Finansowanie programu prac na rok 2018 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 17 maja 2018 r.
w sprawie finansowania programu prac na rok 2018 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności"

(2018/C 171/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 84,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 36 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  ustanowiono ogólne zasady przeprowadzania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami ukierunkowanymi w szczególności na zapobieganie zagrożeniu ludzi i zwierząt, eliminowanie go lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów oraz gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszą i żywnością oraz na ochronę interesów konsumenta. W art. 51 tego rozporządzenia przewidziano, że Komisja może organizować kursy szkoleniowe dla personelu właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za urzędowe kontrole określone w tym rozporządzeniu, przy czym w kursach tych mogą uczestniczyć osoby z państw trzecich, w szczególności z krajów rozwijających się. W szczególności kursy te mogą obejmować szkolenia w zakresie unijnego prawa paszowego i żywnościowego oraz reguł dotyczących zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt.

(2) Art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2000/29/WE 4  stanowi podstawę prawną dla organizowania kursów w dziedzinie zdrowia roślin.

(3) W 2006 r. Komisja ustanowiła program "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności", aby zrealizować cele określone w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004. W komunikacie Komisji z dnia 20 września 2006 r. zatytułowanym "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" 5  zbadano opcje w zakresie przyszłej organizacji szkoleń.

(4) W rozporządzeniu (UE) nr 652/2014 ustanowiono przepisy dotyczące zarządzania wydatkami z budżetu ogólnego Unii Europejskiej w dziedzinach dotyczących bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin. Art. 31 stanowi, że Unia może finansować szkolenia personelu właściwych organów odpowiedzialnych za kontrole urzędowe, o których mowa w art. 51 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, służące opracowaniu zharmonizowanego podejścia w odniesieniu do kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia człowieka, zwierząt i roślin.

(5) Aby zapewnić realizację programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" w państwach członkowskich, należy przyjąć decyzję w sprawie finansowania oraz program prac dotyczący szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin na rok 2018. W art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 6  ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(6) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/770/UE 7  ustanowiono Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ("Agencja"). Decyzją tą powierzono Agencji niektóre zadania w zakresie zarządzania i realizacji programów w odniesieniu do działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności realizowanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i dyrektywy 2000/29/WE.

(7) Należy umożliwić płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz art. 111 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(8) Aby zapewnić elastyczność we wdrażaniu programu prac, należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac

Przyjmuje się określony w załączniku roczny program prac dotyczący realizacji programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" na 2018 r.

Roczny program prac stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  2

Wkład Unii

1. 
Maksymalny wkład w realizację programu prac na rok 2018 ustala się na poziomie 17 500 000 EUR i jest on finansowany ze środków ujętych w linii budżetowej 17 04 03 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2018 r.
2. 
Środki określone w ust. 1 mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.
Artykuł  3

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na określone działania, a które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, o ile zmiany te nie wywierają znaczącego wpływu na charakter tych działań i cel programu prac. Zwiększenie maksymalnego wkładu określonego w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji nie może przekraczać 20 %.

Właściwy urzędnik zatwierdzający może stosować zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym. Zmiany takie stosuje się zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1.
Wprowadzenie
Na podstawie celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i dyrektywie 2000/29/WE niniejszy program prac obejmuje następujące działania, które mają zostać sfinansowane, oraz podział środków budżetowych na 2018 r.:
1.1. Udzielanie zamówień (przeprowadzane w formie zarządzania bezpośredniego): umowy z wykonawcami zewnętrznymi o realizację programu szkoleniowego i innych narzędzi uczenia się 17 500 000 EUR
OGÓŁEM 17 500 000 EUR
2.
Udzielanie zamówień

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na zamówienia publiczne w 2018 r. wynoszą 17 500 000 EUR.

PODSTAWA PRAWNA
Art. 51 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE Art. 31 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 652/2014
LINIA BUDŻETOWA
Linia budżetowa: 17 04 03
ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ
Dla każdej z kwestii technicznych wymienionych poniżej podpisana zostanie co najmniej jedna bezpośrednia lub ramowa umowa o świadczenie usług. Przewiduje się podpisanie około 18 bezpośrednich lub szczegółowych umów o świadczenie usług. Wykonawcy zewnętrzni będą uczestniczyć głównie w części organizacyjnej i logistycznej działań szkoleniowych.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (O ILE MOŻNA OKREŚLIĆ)

W roku 2018 działania szkoleniowe dotyczyć będą następujących tematów:

Działania Kwota w EUR
Działania kontrolne w dziedzinie zdrowia roślin 1 280 000
Badania dotyczące zdrowia roślin 630 000
Kontrole sprzętu do aplikacji pestycydów 350 000
Kontrole procesów recyklingu tworzyw sztucznych 275 000
Kontrola zanieczyszczeń 765 000
Prawo paszowe, w tym higiena pasz 865 000
Rolnictwo ekologiczne 995 000
Chronione nazwy żywności 970 000
Kontrole przeprowadzane w punktach kontroli granicznej 865 000
TRACES (aspekty sanitarne, fitosanitarne i jakościowe) 1 170 000
Kontrola przemieszczania psów i kotów 575 000
Higiena żywności na etapie produkcji podstawowej 1 025 000
Ocena ryzyka 1 025 000
Wsparcie w zakresie egzekwowania przepisów w dziedzinie środków sanitarnych i fitosanitarnych 1 710 000
Podejście UE do nowej żywności 980 000
Badanie żywności 2 090 000
Nowe rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych 480 000
Nauka i nauczanie online, w tym opracowanie narzędzi, Akademia "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności", wsparcie i pomoc 1 000 000
Szkolenia, konferencje, ćwiczenia na wypadek kryzysu oraz narzędzia służące edukacji i rozpowszechnianiu informacji w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i planowania awaryjnego w zakresie bezpieczeństwa żywności 450 000
OGÓŁEM 17 500 000

CELE OPERACYJNE

Cele operacyjne obejmują opracowanie i organizację programów szkoleniowych oraz zarządzanie nimi w określonych dziedzinach z myślą o zagwarantowaniu wysokiego poziomu kompetencji personelu przeprowadzającego kontrole, zapewnieniu, by kontrole urzędowe były jednolite, obiektywne i skuteczne w całej UE, oraz ujednoliceniu procedur kontrolnych między UE a partnerami spoza UE.

OCZEKIWANE WYNIKI

Wyniki, których oczekuje Komisja, są następujące:

a)
poprawa świadomości i wiedzy personelu przeprowadzającego kontrole w określonych dziedzinach szkolenia;
b)
zapewnienie wspólnego rozumienia obowiązujących przepisów UE oraz narzędzi odnoszących się do urzędowych kontroli w określonych dziedzinach szkolenia;
c)
rozpowszechnianie najlepszych praktyk dotyczących urzędowych kontroli w określonych dziedzinach szkolenia;
d)
wspieranie wymiany doświadczeń w celu podnoszenia poziomu wiedzy fachowej oraz harmonizacji podejścia do urzędowych kontroli w określonych dziedzinach szkolenia.
WDRAŻANIE
Zarządzanie środkami w wysokości 17 500 000 EUR i ich wdrażanie (finansowanie środków w zakresie bezpieczeństwa żywności na podstawie rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i dyrektywy 2000/29/WE) leży w gestii Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (decyzja wykonawcza 2013/770/UE).
ORIENTACYJNY HARMONOGRAM ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIEŃ
W przybliżeniu w II-III kwartale 2018 r.
ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIAMI DO SKŁADANIA OFERT
17 500 000 EUR
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.
3 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1).
4 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
5 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego. "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności", COM(2006) 519 final z dnia 20 września 2006 r.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
7 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/770/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności oraz uchylenia decyzji 2004/858/WE (Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 69).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.171.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Finansowanie programu prac na rok 2018 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".
Data aktu: 17/05/2018
Data ogłoszenia: 18/05/2018
Data wejścia w życie: 17/05/2018