Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities) (COM(2018)0548 - C8-0392/2018 - 2018/2220(BUD)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities) (COM(2018)0548 - C8-0392/2018 - 2018/2220(BUD))

P8_TA(2018)0363

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2018/001 NL/Financial service activities - Niderlandy

(2020/C 11/16)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2018)0548 - C8-0392/2018),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0294/2018),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najefektywniej;
C.
mając na uwadze, że Niderlandy złożyły wniosek EGF/2018/001 NL/Financial service activities o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku z 1 324 zwolnieniami w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 64 według NACE Rev. 2 (finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach: NL12 - Fryzja, NL13 - Drenthe i NL21 - Overijssel w Niderlandach, który to wniosek jest pierwszym wnioskiem w tym sektorze gospodarki od momentu utworzenia EFG;
D.
mając na uwadze, że podstawą przedmiotowego wniosku jest kryterium interwencji przewidziane w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w dziewięciomiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w jednym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach zaliczanych do poziomu NUTS 2 w państwie członkowskim;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Niderlandy mają prawo do wkładu finansowego w wysokości 1 192 500 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 1 987 500 EUR;
2.
zauważa, że władze niderlandzkie złożyły wniosek w dniu 23 lutego 2018 r. oraz że po przekazaniu przez Niderlandy dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę tego wniosku w dniu 20 lipca 2018 r. i przekazała ją Parlamentowi w dniu 20 sierpnia 2018 r.;
3.
zauważa, że władze niderlandzkie argumentują, że zwolnienia są związane ze światowym kryzysem finansowym i gospodarczym oraz z jego wpływem na usługi i funkcjonowanie niderlandzkich banków; przyznaje, że niskie stopy procentowe wprowadzone w reakcji na kryzys finansowy, bardziej rygorystyczne warunki regulacyjne, znaczne pogorszenie sytuacji na rynku kredytów hipotecznych i spadek poziomu kredytów udzielanych małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) doprowadziły do zmniejszenia rentowności i wystąpienia pilnej potrzeby ograniczenia kosztów; ubolewa, że w rezultacie banki zredukowały swój personel, przede wszystkim zamykając regionalne oddziały i przechodząc na bankowość internetową;
4.
przyznaje, że chociaż w ostatnich latach nastąpiła pewna poprawa sytuacji na rynku kredytów hipotecznych, to jednak wciąż udziela się mniej kredytów niż przed kryzysem finansowym;
5.
ubolewa, że sektory finansowe w innych państwach członkowskich znajdują się pod podobną presją; przyznaje, że w niektórych przypadkach zwolnienia mogą być rozłożone na zbyt długi okres, aby spełnić kryteria EFG; zachęca jednak rządy państw członkowskich do rozważenia, czy EFG mógłby odegrać użyteczną rolę w umożliwieniu pracownikom dostosowania się do tych zmian;
6.
przypomina, że należy spodziewać się, iż zwolnienia, do których doszło w 20 przedsiębiorstwach działających w niderlandzkim sektorze bankowym, będą stanowiły ogromne obciążenie dla lokalnej gospodarki, że bezrobocie w trzech prowincjach objętych wnioskiem (Fryzja, Drenthe i Overijssel) jest wyższe od średniej krajowej, oraz że następstwa zwolnień wiążą się z trudnościami w przekwalifikowaniu z powodu niewystarczającej liczby miejsc pracy, z niskim wykształceniem zwolnionych pracowników oraz z dużą liczbą osób poszukujących pracy;
7.
zauważa, że wniosek dotyczy 1 324 zwolnionych pracowników; zastanawia się jednak, dlaczego jedynie 450 z nich zostanie objętych proponowanymi środkami; wskazuje na fakt, że większość zwolnionych pracowników (59 %) to kobiety, należące do personelu administracyjnego lub recepcjonistki; ponadto zauważa, że 27 % zwolnionych pracowników ma ponad 55 lat; w związku z tym uznaje znaczenie aktywnych instrumentów rynku pracy współfinansowanych z EFG w celu zwiększenia szans powrotu tych szczególnie wrażliwych grup na rynek pracy;
8.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Holandii o skierowaniu pomocy do grup znajdujących się w trudnej sytuacji oraz o udzieleniu pomocy osobom zmieniającym zawód, sektor lub region, w tym o zapewnieniu szkoleń dla sektora detalicznego i w zakresie nowych profili zawodowych, takich jak transport, usługi informatyczne i zawody techniczne, które oferują większe możliwości zatrudnienia;
9.
zauważa, że władze niderlandzkie planują wdrożyć siedem rodzajów działań na rzecz zwolnionych pracowników objętych przedmiotowym wnioskiem: (i) przyjęcie, (ii) pomoc w poszukiwaniu pracy, (iii) baza danych pracowników mobilnych, (iv) szkolenie dotyczące przedsiębiorczości i coaching, (v) szkolenie i przekwalifikowanie, (vi) zwolnienia monitorowane; (vii) dotacja na promowanie przedsiębiorczości;
10.
zauważa, że baza danych pracowników mobilnych stanowi prawie 30 % całego pakietu zindywidualizowanych usług; rozumie, że chodzi tu o coaching dla osób, które w przeciwnym razie miałyby trudności ze znalezieniem zatrudnienia;
11.
uznaje, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji z zainteresowanymi stronami i partnerami społecznymi, takimi jak Niderlandzkie Stowarzyszenie Banków (NVB), Niderlandzka Federacja Związków Zawodowych (FNV) oraz Narodowa Federacja Chrześcijańskich Związków Zawodowych (CNV);
12.
podkreśla, że władze niderlandzkie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
13.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
14.
zwraca się do Komisji, by w przyszłych wnioskach wzywała organy krajowe do podawania dalszych informacji o sektorach mających potencjał wzrostu, a więc mogących zatrudniać pracowników, oraz do gromadzenia potwierdzonych danych dotyczących wpływu finansowania z EFG, w tym w odniesieniu do współczynnika reintegracji i jakości miejsc pracy uzyskanych dzięki EFG;
15.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
16.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
17.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2018/1675.)
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.60

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities) (COM(2018)0548 - C8-0392/2018 - 2018/2220(BUD)).
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020