Konkluzje Rady pt. "Przestrzeń kosmiczna na rzecz zrównoważonej Europy".

Konkluzje Rady pt. "Przestrzeń kosmiczna na rzecz zrównoważonej Europy"

(2020/C 196/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

A.
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który przewiduje kompetencje UE w sprawach dotyczących przestrzeni kosmicznej 1 ;
B.
komunikat Komisji z dnia 26 października 2016 r. pt. "Strategia kosmiczna dla Europy" 2  i konkluzje Rady z dnia 30 maja 2017 r. pt. "Strategia kosmiczna dla Europy" 3 ;
C.
konkluzje Rady z dnia 28 maja 2019 r. pt. "Przestrzeń kosmiczna jako katalizator" 4 ;
D.
cele Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące zrównoważonego rozwoju, a w szczególności: cel nr 4 - Dobra jakość edukacji; cel nr 5 - Równość płci; cel nr 8 - Wzrost gospodarczy i godna praca; cel nr 9 - Innowacyjność, przemysł i infrastruktura; cel nr 10 - Mniej nierówności; cel nr 13 - Działania w dziedzinie klimatu; cel nr 14 - Życie pod wodą; cel nr 15 - Życie na lądzie i cel nr 17 - Partnerstwa na rzecz celów 5 ;
E.
zasady zapisane w Układzie o zasadach działalności państw w zakresie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi;

Przestrzeń kosmiczna na rzecz długoterminowego zrównoważonego wzrostu

1.
PODKREŚLA potrzebę promowania rozwoju zrównoważonego europejskiego sektora kosmicznego w celu zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń i zagwarantowania konkurencyjności Europy; DOSTRZEGA rosnące znaczenie strategiczne sektora kosmicznego; UZNAJE, że sektor kosmiczny przechodzi szybką transformację z powodu rosnącej podaży produktów i usług sektora kosmicznego oraz rosnącego popytu na nie, a także z powodu zmian technologicznych i pojawienia się tzw. nurtu New Space z udziałem nowych podmiotów, szerokim zakresem zastosowań w ramach różnych rodzajów działalności gospodarczej [...] i większymi inwestycjami sektora prywatnego przy zwiększonych interakcjach między rządami, w tym za pośrednictwem agencji kosmicznych, organizacji międzyrządowych, sektora prywatnego, uniwersytetów, organizacji badawczych i społeczeństwa;
2.
DOSTRZEGA krótko-, średnio- i długoterminowe skutki obecnej pandemii COVID-19 w skali światowej; oraz ZAZNACZA potrzebę wykorzystania zdobytych doświadczeń; PODKREŚLA wkład, jaki technologie i usługi kosmiczne mogą wnieść w odpowiedzi na zaistniałą sytuację; oraz KŁADZIE NACISK na znaczenie, jakie sektor kosmiczny ma w ożywieniu gospodarki w kierunku zrównoważonej przyszłości i bardziej odpornego społeczeństwa;
3.
ZAZNACZA, że sektor kosmiczny oferuje liczne możliwości wspierania długoterminowego zrównoważonego wzrostu poprzez promowanie korzyści społecznych i gospodarczych zgodnie z, między innymi, celami ONZ dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, ramami zSendai 6 , porozumieniem paryskim 7  i strategicznymi priorytetami UE, takimi jak Europejski filar praw socjalnych 8 , a także w ramach świadomego podejmowania decyzji i poprawy polityki publicznej we wszystkich sektorach; oraz PODKREŚLA, że nauka o Ziemi i europejskie dane, usługi i technologie kosmiczne mogą przyczynić się do Europejskiego Zielonego Ładu 9 , umożliwiając Europie osiągnięcie pozycji światowego lidera w przechodzeniu na zrównoważony świat, w którym rozwiązywane są problemy społeczne i zachowywane jest funkcjonowanie naturalnych ekosystemów z korzyścią dla przyszłych pokoleń;
4.
PODKREŚLA znaczenie, jakie zrównoważony charakter działań w przestrzeni kosmicznej ma dla ich roli w realizacji oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju; ZWRACA UWAGĘ na to, że zapewnienie długoterminowego zrównoważonego charakteru środowiska przestrzeni kosmicznej wymaga szerszej współpracy międzynarodowej i wymiany informacji w celu zachowania operacyjnego, zrównoważonego i bezpiecznego środowiska przestrzeni kosmicznej; ZACHĘCA do dobrowolnego wdrażania wytycznych ONZ dotyczących długoterminowego zrównoważonego charakteru działań w przestrzeni kosmicznej;
5.
PODKREŚLA, że globalna konkurencja i nowe modele zrównoważonego wzrostu wymagają istotnych przemian w organizacji przemysłowej, łańcuchu dostaw, zatrudnieniu i umiejętnościach, w tym w sektorze kosmicznym;
6.
DOSTRZEGA, że program kosmiczny UE, w synergii z programem "Horyzont Europa" wraz z programami Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych (EUMETSAT) oraz działaniami państw członkowskich, w ramach ich odpowiednich ról i obowiązków, wspiera Europę, aby utrzymała wiodącą pozycję na arenie międzynarodowej w stawianiu czoła różnym wyzwaniom społecznym i wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmicznego w całym łańcuchu wartości, w szczególności zajmując się kwestią zależności od krytycznych technologii, na szybko rozwijających się rynkach;
7.
DOSTRZEGA znaczenie wspierania wzajemnego inspirowania się i efektów mnożnikowych między sektorem kosmicznym a sektorem pozakosmicznym, biorąc pod uwagę możliwości MŚP i przedsiębiorstw typu startup w zakresie rozwoju zrównoważonego, odpornego i sprawnego przemysłu europejskiego w obliczu globalnej konkurencji i istotnych wyzwań społecznych;
8.
UZNAJE możliwości wynikające z transformacji cyfrowej i nowoczesnych technologii (np. automatyzacja, konektyw- ność, duże zbiory danych, sztuczna inteligencja, technologie kwantowe, obliczenia wielkiej skali, zaawansowana produkcja, internet rzeczy) w celu zmaksymalizowania synergii z przemysłem kosmicznym, przyczyniając się do tworzenia nowych możliwości wysokiego wzrostu dla biznesu w Europie oraz kształtowania europejskiej bazy gospodarczej i europejskiej spójności społecznej, co podkreślono w strategii przemysłowej 10 , w strategii na rzecz MŚP 11 , w nowej europejskiej strategii na rzecz danych 12  oraz w cyfrowej przyszłości Europy 13 ;
9.
UZNAJE, że przestrzeń kosmiczna odgrywa ważną rolę w i przyczynia się do rozwoju umiejętności, technologii i usług niezbędnych do budowy odpornego społeczeństwa, które jest w stanie radzić sobie z globalnymi wyzwaniami w zmieniającym się świecie, takimi jak zmiana klimatu, degradacja ekosystemu, kryzysy sanitarne, bezpieczeństwo żywnościowe i migracja;
10.
DOSTRZEGA, że upowszechnianie usług kosmicznych i danych z przestrzeni kosmicznej wśród innych sektorów z dziedzin, takich jak zdrowie, transport, bezpieczeństwo, rolnictwo, rozwój obszarów wiejskich, leśnictwo, rybołówstwo, gospodarka zasobami, energetyka, logistyka, obronność, kultura, turystyka, reagowanie w sytuacjach wyjątkowych, a także monitorowanie klimatu, różnorodności biologicznej lub zasobów naturalnych i kulturowych, stwarza przemysłowi możliwości rozwoju usług o wysokiej wartości w całym łańcuchu wartości, a sektorom publicznym - możliwości poprawy decyzji politycznych; oraz DOSTRZEGA, że takie upowszechnianie mogłoby również przyczyniać się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy o wysokiej wartości i do długoterminowego zatrudnienia, zwiększając w ten sposób wydajność i odporność gospodarki i całego społeczeństwa UE oraz wspierając zrównoważoną Europę;
11.
ZWRACA UWAGĘ na to, że rozwiązania oparte na przestrzeni kosmicznej znacząco przyczyniają się do radzenia sobie z wyzwaniem, jakim jest gospodarka neutralna dla klimatu, w szczególności poprzez innowacje cyfrowe, oferując harmonijne, szybkie i bezpieczne usługi, pobudzając gospodarkę o obiegu zamkniętym i inteligentne gospodarowanie zasobami, wspierając inteligentne miasta i wsie oraz oceniając skutki polityk poprzez monitorowanie atmosfery, ekosystemów i klimatu Ziemi;
12.
KŁADZIE NACISK na znaczenie unijnego programu kosmicznego i programu "Horyzont Europa"; ZAZNACZA, jak ważne dla UE są europejskie niezależne krytyczne systemy przestrzeni kosmicznej, takie jak pozycjonowanie [...] i pomiar czasu, monitorowanie klimatu i gazów cieplarnianych oraz środowiska, rządowa telekomunikacja oraz dostęp do przestrzeni kosmicznej; oraz WZYWA Komisję Europejską i państwa członkowskie, aby ułatwiały i promowały korzystanie z danych i usług przekazywanych przez Copernicus, Galileo i EGNOS we wdrażaniu obszarów polityki niezwiązanych z przestrzenią kosmiczną na szczeblu europejskim i krajowym; DOSTRZEGA wartość dodaną istniejących i nowych projektów współpracy (jak np. orientacja sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej - SSA) dla europejskiej zrównoważoności;
13.
ZWRACA SIĘ do Komisji, aby opracowała dogłębną analizę obecnego krajobrazu i przyszłych perspektyw nurtu New Space w Europie oraz jego wkładu w gospodarkę europejską, poszerzanie istniejących zdolności rynkowych, wspieranie MŚP i przedsiębiorstw typu startup oraz uwzględnianie pojawiania się nowych podmiotów i rozwoju sytuacji; oraz PODKREŚLA znaczenie wspierania państw członkowskich, w których powstają zdolności do działania w przestrzeni kosmicznej, a także wspierania ich przemysłu i środowiska akademickiego w ich aktywnym zaangażowaniu w celu uwolnienia pełnego potencjału unijnej gospodarki kosmicznej i wzmocnienia jej odporności gospodarczej;

Kształcenie i umiejętności w zakresie przestrzeni kosmicznej

14.
ODNOTOWUJE, że w zglobalizowanym świecie szybkiego rozwoju technologicznego, automatyzacji i cyfryzacji, powiązanych z nowymi scenariuszami handlowymi i gospodarczymi oraz wyzwaniami społecznymi, takimi jak zmiana klimatu, kryzysy sanitarne związane z epidemiami oraz zmiany demograficzne, Europa musi zwiększyć wysiłki na rzecz rozwijania wiedzy, umiejętności interdyscyplinarnych i kompetencji niezbędnych do znalezienia odpowiednich rozwiązań; KŁADZIE NACISK na to, że sprawiedliwa transformacja w kierunku nowej cyfrowej i zielonej gospodarki wymaga inwestowania w ludzi w celu wspierania zarówno programów gospodarczych, jak i społecznych; WZYWA Komisję Europejską, aby wraz z państwami członkowskimi, we współpracy z przemysłem, organizacjami badawczymi i środowiskiem akademickim określiła przyszłe niedobory i braki w zakresie umiejętności oraz by rozważyła możliwe rozwiązania i ukierunkowane inicjatywy;
15.
WZYWA Komisję Europejską, aby wykorzystała europejską strategię w zakresie danych i przyszłą aktualizację Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności, a także Plan działania UE w dziedzinie edukacji cyfrowej do wspierania rozwoju umiejętności w nowych obszarach, w tym umiejętności cyfrowych i analizy danych, w szczególności w związku z rosnącą liczbą danych z obserwacji Ziemi i innych danych z przestrzeni kosmicznej;
16.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie, jakie dla państw członkowskich - przy współpracy z sektorem prywatnym, uniwersytetami i organizacjami badawczymi, a także organizacjami międzyrządowymi - ma zwiększenie wysiłków na rzecz rozwijania umiejętności i stymulowania innowacji i przedsiębiorczości oraz na rzecz wspierania atrakcyjnego środowiska pracy i rentownego sektora kosmicznego;
17.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie inwestycji w powiązane z przestrzenią kosmiczną programy kształcenia w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) na wszystkich poziomach; UWAŻA, że działania w przestrzeni kosmicznej mogą zainteresować młodych uczonych i studentów; ZAZNACZA, jak ważne jest zapewnienie solidnej bazy wiedzy w europejskim sektorze kosmicznym, oraz DOSTRZEGA potrzebę zachęcania młodego pokolenia do nauki i pracy w dziedzinach STEM między innymi w celu promowania równowagi płci; oraz WZYWA państwa członkowskie i Komisję Europejską, aby we współpracy z ESA i EUMETSAT intensyfikowały programy informacyjne, w tym działania praktyczne, aby budować wśród młodych Europejczyków pozytywny wizerunek i atrakcyjność działań w przestrzeni kosmicznej;
18.
WZYWA Agencję Europejskiego Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GSA) do współpracy z państwami członkowskimi i do dostarczania im technicznych informacji i specyfikacji dotyczących rozwoju rynku i podnoszenia umiejętności oraz do dyskusji na temat utworzenia z odpowiednimi krajowymi ekspertami publicznymi i prywatnymi grup roboczych, które przyczyniłyby się do zrozumienia i określenia potrzeb rynkowych oraz do umożliwienia, aby dane i usługi kosmiczne tworzyły miejsca pracy i przyspieszyły masowe upowszechnianie na rynku;
19.
ZWRACA UWAGĘ na to, że aktualne i przyszłe inicjatywy w zakresie transferu wiedzy i budowania zdolności powinny być również wykorzystywane do podnoszenia poziomu wiedzy w całej UE oraz do wspierania rozwoju, z korzyścią dla przemysłu, puli talentów mających umiejętności w zakresie przestrzeni kosmicznej;
20.
WZYWA państwa członkowskie i Komisję Europejską, aby ułatwiły bardziej zintegrowane podejście do rozwoju umiejętności w ramach łańcuchów wartości w sektorze kosmicznym, na przykład przez wspieranie szkoleń zawodowych, e-uczenie się i ustawiczne kształcenie oraz przez promowanie wspólnych stopni naukowych i ofert szkoleniowych w szkolnictwie wyższym;
21.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie współpracy regionalnej; oraz WZYWA do większego zaangażowania władz regionalnych i lokalnych w rozwój umiejętności i dzielenie się wiedzą na rzecz pobudzania tworzenia miejsc pracy, innowacji i przedsiębiorczości w całej UE, korzystając z rozwoju silnego przemysłu opartego na zastosowaniach i usługach związanych z przestrzenią kosmiczną; PODKREŚLA potrzebę wzmocnienia współpracy (w tym międzysektorowej) oraz wymiany informacji i najlepszych praktyk; oraz WZYWA do uproszczenia dostępu do europejskich funduszy na rzecz rozwoju umiejętności.
1 W szczególności art. 4 i 189.
2 Dok. 13758/16.
3 Dok. 9817/17.
4 Dok. 9248/19.
5 Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r.
6 Ramy z Sendai dotyczące ograniczania ryzyka klęsk żywiołowych w latach 2015-2030, przyjęte w dniu 18 marca 2015 r. na trzeciej Światowej Konferencji ONZ w Sendai (Japonia).
7 Sprawozdanie Konferencji Stron na jej 21. sesji, FCCC/CP/2015/10/Add.1.
8 Dok. 13129/17.
9 Dok. 15051/19.
10 Dok. 6782/20.
11 Dok. 6783/20.
12 Dok. 6520/20.
13 Dok. 6237/20.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024