Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2018 r. w sprawie zwalczania oszustw celnych i ochrony zasobów własnych UE (2018/2747(RSP)).

Zwalczania oszustw celnych i ochrony zasobów własnych UE

P8_TA(2018)0384

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2018 r. w sprawie zwalczania oszustw celnych i ochrony zasobów własnych UE (2018/2747(RSP))

(2020/C 11/10)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając 17. sprawozdanie Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) za rok 2016,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii 1 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2  oraz decyzje Komisji: (UE) 2018/1094 z dnia 1 sierpnia 2018 r. potwierdzającą uczestnictwo Niderlandów we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 3  oraz (UE) 2018/1103 z dnia 7 sierpnia 2018 r. potwierdzającą uczestnictwo Malty we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 4 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 5 , a także odnośne akty delegowane i wykonawcze,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 kwietnia 2016 r. dotyczący planu działania w sprawie VAT (COM(2016)0148),
-
uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 24/2015 z dnia 3 marca 2016 r. zatytułowane "Zwalczanie wewnątrzwspólnotowych oszustw związanych z VAT: wymagane dalsze działania",
-
uwzględniając procedurę celną nr 42 przewidującą zwolnienie z podatku VAT towarów przywożonych do jednego państwa członkowskiego, które następnie zostaną wysłane do innego państwa członkowskiego,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 6 ,
-
uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 19/2017 z dnia 5 grudnia 2017 r. zatytułowane "Procedury przywozu - luki w ramach prawnych i nieskuteczne wdrażanie wpływają negatywnie na interesy finansowe UE",
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kontroli Budżetowej,
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że tradycyjne zasoby własne, składające się głównie z opłat celnych za towary przywożone spoza UE i opłat wyrównawczych od cukru, stanowią około 12,8% zasobów własnych UE;
B.
mając na uwadze, że na początku 2017 r. OLAF zakończył postępowanie w sprawie oszustw celnych w Zjednoczonym Kró- lestwie, którego główne wnioski zostały zawarte w sprawozdaniu z działalności OLAF za rok 2017;
C.
mając na uwadze, że OLAF oszacował, iż w latach 2013-2016 budżet UE stracił 1,987 mld EUR z powodu utraty wpływów z opłat celnych należnych od produktów tekstylnych i butów przywożonych z Chin przez terytorium Zjednoczonego Kró- lestwa;
D.
mając na uwadze, że - dla porównania - w 2016 r., w wyniku 272 przeprowadzonych postępowań, OLAF zalecił odzyskanie całkowitej kwoty w wys. 631,1 mln EUR;
E.
mając na uwadze, że wspomniane oszustwa obejmują zaniżanie wartości, w wyniku którego importerzy mogą czerpać kor- zyści z unikania opłat celnych i powiązanych podatków, płacąc mniej niż powinni zgodnie z prawem;
F.
mając na uwadze, że w wyniku postępowań ujawniono również poważne oszustwa w płatnościach podatku VAT w związku z przywozem przez terytorium Zjednoczonego Królestwa, które polegały na nadużywaniu zawieszenia płatności VAT w ramach procedury celnej nr 42; mając na uwadze, że łącznie straty w tym względzie szacuje się na ok. 3,2 mld EUR w okresie 2013-2016, co również stanowi stratę dla budżetu UE;
G.
mając na uwadze wydane przez OLAF zalecenie specjalne dla Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu Komisji Europejskiej, zalecenie administracyjne skierowane do Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Unii Celnej Komisji Europejskiej, a także zalecenie prawne dla Koronnej Służby Prokuratorskiej Zjednoczonego Królestwa w sprawie wszczęcia postępowania sądowego przeciwko oso- bom biorącym udział w nielegalnym uchylaniu się od płatności opłat celnych oraz osobom biorącym udział w praniu pie- niędzy pochodzących z tego przestępstwa;
H.
mając na uwadze, że OLAF prowadzi aktualnie postępowanie w nowej sprawie o zaniżanie wysokości opłat celnych dotyczącej portu Pireus w Grecji, które oznacza ogromne straty zasobów unijnych; szacuje się, że proceder ten kosztował Włochy dziesiątki milionów euro niezapłaconego podatku VAT, przy czym łączna kwota może okazać się znacznie wyższa, zważywszy, że śledztwo jeszcze się nie zakończyło;
I.
mając na uwadze, że sprawy brytyjska i grecka nie są bynajmniej odosobnionymi przypadkami i powinny stanowić bodziec do podjęcia działań;
J.
mając na uwadze, że Europejski Trybunał Obrachunkowy wskazał, iż państwa członkowskie nie stosują kontroli celnych w sposób zharmonizowany i znormalizowany, co może zachęcać oszustów do poszukiwania miejsc przeprowadzających najliberalniejsze kontrole, aby tam dokonywać nielegalnego przywozu;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wszczęcie przez Komisję w dniu 8 marca 2018 r. postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w następstwie postępowania w sprawie oszustw celnych w Zjednoczonym Królestwie;
2.
wzywa Komisję do podjęcia wszelkich niezbędnych działań, aby odzyskać niepobrane zasoby własne UE w celu zapewnienia budżetowi UE dochodu;
3.
wzywa Dyrekcję Generalną ds. Podatków i Unii Celnej do podjęcia działań, aby zapobiegać nadużyciom w ramach procedury celnej nr 42 w przyszłości;
4.
zaleca, aby Komisja podjęła działania w związku z zaleceniami OLAF-u i złożyła mu sprawozdania w tej sprawie, ubolewa również nad faktem, że odzyskanie środków może potrwać aż do 10 lat;
5.
nalega na Komisję, aby dopilnowała pełnego przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów unijnego kodeksu celnego, który wszedł w życie w dniu 1 maja 2016 r., a także aby przedstawiła wyjaśnienia odnośnie do wszelkich przepisów, które mogą skutkować powstaniem zamieszania; wzywa Komisję i państwa członkowskie do dopilnowania, aby stosowanie wspólnych przepisów przez władze celne było zorganizowane w sposób gwarantujący skuteczne zapobieganie oszustwom, w tym karuzeli oszustw, oraz aby wzmocniono kontrole prowadzone w portach, na lotniskach, na granicach państw oraz w internecie;
6.
apeluje do Komisji, aby wniosła wkład w ukończenie i stabilność finansowania unijnych systemów informacji celnej;
7.
wzywa Komisję, aby opracowała odpowiednią metodykę oraz, począwszy od 2019 r. okresowo przedstawiała dane szacunkowe odnośnie do luki w należnościach celnych, a także co sześć miesięcy składała Parlamentowi sprawozdanie na ten temat;
8.
wzywa Radę, aby szybko osiągnęła porozumienie z Parlamentem w sprawie unijnych ram prawnych odnośnie do naruszeń prawa celnego i sankcji za nie, aby umożliwić ujednolicenie sankcji administracyjnych, a także stosowanie tych samych kryteriów w rozpatrywaniu naruszeń; przypomina, że Parlament przyjął stanowisko w tej sprawie już w październiku 2016 r.; wzywa Komisję do ułatwienia wykonywania tego porozumienia;
9.
ubolewa, że nie wszystkie państwa członkowskie UE zgodziły się wziąć udział w projekcie utworzenia Prokuratury Europejskiej;
10.
nalega na Komisję i państwa członkowskie, aby jak najszybciej ukończyły debaty na temat wprowadzenia ostatecznego systemu VAT, którego celem będzie ujednolicenie sposobu pobierania i płacenia tego podatku w całej UE, aby m.in. unikać oszustw;
11.
zwraca się do Komisji o opracowanie planu działania, który miałby zapewnić pełne i terminowe wdrożenie przepisów o VA T we wszystkich państwach członkowskich, aby zabezpieczyć to źródło zasobów własnych Unii;
12.
wzywa Komisję, by rozważyła przeniesienie obowiązków organów celnych ze szczebla krajowego na szczebel unijny, jeżel i chodzi o zagwarantowanie jednolitego traktowania wszystkich unijnych punktów wprowadzenia, nadzorowanie działalności i efektów pracy administracji celnych, a także gromadzenie i przetwarzanie danych celnych;
13.
popiera cele rozporządzenia dotyczącego programu działania "Cła 2020" (rozporządzenie (UE) nr 1294/2013 7 ) w zakresie wspierania organów celnych w ochronie interesów finansowych i gospodarczych Unii i państw członkowskich, w tym zwalczania nadużyć finansowych; podkreśla, że Komisja musi podjąć odpowiednie działania na rzecz zagwarantowania ochrony interesów finansowych Unii, stosując środki zapobiegania nadużyciom finansowym;
14.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji.
1 Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29.
2 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
3 Dz.U. L 196 z 2.8.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 201 z 8.8.2018, s. 2.
5 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
7 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 209.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024