Konkluzje Rady pt. "Przestrzeń kosmiczna na rzecz zrównoważonej Europy".

Konkluzje Rady pt. "Przestrzeń kosmiczna na rzecz zrównoważonej Europy"

(2020/C 196/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

A.
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który przewiduje kompetencje UE w sprawach dotyczących przestrzeni kosmicznej 1 ;
B.
komunikat Komisji z dnia 26 października 2016 r. pt. "Strategia kosmiczna dla Europy" 2  i konkluzje Rady z dnia 30 maja 2017 r. pt. "Strategia kosmiczna dla Europy" 3 ;
C.
konkluzje Rady z dnia 28 maja 2019 r. pt. "Przestrzeń kosmiczna jako katalizator" 4 ;
D.
cele Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące zrównoważonego rozwoju, a w szczególności: cel nr 4 - Dobra jakość edukacji; cel nr 5 - Równość płci; cel nr 8 - Wzrost gospodarczy i godna praca; cel nr 9 - Innowacyjność, przemysł i infrastruktura; cel nr 10 - Mniej nierówności; cel nr 13 - Działania w dziedzinie klimatu; cel nr 14 - Życie pod wodą; cel nr 15 - Życie na lądzie i cel nr 17 - Partnerstwa na rzecz celów 5 ;
E.
zasady zapisane w Układzie o zasadach działalności państw w zakresie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi;

Przestrzeń kosmiczna na rzecz długoterminowego zrównoważonego wzrostu

1.
PODKREŚLA potrzebę promowania rozwoju zrównoważonego europejskiego sektora kosmicznego w celu zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń i zagwarantowania konkurencyjności Europy; DOSTRZEGA rosnące znaczenie strategiczne sektora kosmicznego; UZNAJE, że sektor kosmiczny przechodzi szybką transformację z powodu rosnącej podaży produktów i usług sektora kosmicznego oraz rosnącego popytu na nie, a także z powodu zmian technologicznych i pojawienia się tzw. nurtu New Space z udziałem nowych podmiotów, szerokim zakresem zastosowań w ramach różnych rodzajów działalności gospodarczej [...] i większymi inwestycjami sektora prywatnego przy zwiększonych interakcjach między rządami, w tym za pośrednictwem agencji kosmicznych, organizacji międzyrządowych, sektora prywatnego, uniwersytetów, organizacji badawczych i społeczeństwa;
2.
DOSTRZEGA krótko-, średnio- i długoterminowe skutki obecnej pandemii COVID-19 w skali światowej; oraz ZAZNACZA potrzebę wykorzystania zdobytych doświadczeń; PODKREŚLA wkład, jaki technologie i usługi kosmiczne mogą wnieść w odpowiedzi na zaistniałą sytuację; oraz KŁADZIE NACISK na znaczenie, jakie sektor kosmiczny ma w ożywieniu gospodarki w kierunku zrównoważonej przyszłości i bardziej odpornego społeczeństwa;
3.
ZAZNACZA, że sektor kosmiczny oferuje liczne możliwości wspierania długoterminowego zrównoważonego wzrostu poprzez promowanie korzyści społecznych i gospodarczych zgodnie z, między innymi, celami ONZ dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, ramami zSendai 6 , porozumieniem paryskim 7  i strategicznymi priorytetami UE, takimi jak Europejski filar praw socjalnych 8 , a także w ramach świadomego podejmowania decyzji i poprawy polityki publicznej we wszystkich sektorach; oraz PODKREŚLA, że nauka o Ziemi i europejskie dane, usługi i technologie kosmiczne mogą przyczynić się do Europejskiego Zielonego Ładu 9 , umożliwiając Europie osiągnięcie pozycji światowego lidera w przechodzeniu na zrównoważony świat, w którym rozwiązywane są problemy społeczne i zachowywane jest funkcjonowanie naturalnych ekosystemów z korzyścią dla przyszłych pokoleń;
4.
PODKREŚLA znaczenie, jakie zrównoważony charakter działań w przestrzeni kosmicznej ma dla ich roli w realizacji oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju; ZWRACA UWAGĘ na to, że zapewnienie długoterminowego zrównoważonego charakteru środowiska przestrzeni kosmicznej wymaga szerszej współpracy międzynarodowej i wymiany informacji w celu zachowania operacyjnego, zrównoważonego i bezpiecznego środowiska przestrzeni kosmicznej; ZACHĘCA do dobrowolnego wdrażania wytycznych ONZ dotyczących długoterminowego zrównoważonego charakteru działań w przestrzeni kosmicznej;
5.
PODKREŚLA, że globalna konkurencja i nowe modele zrównoważonego wzrostu wymagają istotnych przemian w organizacji przemysłowej, łańcuchu dostaw, zatrudnieniu i umiejętnościach, w tym w sektorze kosmicznym;
6.
DOSTRZEGA, że program kosmiczny UE, w synergii z programem "Horyzont Europa" wraz z programami Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT) oraz działaniami państw członkowskich, w ramach ich odpowiednich ról i obowiązków, wspiera Europę, aby utrzymała wiodącą pozycję na arenie międzynarodowej w stawianiu czoła różnym wyzwaniom społecznym i wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmicznego w całym łańcuchu wartości, w szczególności zajmując się kwestią zależności od krytycznych technologii, na szybko rozwijających się rynkach;
7.
DOSTRZEGA znaczenie wspierania wzajemnego inspirowania się i efektów mnożnikowych między sektorem kosmicznym a sektorem pozakosmicznym, biorąc pod uwagę możliwości MŚP i przedsiębiorstw typu startup w zakresie rozwoju zrównoważonego, odpornego i sprawnego przemysłu europejskiego w obliczu globalnej konkurencji i istotnych wyzwań społecznych;
8.
UZNAJE możliwości wynikające z transformacji cyfrowej i nowoczesnych technologii (np. automatyzacja, konektyw- ność, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja, technologie kwantowe, obliczenia wielkiej skali, zaawansowana produkcja, internet rzeczy) w celu zmaksymalizowania synergii z przemysłem kosmicznym, przyczyniając się do tworzenia nowych możliwości wysokiego wzrostu dla biznesu w Europie oraz kształtowania europejskiej bazy gospodarczej i europejskiej spójności społecznej, co podkreślono w strategii przemysłowej 10 , w strategii na rzecz MŚP 11 , w nowej europejskiej strategii na rzecz danych 12  oraz w cyfrowej przyszłości Europy 13 ;
9.
UZNAJE, że przestrzeń kosmiczna odgrywa ważną rolę w i przyczynia się do rozwoju umiejętności, technologii i usług niezbędnych do budowy odpornego społeczeństwa, które jest w stanie radzić sobie z globalnymi wyzwaniami w zmieniającym się świecie, takimi jak zmiana klimatu, degradacja ekosystemu, kryzysy sanitarne, bezpieczeństwo żywnościowe i migracja;
10.
DOSTRZEGA, że upowszechnianie usług kosmicznych i danych z przestrzeni kosmicznej wśród innych sektorów z dziedzin, takich jak zdrowie, transport, bezpieczeństwo, rolnictwo, rozwój obszarów wiejskich, leśnictwo, rybołówstwo, gospodarka zasobami, energetyka, logistyka, obronność, kultura, turystyka, reagowanie w sytuacjach wyjątkowych, a także monitorowanie klimatu, różnorodności biologicznej lub zasobów naturalnych i kulturowych, stwarza przemysłowi możliwości rozwoju usług o wysokiej wartości w całym łańcuchu wartości, a sektorom publicznym - możliwości poprawy decyzji politycznych; oraz DOSTRZEGA, że takie upowszechnianie mogłoby również przyczyniać się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy o wysokiej wartości i do długoterminowego zatrudnienia, zwiększając w ten sposób wydajność i odporność gospodarki i całego społeczeństwa UE oraz wspierając zrównoważoną Europę;
11.
ZWRACA UWAGĘ na to, że rozwiązania oparte na przestrzeni kosmicznej znacząco przyczyniają się do radzenia sobie z wyzwaniem, jakim jest gospodarka neutralna dla klimatu, w szczególności poprzez innowacje cyfrowe, oferując harmonijne, szybkie i bezpieczne usługi, pobudzając gospodarkę o obiegu zamkniętym i inteligentne gospodarowanie zasobami, wspierając inteligentne miasta i wsie oraz oceniając skutki polityk poprzez monitorowanie atmosfery, ekosystemów i klimatu Ziemi;
12.
KŁADZIE NACISK na znaczenie unijnego programu kosmicznego i programu "Horyzont Europa"; ZAZNACZA, jak ważne dla UE są europejskie niezależne krytyczne systemy przestrzeni kosmicznej, takie jak pozycjonowanie [...] i pomiar czasu, monitorowanie klimatu i gazów cieplarnianych oraz środowiska, rządowa telekomunikacja oraz dostęp do przestrzeni kosmicznej; oraz WZYWA Komisję Europejską i państwa członkowskie, aby ułatwiały i promowały korzystanie z danych i usług przekazywanych przez Copernicus, Galileo i EGNOS we wdrażaniu obszarów polityki niezwiązanych z przestrzenią kosmiczną na szczeblu europejskim i krajowym; DOSTRZEGA wartość dodaną istniejących i nowych projektów współpracy (jak np. orientacja sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej - SSA) dla europejskiej zrównoważoności;
13.
ZWRACA SIĘ do Komisji, aby opracowała dogłębną analizę obecnego krajobrazu i przyszłych perspektyw nurtu New Space w Europie oraz jego wkładu w gospodarkę europejską, poszerzanie istniejących zdolności rynkowych, wspieranie MŚP i przedsiębiorstw typu startup oraz uwzględnianie pojawiania się nowych podmiotów i rozwoju sytuacji; oraz PODKREŚLA znaczenie wspierania państw członkowskich, w których powstają zdolności do działania w przestrzeni kosmicznej, a także wspierania ich przemysłu i środowiska akademickiego w ich aktywnym zaangażowaniu w celu uwolnienia pełnego potencjału unijnej gospodarki kosmicznej i wzmocnienia jej odporności gospodarczej;

Kształcenie i umiejętności w zakresie przestrzeni kosmicznej

14.
ODNOTOWUJE, że w zglobalizowanym świecie szybkiego rozwoju technologicznego, automatyzacji i cyfryzacji, powiązanych z nowymi scenariuszami handlowymi i gospodarczymi oraz wyzwaniami społecznymi, takimi jak zmiana klimatu, kryzysy sanitarne związane z epidemiami oraz zmiany demograficzne, Europa musi zwiększyć wysiłki na rzecz rozwijania wiedzy, umiejętności interdyscyplinarnych i kompetencji niezbędnych do znalezienia odpowiednich rozwiązań; KŁADZIE NACISK na to, że sprawiedliwa transformacja w kierunku nowej cyfrowej i zielonej gospodarki wymaga inwestowania w ludzi w celu wspierania zarówno programów gospodarczych, jak i społecznych; WZYWA Komisję Europejską, aby wraz z państwami członkowskimi, we współpracy z przemysłem, organizacjami badawczymi i środowiskiem akademickim określiła przyszłe niedobory i braki w zakresie umiejętności oraz by rozważyła możliwe rozwiązania i ukierunkowane inicjatywy;
15.
WZYWA Komisję Europejską, aby wykorzystała europejską strategię w zakresie danych i przyszłą aktualizację Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności, a także Plan działania UE w dziedzinie edukacji cyfrowej do wspierania rozwoju umiejętności w nowych obszarach, w tym umiejętności cyfrowych i analizy danych, w szczególności w związku z rosnącą liczbą danych z obserwacji Ziemi i innych danych z przestrzeni kosmicznej;
16.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie, jakie dla państw członkowskich - przy współpracy z sektorem prywatnym, uniwersytetami i organizacjami badawczymi, a także organizacjami międzyrządowymi - ma zwiększenie wysiłków na rzecz rozwijania umiejętności i stymulowania innowacji i przedsiębiorczości oraz na rzecz wspierania atrakcyjnego środowiska pracy i rentownego sektora kosmicznego;
17.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie inwestycji w powiązane z przestrzenią kosmiczną programy kształcenia w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) na wszystkich poziomach; UWAŻA, że działania w przestrzeni kosmicznej mogą zainteresować młodych uczonych i studentów; ZAZNACZA, jak ważne jest zapewnienie solidnej bazy wiedzy w europejskim sektorze kosmicznym, oraz DOSTRZEGA potrzebę zachęcania młodego pokolenia do nauki i pracy w dziedzinach STEM między innymi w celu promowania równowagi płci; oraz WZYWA państwa członkowskie i Komisję Europejską, aby we współpracy z ESA i EUMETSAT intensyfikowały programy informacyjne, w tym działania praktyczne, aby budować wśród młodych Europejczyków pozytywny wizerunek i atrakcyjność działań w przestrzeni kosmicznej;
18.
WZYWA Agencję Europejskiego Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GSA) do współpracy z państwami członkowskimi i do dostarczania im technicznych informacji i specyfikacji dotyczących rozwoju rynku i podnoszenia umiejętności oraz do dyskusji na temat utworzenia z odpowiednimi krajowymi ekspertami publicznymi i prywatnymi grup roboczych, które przyczyniłyby się do zrozumienia i określenia potrzeb rynkowych oraz do umożliwienia, aby dane i usługi kosmiczne tworzyły miejsca pracy i przyspieszyły masowe upowszechnianie na rynku;
19.
ZWRACA UWAGĘ na to, że aktualne i przyszłe inicjatywy w zakresie transferu wiedzy i budowania zdolności powinny być również wykorzystywane do podnoszenia poziomu wiedzy w całej UE oraz do wspierania rozwoju, z korzyścią dla przemysłu, puli talentów mających umiejętności w zakresie przestrzeni kosmicznej;
20.
WZYWA państwa członkowskie i Komisję Europejską, aby ułatwiły bardziej zintegrowane podejście do rozwoju umiejętności w ramach łańcuchów wartości w sektorze kosmicznym, na przykład przez wspieranie szkoleń zawodowych, e-uczenie się i ustawiczne kształcenie oraz przez promowanie wspólnych stopni naukowych i ofert szkoleniowych w szkolnictwie wyższym;
21.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie współpracy regionalnej; oraz WZYWA do większego zaangażowania władz regionalnych i lokalnych w rozwój umiejętności i dzielenie się wiedzą na rzecz pobudzania tworzenia miejsc pracy, innowacji i przedsiębiorczości w całej UE, korzystając z rozwoju silnego przemysłu opartego na zastosowaniach i usługach związanych z przestrzenią kosmiczną; PODKREŚLA potrzebę wzmocnienia współpracy (w tym międzysektorowej) oraz wymiany informacji i najlepszych praktyk; oraz WZYWA do uproszczenia dostępu do europejskich funduszy na rzecz rozwoju umiejętności.
1 W szczególności art. 4 i 189.
2 Dok. 13758/16.
3 Dok. 9817/17.
4 Dok. 9248/19.
5 Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r.
6 Ramy z Sendai dotyczące ograniczania ryzyka klęsk żywiołowych w latach 2015-2030, przyjęte w dniu 18 marca 2015 r. na trzeciej Światowej Konferencji ONZ w Sendai (Japonia).
7 Sprawozdanie Konferencji Stron na jej 21. sesji, FCCC/CP/2015/10/Add.1.
8 Dok. 13129/17.
9 Dok. 15051/19.
10 Dok. 6782/20.
11 Dok. 6783/20.
12 Dok. 6520/20.
13 Dok. 6237/20.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024