Komunikat Komisji na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty - Powiadomienie Republiki Estońskiej dotyczące zastosowania do Międzynarodowego Portu Lotniczego Tallinn art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty.

Komunikat Komisji na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty
Powiadomienie Republiki Estońskiej dotyczące zastosowania do Międzynarodowego Portu Lotniczego Tallinn art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 98/04)

(Dz.U.UE C z dnia 29 marca 2017 r.)

Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty 1  (zwanej dalej "dyrektywą 96/67/WE") w dniu 14 lutego 2017 r. Komisja otrzymała powiadomienie o decyzji przyjętej przez Ministerstwo Gospodarki i Łączności rządu Republiki Estońskiej, przyznającej Międzynarodowemu Portowi Lotniczemu w Tallinnie (Tallinn Airport Ltd) poniższe odstępstwo:

-
zastrzeżenie dla zarządzającego portem lotniczym (Tallinn Airport Ltd) wyłącznego prawa do świadczenia osobom trzecim w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Tallinnie - za pośrednictwem jednostki zależnej Tallinn Airport GH Ltd, w której posiada on 100 % udziałów - następujących kategorii usług, o których mowa w pkt 3 i 5 załącznika do dyrektywy 96/67/WE: obsługa bagażu i obsługa ramp. Jeżeli chodzi o tę ostatnią kategorię, przedmiotowe odstępstwo nie obejmuje jednak usług transportu do statku powietrznego, załadowania na statek powietrzny i wyładowania ze statku powietrznego żywności i napojów, w przypadku których rynek jest otwarty.

Przedmiotowe odstępstwo, którego podstawę stanowi art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy 96/67/WE, przyznaje się na okres dwóch lat, począwszy od dnia 15 maja 2017 r. do dnia 14 maja 2019 r. W ramach swojej decyzji dotyczącej odstępstwa, która została zgłoszona Komisji, władze estońskie zdecydowały o przedłużeniu okresu obowiązywania pierwotnego odstępstwa na okres kolejnych dwóch lat, tj. od dnia 15 maja 2019 r. do dnia 14 maja 2021 r., zgodnie z art. 9 ust. 6 dyrektywy 96/67/WE.

Republika Estońska przyznaje przedmiotowe odstępstwo głównie z następujących względów: obecne ograniczenia dotyczące dostępnej przestrzeni i przepustowości w porcie lotniczym Tallinn sprawiają, że nie jest możliwe wprowadzenie dodatkowego podmiotu świadczącego usługi obsługi naziemnej w odniesieniu do kategorii usług, o których mowa powyżej (z wyłączeniem transportu do statku powietrznego, załadowania na statek powietrzny i wyładowania ze statku powietrznego żywności i napojów) w trakcie prac budowlanych, które umożliwią pełne otwarcie rynku usług obsługi ramp i obsługi bagażu. W szczególności:

-
Umiejscowienie i wielkość obecnej sortowni bagażu uniemożliwia udostępnienie przestrzeni dodatkowym podmiotom świadczącym usługi obsługi bagażu. W szczególności przestrzeń działania jest ograniczona i wąska, a obecny dostawca usług ma trudności z manewrowaniem wózkami, zwłaszcza w okresach szczytowego obciążenia. Umiejscowienie obecnej sortowni uniemożliwia jej rozszerzenie na inne obszary, co oznacza, że otwarcie rynku dla drugiego podmiotu świadczącego usługi obsługi bagażu wymaga przeprowadzenia znacznych prac w zakresie budowy nowej infrastruktury w strefie zewnętrznej.
-
Brak jest dostępnej przestrzeni w pobliżu miejsca postojowego statku powietrznego, co uniemożliwia zapewnienie miejsca postojowego dla dodatkowego wyposażenia drugiego podmiotu świadczącego usługi obsługi ramp. Obecne miejsca postojowe przeznaczone dla urządzeń obsługi naziemnej i wózków bagażowych na stanowiskach znajdujących się na płycie postojowej oraz pod terminalem pasażerskim są już w pełni wykorzystywane. Zarządzanie obecnymi ograniczeniami przestrzeni stanowi wyzwanie dla obecnego dostawcy usług, szczególnie w sezonie zimowym, gdy na ograniczonej powierzchni postojowej parkują również pojazdy do usuwania i wywozu śniegu. Brak jest ponadto specjalnych hangarów lub garaży służących do parkowania sprzętu. Ze względu na brak przestrzeni fizycznej umożliwiającej zwiększenie ilości miejsc parkingowych w pobliżu drugiego terminalu pasażerskiego, przyjęcie drugiego podmiotu świadczącego usługi obsługi naziemnej nie jest obecnie możliwe i wymaga przeprowadzenia znacznych prac w zakresie budowy nowej infrastruktury.

Władze estońskie przedstawiły środki w celu przezwyciężenia wspomnianych wyżej ograniczeń przestrzeni. Port lotniczy Tallinn jest obecnie w trakcie rozbudowy portu. Przygotowane zostały plany inwestycyjne na nadchodzące lata uwzględniające ograniczenie do minimum niedogodności dla pasażerów w trakcie prowadzenia prac budowlanych dzięki zapewnieniu ciągłości usług, co będzie niezbędne w związku z przewidywanym zwiększeniem liczby pasażerów, zwłaszcza podczas najbliższej estońskiej prezydencji w UE. Wygaśnięcie odstępstwa w 2021 r. zbiegnie się w czasie z planowanym zakończeniem okresu budowy, umożliwiając otwarcie rynku.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 96/67/WE Komisja zaprasza zainteresowane strony do przekazywania swoich uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu na adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa)

Biuro: DM24 05/76

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

E-mail: filip.cornelis@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 272 z 25.10.1996, s. 36.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.98.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Komisji na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty - Powiadomienie Republiki Estońskiej dotyczące zastosowania do Międzynarodowego Portu Lotniczego Tallinn art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty.
Data aktu: 29/03/2017
Data ogłoszenia: 29/03/2017