(2017/C 345/03)(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2017 r.)
Sprawozdawca: Milena ANGEŁOWA
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 21.1.2016
Podstawa prawna Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 7.6.2017
Data przyjęcia na sesji plenarnej 6.7.2017
Sesja plenarna nr 527
Wynik głosowania 157/1/4
(za/przeciw/wstrzymało się)
Bruksela, dnia 6 lipca 2017 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Badanie EKES-u pt.: Assessment of the effectiveness of the EU's SMEs policies 2007-2015 [Ocena skuteczności polityki UE na rzecz MŚP 2007-2015] (styczeń 2017 r.); badanie EKES-u pt.: Access to finance for SMEs and midcaps in the period 2014-2020: opportunities and challenges [Dostęp do finansowania dla MŚP i spółek o średniej kapitalizacji w okresie 2014-2020: szanse i wyzwania] (maj 2015 r.), zwane dalej "badaniami EKES-u".
2 Dobrymi przykładami dostosowanych mechanizmów wsparcia są instrument gwarancji kredytów i wszystkie instrumenty finansowe w ramach programu COSME.
3 Określoną w art. 5 rozporządzenia 1303/2013, a następnie rozwiniętą w rozporządzeniu nr 240/2014.
6 Arkusz informacyjny SBA - 2016. Profil SBA. Wyniki mierzone przy pomocy wskaźników SBA.
7 Na przykład w Stanach Zjednoczonych Biuro ds. Małych Przedsiębiorstw Stanów Zjednoczonych (Small Business Administration) ustala własne kryteria oparte nie tylko na strukturze własności, dochodach i liczbie pracowników, lecz również na działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Ułatwia to stosowanie odpowiednich polityk przemysłowych.
9 Europejska karta małych przedsiębiorstw (2000).
10 COM(2008) 394 final.
12 COM(2011) 78 final.
16 Porozumienia, dyrektywy, rozporządzenia i decyzje.
17 Według Europejskiego Komitetu Regionów ponad 85 % prawodawstwa UE stosuje się na szczeblu terytorialnym.
19 Wspólną definicję MŚP zawiera zalecenie UE 2003/361. Inną definicję MŚP podano w dyrektywie 2014/65/UE z 15 maja 2014 r. oraz w dyrektywie 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. (Dz.U. C 383 z 17.11.2015, s. 64).
23 Sondaż został przeprowadzony przez członków EKES-u, UEAPME, CEEP i BICA od kwietnia do maja 2016 r. Wyniki zostały przeanalizowane, po podzieleniu państw członkowskich na dwie grupy na podstawie klasyfikacji stosowanej w "Industry 4.0. The new industrial revolution. How Europe will succeed", Roland Berger Strategy Consultants, marzec 2014 r. Państwa grupy 1 obejmują Austrię, Belgię, Szwecję i Niemcy - z wysokim wskaźnikiem przygotowania do Przemysłu 4.0 - określane jako posiadające wysoki potencjał ("potentialists") i będące liderami ("frontrunners"). Do państw grupy 2 włączono Bułgarię, Rumunię, Węgry, Hiszpanię i Cypr - określane jako wahające się ("hesitators") i tradycjonalistyczne ("traditionalists"). Dzięki temu podziałowi wyniki szybkiego sondażu są porównywalne z wcześniejszymi badaniami EKES-u (zob. ECO/372).
25 Występuje korelacja między wnioskami zawartymi we wspomnianym dokumencie i liczbą zatwierdzonych projektów w instrumencie dla MŚP w programie "Horyzont 2020" do końca 2015 r.:Austria (25), Belgia (12), Niemcy (88), Francja (67), Szwecja (46) i Zjednoczone Królestwo (139); w państwach tych zauważalna jest poprawa stanu zatrudnienia i wartości dodanej w MŚP na koniec 2014 r., gdy osiągnięto poziomy z 2008 r.; Bułgaria (1), Republika Czeska (6), Chorwacja (1), Cypr (2), Dania, Grecja (11), Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa (5), Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia i Hiszpania nie osiągnęły jeszcze poziomów z 2008 r.
26 Lichtenstein, G.A., Lyons, T.S., "Incubating New Enterprises: A Guide to Successful Practice" (The Aspen Institute, Rural Economic Policy Programme, USA, 1996).
28 Dyrektywa 2011/7/UE.
31 Np. system ekozarządzania i audytu we Wspólnocie, oznakowanie ekologiczne UE, weryfikacja technologii środowiskowych UE lub ślad środowiskowy produktu.