united kingdom
ukraine

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do szczególnych środków dla Grecji.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do szczególnych środków dla Grecji

(COM(2015) 365 final - 2015/0160 (COD))

(2016/C 032/04)

(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2016 r.)

Sprawozdawca generalny: Carmelo CEDRONE

Parlament Europejski, w dniu 7 września 2015 r., oraz Rada, w dniu 28 września 2015 r., postanowiły, zgodnie z art. 177 i 304 TFUE, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do szczególnych środków dla Grecji

(COM(2015) 365 final - 2015/0160 (COD)).

Dnia 15 września 2015 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 511. sesji plenarnej w dniach 6-8 października 2015 r. (posiedzenie z dnia 8 października 2015 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Carmela CEDRONEGO na sprawozdawcę generalnego oraz stosunkiem głosów 99 do 1 (4 osoby wstrzymały się od głosu) przyjął następującą opinię:

1.
Kontekst i streszczenie wniosku Komisji
1.1.
Sytuację społeczno-gospodarczą w Grecji nadal cechują poważne trudności wynikające z utrzymywania się niskiej stopy wzrostu i braku środków publicznych potrzebnych, by go ożywić. W ciągu ostatnich lat/miesięcy EKES wielokrotnie podkreślał przyczyny tej sytuacji, które są skądinąd dobrze znane. Te trudności mają poważne konsekwencje również z punktu widzenia dostępności środków koniecznych do uruchomienia programów przewidzianych i wspieranych w ramach funduszy strukturalnych na lata 2014-2020, a także funduszy pozostałych z lat 2007-2013.
1.2.
Komisja przedstawiła wniosek zmieniający rozporządzenie nr 1303/2013 (zawierający wspólne przepisy w sprawie pięciu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych) odnośnie do środków przewidzianych dla Grecji 1 .
1.3.
We wniosku Komisji, który ma na celu zaradzenie brakowi płynności i środków publicznych na inwestycje w Grecji, przewiduje się dwa ułatwienia finansowe, które zasadniczo polegają na zaliczkach z funduszy już przydzielonych do Grecji, a zatem nie mają wpływu na budżet w okresie 2014-2020, oraz na zwiększeniu poziomu współfinansowania.
1.4.
Wniosek ustawodawczy dotyczy zarówno okresu 2007-2013 jak i 2014-2020.
1.5.
W odniesieniu do okresu 2014-2020, Komisja proponuje zwiększenie o 7 punktów procentowych poziomu początkowych płatności zaliczkowych dostępnych dla programów polityki spójności w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" (EFRR, EFS i Fundusz Spójności) oraz programów wspieranych przez EFMR. Ogółem stanowi to 1 mld euro dostępnych w okresie dwóch lat (500 mln EUR w 2015 r. i 500 mln EUR w 2016 r.).
1.6.
W odniesieniu do okresu 2007-2013 Komisja proponuje, by maksymalny poziom współfinansowania wynoszący 100 % miał zastosowanie do zadeklarowanych wydatków kwalifikowalnych do celów obliczania płatności okresowych i płatności sald końcowych programów operacyjnych realizowanych w Grecji i aby udostępnić wcześniej pozostałe 5 % płatności UE, które są zazwyczaj zatrzymywane do chwili zamknięcia programów. Doprowadziłoby to do natychmiastowego pojawienia się dodatkowej płynności w wysokości ok. 500 mln EUR w 2015 r. i kolejnych 500 mln EUR w 2016 r.
2.
Uwagi
2.1.
EKES zgadza się z obawami Komisji co do potrzeby zapewnienia Grecji dodatkowych środków finansowych na ożywienie inwestycji na rzecz trwałego wzrostu gospodarczego. Już pewien czas temu EKES przedstawił propozycje zmierzające w tym kierunku dla wszystkich krajów i obszarów, które miały trudności związane z budżetem, zadłużeniem lub wysoką stopą bezrobocia 2 .
2.2.
Uważa, że wniosek, który jest zdaniem Komisji wyjątkowy i który jest obecnie przedmiotem rozważań Parlamentu Europejskiego, nie odpowiada celom, jakie zamierza się osiągnąć. Proponuje się bowiem pomoc, która zarówno ze względu na swą wielkość, jak i na sposoby udzielania (zaliczka od przewidywanych środków) jest nieadekwatna do potrzeb Grecji w zakresie inwestycji publicznych, a także w zakresie przywrócenia poziomu konkurencyjności i zatrudnienia w jej systemie produkcji. Szacuje się, że zapewnianie płynności wynikające z zastosowania nowego rozporządzenia wyniesie ok. 2 mld EUR, co jest sporą, lecz nie dodatkową kwotą, która zostanie zrekompensowana przez zmniejszenie o tę samą kwotę środków przewidzianych na kolejne lata (2018 i 2020 r.).
2.3.
EKES wielokrotnie stwierdzał w swych opiniach, że jeżeli Komisja zamierza pomóc Grecji, należy przeznaczyć na ten cel większe dodatkowe środki, zarówno w formie nowych programów inwestycyjnych, jak i dalszego ograniczenia kwoty współfinansowania krajowego programów operacyjnych finansowanych z funduszy strukturalnych na lata 2014- 2020.
2.4.
EKES podkreśla kolejny powód do zaniepokojenia związany z opóźnieniem uruchomienia nowego programu funduszy strukturalnych. Środki przyznane Grecji w ramach polityki spójności na lata 2014-2020 wynoszą łącznie ok. 35 mld EUR. Dramatyczna sytuacja gospodarcza i polityczna Grecji wzbudziła niepewność co do decyzji inwestycyjnych i spowodowała opóźnienia administracyjne, co uniemożliwiło uruchomienie procedur niezbędnych do skorzystania ze środków w ramach nowego programowania w latach 2014-2020.
2.5.
Środki oszczędnościowe, których UE wymagała od Grecji w celu przyjęcia trzeciego planu pomocy, nieuchronnie zmniejszą ilość środków publicznych na inwestycje. EKES obawia się, że opóźnienia w połączeniu z tymi środkami oszczędnościowymi wpłyną również na rozpoczęcie programów wydatków przewidzianych w ramach funduszy na następny rok i cały okres do 2020 r.
2.6.
Projekty realizowane obecnie w Grecji są w dużej części finansowane z funduszy na okres programowania 2007- 2013. Ostatnie analizy dotyczące środków pozostałych z lat 2007-2013 wskazują, że dostępna jest jeszcze kwota w wysokości 1,5-2 mln EUR, która zostanie zwrócona w wypadku jej niewykorzystania do końca roku. Zważywszy na wyjątkowe okoliczności panujące w tym kraju, Komisja mogła przewidzieć we wniosku przedłużenie terminu rozliczenia dokonanych wydatków (z n+2 do n+3).
3.
Wnioski i zalecenia
3.1.
Konkludując, EKES popiera wniosek Komisji, choć uważa, że jest niewystarczający. Tak jak już proponował w wielu opiniach, sądzi, że instytucje europejskie i państwa członkowskie powinny opracować bardziej treściwy i wiarygodny od dotychczasowych propozycji program pomocy dla krajów strefy euro doświadczających trudności, począwszy od Grecji, wprowadzając większą elastyczność nowego zarządzania europejskiego w odniesieniu do polityki podatkowej i budżetowej, zwiększając znacznie środki przeznaczone na finansowanie przez EBI i Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) w oparciu o plan Junckera, a także łącząc i koordynując w sposób bardziej funkcjonalny środki przeznaczone na finansowanie innych polityk UE.
3.2.
Podsumowując, oprócz przedsięwzięcia powyższych środków niezbędne byłoby:
a)
rozszerzenie propozycji (wyeliminowanie współfinansowania dla Grecji) na cały okres 2014-2020;
b)
przyspieszenie i antycypowanie działań w ramach planu Junckera adresowanych do Grecji w celu wsparcia, za pomocą obu tych środków, ożywienia gospodarczego, rozwoju i zatrudnienia;
c)
uproszczenie, a NIE skomplikowanie procedur administracyjnych;
d)
powołanie przez Komisję wspólnej grupy zadaniowej, która mogłaby wesprzeć Grecję na różnych etapach wykorzystania funduszy strukturalnych;
e)
rozważenie zasadności objęcia tymi lub podobnymi środkami, w połączeniu z odpowiednimi kontrolami, innych krajów, które najdotkliwiej odczuły i odczuwają skutki kryzysu i których stopa bezrobocia przewyższa średnią europejską.

Bruksela, 8 października 2015 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Georges DASSIS
1 COM(2015) 365 final - 2015/0160 (COD).
2 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych (COM(2011) 482 wersja ostateczna - 2011/0211 (COD)) (Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 81).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie stabilności finansowej lub nimi zagrożonych (COM(2011) 481 wersja ostateczna - 2011/0209 (COD)) (Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 83).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych (COM(2011) 484 wersja ostateczna - 2011/0212 (COD)) (Dz.U. C 24 z 28.1.2012, s. 84).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 (COM(2011) 615 final - 2011/0276 (COD)) (Dz.U. C 191 z 29.6.2012, s. 30).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 (COM(2011) 612 final - 2011/0274 (COD)) (Dz.U. C 191 z 29.6.2012, s. 38).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (COM (2011) 614 final - 2011/0275 (COD)) (Dz.U. C 191 z 29.6.2012, s. 44).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Od 1 kwietnia zaktualizowana lista leków refundowanych - są nowe terapie

Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.

Inga Stawicka 01.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.32.20

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do szczególnych środków dla Grecji.
Data aktu: 08/10/2015
Data ogłoszenia: 28/01/2016