Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka wspólnej Komisji Odwoławczej trzech Europejskich Urzędów Nadzoru nad sektorem usług finansowych (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych).

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka wspólnej Komisji Odwoławczej trzech Europejskich Urzędów Nadzoru nad sektorem usług finansowych (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych)

(2017/C 32/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lutego 2017 r.)

1.
Opis urzędów

Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) zostały utworzone na mocy odpowiednio rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 1 . Wspólnie stanowią one Europejskie Urzędy Nadzoru nad sektorami usług finansowych oraz są członkami Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego.

Ich cele w sektorach, za które są odpowiedzialne, obejmują między innymi:

-
wprowadzenie solidnego, skutecznego i spójnego poziomu regulacji i nadzoru,
-
zapewnianie integralności, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych,
-
wzmocnienie koordynacji w zakresie nadzoru na szczeblu międzynarodowym,
-
zapobieganie arbitrażowi regulacyjnemu i propagowanie równych warunków konkurencji,
-
zapewnienie, by podejmowanie ryzyka było odpowiednio regulowane i nadzorowane oraz
-
zwiększenie ochrony klientów.

Ponadto ESMA sprawuje również nadzór nad agencjami ratingowymi i repozytoriami transakcji w UE oraz wykonuje zadania związane z instrumentami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i krótką sprzedażą papierów wartościowych.

W tym celu, oprócz przyjmowania niewiążących aktów, takich jak wytyczne i zalecenia, oraz projektów standardów technicznych, każdy z tych urzędów może również w niektórych okolicznościach przyjmować wiążące decyzje skierowane do krajowych organów nadzoru lub poszczególnych instytucji finansowych, które to decyzje wraz z niektórymi innymi decyzjami stanowią akty, od których przysługuje odwołanie.

EUNB ma swoją siedzibę w Londynie w Zjednoczonym Królestwie, EIOPA - we Frankfurcie nad Menem w Niemczech, a ESMA - w Paryżu we Francji. Wszystkie wspomniane urzędy utworzono w dniu 1 stycznia 2011 r.

2.
Wspólna Komisja Odwoławcza

W art. 60 i 61 każdego z trzech wymienionych rozporządzeń określono odnośne prawa do odwołania się od decyzji tych urzędów. W art. 58 i 59 każdego ze wspomnianych rozporządzeń przewidziano utworzenie wspólnej Komisji Odwoławczej dla wszystkich trzech urzędów. Komisja ta jest odpowiedzialna za rozpatrywanie odwołań od określonych indywidualnych decyzji wspomnianych urzędów. Od jej decyzji przysługuje z kolei odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W skład wspólnej Komisji Odwoławczej wchodzi sześciu członków i sześciu zastępców (dwóch członków i dwóch zastępców przypadających na każdy urząd i przez niego wyznaczonych), będących osobami cieszącymi się dużym uznaniem, posiadające udokumentowaną odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie z zakresu nadzoru, na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych, rynków papierów wartościowych lub innych usług finansowych. W skład tej komisji nie mogą wchodzić obecni pracownicy właściwych organów lub innych instytucji krajowych lub unijnych zaangażowanych w działalność wspomnianych urzędów.

Komisja Odwoławcza musi dysponować odpowiednio rozległą fachową wiedzą prawniczą umożliwiającą wydawanie specjalistycznych porad prawnych dotyczących legalności wykonywania przez urzędy przysługujących im uprawnień. Członkowie Komisji Odwoławczej podejmują decyzje w sposób niezależny. Nie są oni związani żadnymi instrukcjami.

Komisja Odwoławcza wyznacza swojego przewodniczącego.

Kadencja członków Komisji Odwoławczej trwa pięć lat. Kadencja ta może zostać odnowiona jednokrotnie.

3.
Kryteria kwalifikowalności

W momencie upływu terminu zgłoszeń kandydat:

-
musi posiadać obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej 2 ,
-
nie może być w tym czasie pracownikiem właściwych krajowych organów nadzoru ani innych instytucji krajowych lub unijnych zaangażowanych w działalność wspomnianych urzędów,
-
nie może być członkiem grup zainteresowanych stron działających przy danym urzędzie,
-
musi posiadać:
a)
dyplom ukończenia studiów wyższych w dziedzinie prawa, ekonomii lub innej dziedzinie istotnej z punktu widzenia zakresu prac urzędów, których normalny czas trwania wynosi co najmniej cztery lata, a ich ukończenie uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych; lub
b)
dyplom ukończenia studiów wyższych w dziedzinie prawa, ekonomii lub innej dziedzinie istotnej z punktu widzenia zakresu prac urzędów, których normalny czas trwania wynosi trzy lata, oraz co najmniej roczne odpowiednie doświadczenie zawodowe; lub
c)
uznane kwalifikacje do wykonywania działalności zawodowej jako przedstawiciel zawodu prawniczego w jednym z państw członkowskich,
-
musi posiadać co najmniej 20-letnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych, rynków papierów wartościowych lub innych usług finansowych (zdobyte po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych lub dyplomu i doświadczenia wymienionego powyżej). Doświadczenie może obejmować opracowywanie polityki i nadzór.
4.
Kryteria wyboru

Uwzględniane będą następujące kryteria:

-
udokumentowana odpowiednia wiedza i doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie z zakresu nadzoru, na wysokim poziomie w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych, rynków papierów wartościowych lub innych usług finansowych,
-
działalność prawnicza lub akademicka związana z nadzorem będzie dużym atutem,
-
bardzo dobra znajomość i zrozumienie prawa UE w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych lub rynków papierów wartościowych,
-
bardzo dobra znajomość i zrozumienie funkcjonowania sektorów bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych lub rynków papierów wartościowych,
-
bardzo dobra znajomość i zrozumienie regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub praktyki sądowej w kontekście odwołań organów regulacyjnych lub procedur arbitrażowych,
-
dyspozycyjność w celu rozpatrywania odwołań od decyzji urzędów, zapowiedzianych z krótkim wyprzedzeniem,
-
możliwość wystąpienia konfliktów interesów, które mogłyby ograniczyć zdolność kandydata do rozpatrywania odwołań,
-
znajomość języków Unii (głównym językiem komunikacji we wspomnianych urzędach jest język angielski, lecz odwołania mogą być wnoszone w każdym języku urzędowym Unii Europejskiej 3 ).
5.
Procedura naboru i warunki zatrudnienia

Zgodnie z przepisami rozporządzeń (WE) nr 1093/2010, (WE) nr 1094/2010 i (WE) nr 1095/2010 Zarząd każdego z Urzędów podejmie decyzję (po konsultacji z odnośnymi Radami Organów Nadzoru) w sprawie wyznaczenia członków lub zastępców na podstawie listy kandydatów zaproponowanej przez Komisję Europejską.

Jeżeli w wyniku rekrutacji wyłonionych zostanie dwóch lub więcej kandydatów, stworzona zostanie lista rezerwowa ważna maksymalnie 48 miesięcy.

Członkowie Komisji Odwoławczej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji w danym urzędzie, w jego Zarządzie ani w jego Radzie Organów Nadzoru. Będą otrzymywać zwrot wydatków i wynagrodzenie stosownie do ograniczeń budżetowych Europejskich Urzędów Nadzoru za zadania wykonywane na podstawie umowy jako usługodawcy, nie będą jednak stałymi pracownikami wspomnianych urzędów. Członkowie Komisji Odwoławczej mogą być zatem zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, jeśli nie ogranicza to ich dyspozycyjności do rozpatrywania odwołań zapowiedzianych z krótkim wyprzedzeniem. Poziom aktywności komisji będzie zależeć od liczby odwołań złożonych od decyzji urzędów.

Członkowie Komisji Odwoławczej zobowiązują się działać niezależnie i w interesie publicznym. W tym celu muszą złożyć oświadczenie o zobowiązaniach i deklarację, w której wykażą brak interesów, które mogłyby zaważyć na ich niezależności, albo ujawnią charakter wszelkich bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zaważyć na ich niezależności. Oświadczenie i deklaracja składa się corocznie w formie pisemnej i podaje do publicznej wiadomości.

6.
Zgłoszenia

List motywacyjny i życiorys należy przesłać na poniższy adres. Zaleca się sporządzenie życiorysu według wzoru życiorysu europejskiego. Na obecnym etapie nie należy załączać poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp. Konieczne będzie ich przedłożenie na żądanie na późniejszym etapie procedury.

Kompletne zgłoszenie, zawierające list motywacyjny i życiorys, należy przesłać listem poleconym w terminie do dnia 1 marca 2017 r. (decyduje data stempla pocztowego) na adres:

The European Commission

DG FISMA-ESAs - Board of Appeal

Office: SPA2 08/056

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

lub doręczyć za pośrednictwem kuriera w terminie do dnia 1 marca 2017 r. na adres:

The European Commission

DG FISMA-ESAs - Board of Appeal

Office: SPA2 08/056

c/o Courrier Central

Avenue du Bourget 1

1140 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Na kopercie należy umieścić wyraźną adnotację: "CONFIDENTIAL - DO NOT OPEN" lub przesłać pocztą elektroniczną na adres: FISMA-ESA-BOARD-OF-APPEAL@ec.europa.eu do północy dnia 1 marca 2017 r.; po przesłaniu zgłoszenia kandydat powinien otrzymać elektroniczne potwierdzenie odbioru (w przypadku przesłania zgłoszenia pocztą elektroniczną, zaleca się również przesłanie kopii zgłoszenia listem poleconym na wypadek gdyby nie otrzymano potwierdzenia odbioru).

7.
Polityka równych szans

Instytucje i inne organy Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przy przyjmowaniu zgłoszeń nie stosują zróżnicowania ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, przekonania polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

8.
Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 4 . Odnosi się to w szczególności do zapewnienia poufnego i bezpiecznego traktowania wymienionych danych.

1 Opublikowane w Dz.U. L 331 z 15.12.2010.
2 Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy i Zjednoczone Królestwo.
3 Angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski.
4 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.32.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka wspólnej Komisji Odwoławczej trzech Europejskich Urzędów Nadzoru nad sektorem usług finansowych (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych).
Data aktu: 01/02/2017
Data ogłoszenia: 01/02/2017