Zalecenie nr A1 z dnia 18 października 2017 r. w sprawie wydawania poświadczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii. ).

ZALECENIE NR A1
z dnia 18 października 2017 r.
w sprawie wydawania poświadczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii)

(2018/C 183/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 maja 2018 r.)

KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,

uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym do zadań Komisji Administracyjnej należy rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 2 ,

uwzględniając art. 5 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 dotyczący wartości prawnej dokumentów i dowodów potwierdzających, stanowiących poświadczenie sytuacji danej osoby,

uwzględniając art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 dotyczący poświadczania mającego zastosowanie ustawodawstwa, zgodnie z przepisami tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 stanowi, że na wniosek zainteresowanego lub pracodawcy instytucja właściwa państwa członkowskiego, którego ustawodawstwo ma zastosowanie zgodnie z przepisami tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004, poświadcza, że to ustawodawstwo ma zastosowanie, oraz w stosownych przypadkach wskazuje, jak długo i na jakich warunkach ma ono zastosowanie.

(2) Komisja Administracyjna ustala strukturę i treść dokumentu przenośnego A1 dotyczącego mającego zastosowanie ustawodawstwa, które stosuje się do posiadacza dokumentu.

(3) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 stanowi, że dokument ten jest akceptowany przez instytucje pozostałych państw członkowskich tak długo, jak długo nie zostanie wycofany lub uznany za nieważny przez państwo członkowskie, w którym został wydany.

(4) Zasada lojalnej współpracy, przewidziana także w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej i doprecyzowana w art. 76 rozporządzenia (WE) nr 883/2004, wymaga, aby instytucje przeprowadzały właściwą ocenę faktów istotnych z punktu widzenia określenia ustawodawstwa mającego zastosowanie w zakresie zabezpieczenia społecznego i, w konsekwencji, potwierdzenia poprawności informacji zawartych w dokumencie przenośnym A1.

(5) Dokumenty te ustanawiają domniemanie, iż posiadacz jest właściwie powiązany z systemem zabezpieczenia społecznego państwa członkowskiego, którego instytucja wystawiła dokument,

NINIEJSZYM ZALECA WŁAŚCIWYM URZĘDOM I INSTYTUCJOM, ABY:

1.
W celu zapobieżenia fałszowaniu dokumentu przenośnego A1, na przykład poprzez zamianę stron pomiędzy różnymi dokumentami, zaleca się, aby wydawane zaświadczenia zawierały elementy uwierzytelniające, a mianowicie:
a)
jeżeli dokumenty są wystawiane drogą elektroniczną, na każdej ich stronie powinien się znajdować numer seryjny lub identyfikacyjny. W takim przypadku odręczny podpis czy pieczęć tuszowa nie są już niezbędne;
b)
jeżeli dokumenty są wystawiane ręcznie, ich kartki powinny być drukowane obustronnie i być ze sobą połączone w sposób uniemożliwiający ich łatwe rozdzielenie. Można to osiągnąć na przykład zaginając górny lewy róg oraz zszywając tak zagięty róg i pieczętując na odwrocie.
2.
Zaleca się ponadto, aby każdy wystawiony dokument przenośny A1 był zarejestrowany w taki sposób, aby można było łatwo i szybko zweryfikować jego autentyczność.
3.
Państwa członkowskie powinny informować Komisję Administracyjną o różnych sposobach wystawiania dokumentów przenośnych A1 przez ich instytucje. Delegacje w Komisji Administracyjnej powinny dzielić się tymi informacjami ze swoimi odpowiednimi inspektoratami.
4.
Zaleca się, aby przed wystawieniem dokumentu przenośnego A1 instytucje oceniły wszystkie istotne fakty, czy to wykorzystując dane zawarte w oficjalnych źródłach, czy też prosząc wnioskodawcę o podanie niezbędnych informacji. Wskazówek dla instytucji może dostarczyć zawarta w załączniku niewyczerpująca ustandaryzowana lista pytań ogólnych oraz pytań szczegółowych dotyczących różnych mających zastosowanie artykułów rozporządzenia (WE) nr 883/2004. Można je odpowiednio dostosowywać zależnie od przypadku.
5.
Formularze wniosków powinny zawierać zastrzeżenie prawne stanowiące, iż wnioskodawca wedle swojej najlepszej wiedzy odpowiedział na wszystkie pytania zgodnie z prawdą i jest świadom możliwości zastosowania działań kontrolnych mogących skutkować wycofaniem danego dokumentu z mocą wsteczną.
6.
Zaleca się, aby instytucje właściwe miały dostęp, najlepiej przy wykorzystaniu elektronicznej bazy danych, do informacji dotyczących wystawionych dokumentów przenośnych A1. Instytucje te powinny się nawzajem powiadamiać, za pomocą systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI), o każdej podjętej decyzji dotyczącej mającego zastosowanie ustawodawstwa w przypadku pracy wykonywanej w innym państwie członkowskim, zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 987/2009.
7.
Niniejsze zalecenie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zalecenie to wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu.
Agne NETTAN-SEPP
Przewodnicząca Komisji Administracyjnej

ZAŁĄCZNIK

Ustandaryzowane zestawy pytań na potrzeby wniosku o wystawienie dokumentu przenośnego A1

A. 

PYTANIA OGÓLNE NA TEMAT ZAINTERESOWANEGO, KTÓREGO DOTYCZY DOKUMENT PRZENOŚNY A1

Każdy formularz wniosku powinien zawierać następujące pytania, które musi zweryfikować instytucja wystawiająca:
-
Nazwisko
-
Imię
-
Data urodzenia
-
Płeć: mężczyzna/kobieta/nieznana
-
Osobisty numer identyfikacyjny
-
Miejsce urodzenia
-
Obywatelstwo
-
Osoba legalnie zamieszkuje w państwie członkowskim (dotyczy obywateli państw trzecich)
-
Adres w państwie zamieszkania (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Adres w państwie pobytu (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Adres kontaktowy
-
Nazwa stanowiska/Zawód/Branża

B. 

SZCZEGÓŁOWE PYTANIA, W ZALEŻNOŚCI OD RÓŻNYCH OKOLICZNOŚCI, W JAKICH WNIOSKUJE SIĘ O DOKUMENT PRZENOŚNY A1

Dodatkowo poniżej wymienione są pytania szczegółowe zależne od różnych okoliczności, w jakich można wnioskować o dokument przenośny A1 na podstawie tytułu II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 3 .
1.
Wniosek na podstawie art. 11 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (wykonywanie w jednym państwie członkowskim pracy najemnej lub prowadzenie działalności na własny rachunek)
-
Pracodawca
-
Nazwa
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Działalność na własny rachunek
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Data rozpoczęcia/zakończenia pracy
2.
Wniosek na podstawie art. 11 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (urzędnicy służby cywilnej)
-
Pracodawca (administracja zatrudniająca)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Miejsce lub miejsca pracy za granicą (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Data rozpoczęcia pracy za granicą
-
Data zakończenia pracy za granicą
3.
Wniosek na podstawie art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (działalność zarobkowa na pokładzie statku na morzu)
-
Pracodawca
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Nazwa statku
-
Państwo, pod którego banderą pływa statek
-
Wynagrodzenie wypłaca przedsiębiorstwo, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w innym państwie: tak/nie
-
Data rozpoczęcia pracy
-
Data zakończenia pracy
4.
Wniosek na podstawie art. 11 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (członkowie załóg lotniczych lub personelu pokładowego)
-
Pracodawca
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Miejsce, w którym znajduje się port macierzysty
-
Data rozpoczęcia pracy
-
Data zakończenia pracy
5.
Wniosek na podstawie art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (delegowanie pracowników)
-
Pracodawca w państwie delegującym
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej wg NACE
-
Przedsiębiorstwo (przedsiębiorstwa) w państwie przyjmującym/miejscu (miejscach) delegowania
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Data rozpoczęcia delegowania
-
Data zakończenia delegowania
-
Pracownik podlegał ustawodawstwu państwa delegującego przez okres jednego miesiąca przed delegowaniem: tak/nie
-
Szczegółowe informacje na temat działalności wykonywanej w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym delegowanie
-
Charakter działalności w państwie delegującym
-
Charakter działalności w państwie przyjmującym
-
Pracownik jest delegowany w celu zastąpienia innego pracownika delegowanego: tak/nie
-
Jeżeli tak, proszę wskazać, dlaczego to zastępstwo uznaje się za niezbędne
-
Pracownik już pracował w przyjmującym państwie członkowskim tak/nie
-
Jeżeli tak, proszę wskazać poprzednie okresy delegowania (data rozpoczęcia, data zakończenia)
-
Liczba pracowników zatrudnionych przez pracodawcę w państwie delegującym (z wyjątkiem pracowników administracyjnych)
-
liczba pracowników administracyjnych w państwie delegującym
-
Liczba pracowników delegowanych
-
Liczba umów wykonywanych w państwie delegującym
-
Liczba umów wykonywanych w państwie przyjmującym
-
Obrót w państwie delegującym (w %)
-
Obrót w przyjmującym państwie członkowskim (w %)
-
Pracodawca w państwie delegującym może podjąć decyzję o rozwiązaniu umowy z pracownikami w okresie ich delegowania: tak/nie
-
Pracodawca w państwie delegującym może podejmować decyzje dotyczące kluczowych aspektów pracy wykonywanej w państwie przyjmującym: tak/nie
-
Umowa o pracę zostaje zawarta z: pracodawcą w państwie delegującym/przedsiębiorstwem w państwie przyjmującym
-
Pracownik będzie opłacany przez: pracodawcę w państwie delegującym/przedsiębiorstwo w państwie przyjmującym
-
Czy w okresie delegowania będzie w dalszym ciągu trwał stosunek pracy? tak/nie
-
Czy przedsiębiorstwo, do którego delegowany jest pracownik, oddaje go do dyspozycji innego przedsiębiorstwa: tak/nie
6.
Wniosek na podstawie art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (delegowanie osób prowadzących działalność na własny rachunek)
-
Działalność na własny rachunek w państwie delegującym
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Działalność na własny rachunek w państwie przyjmującym/miejscu delegowania
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Data rozpoczęcia delegowania
-
Data zakończenia delegowania
-
Osoba prowadząca działalność na własny rachunek już pracowała w przyjmującym państwie członkowskim: tak/nie
-
Jeżeli tak, proszę wskazać poprzednie okresy delegowania (data rozpoczęcia, data zakończenia)
-
Struktura działalności w państwie delegującym zostanie utrzymana w okresie delegowania, tak aby z chwilą powrotu z zagranicy działalność gospodarcza mogła zostać wznowiona: tak/nie
-
Działalność gospodarcza zostanie wznowiona z chwilą powrotu z przyjmującego państwa członkowskiego
-
Charakter działalności w państwie delegującym Charakter działalności w państwie przyjmującym
7.
Wniosek na podstawie art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (wykonywanie pracy najemnej w dwóch lub w kilku państwach członkowskich, w sytuacji gdy pracodawca lub pracodawcy mają siedzibę w państwie, w którym dana osoba ma miejsce zamieszkania)
-
Pracodawca
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Państwa, w których wykonywana jest praca
-
Szczegółowe informacje dotyczące miejsca lub miejsc pracy (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa przedsiębiorstwa
-
Numer identyfikacyjny (numery identyfikacyjne)
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Państwa, w których wykonywana jest aktywność zajmująca mniej niż 5 % zwykłego czasu pracy lub przekładająca się na mniej niż 5 % całkowitego wynagrodzenia
-
Data rozpoczęcia pracy w każdym z przedsiębiorstw
-
Data zakończenia pracy w każdym z przedsiębiorstw
8.
Wniosek na podstawie art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (wykonywanie pracy najemnej w dwóch lub w kilku państwach członkowskich - pozostałe przypadki)
-
Pracodawca lub pracodawcy (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, w odniesieniu do pracodawcy, wg NACE
-
Państwa, w których wykonywana jest praca
-
Szczegółowe informacje dotyczące miejsca lub miejsc pracy (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa przedsiębiorstwa
-
Numer identyfikacyjny (numery identyfikacyjne)
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Państwa, w których wykonywana jest aktywność zajmująca mniej niż 5 % zwykłego czasu pracy lub przekładająca się na mniej niż 5 % całkowitego wynagrodzenia
-
Państwa, w których wykonywana jest aktywność zajmująca co najmniej 25 % zwykłego czasu pracy lub przekładająca się na co najmniej 25 % całkowitego wynagrodzenia
-
Data rozpoczęcia pracy w każdym z przedsiębiorstw
-
Data zakończenia pracy w każdym z przedsiębiorstw
9.
Wniosek na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (działalność na własny rachunek w dwóch lub w kilku państwach członkowskich)
-
Działalność na własny rachunek
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, w odniesieniu do działalności na własny rachunek, wg NACE
-
Państwa, w których wykonywana jest praca
-
Szczegółowe informacje dotyczące miejsca lub miejsc prowadzenia działalności na własny rachunek (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa spółki (w stosownych przypadkach)
-
Numer identyfikacyjny (numery identyfikacyjne) (w stosownych przypadkach)
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Obrót lub dochód w każdym z państw wykonywania działalności
-
Czas pracy w każdym z państw wykonywania działalności
-
Liczba usług świadczonych w każdym z państw wykonywania działalności
-
Data rozpoczęcia działalności
-
Data zakończenia działalności
10.
Wniosek na podstawie art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (wykonywanie pracy najemnej i prowadzenie działalności na własny rachunek w dwóch lub w kilku państwach członkowskich)
-
Działalność na własny rachunek (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Pracodawca (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, w odniesieniu do pracodawcy, wg NACE
-
Państwa, w których wykonywana jest praca
-
Szczegółowe informacje dotyczące miejsc wykonywania aktywności zawodowej (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Państwa, w których wykonywana jest aktywność zajmująca mniej niż 5 % zwykłego czasu pracy lub przekładająca się na mniej niż 5 % całkowitego wynagrodzenia
-
Państwa, w których wykonywana jest aktywność zajmująca co najmniej 25 % zwykłego czasu pracy lub przekładająca się na co najmniej 25 % całkowitego wynagrodzenia
-
Data rozpoczęcia działalności
-
Data zakończenia działalności
11.
Wniosek na podstawie art. 13 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (urzędnik służby cywilnej w jednym państwie, wykonujący pracę najemną lub prowadzący działalność na własny rachunek w innym państwie)
-
Pracodawca (administracja zatrudniająca)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Działalność na własny rachunek lub praca najemna (proszę powtórzyć tyle razy, ile jest to konieczne)
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Data rozpoczęcia pracy
-
Data zakończenia pracy
12.
Wniosek na podstawie art. 15 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 (personel kontraktowy Unii Europejskiej)
-
Pracodawca (zatrudniająca instytucja lub organ Unii Europejskiej)
-
Nazwa
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Miejsce pracy za granicą
-
Nazwa
-
Numer rejestracyjny
-
Numer ubezpieczenia społecznego
-
Numer identyfikacji podatkowej
-
Adres (co najmniej miejscowość, kod pocztowy, kraj)
-
Brak stałego adresu w państwie miejsca pracy
-
Data rozpoczęcia pracy w roli członka personelu kontraktowego Unii Europejskiej
-
Ustawodawstwo, które wybrał zainteresowany: ustawodawstwo państwa, na terytorium którego jest zatrudniony/ustawodawstwo państwa, któremu ostatnio podlegał/ustawodawstwo państwa, którego jest obywatelem

C. 

PRZYKŁADOWE ZASTRZEŻENIA PRAWNE DO WYKORZYSTYWANIA W FORMULARZACH WNIOSKÓW

1.
Ogólne:
-
"Oświadczam, że informacje podane w niniejszym wniosku są prawdziwe i pełne."
-
"Na wszystkie pytania odpowiedziałem (odpowiedziałam) zgodnie z prawdą, wedle mojej najlepszej wiedzy."
2.
Delegowanie pracowników:
-
"Oświadczam, iż jestem świadom (świadoma) możliwości przeprowadzenia działań kontrolnych w dowolnym momencie okresu delegowania w celu upewnienia się, że okres ten nie dobiegł końca. Takie działania kontrolne mogą w szczególności dotyczyć odprowadzania składek i utrzymywania związku bezpośredniego."
-
"Jako pracodawca pracownika delegowanego oświadczam, że informacje te są pełne i prawdziwe. Jestem świadom (świadoma) faktu, iż przekazane informacje mogą zostać zbadane przez instytucję właściwą w <nazwa delegującego państwa członkowskiego> oraz w państwie przyjmującym. Jeżeli przekazane informacje nie są zgodne ze stanem faktycznym, dokument dotyczący mającego zastosowanie ustawodawstwa może zostać wycofany z mocą wsteczną. W takim przypadku zastosowanie będzie mieć ustawodawstwo państwa przyjmującego, na terenie którego faktycznie wykonywana jest praca. Zobowiązuję się do poinformowania instytucji właściwej w <nazwa delegującego państwa członkowskiego>, (i) jeżeli pracownik nie zostanie delegowany albo jeżeli okres delegowania będzie przerwany na ponad dwa miesiące lub (ii) jeżeli okres delegowania zostanie zakończony przed końcem planowanego okresu delegowania."
3.
Delegowanie osób prowadzących działalność na własny rachunek:
-
"Oświadczam, iż jestem świadom (świadoma) możliwości przeprowadzenia działań kontrolnych w dowolnym momencie w okresie wykonywania przeze mnie działalności w państwie, do którego tymczasowo przeniosłem (przeniosłam) aktywność zawodową w celu upewnienia się, że nie zmieniły się warunki mające zastosowanie do tej działalności. Takie działania kontrolne mogą w szczególności dotyczyć odprowadzania składek i utrzymywania infrastruktury potrzebnej do wykonywania działalności w państwie, w którym mam siedzibę."
4.
Wykonywanie pracy dla jednego pracodawcy w dwóch lub w kilku państwach członkowskich - zastrzeżenie prawne pracodawcy:
-
"Oświadczam, że informacje te są pełne i prawdziwe. Jestem świadom (świadoma) faktu, iż przekazane informacje mogą zostać zbadane przez instytucję właściwą w <nazwa delegującego państwa członkowskiego> oraz w państwie przyjmującym. Jeżeli przekazane informacje nie są zgodne ze stanem faktycznym, dokument dotyczący mającego zastosowanie ustawodawstwa może zostać wycofany z mocą wsteczną. W takim przypadku konieczne będzie ponowne ustalenie, na podstawie faktycznych okoliczności, jakie ustawodawstwo ma zastosowanie. Zobowiązuję się do poinformowania instytucji właściwej w <nazwa delegującego państwa członkowskiego> o wszystkich zmianach dotyczących stosunku pracy (tj. o zmianie pracodawcy, zmianie centrum zainteresowania, zmianie czasu pracy, podjęciu nowej działalności)."
1 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 284 z 30.10.2009, s. 1.
3 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.183.5

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie nr A1 z dnia 18 października 2017 r. w sprawie wydawania poświadczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii. ).
Data aktu: 18/10/2017
Data ogłoszenia: 29/05/2018
Data wejścia w życie: 18/06/2018