(2018/C 227/02)(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2018 r.)
Sprawozdawca: Joost VAN IERSEL
Współsprawozdawca: Enrico GIBELLIERI
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 1.6.2017
Podstawa prawna Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego
Opinia z inicjatywy własnej
Sekcja odpowiedzialna Komisja Konsultacyjna ds. Przemian w Przemyśle (CCMI)
Data przyjęcia przez CCMI 23.1.2018
Data przyjęcia na sesji plenarnej 14.2.2018
Sesja plenarna nr 532
Wynik głosowania Jednomyślnie (163 głosami za)
(za/przeciw/wstrzymało się)
Zalecenia
Bruksela, dnia 14 lutego 2018 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Zob. konkluzje Rady EPSCO (2006/C 146/01) i załącznik do nich z 2 czerwca 2006 r. w sprawie wpływu europejskich wartości.
2 Zob. w szczególności cele 3, 5, 9 i 10.
3 Zalecenia dla poszczególnych krajów.
5 Broszura "European Medical Technological Industry in figures" ("Europejski przemysł technologii medycznych w liczbach"), 2015.
6 Komisja Europejska, 2017.
7 Zob. przypis 1.
8 Zob. konkluzje Rady EPSCO (2006/C 146/01) i załącznik do nich z 2 czerwca 2006 r. w sprawie wpływu europejskich wartości.
9 TFUE, Tytuł XIV: Zdrowie publiczne, art. 168.
10 W ostatnim czasie Rada ponownie przyjęła dwa rozporządzenia mające duży wpływ na przemysł: jedno dotyczące nowych wyrobów i jedno dotyczące diagnostyki in vitro.
11 Zob. w tym kontekście art. 35 Karty praw podstawowych, dok. 2012/C 326/02 oraz Europejska karta praw pacjenta z 2002 r.
12 Wspólnota wiedzy i innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (WWiI EIT Zdrowie) została ustanowiona w dniu 9 grudnia 2014 r.
13 Zob. badanie Goldmana Sachsa, 2015: "A digital healthcare revolution is coming - and it could save America USD 300 billion" (Nadchodzi rewolucja cyfrowa w zakresie opieki zdrowotnej, która może przynieść USA oszczędności w wysokości 300 mld USD).
14 Zob. komunikat Komisji "Budowa europejskiej gospodarki opartej na danych", marzec 2011 r., oraz reakcja EKES-u w formie opinii TEN/630.
15 Zob. m.in. "Strategic Research Agenda under Horizon 2020" (Strategiczny program badań w ramach programu "Horyzont 2020"), COCIR, wrzesień 2016 r.
16 Boston Consulting Group - MedTech Europe "Procurement, The Unexpected Driver of Value Based Health Care" (Zamówienia publiczne - nieoczekiwany motor rozwoju ochrony zdrowia opartej na wartościach), 2015.
17 Sektor zdrowia w żadnym wypadku nie jest jedynym sektorem borykającym się z takimi praktykami. Syndrom najniższej ceny występuje w większości zamówień publicznych w całej Europie. Jest on jednym z głównych powodów uzasadniających europejskie przepisy. Zobacz dyrektywę w sprawie zamówień publicznych z 2014 r.
19 Zob. "Digitising European Industry: Working Group 2 - Digital Industrial Platforms" (Cyfryzacja europejskiego przemysłu: grupa robocza 2 - cyfrowe platformy przemysłowe), rozdział 5: "Overview of the Strategy in »Digital Transformation of Health and Care«" (Przegląd strategii w ramach transformacji cyfrowej ochrony zdrowia i opieki).
20 Zob. Digitising European Industry: Working Group 2, s. 31.
21 Zob. m.in. Blueprint on Digital Transformation of Health and Care for the Ageing Society, a Strategic Vision developed by Stakeholders (Plan działania dotyczący transformacji cyfrowej ochrony zdrowia i opieki dla starzejącego się społeczeństwa - wizja strategiczna opracowana przez zainteresowane strony), Bruksela, 5-8 grudnia 2016 r.
22 Blueprint..., s. 6.
23 Improving Health Sector Efficiency, the role of Information and Communication technologies (Poprawa efektywności sektora zdrowia, rola technologii informacyjno-komunikacyjnych), OECD 2010.
24 Tamże, s. 16.
25 Digitising European Industry: Working Group 2, s. 35.
26 "Taskforce to take Health and Digital policies further" (Powołanie grupy zadaniowej ds. dalszego rozwoju polityki zdrowotnej i polityki w zakresie technologii cyfrowych), 27 lutego 2017 r.
27 Zob. również ramy ochrony danych z 2012 r.
28 Strategie ustawicznego doskonalenia zawodowego.
29 Blueprint..., s. 19.
30 Zob. wspólna deklaracja HOSPEEM i EPSU (partnerów społecznych): "Continuing Professional Development and Life Long Learning for All Health Workers in the EU" (Ustawiczne doskonalenie zawodowe i uczenie się przez całe życie dla wszystkich pracowników medycznych w UE), listopad 2016 r. Więcej informacji o potrzebie inwestowania w siłę roboczą w służbie zdrowia można znaleźć we wspólnym sprawozdaniu ONZ/MOP/WHO/OECD: "Working for health and growth: investing in the health workforce" (Dążenie do zdrowia i wzrostu: inwestowanie w pracowników służby zdrowia).