(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2016 r.)
Decyzją nr 490/15/COL z dnia 9 grudnia 2015 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres:
Urząd Nadzoru EFTA
Rejestr
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Kontekst
Spółka Hurtigruten ASA (Hurtigruten) świadczy usługi przewozowe polegające na kombinowanym transporcie pasażer-sko-towarowym wzdłuż wybrzeża Norwegii na odcinku z Bergen do Kirkenes.
W dniu 13 kwietnia 2011 r. - po przeprowadzeniu procedury przetargowej - ze spółką Hurtigruten podpisano umowę o świadczenie przybrzeżnych usług przewozowych na odcinku z Bergen do Kirkenes na okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Na podstawie tej umowy spółka Hurtigruten odbywa przez cały rok codzienne rejsy, zawijając po drodze do 32 określonych portów pośrednich między Bergen a Kirkenes. Na trasie Tromsø-Kirkenes i Kirkenes-Tromsø spółka jest również zobowiązana do świadczenia usług przewozu towarowego. Usługi te są świadczone zgodnie z pewnymi wymogami dotyczącymi pojemności rejestrowej statku określonymi w umowie. Statki wykorzystywane do żeglugi przybrzeżnej muszą mieć pojemność do przewozu co najmniej 320 pasażerów, co najmniej 120 koi pasażerskich w kabinach i możliwość przewozu w ładowni co najmniej 150 europalet o standardowych wymiarach. Statki muszą także spełniać wymogi techniczne i prawne opisane w części 4.4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Za usługi świadczone przez tę spółkę władze norweskie wypłacają rekompensatę w łącznej wysokości 5 120 mln NOK za ośmioletni okres obowiązywania umowy.
Ocena pomocy państwa w odniesieniu do przyznanej rekompensaty
Kwestia, czy umowa zapewniała spółce Hurtigruten nienależną selektywną korzyść gospodarczą, jest jedynym kryterium dotyczącym pomocy państwa, które należy zbadać.
Selektywna korzyść gospodarcza spółki Hurtigruten
Urząd ocenił cztery kryteria określone w wyroku w sprawie Altmark 1 i stwierdził, że na obecnym etapie żadne z nich nie wydaje się być spełnione, a zatem spółce Hurtigruten została przyznana selektywna korzyść w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Jeżeli chodzi o pierwsze kryterium dotyczące jasnej definicji obowiązku świadczenia usługi publicznej, Urząd ma wątpliwości, czy wymóg utrzymywania rezerwowej pojemności statku określony w części 4-2 umowy może być uznany przez Norwegię za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym. Dlatego wzywa władze norweskie do przedstawienia obiektywnego uzasadnienia konieczności nałożenia obowiązku świadczenia usługi publicznej, przy jednoczesnym uwzględnieniu sezonowych wahań w komercyjnych przewozach pasażerskich.
W odniesieniu do drugiego kryterium oraz do tego, że parametry, w oparciu o które obliczana jest rekompensata, muszą być określone z góry w sposób obiektywny i przejrzysty, Urząd ma na tym etapie wątpliwości, czy wymóg utrzymywania rezerwowej pojemności statku jest powiązany z rzeczywistą liczbą pasażerów w kontekście świadczenia usługi publicznej. Nie opracowano, na przykład, żadnej obiektywnej i przejrzystej metody na potrzeby obliczenia z góry kosztu na pasażera/kilometr. Spółka Hurtigruten utworzyła odrębny budżet obejmujący całość kosztów i przychodów z tytułu wykonywania rejsów wynikających z obowiązku świadczenia usługi publicznej. Ta odrębna księgowość nie ma jednak na celu określania z góry parametrów rekompensaty, która powinna być bezpośrednio powiązana z rzeczywistymi stratami i kosztami (koszty pojemności rejestrowej i koszty w przeliczeniu na pasażera) poniesionymi przez spółkę Hurtigruten.
W odniesieniu do trzeciego warunku Urząd ma wątpliwości, czy władze norweskie zapewniły, by przyznana rekompensata nie przekraczała kwoty niezbędnej dla pokrycia całości lub części kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku świadczenia usługi publicznej, przy jednoczesnym uwzględnieniu stosownych przychodów i rozsądnego zysku w związku z wykonywanymi zobowiązaniami.
Na tym etapie Urząd nie może wykluczyć, że spółce Hurtigruten przyznano nadmierną rekompensatę z tytułu świadczenia usługi publicznej. W związku z powyższym Urząd doszedł do poniższych wniosków:
W odniesieniu do czwartego kryterium, zgodnie z którym musi zostać wszczęte postępowanie przetargowe bądź postępowanie obejmujące test umożliwiający wyłonienie efektywnego operatora, Urząd - w odniesieniu do procedury przetargowej, w której wpłynęła jedynie jedna oferta, tzn. oferta spółki Hurtigruten - ma na tym etapie wątpliwości, czy procedura przetargowa w tej sprawie może być uznana za wystarczającą do zapewnienia usług "po najniższym koszcie dla danej społeczności". Jest to szczególnie istotne, ponieważ spółka Hurtigruten miała znaczną przewagę konkurencyjną, co wzmocniło jej pozycję w procedurze przetargowej, zważywszy na to, że była już w posiadaniu jednostek pływających dostosowanych do wymagań specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Ponadto według specyfikacji, o której mowa, świadczenie usługi publicznej obejmowało trzy warianty. Mogłoby to wskazywać na istnienie innych danych bądź kryteriów o różnej wadze dla poszczególnych rozwiązań. Ze względu na fakt, że takie dane nie zostały uwzględnione w dokumentacji przetargowej, Urząd ma wątpliwości, czy tak sporządzona oferta stanowiła zachętę dla potencjalnych oferentów (poza spółką Hurtigruten), którzy byliby skłonni wziąć udział w przetargu, zgodnie z wymogami dla trzech różnych wariantów i w celu realizacji innego wariantu niż ten, który został rzeczywiście wybrany.
Władze norweskie nie przedstawiły żadnych informacji na temat postępowania obejmującego test umożliwiający wyłonienie efektywnego operatora.
Ocena zgodności
Zgodność rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych w transporcie morskim jest oceniana na podstawie art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG w związku z zasadami ramowymi Urzędu dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (zasady ramowe) 2 .
Zasady określone w niniejszych zasadach ramowych mają zastosowanie do rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych wyłącznie w zakresie, w jakim stanowi ona pomoc państwa nieobjętą decyzją Komisji 2012/21/UE w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym 3 .
Urząd nie otrzymał od władz norweskich żadnych informacji dotyczących zgodności z kryteriami i ma na obecnym etapie wątpliwości, czy umowa, o której mowa, jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
Podsumowanie
W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION
No 490/15/COL
of 9 December 2015
opening the formal investigation procedure on the Coastal Agreement for Hurtigruten Maritime
Services 2012-2019
(Norway)
[NON-CONFIDENTIAL VERSION]
The EFTA Surveillance Authority ('the Authority'),
HAVING REGARD to:
the Agreement on the European Economic Area ('the EEA Agreement'), in particular to Articles 59(2) and 61,
Protocol 26 to the EEA Agreement,
the Agreement between the EFTA States on the Establishment of a Surveillance Authority and a Court of Justice ('the Surveillance and Court Agreement'), in particular to Article 24,
Protocol 3 to the Surveillance and Court Agreement ('Protocol 3'), in particular to Article 1 of Part I and Articles 4(4), 6 and 13 of Part II,
Whereas:
I. FACTS
1. Procedure
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.236.29 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących potencjalnej pomocy państwa dla Hurtigruten ASA na podstawie umowy świadczenia usług przewozu przybrzeżnego na lata 2012-2019. |
Data aktu: | 30/06/2016 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2016 |