Stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14870/2013 - C7-0378/2013 - 2013/2151(BUD)).

Budżet korygujący nr 6/2013

P7_TA(2013)0450

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14870/ 2013 - C7-0378/2013 - 2013/2151(BUD))

(2016/C 208/28)

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 ("rozporządzenie finansowe"),
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 6/2013, przedstawiony przez Komisję w dniu 10 lipca 2013 r. (COM (2013)0518) i zmieniony listem w sprawie poprawek w dniu 18 września 2013 r. (COM(2013)0655),
-
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu korygującego nr 6/2013, przyjęte przez Radę w dniu 21 października 2013 r. i przekazane Parlamentowi tego samego dnia (14870/2013 - C7-0378/2013),
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0347/2013),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 6/2013, zmieniony przez Komisję listem w sprawie poprawek w dniu 18 września 2013 r., dotyczy korekty prognoz tradycyjnych zasobów własnych (TOR, tj. ceł i opłat wyrównawczych od cukru), podstaw VAT i DNB, ujęcia w budżecie odpowiednich kwot rabatu brytyjskiego oraz korekty prognoz innych dochodów wynikających z grzywien, a w konsekwencji zmiany w rozłożeniu na poszczególne państwa członkowskie ich składek do budżetu Unii oraz ich wysokości,
B.
mając na uwadze, że PBK nr 6/2013 dotyczy również utworzenia niezbędnych struktur budżetowych w celu sfinansowania utworzenia funduszy powierniczych Unii przewidzianych w art. 187 rozporządzenia finansowego,
C.
mając na uwadze, że stanowisko Rady w sprawie PBK nr 6/2013 nie zmienia wniosku Komisji zmienionego listem w sprawie poprawek,
D.
mając na uwadze, że wspomniany PBK jest kluczowy dla uniknięcia niedoboru środków pieniężnych, który mógłby doprowadzić w 2013 r. do niedostatecznego wdrożenia - na samej tylko podstawie poziomu środków na płatności zatwierdzonych w budżecie na 2013 r., włączając budżety korygujące od nr 1/2013 do 5/2013,
1.
przyjmuje do wiadomości PBK nr 6/2013, przedstawiony przez Komisję w dniu 10 lipca 2013 r. i zmieniony listem w sprawie poprawek z dnia 18 września 2013 r., w którym przewiduje się korektę prognoz tradycyjnych zasobów własnych (TOR, tj. ceł i opłat wyrównawczych od cukru) na podstawie najlepszych oszacowań Komisji i pewnych innych wydarzeń, a także dalszą korektę prognoz innych dochodów, wynikających z szeregu grzywien, które podlegają ściągnięciu i mogą w związku z tym zostać wpisane do budżetu;
2.
zauważa, że spadek prognoz dla TOR (o ok. 3 955 mln EUR) oraz dla zasobów własnych z tytułu VAT (o 384 mln EUR) kompensują wyżej wymienione grzywny na łączną kwotę 1 229 mln EUR;
3.
zauważa, że powoduje to automatycznie wzrost dodatkowych, opartych na DNB wkładów państw członkowskich o kwotę 3 110 mln EUR, tj. wzrost netto składek państw członkowskich (wliczając VAT) o 2 736 mln EUR;
4.
uznając znaczne obciążenie, jakie będzie to stanowić dla budżetów krajowych, podkreśla, że to dostosowanie techniczne po stronie dochodów nie powinno się odbywać kosztem pełnego pokrycia uzasadnionych potrzeb płatniczych, które Komisja już zidentyfikowała w projektach budżetu korygującego nr 8/2013 i 9/2013; przypomina Radzie o jej stanowisku opartym na sztucznym niedofinansowaniu budżetu w poprzednich latach i podkreśla w związku z tym, że akumulacja rocznych budżetów na okres 2007-2013 osiąga poziom o 60 mld EUR niższy od uzgodnionego ogólnego pułapu płatności wieloletnich ram finansowych w okresie 2007-2013, podczas gdy skumulowana nadwyżka w wysokości 12 mld EUR de facto wróciła do państw członkowskich poprzez obniżenie o tę kwotę wkładów opartych na DNB;
5.
domaga się od Komisji, aby dostarczyła Parlamentowi Europejskiemu wszystkie posiadane informacje na temat tego, kiedy i w jaki sposób zwiększone wkłady krajowe zostaną przekazane z budżetów państw członkowskich do budżetu Unii; domaga się od Komisji, aby poinformowała Parlament o ewentualnym wpływie netto tych zwiększonych wkładów opartych na DNB na równowagę budżetową państw członkowskich w 2013 lub 2014 r.;
6.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 6/2013;
7.
podkreśla, że przyjęcie projektu budżetu korygującego nr 6/2013 nie rozwiązuje kwestii braku środków na płatności zatwierdzonych w budżecie na 2013 r., które są konieczne do zapłaty zaległych rachunków; ponownie z naciskiem podkreśla konieczność przyjęcia przez Radę -w trybie pilnym - projektu budżetu korygującego nr 8/2013; ponownie stwierdza, że nie wyrazi zgody na rozporządzenie w sprawie WRF na lata 2014-2020, dopóki nie zostanie przyjęty projekt budżetu korygującego nr 8/2013, jak jasno określono w rezolucji Parlamentu z dnia 3 lipca 2013 r.;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 6/2013 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s.1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
3 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s.17.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.208.694

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14870/2013 - C7-0378/2013 - 2013/2151(BUD)).
Data aktu: 24/10/2013
Data ogłoszenia: 10/06/2016