(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2017 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), że w Rumunii odnotowano znaczące odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego oraz zaleciła Rumunii przyjęcie niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 2 nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiadało rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB 3 . Rumunii zalecono, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu, natomiast środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin na przedstawienie sprawozdania na temat działań podjętych w odpowiedzi na jej zalecenie na dzień 15 października 2017 r.
(2) W dniu 11 lipca 2017 r. Rada zaleciła, aby Rumunia zapewniła w 2017 r. przestrzeganie zalecenia Rady 4 z dnia 16 czerwca 2017 r. w celu skorygowania odnotowanego znaczącego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego. W odniesieniu do 2018 r. Rumunii zalecono, aby kontynuowała znaczny wysiłek fiskalny zgodnie z wymogami części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu w celu dokonania dalszej korekty w celu osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego, jakim jest deficyt strukturalny w wysokości 1 % PKB. Zgodnie ze wspólnie uzgodnioną macierzą dostosowań w ramach paktu stabilności i wzrostu korekta ta wymagała, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 4,3 % w 2018 r. Odpowiadałoby to korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB.
(3) W dniach 26-27 września 2017 r. Komisja przeprowadziła misje wzmocnionego nadzoru w Rumunii w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom rumuńskim Komisja przedstawiła w dniu 24 października 2017 r. swoje ustalenia Radzie oraz podała je do wiadomości publicznej.
(4) W dniu 13 października 2017 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat skutecznych działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Biorąc pod uwagę informacje przekazane przez władze rumuńskie w ich sprawozdaniu z podjętych działań oraz ogólną ocenę opartą na prognozie z jesieni 2017 r., w dniu 5 grudnia 2017 r. 5 Rada stwierdziła, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r..
(5) Rumunia realizuje procykliczną politykę budżetową w sytuacji wysokiego wzrostu gospodarczego i dodatniej luki produktowej. Szacuje się, że jej saldo strukturalne w 2017 r. będzie odbiegać od średniookresowego celu budżetowego o 2,3 % PKB. W związku z brakiem podjęcia skutecznych działań przez Rumunię należy zatem skierować do tego państwa członkowskiego zaktualizowane zalecenie na mocy z art. 121 ust. 4 TFUE w sprawie właściwych środków, jakie należy podjąć.
(6) Na podstawie prognoz Komisji z jesieni 2017 r. dotyczących wielkości luki produktowej Rumunia w 2017 r. i 2018 r. jest w okresie normalnej koniunktury. Wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii kształtuje się poniżej progu 60 % PKB. Minimalny wysiłek strukturalny przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1466/97 i określony we wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań w ramach paktu stabilności i wzrostu, z uwzględnieniem obecnej sytuacji gospodarczej i ewentualnych obaw dotyczących stabilności, wynosi 0,5 % PKB.
(7) Według prognoz Komisji w 2017 r. deficyt strukturalny Rumunii wzrośnie o 1,1 % PKB, natomiast Rada w swoim zaleceniu z dnia 16 czerwca 2017 r. wezwała do jego strukturalnego zmniejszenia o przynajmniej 0,5 % PKB. Ponadto, na podstawie prognozy Komisji z jesieni 2017 r., przewiduje się, że w 2017 r. Rumunia utrzyma wartość referencyjną dla deficytu określoną w Traktacie na poziomie 3 % PKB, natomiast w 2018 r. znacząco ją przekroczy.
(8) Dlatego też dostosowanie w wysokości 0,5 % PKB zalecone przez Radę w dniu 11 lipca 2017 r. należy uzupełnić o dodatkowy wysiłek niezbędny do przywrócenia Rumunii na właściwą ścieżkę dostosowania, od której odeszła w wyniku odchyleń w 2016 r. i 2017 r. Z uwagi na wielkość odnotowanego znaczącego odchylenia od wymaganej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dodatkowy wysiłek wielkości 0,3 % PKB wydaje się odpowiedni i przyspieszy powrót do dostosowania do średniookresowego celu budżetowego. Wymagana poprawa salda strukturalnego o 0,8 % PKB w 2018 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 3,3 % w 2018 r.
(9) W prognozie Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje się dalsze pogorszenie salda strukturalnego o 1 % w 2018 r. W związku z tym poprawa strukturalna w wysokości 0,8 % PKB w 2018 r. oznacza potrzebę przyjęcia środków przynoszących ogółem 1,8 % PKB w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym dla 2018 r. przedstawionym w prognozie Komisji z jesieni 2017 r.
(10) W prognozie Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje się, że w 2018 r. ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 3,9 % PKB, czyli powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Wymagana korekta strukturalna na poziomie 0,8 % PKB w porównaniu z prognozowanym wynikiem na 2017 r. zapewniłaby przestrzeganie przez Rumunię w 2018 r. progu 3 % PKB ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, z zachowaniem pewnego marginesu.
(11) Wymogi na rok 2018, określone w niniejszym zaleceniu, zastępują odpowiednie wymogi określone w zaleceniu budżetowym zawartym w zaleceniu Rady z dnia 11 lipca 2017 r. skierowanym do Rumunii.
(12) Do dnia 15 kwietnia 2018 r. Rumunia powinna poinformować Radę o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie, o ile to możliwe w ramach swojego programu konwergencji przedkładanego na mocy z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.
(13) Niniejsze zalecenie należy podać do wiadomości publicznej,
NINIEJSZYM ZALECA RUMUNII:
Niniejsze zalecenie skierowane jest do Rumunii.
W imieniu Rady | |
T. TÕNIST | |
Przewodniczący |
Od 17 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.439.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii. |
Data aktu: | 05/12/2017 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2017 |