Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 13/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 13/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego

(2016/C 352/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 3 grudnia 2012 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych organów sektora publicznego (zwanej dalej "dyrektywą"), przyjmując za podstawę prawną art. 114 TFUE.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny głosował nad swoją opinią w dniu 22 maja 2013 r.
3.
Parlament Europejski głosował nad rezolucją ustawodawczą w pierwszym czytaniu w dniu 26 lutego 2014 r.
4.
W styczniu 2016 roku Rada i Parlament Europejski rozpoczęły negocjacje z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu. Negocjacje zakończyły się pomyślnie w dniu 3 maja 2016 r. - Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie co do tekstu kompromisowego.
5.
W dniu 25 maja 2016 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził kompromisowy tekst dyrektywy w wersji uzgodnionej przez obie instytucje.
6.
W dniu 30 maja 2016 r. przewodnicząca parlamentarnej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) wysłała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym oświadczyła, że w przypadku gdy Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów, zaleci ona, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
7.
W dniu 16 czerwca 2016 r. Rada potwierdziła porozumienie polityczne co do kompromisowego tekstu dyrektywy.
II.
CEL
8.
Jak wynika z negocjacji, dyrektywa ma na celu ustanowienie przepisów ustawowych i wykonawczych oraz praktyk administracyjnych, które będą obowiązywać w państwach członkowskich, i dotyczą wymogów dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów sektora publicznego, tak aby poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
9.
Dyrektywa ta jest także zgodna z art. 9 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, której stronami są UE i państwa członkowskie.
10.
Dyrektywa ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia wewnętrznego rynku usług w odniesieniu do cyfrowego dostępu do informacji oraz dla zapewnienia pełnej integracji w społeczeństwie cyfrowym wszystkich obywateli, w szczególności osób starszych oraz osób niepełnosprawnych.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

A. Kontekst ogólny

11.
W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, którego brzmienie Parlament byłby w stanie zatwierdzić. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współprawodawcami.
12.
Kompromis ten zapewnia równowagę między potencjalnymi obciążeniami wynikającymi z wymogów a korzyściami dla obywateli.

B. Kluczowe kwestie

13.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim przedstawiono poniżej.

a. Zakres stosowania

14.
W ramach kompromisu zakres stosowania obejmuje zarówno strony internetowe, jak i aplikacje mobilne organów sektora publicznego.
15.
Dyrektywa przewiduje bardzo ograniczoną liczbę wyjątków dotyczących treści lub stron internetowych.
16.
Ponadto daje państwom członkowskim możliwość wykluczenia stron internetowych i aplikacji mobilnych szkół, przedszkoli i żłobków, o ile są udostępniane treści dotyczące podstawowych administracyjnych funkcji tych organów.

b. Wymogi, domniemanie zgodności i nieproporcjonalnie duże obciążenia

17.
Dyrektywa określa minimalne wymogi dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów sektora publicznego. Nieulegający dezaktualizacji przepis o domniemaniu zgodności przewiduje, że minimalny poziom dostępności musi być równoważny poziomowi określonemu w normie EN 301 549 v1.1.2 (2015-04). Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany odniesienia do tej normy.
18.
Dyrektywa przewiduje również, że określone w niej wymogi nie nakładają nieproporcjonalnie dużych obciążeń na organy sektora publicznego, lecz jednocześnie zapewnia, by do wiadomości publicznej podawane były odpowiednie i dostępne informacje.

c. Środki dodatkowe i egzekwowanie

19.
Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do tego, by wspierały stosowanie wymogów dostępności także do stron internetowych i aplikacji mobilnych nieobjętych jej zakresem, by promowały i wspierały programy szkoleniowe poświęcone dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych, a także by przyjęły środki niezbędne do popularyzowania wiedzy o wymogach dostępności.
20.
Dyrektywa przewiduje, że w stosownych przypadkach każdy organ sektora publicznego ma podawać oświadczenie w dostępnym formacie wyjaśniające przyczyny niedostępności treści lub ma zapewniać alternatywne rozwiązania. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych określających wzór takiego oświadczenia.
21.
W dyrektywie przewidziano również, że użytkownicy mogą zgłaszać organom sektora publicznego informacje zwrotne lub składać wnioski o udostępnienie niedostępnych treści. W razie konieczności mogą także dochodzić swoich praw, korzystając z postępowania wykonawczego.

d. Monitorowanie i sprawozdawczość

22.
Państwa członkowskie są zobowiązane do regularnego monitorowania zgodności z wymogami na podstawie metodyki monitorowania, która ma zostać określona przez Komisję w drodze aktów wykonawczych.
23.
Państwa członkowskie będą musiały co trzy lata przedstawiać Komisji sprawozdania na temat wyników monitorowania, a treść tych sprawozdań będzie upubliczniana w dostępnym formacie. Ustalenia dotyczące sprawozdań przedstawianych Komisji zostaną określone w drodze aktów wykonawczych.

e. Transpozycja i przegląd

24.
Państwa członkowskie będą musiały dokonać transpozycji dyrektywy w terminie 21 miesięcy od daty jej wejścia w życie.
25.
Dyrektywa wyznacza organom sektora publicznego dodatkowe terminy (od 12 do 33 miesięcy od daty transpozycji) zapewnienia dostępności swoich istniejących oraz nowych stron internetowych i aplikacji mobilnych.
26.
Wreszcie dyrektywa stanowi, że po 66 miesiącach od jej wejścia w życie przeprowadzony zostanie przegląd z uwzględnieniem postępów technicznych, które mogłyby zapewnić łatwiejszy dostęp do treści wyłączonych z zakresu stosowania dyrektywy.
IV.
PODSUMOWANIE
27.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych w porozumieniu z Komisją. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącej parlamentarnej komisji IMCO do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 30 maja 2016 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.352.16

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 13/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.
Data aktu: 27/09/2016
Data ogłoszenia: 27/09/2016