(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2019 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI, RADA UNII EUROPEJSKIEJ I KOMISJA EUROPEJSKA,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja (zwane dalej "trzema instytucjami") zawarły w dniu 13 kwietnia 2016 r. Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa 1 (zwane dalej "Porozumieniem").
(2) W pkt 26 Porozumienia trzy instytucje zwróciły uwagę na ważną rolę, jaką pełnią w prawie Unii akty wykonawcze i delegowane, oraz na to, że jeżeli korzysta się z nich w sposób efektywny, przejrzysty i w uzasadnionych przypadkach, są one nieodłącznym narzędziem lepszego stanowienia prawa, przyczyniając się do stanowienia prostych, dostosowanych do aktualnych warunków przepisów oraz ich skutecznego i szybkiego wdrożenia.
(3) W pkt 28 Porozumienia trzy instytucje przewidziały uzupełnienie Wspólnego porozumienia w sprawie aktów delegowanych, załączonego do Porozumienia, o niewiążące kryteria stosowania art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(4) Wdrożenie tych kryteriów może być przedmiotem corocznych dyskusji, zarówno na szczeblu politycznym, jak i technicznym, w ramach ogólnego monitorowania wdrażania Porozumienia zgodnie z jego pkt 50.
(5) Podczas gdy art. 291 ust. 2 TFUE stanowi, że jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii, akty te powierzają uprawnienia wykonawcze Komisji lub, w należycie uzasadnionych przypadkach oraz w przypadkach określonych w artykułach 24 i 26 Traktatu o Unii Europejskiej, Radzie, celem niewiążących kryteriów jest rozgraniczenie między aktami delegowanymi i wykonawczymi, a nie między instytucjami, którym powierza się uprawnienia wykonawcze. Niniejsze niewiążące kryteria nie mają służyć określeniu czy ograniczeniu pod jakimkolwiek względem warunków wykonywania przez instytucję uprawnień powierzonych jej zgodnie z właściwymi przepisami prawa Unii, w tym z aktem podstawowym.
(6) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej już kilkakrotnie odnosił się do konkretnych kwestii istotnych z punktu widzenia stosowania art. 290 i 291 TFUE 2 . Orzecznictwo to może w przyszłości dalej ewoluować. W stosownych przypadkach potrzebny może okazać się przegląd niewiążących kryteriów w świetle zmian w orzecznictwie,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.223.1 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Niewiążące kryteria stosowania art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - 18 czerwca 2019 r. |
| Data aktu: | 03/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2019 |