Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities) (COM(2018)0548 - C8-0392/2018 - 2018/2220(BUD)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities) (COM(2018)0548 - C8-0392/2018 - 2018/2220(BUD))

P8_TA(2018)0363

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2018/001 NL/Financial service activities - Niderlandy

(2020/C 11/16)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2018)0548 - C8-0392/2018),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0294/2018),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najefektywniej;
C.
mając na uwadze, że Niderlandy złożyły wniosek EGF/2018/001 NL/Financial service activities o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku z 1 324 zwolnieniami w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 64 według NACE Rev. 2 (finansowa działalność usługowa, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach: NL12 - Fryzja, NL13 - Drenthe i NL21 - Overijssel w Niderlandach, który to wniosek jest pierwszym wnioskiem w tym sektorze gospodarki od momentu utworzenia EFG;
D.
mając na uwadze, że podstawą przedmiotowego wniosku jest kryterium interwencji przewidziane w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w dziewięciomiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w jednym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach zaliczanych do poziomu NUTS 2 w państwie członkowskim;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Niderlandy mają prawo do wkładu finansowego w wysokości 1 192 500 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 1 987 500 EUR;
2.
zauważa, że władze niderlandzkie złożyły wniosek w dniu 23 lutego 2018 r. oraz że po przekazaniu przez Niderlandy dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę tego wniosku w dniu 20 lipca 2018 r. i przekazała ją Parlamentowi w dniu 20 sierpnia 2018 r.;
3.
zauważa, że władze niderlandzkie argumentują, że zwolnienia są związane ze światowym kryzysem finansowym i gospodarczym oraz z jego wpływem na usługi i funkcjonowanie niderlandzkich banków; przyznaje, że niskie stopy procentowe wprowadzone w reakcji na kryzys finansowy, bardziej rygorystyczne warunki regulacyjne, znaczne pogorszenie sytuacji na rynku kredytów hipotecznych i spadek poziomu kredytów udzielanych małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) doprowadziły do zmniejszenia rentowności i wystąpienia pilnej potrzeby ograniczenia kosztów; ubolewa, że w rezultacie banki zredukowały swój personel, przede wszystkim zamykając regionalne oddziały i przechodząc na bankowość internetową;
4.
przyznaje, że chociaż w ostatnich latach nastąpiła pewna poprawa sytuacji na rynku kredytów hipotecznych, to jednak wciąż udziela się mniej kredytów niż przed kryzysem finansowym;
5.
ubolewa, że sektory finansowe w innych państwach członkowskich znajdują się pod podobną presją; przyznaje, że w niektórych przypadkach zwolnienia mogą być rozłożone na zbyt długi okres, aby spełnić kryteria EFG; zachęca jednak rządy państw członkowskich do rozważenia, czy EFG mógłby odegrać użyteczną rolę w umożliwieniu pracownikom dostosowania się do tych zmian;
6.
przypomina, że należy spodziewać się, iż zwolnienia, do których doszło w 20 przedsiębiorstwach działających w niderlandzkim sektorze bankowym, będą stanowiły ogromne obciążenie dla lokalnej gospodarki, że bezrobocie w trzech prowincjach objętych wnioskiem (Fryzja, Drenthe i Overijssel) jest wyższe od średniej krajowej, oraz że następstwa zwolnień wiążą się z trudnościami w przekwalifikowaniu z powodu niewystarczającej liczby miejsc pracy, z niskim wykształceniem zwolnionych pracowników oraz z dużą liczbą osób poszukujących pracy;
7.
zauważa, że wniosek dotyczy 1 324 zwolnionych pracowników; zastanawia się jednak, dlaczego jedynie 450 z nich zostanie objętych proponowanymi środkami; wskazuje na fakt, że większość zwolnionych pracowników (59 %) to kobiety, należące do personelu administracyjnego lub recepcjonistki; ponadto zauważa, że 27 % zwolnionych pracowników ma ponad 55 lat; w związku z tym uznaje znaczenie aktywnych instrumentów rynku pracy współfinansowanych z EFG w celu zwiększenia szans powrotu tych szczególnie wrażliwych grup na rynek pracy;
8.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Holandii o skierowaniu pomocy do grup znajdujących się w trudnej sytuacji oraz o udzieleniu pomocy osobom zmieniającym zawód, sektor lub region, w tym o zapewnieniu szkoleń dla sektora detalicznego i w zakresie nowych profili zawodowych, takich jak transport, usługi informatyczne i zawody techniczne, które oferują większe możliwości zatrudnienia;
9.
zauważa, że władze niderlandzkie planują wdrożyć siedem rodzajów działań na rzecz zwolnionych pracowników objętych przedmiotowym wnioskiem: (i) przyjęcie, (ii) pomoc w poszukiwaniu pracy, (iii) baza danych pracowników mobilnych, (iv) szkolenie dotyczące przedsiębiorczości i coaching, (v) szkolenie i przekwalifikowanie, (vi) zwolnienia monitorowane; (vii) dotacja na promowanie przedsiębiorczości;
10.
zauważa, że baza danych pracowników mobilnych stanowi prawie 30 % całego pakietu zindywidualizowanych usług; rozumie, że chodzi tu o coaching dla osób, które w przeciwnym razie miałyby trudności ze znalezieniem zatrudnienia;
11.
uznaje, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji z zainteresowanymi stronami i partnerami społecznymi, takimi jak Niderlandzkie Stowarzyszenie Banków (NVB), Niderlandzka Federacja Związków Zawodowych (FNV) oraz Narodowa Federacja Chrześcijańskich Związków Zawodowych (CNV);
12.
podkreśla, że władze niderlandzkie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
13.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
14.
zwraca się do Komisji, by w przyszłych wnioskach wzywała organy krajowe do podawania dalszych informacji o sektorach mających potencjał wzrostu, a więc mogących zatrudniać pracowników, oraz do gromadzenia potwierdzonych danych dotyczących wpływu finansowania z EFG, w tym w odniesieniu do współczynnika reintegracji i jakości miejsc pracy uzyskanych dzięki EFG;
15.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
16.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
17.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2018/1675.)
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.60

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek Niderlandów - EGF/2018/001 NL/Financial service activities) (COM(2018)0548 - C8-0392/2018 - 2018/2220(BUD)).
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020