0,0 % | 0,0 % | |
| Anulowanie środków bieżących | |||
| Środki anulowane | 23 745 738 | 16 209 746 | 46,5 % |
| Jako % środków końcowych | 1,2 % | 0,8 % | - |
| Przeniesienia z roku poprzedniego | |||
| Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego | 299 095 028 | 289 785 291 | 3,2 % |
| Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych | 284 096 642 | 266 834 198 | 6,5 % |
| Jako % przeniesień | 95,0 % | 92,1 % | - |
| Kwota środków anulowanych | 14 998 386 | 22 951 093 | - 34,7 % |
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | 36 566 236 | 30 783 590 | 18,8 % |
| Zobowiązania | 13 438 997 | 14 231 422 | - 5,6 % |
| Jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 36,8 % | 46,2 % | - |
| Płatności | 9 775 076 | 9 619 557 | 1,6 % |
| Jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 72,7 % | 67,6 % | - |
| Przeniesienie dostępnych środków na następny rok | 23 127 239 | 16 552 168 | 39,7 % |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 3 663 921 | 4611865 | - 20,6 % |
| Środki w ramach wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel (3)przeniesione z roku poprzedniego | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 12 436 430 | 31 932 985 | - 61,1 % |
| Zobowiązania | 12 317 386 | 31 880 012 | - 61,4 % |
| Jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 99,0 % | 99,8 % | - |
| Płatności | 9 065 974 | 9 863 903 | - 8,1 % |
| Jako % zobowiązań | 73,6 % | 30,9 % | - |
| Anulowanie środków bieżących | 119 044 | 52 973 | 124,7 % |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 3 251 412 | 22 016 109 | - 85,2 % |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4)przeniesione z roku poprzedniego | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 9 370 364 | 8 696 703 | 7,7 % |
| Zobowiązania | 7 123 683 | 3 472 236 | 105,2 % |
| Jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 76,0 % | 39,9 % | - |
| Płatności | 7041933 | 2896017 | 143,2 % |
| Jako % zobowiązań | 98,9 % | 83,4 % | - |
| Przeniesienie dostępnych środków na następny rok | 2246680 | 5 224 467 | - 57,0 % |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 81 750 | 576 219 | - 85,8 % |
| Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | |||
| Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 27 204194 | 6 740 289 | 303,6 % |
| Płatności | 26 116 825 | 5 929 106 | 340,5 % |
| Jako % zobowiązań | 96,0 % | 88,0 % | - |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) | 80 878 | 30 159 | 168,2 % |
| Anulowanie przewidzianych zobowiązań | 1 006 490 | 781024 | 28,9 % |
|
Uwagi: () Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego. (3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego). (4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego. | |||
Tabela 2
Porównanie dochodów w latach 2018 i 2019
| Rozdział | Tytuł |
2019 (EUR) |
2018 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2019/2018 |
| 4 0 | Różne podatki i potrącenia | 94 368 769 | 87 502 544 | 6 866 225 | 8 % |
| 4 1 | Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe | 75 256 197 | 74 790 660 | 465 537 | 1 % |
| Tytuł 4 - Dochody pochodzące od osób pracujących w instytucjach i innych organach Unii | 169 624 965 | 162 293 204 | 7 331 761 | 5 % | |
| 5 0 | Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostarczenie towarów) i nieruchomości | 14 600 | 0 | 14 600 | - |
| 5 1 | Wpływy z najmu | 3 715 141 (1) | 3 518 901 | 196 240 | 6 % |
| 5 2 | Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek | 1 887 | 1 874 | 13 | 1 % |
| 5 5 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac | 13 978 421 (1) | 5682915 | 8 295 506 | 146 % |
| 5 7 | Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji | 9 050 157 (1) | 7 464 437 | 1 585 720 | 21 % |
| 5 8 | Różne odszkodowania | 1 062 266 (1) | 0 | 1 062 266 | - |
| Tytuł 5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 27 822 471 | 16 668 127 | 11 154 344 | 67 % | |
| Tytuł 6 - Składki i zwroty w ramach porozumień i programów unijnych | 8 760 095 (1) | 14 117 337 | - 5 357 242 | - 38 % | |
| Tytuł 9 - Różne dochody | 1 313 538 | 920 241 | 393 297 | 43 % | |
| Ogółem | 207 521 070 | 193 998 910 | 13 522 160 | 7 % | |
| (1) Dochody przeznaczone na określony cel. | |||||
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
| Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia | Cel | Przesunięcia | Kwota przesunięcia (EUR) | jako % kwot przeniesionych |
| Polityka w zakresie nieruchomości | Projekt "Budynek ADENAUER II" | C19 | 30 990 016 | 40,8 % |
| Utrzymanie budynków | C9 | 3471000 | 4,6 % | |
| Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem | 34 461 016 | 45,3 % | ||
| Posłowie | Skutki odroczenia brexitu Zapewnienie środków na wynagrodzenia i dodatki posłów wybranych w Zjednoczonym Królestwie i ich asystentów | C5, C15 | 16 190 000 | 21,3 % |
| Wynagrodzenia i dodatki posłów | C8 | 5 082 000 | 6,7 % | |
| Posłowie - Ogółem | 21 272 000 | 28,0 % | ||
| Infrastruktura IT | Infrastruktura IT i wyposażenie techniczne | C10, C14, C18 | 7 090 000 | 9,3 % |
| Infrastruktura IT - Ogółem | 7 090 000 | 9,3 % | ||
| Personel i inni pracownicy | Zwiększenie puli środków budżetowych przeznaczonych na pracowników kontraktowych | C1, C7 | 5 316 300 | 7,0 % |
| Szkolenia | C3 | 100 000 | 0,1 % | |
| Wypłata dodatku z tytułu art. 50 regulaminu pracowniczego | C6 | 100 000 | 0,1 % | |
| Personel i inni pracownicy - Ogółem | 5 516 300 | 7,2 % | ||
| Informacje | Skutki odroczenia brexitu (kampania informacyjna dotycząca wyborów europejskich i inne koszty, takie jak utrzymanie biura kontaktowego, monitorowanie mediów) | C16 | 2950000 | 3,9 % |
| Modernizacja sprzętu audiowizualnego | C17 | 1 400 000 | 1,8 % | |
| Publikacje | C14 | 50 000 | 0,1 % | |
| Informacja - Ogółem | 4 400 000 | 5,8 % | ||
| Wielojęzyczność | Zewnętrzne tłumaczenie ustne | C11 | 1 800 000 | 2,4 % |
| Wielojęzyczność - Ogółem | 1 800 000 | 2,4 % | ||
| Pozostałe wydatki | Dokumentacja | C16 | 635 000 | 0,9 % |
| Pozyskiwanie opinii ekspertów oraz wspieranie demokracji i budowanie potencjału parlamentarnego parlamentów krajów trzecich | C4 | 400 000 | 0,5 % | |
| Organizacja posiedzeń | C12 | 300 000 | 0,4 % | |
| Brexit - dodatkowe wizyty grup w Zjednoczonym Królestwie | C5 | 90 000 | 0,1 % | |
| Koszty doręczeń | C2 | 64 000 | 0,1 % | |
| Pozostałe wydatki - Ogółem | 1 489 000 | 2,0 % | ||
| Ogółem | 76 028 316 | 100,0 % | ||
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2019 i 2018
| Rozdział | Tytuł |
2019 (EUR) |
2018 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Zmiana 2019/2018 |
| 1 0 | Członkowie instytucji | 232 951 931 | 208 099 582 | 24 852 349 | 12 % |
| 1 2 | Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 661 640 519 | 652 349 114 | 9 291 405 | 1 % |
| 1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 148 520 789 | 154 757 192 | - 6 236 403 | - 4 % |
| 1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących w instytucji | 17 791 968 | 15 500 166 | 2291802 | 15 % |
| Tytuł 1 - Osoby pracujące w instytucji | 1 060 905 207 | 1 030 706 054 | 30 199153 | 3 % | |
| 2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 251 193 446 | 240 603 149 | 10 590 297 | 4 % |
| 2 1 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy | 178 484 368 | 181 639 405 | - 3 155 037 | - 2 % |
| 2 3 | Bieżące wydatki administracyjne | 6222519 | 4971333 | 1 251186 | 25 % |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 435 900 332 | 427 213 887 | 8 686 445 | 2 % | |
| 3 0 | Posiedzenia i narady | 29 515 665 | 33 677487 | - 4 161822 | - 12 % |
| 3 2 | Doradztwo i informacje: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 122 426 245 | 123 042 836 | - 616 591 | - 1 % |
| Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 151 941 910 | 156 720 323 | - 4 778 413 | - 3 % | |
| 4 0 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 131155223 | 112 329 060 | 18 826 163 | 17 % |
| 4 2 | Wydatki związane z asystentami posłów | 192 869 851 | 207 068 303 | - 14 198 452 | - 7 % |
| 4 4 | Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów | 460 000 | 440 000 | 20 000 | 5 % |
| Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 324 485 074 | 319 837 363 | 4 647 711 | 1 % | |
| Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz komitet niezależnych wybitnych osobistości | p.m. | p.m. | p.m. | - | |
| Tytuł 10 - Pozostałe wydatki | 0 | 0 | 0 | - | |
| Ogółem | 1 973 232 524 | 1 934 477 627 | 38 754 897 | 2 % | |
WYKAZ TABEL I WYKRESÓW
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Porównanie dochodów w latach 2018 i 2019
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2019 i 2018
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2019
Załącznik II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2019
Załącznik III - Wykorzystanie środków w roku 2019
Załącznik IV - Wykorzystanie środków przeniesionych z roku poprzedniego
ZAŁĄCZNIK V - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
Załącznik VI - Dochody w 2019 r.
ZAŁĄCZNIK VII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.239.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Sekcja I: Parlament Europejski - Rok budżetowy 2019. |
| Data aktu: | 20/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 20/07/2020 |