Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) - Bruksela - Zatrudnienie pracownika na czas określony na podstawie art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników - COM/2017/10373.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) - Bruksela

Zatrudnienie pracownika na czas określony na podstawie art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników

COM/2017/10373 1

(2017/C 204 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2017 r.)

Komisja Europejska poszukuje kandydatów na stanowisko dyrektora generalnego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Dyrektor będzie zatrudniony jako pracownik na czas określony na okres siedmiu lat.

Reprezentujemy

Walka z nadużyciami finansowymi i inną nielegalną działalnością przynoszącą szkody interesom finansowym Unii Europejskiej jest niezwykle istotna dla wiarygodności europejskiego przedsięwzięcia.

OLAF, który jest dyrekcją generalną Komisji Europejskiej, prowadzi dochodzenia w sprawach domniemanych nadużyć finansowych i innych nielegalnych praktyk mających negatywne skutki finansowe dla budżetu UE. W kontekście bardziej ogólnym OLAF wykonuje uprawnienia operacyjne, jakimi Komisja dysponuje w zakresie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, udziela państwom członkowskim wsparcia w zakresie zwalczania nadużyć oraz przygotowuje ustawodawcze i regulacyjne inicjatywy Komisji w tej dziedzinie.

W zakresie prowadzonych dochodzeń dyrektor generalny OLAF-u cieszy się ustawową niezależnością. Urząd uprawniony jest do przeprowadzania niezależnych dochodzeń we wszystkich instytucjach i organach UE; dochodzenia mogą obejmować również podmioty gospodarcze z państw członkowskich i z krajów trzecich mające powiązania z budżetem Unii Europejskiej.

Poza działalnością dochodzeniową, w ramach której OLAF jest całkowicie niezależny, Urząd działa jak wszystkie inne dyrekcje generalne Komisji, opracowując i realizując strategie polityczne w dziedzinach wchodzących w zakres jego kompetencji, stosownie do wytycznych strategicznych określanych przez Komisję.

Realizowanie działalności dochodzeniowej Urzędu jest monitorowane przez Komitet Nadzoru, w skład którego wchodzi pięć niezależnych osób spoza Komisji.

Ramy prawne określające cele i zadania OLAF-u oraz zasady jego funkcjonowania określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 2 .

Oferujemy

Dyrektor generalny odpowiada za działalność dochodzeniową OLAF-u, ciesząc się w tym zakresie pełną niezależnością.

Dyrektor Generalny regularnie składa sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu dotyczące ustaleń poczynionych w wyniku dochodzeń przeprowadzonych przez Urząd, podjętych działań i napotkanych trudności, z poszanowaniem poufności dochodzeń, przynależnych praw osób objętych dochodzeniem i informatorów oraz, w zależności od przypadku, przepisów prawa krajowego mających zastosowanie w postępowaniu sądowym.

W kontekście rocznego planu zarządzania dyrektor generalny określa każdego roku priorytety dochodzeniowe Urzędu i przed ich podaniem do wiadomości publicznej przekazuje je Komitetowi Nadzoru.

Dyrektor generalny okresowo informuje Komitet Nadzoru o działaniach Urzędu, realizowaniu jego działalności dochodzeniowej oraz krokach podejmowanych w następstwie dochodzeń, tak aby Komitet Nadzoru mógł wykonywać swoje zadania i ocenić wyniki w tym obszarze.

Ponadto, pod nadzorem komisarza odpowiedzialnego za ochronę interesów finansowych Unii Europejskiej, dyrektor generalny kierował będzie udziałem OLAF-u w opracowywaniu komisyjnej strategii zapobiegania nadużyciom. Jest on również odpowiedzialny za zapewnianie państwom członkowskim odpowiedniego wsparcia, organizując ścisłą i regularną współpracę ich właściwych organów, której celem jest koordynacja działań na rzecz ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej w drodze opracowywania metod zapobiegania i zwalczania nadużyć finansowych.

Dyrektor generalny zarządza OLAF-em zgodnie z opisem misji i rocznym operacyjnym programem prac, którego treść określana jest pod jego nadzorem.

Dyrekcja generalna, za którą dyrektor będzie odpowiadać, składa się z czterech dyrekcji, a jej personel liczy 500 osób. Dyrektor zarządzać będzie budżetem w wysokości około 80 mln EUR. Jednym z zadań dyrektora będzie przygotowywanie i przedkładanie niezależnego wstępnego projektu budżetu, w stosunku do którego będzie pełnił funkcję urzędnika zatwierdzającego.

Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 kadencja dyrektora generalnego OLAF-u trwa siedem lat i nie jest odnawialna.

Poszukujemy

Kandydat powinien:

-
mieć znaczne doświadczenie zawodowe i udokumentowane osiągnięcia w obszarach związanych z działalnością OLAF-u. Udokumentowana wiedza specjalistyczna lub doświadczenie w zakresie pracy na wysokich stanowiskach w sądownictwie lub organach dochodzeniowych zapewnią kandydatowi przewagę; dodatkowym atutem będzie doświadczenie zdobyte na szczeblu międzynarodowym,
-
umieć wykazać się znacznymi osiągnięciami w zakresie przywództwa, zarządzania i komunikacji, zarówno na poziomie zarządzania strategicznego, jak i wewnętrznego, w tym zarządzania dużymi zespołami i zasobami finansowymi,
-
mieć rozległą wiedzę na temat najważniejszych - prawnych i praktycznych - aspektów mających znaczenie w zwalczaniu nadużyć finansowych i prowadzeniu postępowań karnych w tej dziedzinie,
-
mieć cechy wyjątkowego, dynamicznego fachowca, posiadającego zdrowy osąd i rozwinięte zdolności konceptualnego myślenia oraz umiejętność wytyczania jasnej strategii, pozwalającej realizować zadania stojące przed OLAF-em,
-
mieć doskonałe umiejętności interpersonalne, decyzyjne, komunikacyjne i negocjacyjne oraz zdolności budowania stosunków roboczych z zainteresowanymi stronami oparte na zaufaniu,
-
mieć umiejętność pracy w złożonym środowisku wielokulturowym oraz zdolność do motywowania i budowania zespołu w sposób umożliwiający pełne wykorzystanie możliwości jego członków,
-
rozumieć zasady niezależności i poszanowania praw podstawowych, wymaganych w działalności dochodzeniowej, oraz być gotowym do wprowadzania tych zasad w życie,
-
mieć rozległą wiedzę na temat instytucjonalnych i prawnych ram Unii.

Wymagania

1.
Kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich UE.
2.
Kandydat musi posiadać:
(i)
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;
(ii)
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata.
3.
Posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, nabyte po uzyskaniu kwalifikacji i zdobyciu wymaganego doświadczenia, o których mowa w pkt 2, najlepiej w dziedzinie związanej z zadaniami OLAF-u; przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 3  i powinno obejmować pewne bezpośrednie doświadczenie w dziedzinie związanej z powyższym stanowiskiem.
4.
Biegle władać jednym z języków urzędowych instytucji Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie inny język urzędowy 4 . Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może być prowadzona w tym języku.
5.
Kandydat musi być w stanie pełnić obowiązki dyrektora generalnego przez całą 7-letnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego, który dla pracowników UE zatrudnionych na czas określony rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym osoba osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników i art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 5 ), który wyjątkowo może zostać wydłużony do wieku 70 lat.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Kandydaci mają obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiążą się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.

Nabór i warunki zatrudnienia

Dyrektor zostanie zatrudniony przez Komisję Europejską jako pracownik na czas określony zgodnie z obowiązującą w niej procedurą naboru opisaną w dokumencie w jęz. angielskim dotyczącym polityki względem urzędników wyższego szczebla (Compilation Document on Senior Officials Policy 6 ). Nastąpi to po uzyskaniu pozytywnej opinii Komitetu Nadzoru OLAF-u co do tej procedury i po konsultacjach z Radą i Parlamentem Europejskim.

W trakcie procedury selekcji kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, przeprowadzaną przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania, przed rozmową biorą udział w trwających jeden dzień testach, przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury selekcji w interesie kandydatów oraz instytucji Komisja Europejska przeprowadza procedurę rekrutacyjną wyłącznie w języku angielskim lub francuskim. Zadba ona o to, aby rodzimi użytkownicy tych dwóch języków nie uzyskali w związku z tym nienależnej przewagi.

Po zakończeniu selekcji Komitet Nadzoru OLAF-u zostanie poproszony o wydanie opinii w sprawie zastosowanej procedury selekcji. Po otrzymaniu pozytywnej opinii Komisja sporządzi listę nazwisk kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach do pełnienia funkcji dyrektora generalnego OLAF-u. Lista jest przekazywana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do konsultacji. Kandydaci mogą zostać poproszeni o zaprezentowanie się przed właściwymi komisjami Parlamentu Europejskiego lub przed Radą i odpowiedzenie na ewentualne pytania.

Wybrana w drodze selekcji osoba zostanie zatrudniona w Komisji Europejskiej w charakterze pracownika na czas określony zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników 7 . Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia odpowiadają warunkom zatrudnienia pracowników na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15, zajmujących stanowiska równoważne podstawowemu stanowisku dyrektora generalnego.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela. Oczekuje się, że wybrany kandydat rozpocznie wykonywanie swoich obowiązków w lutym 2018 r.

Polityka równych szans

Komisja Europejska stosuje politykę równych szans. Ze względu na małą liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych Komisja Europejska szczególnie zachęca kobiety do kandydowania w naborze.

Procedura zgłaszania kandydatur

Informacja o naborze na to stanowisko może być publikowana równocześnie z informacją o naborze na inne stanowiska dla urzędników wyższego szczebla. Kandydaci, którzy chcą ubiegać się o więcej niż jedno stanowisko, muszą złożyć osobne zgłoszenie na każde stanowisko. Proszę uważnie wybrać właściwe stanowisko. Nie ma możliwości zmiany wniosku na wniosek dotyczący innego stanowiska.

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury selekcji.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/.

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury wyboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania rejestracji należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków).

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Wiadomość zawierać będzie również numer identyfikacyjny, który będzie wykorzystywany jako numer referencyjny we wszystkich sprawach dotyczących zgłoszenia kandydata. Otrzymanie numeru oznacza, że rejestracja została zakończona - numer stanowi potwierdzenie, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane.

Nieotrzymanie potwierdzenia oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym na adres: European Commission, Directorate-General for Human Resources and Security, Unit for Senior Management and CCA, SC11 8/55, 1049 Brussels, Belgia, wyraźnie zaznaczając, że dotyczy ono: Vacancy for the function of Director-General OLAF (COM/ 2017/10373). Data stempla pocztowego nie może być późniejsza niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. Wszelka późniejsza korespondencja między Komisją a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do zgłoszenia należy wówczas załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres HR-SM-vacancies@ec.europa.eu.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 15 września 2017 r. Rejestracja zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wnioski o udzielenie informacji muszą być kierowane na adres: HR-SM-vacancies@ec.europa.eu.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska zapewnia przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy UE i o swobodnym przepływie takich danych 8 .

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 26 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.241A.1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/ 1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
3 Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
8 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.204A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) - Bruksela - Zatrudnienie pracownika na czas określony na podstawie art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników - COM/2017/10373.
Data aktu: 28/06/2017
Data ogłoszenia: 28/06/2017