Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Huntsman Corporation/Udziały kapitałowe przedsiębiorstwa Rockwood Holdings (Sprawa M.7061).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Huntsman Corporation/Udziały kapitałowe przedsiębiorstwa Rockwood Holdings
(Sprawa M.7061)

(2015/C 67/06)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2015 r.)

1.
W dniu 29 stycznia 2014 r. Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej transakcji, w wyniku której przedsiębiorstwo Huntsman International LLC, spółka zależna należąca w całości do Huntsman Corporation ("Huntsman") przejmuje udziały kapitałowe przedsiębiorstwa Rockwood Specialties Group, Inc. ("Rockwood") w szeregu rodzajów działalności 2 ("proponowana transakcja").
2.
Proponowana transakcja stanowi koncentrację o wymiarze unijnym do celów rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 3 ("rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3.
W dniu 5 marca 2014 r. w związku z tym, że proponowana transakcja wzbudziła poważne wątpliwości dotyczące jej zgodności z rynkiem wewnętrznym, Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 19 marca 2014 r. przedsiębiorstwo Huntsman przedstawiło uwagi na piśmie.
4.
W dniu 21 marca 2014 r. na wniosek przedsiębiorstwa Huntsman i zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Komisja przedłużyła o 20 dni roboczych okres przewidziany na przeprowadzenie przeglądu proponowanej transakcji.
5.
Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw bieg tego okresu został zawieszony od dnia 25 marca 2014 r. (termin na udzielenie odpowiedzi na wstępne wezwanie do udzielenia informacji zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na które przedsiębiorstwo Huntsman nie udzieliło pełnej odpowiedzi). Bieg wspomnianego okresu wznowiono w dniu 28 kwietnia 2014 r. po wypełnieniu przez przedsiębiorstwo Huntsman wymogów decyzji z dnia 16 kwietnia 2014 r. zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w której zwracano się o przekazanie brakujących informacji.
6.
W dniu 8 lipca 2014 r. Komisja wystosowała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do przedsiębiorstwa Huntsman. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przyjęła wstępne stanowisko, że proponowana transakcja jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), ponieważ potencjalnie może ona prowadzić do poważnego ograniczenia skutecznej konkurencji na rynku EOG dwutlenku tytanu do zastosowań związanych z farbą drukarską, poprzez stworzenie pozycji dominującej i wyeliminowanie konkurencji między konkurentami posiadającymi duże udziały w tym rynku charakteryzującym się wysokimi barierami wejścia.
7.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 4 przedsiębiorstwo Rockwood również zostało poinformowane o zastrzeżeniach względem przedsiębiorstwa Huntsman.
8.
W dniu 23 lipca 2014 r., w terminie ustalonym przez Komisję, przedsiębiorstwo Huntsman udzieliło pisemnej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Przedsiębiorstwo Rockwood nie przekazało uwag w odniesieniu do tego pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
9.
Przedsiębiorstwo Huntsman miało możliwość uzyskania dostępu do akt Komisji, w szczególności poprzez płytę CD-ROM przekazaną w dniu 11 lipca 2014 r. Nie otrzymałem żadnych uwag na ten temat.
10.
W niniejszym postępowaniu zainteresowane strony trzecie nie złożyły żadnych wniosków wymagających rozpatrzenia.
11.
Strony postępowania nie zwróciły się złożenie ustnych wyjaśnień na formalnym spotkaniu wyjaśniającym
12.
W dniu 28 lipca 2014 r. przedsiębiorstwo Huntsman przedłożyło drugi poprawiony zestaw zobowiązań. Zobowiązania te uwzględniały kwestie podniesione w trakcie badania rynku dotyczącego zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo w dniach 28 marca i 18 lipca 2014 r. w celu usunięcia wątpliwości dotyczących konkurencji związanych z proponowaną transakcją.
13.
W projekcie decyzji uznaje się proponowaną transakcję, z uwzględnieniem zmienionych zobowiązań przedstawionych przez przedsiębiorstwo Huntsman w dniu 28 lipca 2014 r., za zgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, z zastrzeżeniem warunków i obowiązków gwarantujących, że przedsiębiorstwo Huntsman wypełni te zobowiązania.
14.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak właśnie było.
15.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela dnia 1 września 2014 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Mianowicie: (i) działalność Rockwood w zakresie pigmentów dwutlenku tytanu ("TiO2") i dodatków funkcjonalnych, prowadzoną wspólnie pod nazwą Sachtleben; (ii) działalność Rockwood w zakresie pigmentów barwiących, działalność w zakresie produktów chemicznych do obróbki i ochrony drewna w Ameryce Północnej oraz działalność w zakresie oczyszczania wody; oraz (iii) przedsiębiorstwo Gomet, specjalistycznego dostawcę samochodowych części zamiennych przeznaczonych dla motoryzacyjnego rynku wtórnego.
3 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
4 Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.67.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Huntsman Corporation/Udziały kapitałowe przedsiębiorstwa Rockwood Holdings (Sprawa M.7061).
Data aktu: 01/09/2014
Data ogłoszenia: 25/02/2015