Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2020 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2020 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego

(2020/C 157/02)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 17 maja 2018 r. Komisja przedłożyła wyżej wymieniony wniosek Parlamentowi Europejskiemu i Radzie jako część trzeciego pakietu "Europa w ruchu", którego celem jest uczynienie europejskiej mobilności bezpieczniejszą, czystszą i wydajniejszą oraz bardziej dostępną z korzyścią dla wszystkich obywateli UE.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię na sesji plenarnej w dniu 17 października 2018 r. Komitet Regionów zdecydował, że nie przedstawi swojej opinii na temat wniosku.
3.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2019 r.
4.
Rada uzgodniła podejście ogólne w sprawie tego wniosku na posiedzeniu w dniu 6 czerwca 2019 r.
5.
W dniu 25 września 2019 r. rozpoczęły się negocjacje z Parlamentem Europejskim. Trzecia i ostatnia runda rozmów trójstronnych odbyła się w dniu 26 listopada 2019 r. i pozwoliła osiągnąć ogólne wstępne porozumienie.
6.
Komitet Stałych Przedstawicieli przeprowadził swoją analizę wstępnego tekstu kompromisowego z myślą o osiągnięciu porozumienia w dniu 18 grudnia 2019 r. 1
7.
W dniu 21 stycznia 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w Parlamencie Europejskim głosowała za przyjęciem tego samego tymczasowego tekstu kompromisowego. Następnie w dniu 23 stycznia przewodnicząca parlamentarnej Komisji TRAN wystosowała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z ustalonym ogólnym wstępnym porozumieniem, zaleci ona, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez poprawek - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
8.
W dniu 18 lutego 2020 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne 2  w sprawie wniosku z myślą o przyjęciu stanowiska w pierwszym czytaniu.
9.
Po weryfikacji prawnojęzykowej Rada przyjęła w dniu 7 kwietnia 2020 r. stanowisko w pierwszym czytaniu. Jego tekst zamieszczono w dok. 5142/20.
II.
CEL
10.
Ogólnym celem wniosku jest stworzenie jednolitych ram prawnych w zakresie przekazywania informacji cyfrowych o transporcie towarowym i przyczynienie się w ten sposób do większej wydajności sektora transportu.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Informacje ogólne
11.
Na podstawie wniosku Komisji Parlament i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia.
12.
Pierwotny wniosek Komisji został w związku z tym zmieniony stanowiskiem Rady w pierwszym czytaniu - wniosek został częściowo przeredagowany na podstawie porozumienia z Parlamentem Europejskim.
B.
Kluczowe zagadnienia polityczne
13.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe zmiany:
a)
Zakres
14.
W celu zapewnienia jasności stanowisko Rady wyjaśnia zakres stosowania rozporządzenia w części normatywnej, a nie w załącznikach, jak pierwotnie proponowała Komisja.
b)
Wymogi dotyczące właściwych organów
15.
Ponieważ przedmiotowe rozporządzenie nie może być skutecznie stosowane przed wejściem w życie aktów delegowanych i wykonawczych w nim przewidzianych, stanowisko Rady wyjaśnia związek między terminem przyjęcia przez Komisję aktów delegowanych i wykonawczych, a datą rozpoczęcia stosowania wymogów dotyczących właściwych organów. W szczególności stanowisko Rady przewiduje, że właściwe organy będą zobowiązane do tego, by po upływie 30 miesięcy od wejścia w życie pierwszego z aktów delegowanych i wykonawczych, o których mowa w art. 7 i 8 rozporządzenia, przyjmować informacje regulacyjne udostępnione drogą elektroniczną przez zainteresowane podmioty gospodarcze.
c)
Akty delegowane i wykonawcze
16.
W odniesieniu do oceny charakteru uprawnień, które mają zostać powierzone Komisji, przepisy dotyczące ustanowienia przez Komisję "wspólnego zbioru danych eFTI, procedur i zasad dostępu" zostały w stanowisku Rady podzielone na odrębne artykuły.
17.
W szczególności przewiduje się, że Komisja w drodze aktów delegowanych ustanowi "wspólne zbiory danych eFTI i podzbiory danych eFTI" (art. 7), a w drodze aktów wykonawczych zdefiniuje "wspólne procedury i zasady dostępu" (art. 8).
18.
Stanowisko Rady wyjaśnia, że pierwsze takie akty delegowane i wykonawcze będą musiały zostać przyjęte przez Komisję nie później niż 30 miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia.
d)
Wymagania funkcjonalne dotyczące platform eFTI
19.
Komisja przyjmie w drodze aktów wykonawczych szczegółowe specyfikacje odnoszące się do wymagań funkcjonalnych dotyczących platform eFTI. Mając na celu aktualizację systemu eFTI, stanowisko Rady przewiduje, że Komisja, opracowując te specyfikacje, będzie dążyć do zapewnienia interoperacyjności platform eFTI, uwzględniać odpowiednie istniejące techniczne rozwiązania i normy oraz zapewniać, aby specyfikacje te pozostały, w możliwie największym stopniu, neutralne technologicznie.
e)
Przegląd
20.
Z myślą o wyjaśnieniu ewentualnych dalszych działań, jakie należy podjąć w związku z przedmiotowym rozporządzeniem, stanowisko Rady dostosowuje klauzulę przeglądową przewidzianą we wniosku Komisji.
21.
W szczególności stanowisko Rady:
(i)
dostosowuje termin, w jakim Komisja ma przeprowadzić ocenę rozporządzenia, tj. 8,5 roku po jego wejściu w życie lub 4,5 roku po dacie rozpoczęcia jego stosowania; oraz
(ii)
dodaje wymóg, zgodnie z którym Komisja powinna ocenić, czy można ustalić dalszą interoperacyjność różnych platform wykorzystywanych do zapisywania i przetwarzania informacji regulacyjnych, a także czy stosowanie rozporządzenia - w celu wykorzystywania środków elektronicznych z myślą o udostępnianiu właściwym organom informacji regulacyjnych - może być dla podmiotów gospodarczych obowiązkowe. W stosownych przypadkach przewiduje się, że ocenie będzie towarzyszyć wniosek ustawodawczy.
f)
Wejście w życie i stosowanie
22.
Stanowisko Rady wyjaśnia harmonogram stosowania przedmiotowego rozporządzenia i przewiduje, że zacznie ono być stosowane po upływie czterech lat od jego wejścia w życie z wyjątkiem przepisów zawartych w art. 2 ust. 2, art. 5 ust. 4, art. 7, art. 8, art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2.
IV.
PODSUMOWANIE
23.
Stanowisko Rady podkreśla główny cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji. W odniesieniu do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski Rada stwierdza, że pewna ich część została odzwierciedlona we wspólnym stanowisku - co do ich ducha, częściowo lub w pełni.
24.
W związku z tym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważoną reprezentację wyników negocjacji i jest istotnym krokiem w kierunku cyfryzacji sektora transportu, co doprowadzi do uproszczenia procedur administracyjnych i zwiększenia efektywności w sektorze transportu.
1 Dok. 14793/1/19 REV 1, 14793/19 ADD 1 i 14793/1/19 REV 1 COR 1.
2 Dok. 5394/20.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.157.19

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2020 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.
Data aktu: 08/05/2020
Data ogłoszenia: 08/05/2020