(Dz.U.UE C z dnia 12 września 2018 r.)
SPIS TREŚCI
Strona
Poświadczenie sprawozdania finansowego
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Sprawozdanie finansowe i informacje dodatkowe
Bilans
Sprawozdanie z finansowych wyników działalności
Rachunek przepływów pieniężnych
Zestawienie zmian w aktywach netto
Zasady (polityka) rachunkowości i informacje dodatkowe do sprawozdania finansowego
1. Sprawy ogólne
2. Podstawy prawne i zasady rachunkowości
3. Informacja dodatkowa do bilansu
4. Informacja dodatkowa do sprawozdania z finansowych wyników działalności
5. Inne ważne informacje
Informacje budżetowe za rok budżetowy 2017
A Ustalenie wyniku budżetowego
B Uzgodnienie wyniku ekonomicznego z wynikiem budżetowym
Niezależne sprawozdanie poświadczające
POŚWIADCZENIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Poświadczenie sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok 2017
Roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok 2017 zostało sporządzone zgodnie z tytułem IX rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej, z przyjętymi przez księgowego Komisji zasadami rachunkowości oraz z przyjętymi przeze mnie zasadami i metodami rachunkowości.
Potwierdzam niniejszym, iż jestem odpowiedzialna za przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 68 rozporządzenia finansowego.
Wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdania finansowego prezentującego aktywa i pasywa Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz wykonanie budżetu otrzymałam od urzędnika zatwierdzającego, który poświadczył wiarygodność przekazanych informacji.
Niniejszym poświadczam, że opierając się na wyżej wymienionych informacjach oraz kontrolach, które uznałam za konieczne przed podpisaniem sprawozdania finansowego, uzyskałam wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową, wyniki transakcji oraz przepływy pieniężne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Luksemburg, dnia 17 maja 2018 r.
Pilar CALVO FUENTES | |
Księgowa Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
SPRAWOZDANIE Z BADANIA
Do kierownictwa
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Opinia
W naszej opinii załączone sprawozdanie finansowe przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") na dzień 31 grudnia 2017 r., a także wyników jego operacji, przepływów pieniężnych i zmian w aktywach netto za zakończony tego dnia rok budżetowy, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym", jak również zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 2 w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego z późniejszymi zmianami.
Zakres badania
Sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego obejmuje:
Podstawa wydania opinii
Badanie przeprowadziliśmy zgodnie z luksemburską ustawą z dnia 23 lipca 2016 r. w sprawie zawodu biegłego rewidenta oraz z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej przez luksemburską Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier - CSSF). Nasze obowiązki wynikające z tej ustawy i standardów zostały szczegółowo opisane w sekcji "Obowiązki biegłego rewidenta w zakresie badania sprawozdania finansowego" poniżej.
Uważamy, że uzyskane przez nas dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania niniejszej opinii.
Jesteśmy niezależni od Trybunału w rozumieniu Kodeksu etyki zawodowych księgowych wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Etycznych dla Księgowych (IESBA) w wersji przyjętej dla Luksemburga przez CSSF oraz w rozumieniu wymogów etycznych mających znaczenie w kontekście badania przez nas sprawozdania finansowego. Wywiązaliśmy się z innych obowiązków etycznych zgodnie z tymi wymogami.
Pozostałe informacje
Za pozostałe informacje odpowiada kierownictwo. Informacje te obejmują informacje przedstawione w sekcji "Informacje budżetowe za rok budżetowy 2017" na s. 18, lecz nie obejmują sprawozdania finansowego ani opinii na jego temat.
Nasza opinia na temat sprawozdania finansowego nie uwzględnia pozostałych informacji i nie formułujemy żadnych wniosków na temat ich wiarygodności.
W kontekście badania sprawozdania finansowego naszym zadaniem jest zaznajomienie się z pozostałymi informacjami wymienionymi powyżej i rozważenie, czy w znaczący sposób odbiegają one od sprawozdania finansowego bądź czy nasza wiedza zdobyta w toku badania lub w inny sposób wydaje się istotnie zniekształcona. Jeśli na podstawie wyników naszych prac dojdziemy do wniosku, że w pozostałych informacjach występują istotne zniekształcenia, jesteśmy zobowiązani zgłosić ten fakt. Nie mamy żadnych uwag w tym zakresie.
Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie w zakresie sprawozdania finansowego
Kierownictwo jest odpowiedzialne za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , z późn. zmianami, zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym", jak również zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 4 w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego, z późn. zmianami, a także za kontrolę wewnętrzną, jaką kierownictwo uzna za niezbędną do celów sporządzenia sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem.
Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego kierownictwo odpowiada za ocenę zdolności Trybunału do kontynuacji działalności, za ujawnienie, w stosownych przypadkach, problematycznych kwestii związanych z kontynuacją działalności oraz za prowadzenie rachunkowości przy założeniu kontynuacji działalności, chyba że zamierza ono zlikwidować Trybunał lub zaprzestać działalności albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla likwidacji lub zaprzestania działalności.
Do zadań osób odpowiedzialnych za zarządzanie należy nadzór nad sprawozdawczością finansową Trybunału.
Obowiązki biegłego rewidenta w zakresie badania sprawozdania finansowego
Celem naszego badania jest uzyskanie wystarczającej pewności pozwalającej stwierdzić, czy sprawozdanie finansowe jako całość nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych oszustwem lub błędem, i przedstawienie sprawozdania z badania obejmującego opinię. Wystarczająca pewność oznacza wysoki poziom pewności, lecz nie stanowi gwarancji, że badanie przeprowadzone zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2016 r. i z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej dla Luksemburga przez CSSF zawsze wykaże istotne zniekształcenia, jeżeli takie istnieją. Zniekształcenia mogą być spowodowane nadużyciem lub błędem i są uważane za istotne, jeżeli można zasadnie oczekiwać, że pojedynczo lub łącznie wpłyną one na decyzje gospodarcze podejmowane przez użytkowników na podstawie sprawozdania finansowego.
W ramach badania przeprowadzanego zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2016 r. i z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej dla Luksemburga przez CSSF stosujemy profesjonalny osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm przez cały okres trwania badania. Ponadto:
Informujemy osoby odpowiedzialne za zarządzanie m.in. o planowanym zakresie i terminach przeprowadzenia badania, jak również o istotnych ustaleniach, w tym o wszelkich poważnych uchybieniach w systemie kontroli wewnętrznej wykrytych w trakcie badania.
Luksemburg, dnia 17 maja 2018 r.
PricewaterhouseCoopers, Société coopérative | |
W imieniu spółki | |
Rima ADAS |
SPRAWOZDANIE FINANSOWE I INFORMACJE DODATKOWE 5
Bilans
(w EUR) | |||
Informacja dodatkowa | 31 grudnia 2017 | 31 grudnia 2016 | |
Aktywa trwałe | |||
Wartości niematerialne i prawne | 3.1. | 1 977 442 | 3 530 432 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 3.2. | 74 664 292 | 78 146 338 |
Należności | - | - | |
76 641 734 | 81 676 770 | ||
Aktywa obrotowe | |||
Należności | 3.3. | 655 198 | 691 455 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych | 3.4. | 7 110 125 | 8 356 341 |
7 765 323 | 9 047 796 | ||
Aktywa ogółem | 84 407 057 | 90 724 566 | |
Zobowiązania krótkoterminowe | 3.5. | ||
Rezerwy | - | - | |
Zobowiązania | 6 042 069 | 5 354 888 | |
6 042 069 | 5 354 888 | ||
Zobowiązania ogółem | 6 042 069 | 5 354 888 | |
Aktywa netto | 78 364 988 | 85 369 678 | |
Skumulowana nadwyżka/skumulowany deficyt | 85 369 678 | 88 953 458 | |
Wynik ekonomiczny za rok budżetowy | (7 004 690) | (3 583 780) | |
Aktywa netto | 78 364 988 | 85 369 678 |
Sprawozdanie z finansowych wyników działalności
(w EUR) | |||
Informacja dodatkowa | 2017 | 2016 | |
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji | 4.1. | 115 900 000 | 116 700 000 |
Dochody z działalności administracyjnej | 4.2. | 20 918 724 | 20 234 812 |
Pozostałe dochody operacyjne | 4.3. | 10 460 | 49 328 |
Dochody operacyjne ogółem | 4.4. | 136 829 184 | 136 984 140 |
Wydatki na personel | 4.5. | (115 939 175) | (112 410 058) |
Wydatki związane ze środkami trwałymi | 4.6. | (7 512 025) | (7 764 105) |
Inne wydatki administracyjne | 4.7. | (20 366 931) | (20 351 775) |
Wydatki operacyjne | 4.8. | (7 168) | (25 270) |
Koszty operacyjne ogółem | (143 825 299) | (140 551 208) | |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej | (6 996 115) | (3 567 068) | |
Wydatki finansowe | 4.9. | (8 575) | (16 712) |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności pozaoperacyjnej | (8 575) | (16 712) | |
Wynik ekonomiczny za rok | (7 004 690) | (3 583 780) |
Rachunek przepływów pieniężnych
(w EUR) | ||
2017 | 2016 | |
Wynik ekonomiczny za rok | (7 004 690) | (3 583 780) |
Działalność operacyjna - korekty | ||
Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) | 1 566 045 | 1 600 449 |
Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) | 5 927 200 | 6 146 461 |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu rezerw | - | (50 000) |
(Zwiększenie)/zmniejszenie stanu należności | 36 257 | (87 142) |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu zobowiązań | 687 182 | (1 627 120) |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej netto | 1 211 994 | 2 398 868 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej | ||
Nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (-) | (2 476 990) | (1 274 770) |
Wpływy ze zbycia aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (+) | 18 780 | 17 195 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej netto | (2 458 210) | (1 257 575) |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu świadczeń pracowniczych | - | - |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych netto | (1 246 216) | 1 141 293 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego | 8 356 341 | 7 215 048 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego | 7 110 125 | 8 356 341 |
Zestawienie zmian w aktywach netto
(w EUR) | |||
Aktywa netto |
Skumulowana nadwyżka/ (skumulowany deficyt) |
Wynik ekonomiczny za rok |
Ogółem |
Stan na dzień 31.12.2016 r. Alokacja wyniku ekonomicznego za poprzedni rok Wynik ekonomiczny za rok |
88 953 458 (3 583 780) - |
(3 583 780) 3 583 780 (7 004 690) |
85 369 678 - (7 004 690) |
Stan na dzień 31.12.2017 r. | 85 369 678 | (7 004 690) | 78 364 988 |
Zasady (polityka) rachunkowości i informacje dodatkowe do sprawozdania finansowego
INFORMACJE BUDŻETOWE ZA ROK BUDŻETOWY 2017
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.323.2 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2017. |
Data aktu: | 12/09/2018 |
Data ogłoszenia: | 12/09/2018 |