Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/009 EL/Sprider Stores z Grecji) (COM (2014)0620 - C8-0183/2014 - 2014/2107(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: wniosek EGF/2014/ 009 EL/Sprider Stores - Grecja

P8_TA(2014)0048

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/009 EL/Sprider Stores z Grecji) (COM (2014)0620 - C8-0183/2014 - 2014/2107(BUD))

(2016/C 285/07)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0620 - C8-0183/ 2014),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , a w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając zawarte pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w sprawach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0023/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy,
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG),
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę w sprawie ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, poprawy skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzania, w sprawie rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz w sprawie finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej,
D.
mając na uwadze, że w dniu 6 czerwca 2014 r. władze Grecji złożyły wniosek EGF/2014/009 EL/Sprider Stores dotyczący zwolnienia 761 pracowników w przedsiębiorstwie Sprider Stores S.A. prowadzącym działalność w sektorze gospodarki sklasyfikowanym w dziale 47 NACE Rev. 2 ("Handel detaliczny, z wyjątkiem pojazdów silnikowych i motocykli"),
E.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
1.
zwraca uwagę, że władze Grecji złożyły wniosek na podstawie kryterium interwencji przewidzianego w art. 4 ust. 1 lit. a) i znanego również jako kryterium kryzysu gospodarczego, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników lub zaprzestanie prowadzenia działalności przez co najmniej tyle osób pracujących na własny rachunek w czteromiesięcznym okresie referencyjnym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim, przy czym liczba ta obejmuje pracowników zwolnionych u dostawców i producentów znajdujących się na niższym szczeblu łańcucha dostaw lub osoby, które zaprzestały prowadzenia własnej działalności gospodarczej we współpracy z takimi dostawcami i producentami;
2.
odnotowuje, że z uwagi na wielorakie korzyści wynikające z tego przydatnego instrumentu budżetowego władze Grecji przedłożyły wniosek o wkład finansowy z EFG w dniu 6 czerwca 2014 r., a Komisja przedstawiła ocenę tego wniosku w dniu 7 października 2014 r.; z zadowoleniem przyjmuje krótki okres oceny wynoszący niecałe pięć miesięcy;
3.
zgadza się z Komisją, że kryteria dotyczące interwencji wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że w związku z tym Grecja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia;
4.
zgadza się, że okoliczności, które były przyczyną zwolnień, mianowicie obniżenie się rozporządzalnego dochodu gospodarstw domowych z powodu podwyższenia podatków, niższych zarobków (zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym) oraz wzrostu bezrobocia przyniosło ogromnym spadek siły nabywczej, oraz drastyczny spadek liczby kredytów udzielanych przedsiębiorstwom i osobom prywatnym z powodu braku środków finansowych w greckich bankach, mają związek z kryzysem gospodarczym oraz że wobec tego Grecja ma prawo do otrzymania pomocy z EFG;
5.
zauważa, że do chwili obecnej jeszcze trzy inne wnioski o wsparcie z EFG dotyczyły sektora detalicznego, a ich podstawą był również światowy kryzys gospodarczy i finansowy; w związku z tym zaleca Komisji dokonanie oceny wyników trzech pozostałych wniosków o pomoc z EFG w celu wskazania, w ramach których programów na rzecz powrotu na rynek pracy osiągnięto najlepsze rezultaty;
6.
zauważa, że zwolnienia te dodatkowo pogorszą sytuację na rynku pracy w kraju, gdzie bezrobocie i tak się powiększyło w wyniku kryzysu gospodarczego i finansowego i jest najwyższe w skali państw członkowskich; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że w ostatnich miesiącach stopa bezrobocia przestała rosnąć;
7.
odnotowuje fakt, że władze Grecji zapewnią ponadto zindywidualizowane usługi współfinansowane przez EFG nie tylko 761 zwolnionym, ale również maksymalnie 550 młodym osobom niekształcącym się, niepracującym ani nieszkolącym się, mającym mniej niż 30 lat w dniu złożenia wniosku, zważywszy że do 682 spośród tych zwolnień doszło w regionach poziomu NUTS 2, które kwalifikują się do zastosowania środków z inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
8.
zwraca uwagę, że w celu dokonania wyboru osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się, do których pomoc jest skierowana, władze Grecji zastosują konkretne kryteria zgodne z kryteriami zawartymi w greckim planie wdrożenia gwarancji dla młodzieży (m.in. ryzyko wykluczenia, dochód gospodarstwa domowego, poziom edukacji, okres przebywania na bezrobociu), a także wystosują zaproszenia do wyrażenia zainteresowania; zauważa, że po raz pierwszy w związku z wnioskiem złożonym na podstawie nowego rozporządzenia w sprawie EFG w kontekście środków wsparcia podaje się pewne informacje dotyczące wyboru osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się; wzywa władze greckie, by miały na uwadze kryteria społeczne oraz dopilnowały, aby podczas wyboru beneficjentów EFG w pełni przestrzegano zasad braku dyskryminacji i równych szans;
9.
uważa, że działania informacyjne i reklamowe wspierane w związku z tym wnioskiem o pomoc z EFG powinny podnieść poziom wiedzy na temat wkładu z EFG, a także dotrzeć do młodych bezrobotnych, co ułatwi procedurę selekcji w kontekście zaproszeń do wyrażenia zainteresowania;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze Grecji postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 1 września 2014 r., na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
11.
zauważa, że władze Grecji poinformowały, iż skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji z przedstawicielami beneficjentów objętych pomocą i z Federacją Pracowników Sektora Prywatnego w Grecji, a w maju 2014 r. proponowany wniosek był przedmiotem dyskusji podczas dwóch spotkań z partnerami społecznymi, z którymi skonsultowano różne kwestie dotyczące meritum zintegrowanego pakietu środków; ponadto zaleca Komisji dokonanie oceny zawartości i spodziewanych wyników zintegrowanego pakietu zindywidualizowanych usług w kontekście oceny, o której mowa w ust. 5, aby określić najlepsze praktyki do stosowania w ramach przyszłych działań;
12.
zwraca uwagę, że zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone zwolnionym pracownikom oraz 550 osobom niepracującym, niekształcącym się i nieszkolącym się, obejmują następujące działania, które wspólnie stanowią skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług: poradnictwo zawodowe, wsparcie w dziedzinie planowania rozwoju zawodowego, szkolenia, przekwalifikowanie i szkolenia zawodowe, wkłady na rzecz podjęcia działalności gospodarczej, dodatki z tytułu poszukiwania pracy, dodatki szkoleniowe i dodatki z tytułu mobilności; zwraca uwagę, że celem tych usług jest pomoc beneficjentom w określeniu własnych umiejętności i opracowanie realistycznego planu rozwoju zawodowego oraz że są one uzależnione od aktywnego poszukiwania pracy i od uczestnictwa w szkoleniach;
13.
przypomina, że proponowane działania należy dostosować w taki sposób, aby uwzględniały one różne potrzeby osób zwolnionych oraz wybranych osób niepracujących, niekształcących się i nieszkolących się;
14.
zauważa, że maksymalna kwalifikowalna kwota w wysokości 15 000 EUR zostanie przyznana 200 wybranym pracownikom oraz osobom niepracującym, niekształcącym się i nieszkolącym się jako pomoc na podjęcie własnej działalności gospodarczej; podkreśla, że celem tego środka jest promowanie przedsiębiorczości poprzez udostępnienia środków finansowych na obiecujące inicjatywy biznesowe, co w perspektywie średnioterminowej powinno prowadzić do powstania dalszych miejsc pracy; zwraca uwagę, że owa maksymalna kwalifikowalna kwota zostanie przyznana po spełnieniu określonych warunków oraz w zależności od tego, czy wspierane podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą będą rentowne;
15.
zwraca uwagę, że środki wsparcia dochodu będą ściśle ograniczone do maksymalnie 35 % wartości ogólnego pakietu zindywidualizowanych środków, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EFG; działania te są uzależnione od czynnego zaangażowania się objętych pomocą beneficjentów w poszukiwanie pracy lub szkolenia;
16.
wyraża zadowolenie, że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
17.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać rozwój sytuacji na rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien ponadto wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
18.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zadbania o jej publikację w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

(wniosek EGF/2014/009 EL/Sprider Stores z Grecji)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/879/UE.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.285.25

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/009 EL/Sprider Stores z Grecji) (COM (2014)0620 - C8-0183/2014 - 2014/2107(BUD)).
Data aktu: 13/11/2014
Data ogłoszenia: 05/08/2016