Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8394 - Essilor/Luxottica - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8394 - Essilor/Luxottica

Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2018/C 335/06)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2018 r.)

Transakcja

1.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynek produktowy

3.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych zawartymi w projekcie decyzji na potrzeby dokonania oceny przedmiotowej transakcji, w szczególności z:
a)
definicją rynku sprzedaży hurtowej materiałów okulistycznych;
b)
definicją rynku sprzedaży hurtowej gotowych soczewek okulistycznych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według materiału, przeznaczenia okularów korekcyjnych lub kanału dystrybucji;
c)
definicją rynku sprzedaży hurtowej oprawek, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według ceny, marki i kanału dystrybucji;
d)
definicją rynku sprzedaży hurtowej okularów słonecznych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według ceny, marki i kanału dystrybucji;
e)
definicją rynku urządzeń okulistycznych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według urządzeń kształtujących soczewki, urządzeń nanoszących powłoki uszlachetniające, przemysłowych urządzeń szlifujących i komercyjnych urządzeń szlifujących ("szlifierek stołowych");
f)
definicją rynku materiałów zużywalnych, którą można doprecyzować;
g)
definicją rynku detalicznego branży optycznej, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według sprzedaży stacjonarnej i sprzedaży przez internet; oraz
h)
definicją rynku soczewek kontaktowych, w ramach której można dokonać dalszej segmentacji według soczewek miękkich i soczewek twardych.

Rynek geograficzny

4.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z definicjami właściwych rynków geograficznych przedstawionymi przez Komisję w projekcie decyzji, w szczególności z tym, że:
a)
rynek właściwy materiałów okulistycznych obejmuje co najmniej cały obszar EOG;
b)
rynki właściwe soczewek okulistycznych oraz rynek detaliczny branży optycznej mają zasięg krajowy;
c)
dokładne rynki geograficzne dostaw oprawek, okularów słonecznych i soczewek kontaktowych mogą mieć zasięg krajowy lub obejmować cały obszar EOG, ale mogą również pozostać otwarte; oraz
d)
dokładne rynki geograficzne urządzeń okulistycznych i materiałów zużywalnych mogą obejmować co najmniej cały obszar EOG, ale mogą również pozostać otwarte.

Ocena wpływu na konkurencję

Nieskoordynowane skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję oceną nieskoordynowanych skutków horyzontalnych, mianowicie z faktem, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji:
a)
na rynku soczewek okulistycznych w żadnym z krajów EOG, w tym ani w Zjednoczonym Królestwie, ani we Włoszech;
b)
na rynkach oprawek i okularów słonecznych na całym obszarze EOG ani w żadnym kraju EOG;
c)
na rynku detalicznym branży optycznej w żadnym z krajów EOG, w tym ani w Zjednoczonym Królestwie, ani we Włoszech; oraz
d)
w zakresie udzielania licencji marek na oprawki i okulary słoneczne ani na szczeblu EOG, ani na szczeblu światowym.

Nieskoordynowane skutki wertykalne

6.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie doprowadzi do istotnego zakłócenia konkurencji na żadnym rynku, na który koncentracja wywiera wertykalny wpływ, wynikającego z nieskoordynowanych skutków wertykalnych, w tym między:
a)
dostawą materiałów okulistycznych przez przedsiębiorstwo Essilor i produkcją soczewek okulistycznych przez przedsiębiorstwo Luxottica;
b)
dostawą urządzeń okulistycznych oraz materiałów zużywalnych przez przedsiębiorstwo Essilor i produkcją soczewek okulistycznych przez przedsiębiorstwo Luxottica;
c)
dostawą soczewek słonecznych o zerowej mocy optycznej (w tym soczewek NXT) przez przedsiębiorstwo Essi-lor i produkcją okularów słonecznych przez przedsiębiorstwo Luxottica;
d)
dostawą soczewek okulistycznych przez przedsiębiorstwo Essilor i działalnością detaliczną w zakresie optyki przedsiębiorstwa Luxottica;
e)
dostawą urządzeń okulistycznych oraz materiałów zużywalnych przez przedsiębiorstwo Essilor i działalnością detaliczną w zakresie optyki przedsiębiorstwa Luxottica prowadzoną na szczeblu EOG albo szczeblu krajowym; oraz
f)
dostawą oprawek i okularów słonecznych do sprzedawców detalicznych wyrobów optycznych przez przedsiębiorstwo Luxottica i działalnością detaliczną w zakresie optyki przedsiębiorstwa Essilor prowadzoną na szczeblu EOG albo szczeblu krajowym.

Nieskoordynowane skutki skumulowane

7.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję oceną nieskoordynowanych skutków skumulowanych, mianowicie z faktem, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji na żadnym rynku, na który koncentracja wywiera wpływ, w tym w wyniku:
a)
lewarowania przez przedsiębiorstwo Luxottica swojej pozycji w dziedzinie oprawek i okularów słonecznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie soczewek, na szczeblu EOG albo szczeblu krajowym;
b)
lewarowania przez przedsiębiorstwo Essilor swojej pozycji w dziedzinie soczewek okulistycznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie oprawek lub okularów słonecznych;
c)
lewarowania przez przedsiębiorstwo Essilor swojej pozycji w dziedzinie urządzeń okulistycznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie oprawek lub okularów słonecznych na szczeblu EOG; lub
d)
lewarowania przez przedsiębiorstwa Essilor i Luxottica swoich pozycji w dziedzinie soczewek okulistycznych oraz oprawek i okularów słonecznych w celu zamknięcia dostępu dla konkurentów w dziedzinie soczewek kontaktowych lub urządzeń okulistycznych sprzedawanych specjalistom w dziedzinie okulistyki na szczeblu EOG.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

8.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się ze stanowiskiem Komisji, w myśl którego zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.335.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8394 - Essilor/Luxottica - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.
Data aktu: 20/09/2018
Data ogłoszenia: 20/09/2018