Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD))

P8_TA(2018)0365

Projekt budżetu korygującego nr 5/2018: anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU

(2020/C 11/18)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 , w szczególności jego art. 44,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 30 listopada 2017 r. 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2018 przyjęty przez Komisję dnia 10 lipca 2018 r. (COM(2018)0537),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2018 przyjęte przez Radę dnia 18 września 2018 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 20 września 2018 r. (11843/2018 - C8-0415/2018),
-
uwzględniając pismo Komisji Spraw Zagranicznych,
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0292/2018),
A.
mając na uwadze, że na skutek nalegań Parlamentu władza budżetowa postanowiła, w ramach procedury budżetowej 2018, umieścić w rezerwie środki na zobowiązania w kwocie 70 mln EUR i środki na płatności w wysokości 35 mln EUR w ramach wsparcia Unii dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) w pozycji budżetu 22 02 03 01 Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego;
B.
mając na uwadze, że Parlament i Rada postanowiły, że w celu uwolnienia kwot umieszczonych w rezerwie Turcja będzie musiała poczynić "wymierne, dostateczne postępy w dziedzinie praworządności, demokracji, praw człowieka i wolności prasy, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Komisji"; mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym Komisji dotyczącym Turcji z dnia 17 kwietnia 2018 r. 7  potwierdzono jednoznacznie regres w obszarze praworządności, demokracji i praw człowieka w Turcji; mając na uwadze, że w związku z tym nie spełniono warunku ustalonego przez władzę budżetową;
C.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała pełne anulowanie odnośnych kwot umieszczonych w rezerwie, zarówno w środkach na zobowiązania, jak i na płatności, oraz związanych z tym uwag do budżetu;
D.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała zasilenie Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) kwotą 70 mln EUR w środkach na zobowiązania w celu sfinansowania działań związanych z centralnym śródziemnomorskim szlakiem migracyjnym za pośrednictwem funduszu powierniczego UE przeznaczonego dla Afryki Północnej (28 mln EUR) oraz w celu wywiązania się z części zobowiązania Unii podjętego na drugiej konferencji brukselskiej w dniach 24-25 kwietnia 2018 r. pod hasłem "Wsparcie dla przyszłości Syrii i regionu" (42 mln EUR, które mają zostać przeniesione do regionalnego funduszu powierniczego UE w odpowiedzi na kryzys w Syrii (fundusz "Madad"));
E.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała zwiększenie środków na płatności w ramach pomocy humanitarnej o kwotę w wysokości 35 mln EUR w celu zaspokojenia potrzeb wynikających ze zwiększenia środków o 124,8 mln EUR pod koniec 2017 r., co nie obejmowało środków na płatności;
F.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała również, by zaktualizować plan zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU i dodać jedno stanowisko w grupie zaszeregowania AD7 dla pracownika zatrudnionego na czas określony; mając na uwadze, że zmiana ta może zostać sfinansowana w ramach budżetu Agencji na ten rok;
1.
przyjmuje do wiadomości przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 5/2018, którego celem jest anulowanie rezerwy środków na zobowiązania i na płatności dotyczącej wsparcia dla Turcji z IPA II, zwiększenie środków na zobowiązania w ramach ENI oraz środków na płatności w ramach pomocy humanitarnej, jak również aktualizacja planu zatrudnienia INEA w kontekście inicjatywy WiFi4EU;
2.
wyraża zaniepokojenie w związku z nieustannym pogarszaniem się sytuacji pod względem podstawowych praw i wolności oraz praworządności w Turcji i dalsze odchodzenie tego kraju od wartości europejskich;
3.
przypomina, że wszelkie decyzje dotyczące finansowania z IPA II w Turcji nie powinny być podejmowane kosztem unijnego wsparcia dla tureckiego społeczeństwa obywatelskiego, które należy nadal zwiększać;
4.
podkreśla konieczność zastosowania praktycznych rozwiązań wzdłuż centralnego śródziemnomorskiego szlaku migracyjnego we współpracy z odpowiednimi organami międzynarodowymi, krajowymi lub regionalnymi, a także z pełnym poszanowaniem międzynarodowych norm w zakresie praw człowieka w odniesieniu do traktowania migrantów;
5.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2018;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2018 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 57 z 28.2.2018.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
7 COM(2018)0450, SWD(2018)0153.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.66

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD)).
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020