(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem polityki Komisji dotyczącej lepszego stanowienia prawa jest ogólne zmniejszenie obciążeń i uproszczenie w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej ("REFIT") 1 .
(2) Zgodnie z tym programem Komisja musi zapewnić, by przepisy były ukierunkowane i łatwe do przestrzegania oraz by nie pociągały za sobą niepotrzebnych obciążeń regulacyjnych, osiągając jednocześnie w pełni swoje cele.
(3) Ograniczenie biurokracji, ułatwienie dostępu do rynku i umożliwienie jak najlepszego wykorzystania cyfryzacji przyniosłoby korzyści w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) 2 . W tym kontekście zadaniem sieci pełnomocników ds. MŚP 3 jest wspieranie interesów małych i średnich przedsiębiorstw.
(4) Platformę REFIT ustanowiono decyzją Komisji C(2015) 3261 z dnia 19 maja 2015 r. 4 w celu wsparcia Komisji w działaniach na rzecz poprawy stanowienia prawa. Decyzję tę stosowano do dnia 31 października 2019 r.
(5) W komunikacie "Lepsze stanowienie prawa: podsumowanie dotychczasowych osiągnięć i utrzymanie dalszego zaangażowania" 5 Komisja podsumowała działania na rzecz lepszego stanowienia prawa w latach 2015-2018. Wnioski z podsumowania wskazują na poparcie dla platformy REFIT, ale pokazały również, że większość zainteresowanych stron chciałaby, by platforma była bardziej wydajna, gromadziła więcej pomysłów na uproszczenie i aby pomysły szybciej przekształcały się w konkretne działania.
(6) Aby zagwarantować, by przepisy Unii przynosiły jak największe korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom, w szczególności małym i średnim, oraz biorąc pod uwagę rosnącą liczbę wyzwań pojawiających się na całym świecie, takich jak skutki cyfryzacji, Komisja musi w dalszym ciągu korzystać z wiedzy fachowej specjalistów w ramach organu doradczego.
(7) Należy zatem powołać grupę ekspertów i określić jej zadania i strukturę zgodnie z decyzją Komisji C(2016) 3301 ustanawiającą przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji ("przepisy horyzontalne") 6 . W oparciu o doświadczenia platformy REFIT należy powołać nową platformę ds. dostosowania się do wymogów przyszłości. Platforma powinna skupiać władze krajowe, regionalne i lokalne państw członkowskich, Komitet Regionów, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny i zainteresowane strony. Platforma powinna ściśle współpracować z unijną siecią pełnomocników ds. MŚP reprezentowaną przez pełnomocnika UE ds. MŚP.
(8) Platforma powinna działać na rzecz uproszczenia i zmniejszenia obciążeń. Platforma mogłaby również wspierać Komisję w staraniach, by polityka Unii była przyszłościowa i przydatna w świetle nowych wyzwań. Powinna również zbadać, w jaki sposób cyfryzacja może zmniejszyć obciążenia dla obywateli i przedsiębiorstw.
(9) Prace platformy ds. dostosowania się do wymogów przyszłości powinny być lepiej ustrukturyzowane i bardziej ukierunkowane w porównaniu z platformą REFIT. W związku z tym platforma powinna działać na podstawie rocznego programu prac opracowanego przez członków platformy, na podstawie wniosku Komisji i w porozumieniu z Komisją, z uwzględnieniem problematycznych przepisów określonych:
a) w sprawozdaniu grupy zadaniowej ds. zasad pomocniczości, proporcjonalności i uzyskiwania lepszych rezultatów przy mniejszych nakładach pracy "robić mniej, ale efektywniej" 7 ;
b) w najważniejszych ocenach i ocenach adekwatności przeprowadzonych przez Komisję;
c) w informacjach przekazanych przez państwa członkowskie, sieć pełnomocników ds. MŚP, Komitet Regionów i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, dotyczących najbardziej uciążliwych przepisów Unii;
d) w komentarzach od zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa.
(10) Źródła te powinny pomóc w określeniu obszarów polityki i prawodawstwa, w tym - w stosownych przypadkach - aktów delegowanych i wykonawczych, co do których istnieją przesłanki wskazujące, że przepisy Unii powodują niepotrzebne koszty dla przedsiębiorstw i obywateli. Pełnomocnik UE ds. MŚP służyć będzie radą i wiedzą w szczególności w odniesieniu do obciążeń i złożoności przepisów mających wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa.
(11) Platforma powinna analizować skuteczność przepisów Unii, również z uwzględnieniem gęstości legislacyjnej. Powinna ona w możliwie największym stopniu uwzględniać dowody na dodatkowe obciążenia wynikające z wdrażania przepisów Unii w państwach członkowskich.
(12) Platforma powinna przedstawiać oparte na dowodach opinie na tematy określone w rocznym programie prac i odpowiadać na wszelkie wnioski Komisji o informacje i dowody w kwestiach związanych z pracami nad lepszym stanowieniem prawa w ramach programu REFIT.
(13) Celem platformy jest gromadzenie wiedzy fachowej administracji publicznych, partnerów społecznych, małych i dużych przedsiębiorstw oraz organizacji konsumenckich, zdrowotnych i środowiskowych, a także innych organizacji pozarządowych. Platforma powinna obejmować grupę rządową i grupę zainteresowanych stron. Grupa rządowa powinna składać się z ekspertów wysokiego szczebla z krajowych lub regionalnych i lokalnych organów państw członkowskich, posiadających wiedzę fachową w dziedzinie lepszego stanowienia prawa, oraz z przedstawicieli Komitetu Regionów. Udział organów krajowych, lokalnych i regionalnych powinien pomóc w rozpoznaniu konkretnych problemów związanych z wdrażaniem prawa Unii. Komitet Regionów utworzył RegHub 8 - sieć organów regionalnych i lokalnych - w celu gromadzenia doświadczeń w zakresie wdrażania polityki UE poprzez konsultacje z podmiotami na szczeblu lokalnym. RegHub może zatem dostarczyć przydatnych informacji na potrzeby prac platformy. W skład grupy zainteresowanych stron powinny wchodzić zainteresowane strony dysponujące praktyczną wiedzą fachową w różnych obszarach polityki oraz przedstawiciele Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Obie grupy powinny współpracować w celu zapewnienia zróżnicowanej i zrównoważonej wiedzy fachowej.
(14) Platforma powinna przyjąć swój regulamin.
(15) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(16) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 .
(17) Wszystkie istotne dokumenty dotyczące działalności prowadzonej przez platformę ds. dostosowania się do wymogów przyszłości powinny być podawane do wiadomości publicznej.
(18) Niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie przez okres trwania mandatu Komisji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Komisji | |
Maroš ŠEFČOVIČ | |
Wiceprzewodniczący |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.163.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Platforma ds. dostosowania się do wymogów przyszłości. |
Data aktu: | 11/05/2020 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2020 |
Data wejścia w życie: | 11/05/2020 |