Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 8/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępującego i uchylającego decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 8/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępującego i uchylającego decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW

(2016/C 169/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE

W dniu 27 marca 2013 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy i Szkolenia w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) i uchylającego decyzje 2009/371/WSiSW i 2005/681/WSiSW 1 .

Na posiedzeniu plenarnym w dniu 24 lutego 2014 r. Parlament Europejski głosował nad poprawkami do wniosku Komisji, przedstawionymi w dok. 6745/1/14 REV 1, a także nad mandatem do rozpoczęcia negocjacji z Radą.

W dniach 5 i 6 czerwca 2014 r. Rada (ds. WSiSW) przyjęła podejście ogólne przedstawione w dok. 10033/14.

Przy tej samej okazji Rada udzieliła prezydencji mandatu do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim z myślą o osiągnięciu porozumienia w pierwszym czytaniu w odniesieniu do projektu rozporządzenia o Europolu.

Podczas prezydencji włoskiej, łotewskiej i luksemburskiej odbyło się dziesięć rund rozmów trójstronnych. Podczas dziesiątej rundy rozmów trójstronnych, 26 listopada 2015 r., wypracowano ostateczny kompromis; tekst projektu rozporządzenia w wersji po negocjacjach międzyinstytucjonalnych i przedstawiony w dok. 14679/15, został przedłożony Coreperowi tego samego dnia.

W dniu 30 listopada 2015 r. komisja LIBE przegłosowała i zatwierdziła tekst projektu rozporządzenia w wersji po negocjacjach międzyinstytucjonalnych. Przewodniczący komisji LIBE, Claude MORAES, wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, stwierdzając, że jeżeli przedmiotowy tekst zostanie formalnie przekazany Parlamentowi Europejskiemu jako stanowisko Rady w pierwszym czytaniu do powyższego wniosku ustawodawczego, zaleci on członkom Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, a następnie zgromadzeniu plenarnemu, by w drugim czytaniu Parlamentu zaakceptowali stanowisko Rady w pierwszym czytaniu bez poprawek - z zastrzeżeniem weryfikacji, której dokonają prawnicy lingwiści obydwu instytucji oraz dostosowania odnośnych definicji do definicji ustalonych w dyrektywie o ochronie danych.

W dniach 2 i 4 grudnia 2015 r. na posiedzeniach Coreperu/Rady przyjęto porozumienie polityczne dotyczące tekstu rozporządzenia o Europolu przedstawionego w dok. 14713/15.

Tekst ten został następnie zweryfikowany przez prawników lingwistów.

II.
CEL

Celem wniosku było zastąpienie decyzji Rady 2009/371/WSiSW w sprawie ustanowienia Europolu 2 nowym rozporządzeniem opierającym się na art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wprowadzonym Traktatem z Lizbony, a także zwiększenie skuteczności i rozliczalności Europolu oraz zapewnienie mu solidniejszych rozwiązań w zakresie ochrony danych, tak aby mógł jak najlepiej wspierać państwa członkowskie w ich wysiłkach na rzecz zwalczania przestępczości.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Kilka różnych elementów rozporządzenia wymagało dogłębnych dyskusji przed osiągnięciem porozumienia; były to: kontrola parlamentarna, mianowanie dyrektora wykonawczego Europolu, różne aspekty związane z przetwarzaniem informacji i ochroną danych, jednostka ds. zgłaszania podejrzanych treści w internecie oraz stosunki Europolu z partnerami.

Pakiet dotyczący zarządzania i równowaga międzyinstytucjonalna

Po długotrwałych negocjacjach tekst rozporządzenia o Europolu oddaje już zwiększoną rolę Parlamentu Europejskiego w ramach dopracowanej równowagi międzyinstytucjonalnej z Radą i Komisją.

Działania Europolu będą monitorowane pod kątem politycznym przez grupę ds. wspólnej kontroli parlamentarnej (GWKP), utworzoną wspólnie przez parlamenty narodowe i właściwą komisję Parlamentu Europejskiego (art. 51).

Dyrektor wykonawczy zostanie mianowany przez Radę, która wybierze go z krótkiej listę kandydatów sporządzanej przez komisję selekcyjną, w której skład będą wchodzić członkowie wyznaczeni przez państwa członkowskie oraz przedstawiciel Komisji. Wybrany kandydat może zostać poproszony o stawienie się przed właściwą komisją Parlamentu Europejskiego, która wyda następnie niewiążącą opinię dla Rady (art. 54).

Ponadto zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia - w charakterze obserwatora bez prawa głosu - każdą osobę, której opinia może być istotna dla dyskusji, w tym w stosownych przypadkach przedstawiciela GWKP (art. 14 ust. 4).

I wreszcie: jeśli chodzi o stosunki Europolu z partnerami i o umowy o współpracy, zwiększono rolę zarówno Komisji (ocena takich umów), jak i Parlamentu Europejskiego (art. 25).

Przepisy te przyczyniają się do zwiększenia przejrzystości i rozliczalności Europolu, a jednocześnie odzwierciedlają w wyważony sposób stanowiska Rady i Parlamentu Europejskiego.

Jednostka ds. zgłaszania podejrzanych treści w internecie

Na początku 2015 r., po aktach terrorystycznych w Paryżu i w innych miejscach, działalność Europolu w dziedzinie zwalczania radykalnej propagandy w internecie zwiększyła się, gdyż Rada zwróciła się do Europolu, by przekształcił swój punkt kontaktowy "Przeszukaj sieć" w unijną jednostkę ds. zgłaszania podejrzanych treści w internecie. Odnośne przepisy istniejącej decyzji Rady 2009/371/WSiSW zawierały odpowiednią podstawę prawną takiej działalności.

Jednak tekst nowego rozporządzenia nie zawierał podobnych przepisów związanych ze zgłaszaniem podejrzanych treści w internecie. Ponadto tekst pierwotnego wniosku i podejścia ogólnego Rady zakazywał wprost Europolowi przesyłania danych osobowych podmiotom prywatnym - z kilkoma wyjątkami, które jednak nie miały zastosowania do celów unijnej jednostki ds. zgłaszania podejrzanych treści w internecie.

Z myślą o umożliwieniu Europolowi przeprowadzania w przyszłości zadań związanych ze zgłaszaniem podejrzanych treści w internecie tekst rozporządzenia, po długich dyskusjach w ramach negocjacji międzyinstytucjonalnych, został zmieniony w następujący sposób:

-
w art. 4 ust. 1 dodano nową literę m), która zapewnia wprost podstawę prawną odnośnie do kwestii zgłaszania podejrzanych treści w internecie. Ponadto w nowym motywie 38 wyjaśniono kontekst i konieczność wykonywania przez Europol takich zadań,
-
art. 26 ust. 5 lit. c) umożliwia Europolowi, na bardzo restrykcyjnych warunkach, przekazywanie podmiotom prywatnym publicznie dostępnych danych osobowych. Takie przekazanie powinno być absolutnie niezbędne do wykonania zadania określonego w art. 4 ust. 1 lit. m), powinno dotyczyć konkretnych i indywidualnych przypadków oraz odbywać się w sytuacji, gdy podstawowe prawa i wolności odnośnych podmiotów danych nie są nadrzędne wobec interesu publicznego przemawiającego za danym przekazaniem, oraz
-
wprowadzono całkiem nowy element: zgodnie z art. 26 ust. 3 Europol może teraz otrzymywać dane osobowe bezpośrednio od podmiotów prywatnych, w wyniku przekazania na mocy art. 26 ust. 5 lit. c) i w związku z takim przekazaniem.

Przetwarzanie informacji i ochrona danych

Obecna decyzja zawiera bardzo rygorystyczne przepisy, które umożliwiają Europolowi analizowanie informacji wyłącznie w ramach plików roboczych do celów analizy. Oznacza to, że Europol nie mógłby przeprowadzać analizy krzyżowo pomiędzy takimi plikami, a zatem nie mógłby na przykład identyfikować powiązań lub ewentualnych związków między przestępczością zorganizowaną a terroryzmem. Taki stan rzeczy często prowadzi do dublowania danych mających znaczenie dla kilku plików roboczych do celów analizy.

Zaproponowany w rozporządzeniu nowy system 3 , cieszący się mocnym poparciem Rady, reprezentuje zupełnie inną koncepcję środowiska przetwarzania danych; z punktu widzenia Europolu odzwierciedla on koncepcję zintegrowanego zarządzania danymi. Umożliwi to Europolowi identyfikowanie powiązań i związków między różnymi dochodzeniami oraz wykrywanie pojawiających się tendencji i modeli w zakresie przestępczości zorganizowanej (zwiększona zdolność wsparcia operacyjnego). Unika się dublowania danych, gdyż informacje będą mogły być sprawdzane krzyżowo (elastyczność i pewność prawa). Z technologicznego punktu widzenia obecna struktura systemu informacyjnego Europolu jest w pełni kompatybilna z nowym systemem przetwarzania danych, który miałby zostać wdrożony. Wszelkie dostosowanie struktury przetwarzania i analizy może zostać dokonane na późniejszym etapie, bez konieczności dalszego dostosowania rozporządzenia (ramy prawne neutralne pod względem technologicznym). Zgodnie z art. 18 to zarząd, po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, przyjmuje wytyczne doprecyzowujące procedury przetwarzania informacji przez Europol.

W wyniku konstruktywnych negocjacji z Parlamentem Europejskim uzgodniono system rozwiązań charakteryzujący się wysokim poziomem ochrony danych. Ponadto system ten będzie nadzorowany zarówno wewnętrznie (inspektor ochrony danych), jak i zewnętrznie (EIOD). W tym sensie ochrona danych zostanie wzmocniona - m.in. poprzez: ścisłe ograniczenia przetwarzania danych odnoszących się do szczególnych kategorii podmiotów danych, sprawozdania dla Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) na temat szczególnych kategorii danych, ścisłe przestrzeganie zasady celowości oraz zróżnicowanie dostępu. W rezultacie otrzymujemy system rozwiązań, który odpowiada na wyrażone obawy dotyczące ochrony danych, a jednocześnie pozwala na utrzymanie skuteczności Europolu.

Tekst przedmiotowego rozporządzenia został dostosowany - tak dalece, jak było to możliwe - do pakietu dotyczącego ochrony danych.

IV.
WNIOSKI

W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim przy pośrednictwie Komisji. Po przyjęciu przedmiotowe rozporządzenie zastąpi obecną decyzję; będzie ono stosowane od dnia 1 maja 2017 r. Przewidziane w nim nowe rozwiązania pozwolą Europolowi na korzystanie z usprawnionego systemu przetwarzania danych i ochrony danych oraz na większą elastyczność operacyjną.

1 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy i Szkolenia w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) i uchylającego decyzje 2009/371/WSiSW i 2005/681/WSiSW, 8229/13 - COM(2013) 173 final.
2 Decyzja Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol), Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
3 Przepisy zawarte w rozdziale IV (Przetwarzanie informacji), rozdziale V (Stosunki z partnerami), rozdziale VI (Zabezpieczenia służące ochronie danych) i rozdziale VII (Środki zaskarżenia i odpowiedzialność).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.169.60

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 8/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępującego i uchylającego decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW.
Data aktu: 11/05/2016
Data ogłoszenia: 11/05/2016