Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD))

P8_TA(2018)0365

Projekt budżetu korygującego nr 5/2018: anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU

(2020/C 11/18)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 , w szczególności jego art. 44,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 30 listopada 2017 r. 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2018 przyjęty przez Komisję dnia 10 lipca 2018 r. (COM(2018)0537),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2018 przyjęte przez Radę dnia 18 września 2018 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 20 września 2018 r. (11843/2018 - C8-0415/2018),
-
uwzględniając pismo Komisji Spraw Zagranicznych,
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0292/2018),
A.
mając na uwadze, że na skutek nalegań Parlamentu władza budżetowa postanowiła, w ramach procedury budżetowej 2018, umieścić w rezerwie środki na zobowiązania w kwocie 70 mln EUR i środki na płatności w wysokości 35 mln EUR w ramach wsparcia Unii dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) w pozycji budżetu 22 02 03 01 Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego;
B.
mając na uwadze, że Parlament i Rada postanowiły, że w celu uwolnienia kwot umieszczonych w rezerwie Turcja będzie musiała poczynić "wymierne, dostateczne postępy w dziedzinie praworządności, demokracji, praw człowieka i wolności prasy, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Komisji"; mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym Komisji dotyczącym Turcji z dnia 17 kwietnia 2018 r. 7  potwierdzono jednoznacznie regres w obszarze praworządności, demokracji i praw człowieka w Turcji; mając na uwadze, że w związku z tym nie spełniono warunku ustalonego przez władzę budżetową;
C.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała pełne anulowanie odnośnych kwot umieszczonych w rezerwie, zarówno w środkach na zobowiązania, jak i na płatności, oraz związanych z tym uwag do budżetu;
D.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała zasilenie Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) kwotą 70 mln EUR w środkach na zobowiązania w celu sfinansowania działań związanych z centralnym śródziemnomorskim szlakiem migracyjnym za pośrednictwem funduszu powierniczego UE przeznaczonego dla Afryki Północnej (28 mln EUR) oraz w celu wywiązania się z części zobowiązania Unii podjętego na drugiej konferencji brukselskiej w dniach 24-25 kwietnia 2018 r. pod hasłem "Wsparcie dla przyszłości Syrii i regionu" (42 mln EUR, które mają zostać przeniesione do regionalnego funduszu powierniczego UE w odpowiedzi na kryzys w Syrii (fundusz "Madad"));
E.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała zwiększenie środków na płatności w ramach pomocy humanitarnej o kwotę w wysokości 35 mln EUR w celu zaspokojenia potrzeb wynikających ze zwiększenia środków o 124,8 mln EUR pod koniec 2017 r., co nie obejmowało środków na płatności;
F.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała również, by zaktualizować plan zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU i dodać jedno stanowisko w grupie zaszeregowania AD7 dla pracownika zatrudnionego na czas określony; mając na uwadze, że zmiana ta może zostać sfinansowana w ramach budżetu Agencji na ten rok;
1.
przyjmuje do wiadomości przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 5/2018, którego celem jest anulowanie rezerwy środków na zobowiązania i na płatności dotyczącej wsparcia dla Turcji z IPA II, zwiększenie środków na zobowiązania w ramach ENI oraz środków na płatności w ramach pomocy humanitarnej, jak również aktualizacja planu zatrudnienia INEA w kontekście inicjatywy WiFi4EU;
2.
wyraża zaniepokojenie w związku z nieustannym pogarszaniem się sytuacji pod względem podstawowych praw i wolności oraz praworządności w Turcji i dalsze odchodzenie tego kraju od wartości europejskich;
3.
przypomina, że wszelkie decyzje dotyczące finansowania z IPA II w Turcji nie powinny być podejmowane kosztem unijnego wsparcia dla tureckiego społeczeństwa obywatelskiego, które należy nadal zwiększać;
4.
podkreśla konieczność zastosowania praktycznych rozwiązań wzdłuż centralnego śródziemnomorskiego szlaku migracyjnego we współpracy z odpowiednimi organami międzynarodowymi, krajowymi lub regionalnymi, a także z pełnym poszanowaniem międzynarodowych norm w zakresie praw człowieka w odniesieniu do traktowania migrantów;
5.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2018;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2018 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 57 z 28.2.2018.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
7 COM(2018)0450, SWD(2018)0153.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.66

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD)).
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020