Proces pokojowy w Irlandii Północnej (2014/2906(RSP)).

Proces pokojowy w Irlandii Północnej

P8_TA(2014)0051

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie procesu pokojowego w Irlandii Północnej (2014/2906(RSP))

(2016/C 285/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając porozumienie wielkopiątkowe, znane również jako porozumienie z Belfastu, osiągnięte w wyniku negocjacji wielostronnych i podpisane w dniu 10 kwietnia 1998 r.,
-
uwzględniając porozumienie z Weston Park z 2001 r.,
-
uwzględniając porozumienie osiągnięte w wyniku negocjacji wielostronnych w St Andrews w Fife w Szkocji w dniach 11-13 października 2006 r. między oboma rządami i wszystkimi głównymi partiami w Irlandii Północnej,
-
uwzględniając porozumienie z Hillsborough z 2010 r.,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1232/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wkładów finansowych Unii Europejskiej do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010) 1 ,
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że należy bezwzględnie zakończyć wszelkie konflikty siłowe w Unii Europejskiej;
B.
mając na uwadze, że efektem rozmów toczonych między partiami politycznymi oraz rządem brytyjskim i rządem irlandzkim było porozumienie wielkopiątkowe z 1998 r. (porozumienie z Belfastu), które przewidywało ustanowienie zdecentralizowanej administracji, w tym ustanowienie Zgromadzenia i rządu z udziałem przedstawicieli obu społeczności, Rady Ministerialnej Północ-Południe, Stowarzyszenia Międzyparlamentarnego Północ-Południe, Form Konsultacyjnego Północ-Południe, Brytyjsko-Irlandzkiej Konferencji Międzyrządowej, Rady Brytyjsko-Irlandzkiej oraz rozszerzonego Brytyjsko-Irlandzkiego Organu Międzyparlamentarnego;
C.
mając na uwadze, że Unia Europejska, wraz z partnerami międzynarodowymi, jak np. Stany Zjednoczone, Kanada, Nowa Zelandia i Australia, odgrywa ważną rolę we wspieraniu wdrażania procesu pokojowego, między innymi za pośrednictwem Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii;
D.
mając na uwadze, że dotychczas poczynione postępy są ważnym i pozytywnym przykładem rozstrzygania sporów w oparciu o partnerstwo, zgodę i zasady równości traktowania, równoprawnego poszanowania i wzajemnego szacunku, co wywiera pozytywny wpływ na stosunki polityczne nie tylko w Irlandii Północnej, lecz również poza jej terytorium;
E.
mając na uwadze, że instytucje polityczne ustanowione na mocy porozumienia wielkopiątkowego przez długi czas skutecznie funkcjonowały;
F.
mając na uwadze, że w nowej sytuacji politycznej poczyniono znaczne postępy gospodarcze, ograniczono bezrobocie, doprowadzono do napływu inwestycji, a Irlandia Północna stała się miejscem wybieranym na organizację konferencji międzynarodowych, wydarzeń sportowych i kulturalnych;
G.
mając na uwadze, że utrzymują się znaczne różnice regionalne w odniesieniu do rozwoju społecznego i gospodarczego;
H.
mając na uwadze, że kontynuacja procesu pokojowego wymaga ciągłych starań, a także mając na uwadze, że w ostatnich latach doszło jednak do szeregu kryzysów politycznych, w tym do gróźb formułowanych przez grupy odrzucające porozumienie, co doprowadziło do zahamowania tego procesu, choć Zgromadzenie i rząd nadal funkcjonują;
I.
mając na uwadze, że w grudniu 2013 r. zerwano rozmowy z udziałem wszystkich partii pod przewodnictwem amerykańskiego dyplomaty i wysłannika do Irlandii Północnej Richarda Haassa, które miały na celu podjęcie szeregu spośród najbardziej spornych kwestii, takich jak flagi i symbole oraz protesty i parady;
J.
mając na uwadze, że negocjacje wznowiono, aby rozwiązać nierozstrzygnięte kwestie;
K.
mając na uwadze, że celem unijnego programu PEACE jest zwiększenie postępów w kierunku pokojowego i stabilnego społeczeństwa oraz promowanie pojednania dzięki wspieraniu działań i projektów, które służą pojednaniu społeczności i przyczyniają się do ukształtowania wspólnego społeczeństwa, w którym jest miejsce dla każdego;
1.
wyraża zaniepokojenie faktem, że realizacja procesu pokojowego znalazła się w impasie, a także wzywa wszystkie strony tego procesu do konstruktywnej współpracy w celu osiągnięcia trwałego rozwiązania konfliktu oraz pełnego wdrożenia porozumienia wielkopiątkowego i późniejszych porozumień, z myślą o trwałym i stabilnym pokoju;
2.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę zorganizowania rozmów z udziałem wszystkich partii w celu przełamania obecnego impasu oraz podkreśla, że konieczne jest osiągnięcie porozumienia w sprawie nierozstrzygniętych kwestii, aby stworzyć odpowiednie warunki do funkcjonowania instytucji demokratycznych w Irlandii Północnej i zagwarantować ich stabilność; zachęca wszystkie partie do pozytywnego zaangażowania się w te rozmowy z myślą o rozwiązaniu wszystkich nierozstrzygniętych kwestii;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że sekretarz stanu USA John Kerry powołał senatora Gary'ego Harta na swojego osobistego wysłannika;
4.
jest zaniepokojony, że procesowi pokojowemu zagrażają nieustające brutalne, przestępcze i antyspołeczne działania prowadzone przez frakcje ekstremistyczne; podkreśla, że należy zwalczać taką działalność przestępczą, a metodą tej walki powinno być stawianie czoła obecnym wyzwaniom gospodarczym, takim jak bezrobocie, niskie dochody i niski poziom życia; podkreśla, że trzeba pokonać utrzymującą się przemoc i zastraszanie za pomocą szerokiego uczestnictwa odnośnych społeczności, przy wsparciu wszystkich właściwych agencji;
5.
podkreśla zatem, że należy pilnie dalej dążyć do pojednania i poprawić stosunki między społecznościami, a także pobudzać rozwój gospodarczy i społeczny, aby utrwalić proces pokojowy; zwraca w związku z tym uwagę na wsparcie z unijnego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w szczególności na 150 mln EUR przeznaczone na program PEACE w celu rozwiązania tych kwestii priorytetowych w Irlandii Północnej i w Regionie Granicznym Irlandii, z korzyścią dla wszystkich, zarówno na północy, jak i na południu tego regionu;
6.
wyraża nadzieję, że grupa zadaniowa Komisji ds. Irlandii Północnej będzie nadal odgrywać ważną rolę wspierającą;
7.
podkreśla, że Parlament jest gotowy zaoferować wszelkie wsparcie, jakie zainteresowane strony uznają za pomocne w procesie pokojowym; zwraca się do pierwszego ministra i jego zastępcy o przedstawienie Parlamentowi pozytywnego wyniku rozmów z udziałem wszystkich partii;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządowi Irlandii Północnej oraz rządowi brytyjskiemu i rządowi irlandzkiemu.
1 Dz.U. L 346 z 30.12.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.285.9

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Proces pokojowy w Irlandii Północnej (2014/2906(RSP)).
Data aktu: 13/11/2014
Data ogłoszenia: 05/08/2016