(2016/C 128/01)(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2016 r.)
Celem niniejszych "Wytycznych technicznych dotyczących wymogów i procedury włączenia zakładów znajdujących się w państwach trzecich do europejskiego wykazu zakładów recyklingu statków" jest wyjaśnienie niektórych aspektów rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 ("rozporządzenia"), które weszło w życie w dniu 30 grudnia 2013 r. Niniejsze wytyczne zostały przyjęte przez Komisję Europejską w wyniku rozmów z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami.
Artykuł 15 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia stanowi, że Komisja Europejska "może wydawać wskazówki techniczne, aby ułatwić [...] poświadczanie" zakładów recyklingu statków znajdujących się w państwie trzecim, mając na uwadze składanie przez nie wniosków o włączenie do europejskiego wykazu zakładów recyklingu statków ("europejskiego wykazu"). W niniejszym dokumencie wyjaśniono następujące elementy, o których mowa w art. 15 ust. 4:
W niniejszym dokumencie przedstawiono wyjaśnienia, odnosząc się do odpowiednich przepisów konwencji z Hongkongu, z uwzględnieniem odpowiednich wytycznych IMO i MOP oraz wytycznych konwencji bazylejskiej. Chociaż większość wymogów rozporządzenia wywodzi się z konwencji z Hongkongu, kilka wymogów jest jednak nowych i wymaga wyjaśnienia, które niekoniecznie można znaleźć w wytycznych IMO i innych obowiązujących wytycznych.
Niniejsze wytyczne techniczne mogą być aktualizowane, jeżeli zajdzie taka konieczność w świetle doświadczeń związanych z wdrażaniem rozporządzenia. Komisja zastrzega sobie prawo do publikacji kolejnych wytycznych technicznych w tym przedmiocie, np. dotyczących śródokresowych przeglądów zgodności, które przewidziano w art. 15 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia.
Niniejszy dokument odzwierciedla poglądy Komisji Europejskiej i jako taki nie jest prawnie wiążący. Wiążąca wykładnia prawodawstwa unijnego należy do wyłącznej kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Poglądy wyrażone w niniejszych wytycznych nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja może przyjąć przed Trybunałem Sprawiedliwości.
Skróty
HKC konwencja z Hongkongu
IMO Międzynarodowa Organizacja Morska
MOP Międzynarodowa Organizacja Pracy
BC TG Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej
SRFP Plan zakładu recyklingu statków
ŚOI Środki ochrony indywidualnej
SPIS TREŚCI
1. Ogólne pytania dotyczące europejskiego wykazu zakładów recyklingu statków .................
1.1. Czym jest europejski wykaz zakładów? ............................................................................
1.2. Kto może ubiegać się o włączenie do europejskiego wykazu? ...........................................
1.3. W jaki sposób można ubiegać się o włączenie do europejskiego wykazu? .........................
1.4. Co należy dołączyć do dokumentacji wniosku? .................................................................
1.5. Kiedy można zgłaszać wnioski? ........................................................................................
1.6. W jaki sposób Komisja Europejska będzie oceniać wnioski? ............................................
1.7. W jaki sposób opracowany zostanie europejski wykaz? ...................................................
1.8. Czy zakład można usunąć z europejskiego wykazu? ..........................................................
2. Wymogi włączenia do europejskiego wykazu ....................................................................
2.1. Wymogi ogólne ................................................................................................................
2.1.1. Jakie upoważnienia i zezwolenia są wymagane, aby zakwalifikować się do włączenia do europejskiego wykazu? ....................................................................................................
2.1.2. Co powinien obejmować plan zakładu recyklingu statków? ...............................................
2.1.3. Co oznacza "plan gotowości i reagowania w nagłych przypadkach" spełniający wymogi rozporządzenia? ...............................................................................................................
2.1.4. Co oznaczają odpowiednie systemy zarządzania i monitorowania? .....................................
2.2. Wymogi środowiskowe ....................................................................................................
2.2.1. Co oznacza "zapobieganie szkodliwym skutkom dla środowiska" i "kontrolowanie wszelkiego rodzaju wycieków, w szczególności w strefach międzypływowych"? ................
2.2.2. Co oznaczają "nieprzepuszczalne podłoża" i "skuteczne systemy odprowadzające"? ...........
2.2.3. Co oznacza "ograniczenie rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych"? ...................
2.2.4. Co oznaczają "wybudowane struktury"? ...........................................................................
2.2.5. Co oznacza gospodarowanie odpadami spełniające wymogi w kontekście rozporządzenia? .........................................................................................................................................
2.3. Wymogi dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa ...................................................................
2.3.1. Co oznacza "zapobieganie szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzkiego"? ...........................
2.3.2. Co oznaczają odpowiednie środki ochrony indywidualnej spełniające wymogi rozporządzenia? ...............................................................................................................
2.3.3. Jakie obowiązki wiążą się z przeszkoleniem? .....................................................................
2.3.4. Co oznacza prowadzenie rejestru zdarzeń, wypadków, chorób zawodowych i schorzeń przewlekłych spełniające wymogi rozporządzenia? ............................................................
3. Poświadczenie i inspekcje ................................................................................................
3.1. Jakie są główne cechy systemu inspekcji przewidzianego w nowym rozporządzeniu? .........
3.2. Jaką rolę odgrywają niezależni weryfikatorzy? ...................................................................
3.3. Kto może być niezależnym weryfikatorem? .......................................................................
3.4. Czy Komisja Europejska opublikuje wykaz niezależnych weryfikatorów? ..........................
3.5. Jakie akredytacje i kwalifikacje powinni mieć niezależni weryfikatorzy? .............................
3.6. Czy Komisja Europejska może postanowić o dalszej inspekcji zakładu? ............................
Wszystkie dokumenty należy sporządzić w języku angielskim lub należy dołączyć tłumaczenie na język angielski, francuski lub niemiecki.
1 Obszerne dokumenty, takie jak plan zakładu recyklingu statków, można przesyłać wyłącznie pocztą elektroniczną.
2 Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 145.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
4 IMO, rezolucja MEPC.210(63) przyjęta w dniu 2 marca 2012 r., wytyczne dotyczące bezpiecznego i racjonalnego ekologicznie recyklingu statków z 2012 r., s. 7-36.
5 IMO MEPC.210(63) dodatek 1, s. 37.
6 MOP, "Bezpieczeństwo i zdrowie w razie katastrofy statku: wytyczne dla państw azjatyckich oraz Turcji", 2004 r. (zwane dalej "wytycznymi MOP dotyczącymi bezpieczeństwa i zdrowia"), sekcja 4.6, s. 32, oraz sekcja 16, s. 128-133.
7 Konwencja bazylejska, wytyczne techniczne dotyczące ekologicznie racjonalnego gospodarowania w zakresie pełnego lub częściowego demontażu statków (zwane dalej "wytycznymi technicznymi konwencji bazylejskiej"), sekcja 4.5, s. 63-64 i sekcja 6.2, s. 84-88.
8 Zob. pkt 2.2.5 w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji w zakresie wymogów gospodarowania odpadami przewidzianych w rozporządzeniu.
9 Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, sekcja 6.2, s. 85-87.
10 IMO MEPC.210(63) Sekcja 3.4.1, s. 24.
11 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, s. 28-33.
12 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, s. 21-23.
13 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, sekcja 3.4.2, s. 19 oraz załącznik III, s. 155-172
14 IMO MEPC.210(63), sekcja 3.3.3
15 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, sekcja 3.6, s. 21-23.
16 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, załącznik I (profilaktyczna opieka lekarska nad pracownikami), sekcje 2 i 3, s. 147-150 i załącznik II (nadzór nad środowiskiem pracy), s. 152-154.
17 IMO MEPC.210(63), sekcja 3.3.4.11, s. 21.
18 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, część II, s. 47-140 (z wyjątkiem sekcji 14 i 16, do których odniesiono się w następnym rozdziale niniejszych wytycznych).
19 Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, sekcja 5, s. 66-83.
20 Sekretariat konwencji bazylejskiej, wytyczne dla właściwych organów zakładów recyklingu statków, z dnia 4 sierpnia 2013 r.
21 Wytyczne Sekretariatu konwencji bazylejskiej z 2013 r., s. 13.
22 Bloki nie tylko stanowią "odpady wytwarzane podczas procesu recyklingu statku", lecz również występuje w ich przypadku zazwyczaj znaczne ryzyko, że zostaną pokryte pozostałościami olejowymi lub cząsteczkami farby i substancji powlekającej powstałymi w trakcie cięcia, w związku z czym nie można ich upuścić na ani otrzeć o strefę międzypływową ani jakąkolwiek inną przepuszczalną powierzchnię, taką jak piasek lub żwir, ponieważ proces ten stanowiłby naruszenie procesu kontroli wszelkiego rodzaju wycieków (art. 13 ust. 1 lit. f)), procesu ograniczenia rozprzestrzeniania się (art. 13 ust. 1 lit. g) ppkt (i)) i zasad prowadzenia prac na nieprzepuszczalnych podłożach (art. 13 ust. 1 lit. g) ppkt (ii)).
23 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.4.4, s. 33-36.
24 Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 81-83.
25 Artykuł 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia.
26 Rodzaj wykorzystywanej zapory do ograniczania rozprzestrzeniania się oleju będzie się różnił w zależności od położenia i warunków zakładu recyklingu statków. Niezbędne okazać się mogą dwa poziomy ograniczania rozprzestrzeniania, w szczególności w zakładach, do których statki transportuje się przy użyciu ich własnego napędu, możliwie powodując wyciek zanieczyszczonej wody odpływowej do morza: pierwsza warstwa będąca sorbentową zaporą do ograniczania rozprzestrzeniania się oleju umieszczona wokół demontowanego statku i druga trwalsza warstwa, którą stanowią nadbrzeżne lub oceaniczne zapory niesorbentowe.
27 Wytyczne Sekretariatu konwencji bazylejskiej z 2013 r., s. 14.
28 "[O]graniczenie rozprzestrzeniania się wszystkich materiałów niebezpiecznych", "w trakcie całego procesu recyklingu statku" (art. 13 ust. 1 lit. g) ppkt (i)).
29 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.4.3.1, s. 29 i wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 82.
30 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.4.3.1, s. 30 i wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 80.
31 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.4.3.4.1, s. 32 i wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 82-83.
32 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.4.3.5 niebezpieczne ciecze, pozostałości i osady (takie jak olej, woda zęzowa i woda balastowa), s. 32 i wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 81.
33 Dz.U. L 330 z 16.12.2009, s. 28.
34 Wytyczne Sekretariatu konwencji bazylejskiej z 2013 r., s. 17.
35 Wytyczne Sekretariatu konwencji bazylejskiej z 2013 r., s. 15.
36 Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 68.
37 Wytyczne Sekretariatu konwencji bazylejskiej z 2013 r., s. 16.
38 Wytyczne Sekretariatu konwencji bazylejskiej z 2013 r., s. 16.
39 Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 68.
40 Wytyczne techniczne konwencji bazylejskiej, s. 68.
41 Zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (zakład recyklingu statków zapewnia szybki dostęp sprzętu służącego do reagowania w nagłych przypadkach, takiego jak sprzęt i pojazdy gaśnicze, karetki pogotowia i żurawie do danego statku oraz do wszystkich obszarów zakładu recyklingu statków) zakłady, w których pojazdy ratunkowe nie mogą zaparkować obok samego statku ("do danego statku") lub obok trapu wyjściowego, np. ze względu na podmokłe, niestabilne podłoże, na które pojazd nie może wjechać, nie spełniają wymogów rozporządzenia.
42 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, s. 138-140.
43 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.3.4.9, s. 20.
44 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.4.2.6 akapit trzeci.
45 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.2.6: "Jeżeli materiały lub odpady usuwa się z zakładu recyklingu statków do celów dalszego przetwarzania lub unieszkodliwienia, w planie zakładu recyklingu statków należy przedstawić szczegóły procedur, które zostaną zastosowane w celu zapewnienia, aby materiały lub odpady te były kierowane wyłącznie do zakładu, który posiada zezwolenie na zajmowanie się ich przetwarzaniem lub unieszkodliwianiem w sposób racjonalny ekologicznie".
48 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.
49 Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1.
50 Dz.U. L 332 z 28.12.2000, s. 91.
51 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
52 Dz.U. L 243 z 24.9.1996, s. 31.
53 Dz.U. L 266 z 26.9.2006, s. 1.
54 Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 24.
55 Zob. art. 13 ust. 1 lit. b), art. 13 ust. 1 lit. d) ppkt (i) i art. 13 ust. 1 lit. i).
56 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.3.1, s. 11.
57 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.3.6 akapit szósty, s. 23.
58 IMO MEPC.210(63), sekcja 3.3.2.
59 Artykuł 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.
60 Artykuł 3 ust. 3 rozporządzenia.
61 Definicja zgodna z dyrektywą Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej (Dz.U. L 399 z 30.12.1989, s. 18).
62 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.3.4.10, s. 21.
63 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, sekcja 15, s. 122-127.
64 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, sekcja 14, s. 117-121.
65 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.1.2, s. 8.
66 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.3.6 akapit siódmy, s. 23.
67 IMO MEPC.(210)63, sekcja 3.1.4, s. 9.
68 Wytyczne MOP dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, sekcja 5, s. 34-40 oraz załącznik I (profilaktyczna opieka lekarska nad pracownikami), sekcja 4, s. 150-151.
69 Rozporządzenie (WE) nr 765/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
70 ISO/IEC 17020:2012, wymogi działania różnych typów jednostek przeprowadzających inspekcje.
72 W art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 765/2008 przewidziano, że władze krajowe uznają równoważność usług świadczonych przez te jednostki akredytujące, które pomyślnie przeszły ocenę wzajemną, i akceptują tym samym certyfikaty akredytacji tych jednostek oraz świadectwa wydane przez akredytowane przez nie jednostki oceniające zgodność.
73 Krajowa jednostka akredytująca musi być sygnatariuszem umowy o wzajemnym uznaniu w ramach ILAC do przeprowadzenia inspekcji lub zostać wyznaczona przez państwo członkowskie UE zgodnie z ogólnymi zasadami zawartymi w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 765/2008.
74 Poświadczenie wydaje się na okres, który nie może przekroczyć pięciu lat.