Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 czerwca 2015 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40055 - parking heaters).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 17 czerwca 2015 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG
(Sprawa AT.40055 - parking heaters)

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 3981)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2015/C 425/09)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2015 r.)

W dniu 17 czerwca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG dotyczącego dostaw ogrzewania postojowego zasilanego paliwem i ogrzewania dodatkowego zasilanego paliwem dla samochodów osobowych i ciężarowych.
(2)
Ogrzewania postojowe zasilane paliwem ogrzewają zaparkowany samochód osobowy lub ciężarowy lub wstępnie ogrzewają ich silnik. Ogrzewanie dodatkowe zasilane paliwem wspomaga system ogrzewania w nowoczesnych samochodach osobowych lub ciężarowych, które nie wytwarzają ciepła odpadowego w ilości wystarczającej do utrzymania ciepła uruchomionego samochodu osobowego lub ciężarowego. W niniejszym streszczeniu ogrzewanie postojowe zasilane paliwem i ogrzewanie dodatkowe zasilane paliwem nazywane są "ogrzewaniem postojowym".
(3)
Niniejsza decyzja skierowana jest do Webasto 2 oraz Eberspächer 3 (zwanych dalej wspólnie "Stronami").

2.

 OPIS SPRAWY

2.1.

 Procedura

(4)
W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny przedstawionego przez przedsiębiorstwo Webasto, w lipcu 2013 r. Komisja przeprowadziła ukierunkowane inspekcje na terenie przedsiębiorstwa Eberspächer. W bezpośrednim następstwie inspekcji w sierpniu 2013 r. przedsiębiorstwo Eberspächer złożyło wniosek o złagodzenie sankcji.
(5)
W dniu 24 lipca 2014 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko Stronom w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Od dnia 10 września 2014 r. do dnia 10 marca 2015 r. miały miejsce spotkania ugodowe. Następnie Strony przedłożyły Komisji formalny wniosek ugodowy zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 4 .
(6)
W dniu 6 maja 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a obydwie Strony jednoznacznie potwierdziły, że treść zgłoszenia odpowiada przedłożonym przez nie propozycjom ugodowym i że w związku z tym nadal zobowiązują się do dalszego udziału w postępowaniu ugodowym.
(7)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominującej wydał pozytywną opinię w dniu 15 czerwca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję w dniu 17 czerwca 2015 r.

2.2.

 Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(8)
Wymienione poniżej przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG przez swoje uczestnictwo w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do dostaw ogrzewania postojowego we wskazanych poniżej okresach.
Przedsiębiorstwo Okres uczestnictwa w naruszeniu
Webasto 13 września 2001 r. - 15 września 2011 r.
Eberspächer 13 września 2001 r. - 15 września 2011 r.

2.3.

 Krótki opis naruszenia

(9)
Strony ustalały ceny i porozumiewały się w sprawie podziału klientów w odniesieniu do zapytań cenowych klientów sektora OEM 5 i częściowego-OEM 6 , którzy produkują samochody osobowe i ciężarowe w EOG. Ponadto Strony uzupełniały ustalenia cenowe i podejmowały dalsze działania dotyczące podziału poprzez regularną wymianę poufnych informacji handlowych, w tym informacji dotyczących cen, które zostały dostarczone w ramach odpowiedzi na zapytania cenowe.
(10)
Działania takie prowadzono również w odniesieniu do sprzedaży na rynku wtórnym licencjonowanym salonom i dealerom niezależnym w Niemczech i Austrii i przyjmowały one formę, na przykład, harmonizacji rocznych list cenowych i wysokości przyznawanych zniżek.
(11)
Praktyki antykonkurencyjne Stron stanowią pojedyncze i ciągłe naruszenie art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG.

2.4.

 Środki zaradcze

(12)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 7 .

2.4.1.

 Podstawowy wymiar grzywny

(13)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż ogrzewań postojowych dostarczonych producentom samochodów osobowych i ciężarowych w EOG (klienci sektora OEM i pół-OEM) oraz sprzedaż ogrzewania postojowego na rynku wtórnym w Niemczech i Austrii Stron za ostatni pełny rok obrachunkowy w okresie, w którym doszło do naruszenia przepisów (2010).
(14)
Podstawową kwotę grzywny ustala się na 18 % wartości sprzedaży określonej w pkt 13 powyżej i mnoży przez liczbę lat uczestnictwa w porozumieniu naruszającym przepisy, dodając dodatkowe 18 % wartości sprzedaży.

2.4.2.

 Dostosowania kwoty podstawowej

(15)
Komisja nie stosuje żadnych okoliczności obciążających lub łagodzących w niniejszej sprawie.
(16)
Komisja nie zwiększyła też kwot grzywien w celu zapewnienia skutku odstraszającego.

2.4.3.

 Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

(17)
Kwota podstawowa dla Webasto została ograniczona do 10 % całkowitego obrotu przedsiębiorstwa uzyskanego w roku obrotowym poprzedzającym przyjęcie decyzji (2014).

2.4.4.

 Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.: zmniejszenie grzywien

(18)
Komisja udzieliła pełnego zwolnienia z grzywny przedsiębiorstwu Webasto oraz zmniejszyła kwotę grzywny o 45 % przedsiębiorstwu Eberspächer.

2.4.5.

 Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(19)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejszono grzywnę nałożoną na przedsiębiorstwo Eberspächer o 10 %. Zmniejszenie zostało dodane do zmniejszenia grzywny uzyskanego na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar.

3.

 WNIOSEK

(20)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
-
Webasto SE, Webasto Thermo & Komfort SE oraz Webasto Fahrzeugtechnik GmbH, solidarnie: 0 EUR,
-
Eberspächer Gruppe GmbH & Co. KG, Eberspächer Climate Control Systems GmbH & Co. KG oraz Eberspächer GmbH, solidarnie: 68 175 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Odnośne podmioty prawne to: Webasto SE, Webasto Thermo & Komfort SE oraz Webasto Fahrzeugtechnik GmbH.
3 Odnośne podmioty prawne to: Eberspächer Gruppe GmbH & Co. KG, Eberspächer Climate Control Systems GmbH & Co. KG oraz Eberspächer GmbH.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
5 Producent Oryginalnego Wyposażenia (ang. Original Equipment Manufacturer)
6 Dla celów decyzji częściowe-OEM oznacza, że ogrzewanie postojowe nie jest montowane na linii produkcyjnej, na której odbywa się montaż samochodu osobowego lub ciężarowego, ale jest wbudowywane przez Producenta Oryginalnego Wyposażenia na prośbę klienta, np. w innej hali fabrycznej.
7 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.425.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 czerwca 2015 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40055 - parking heaters).
Data aktu: 18/12/2015
Data ogłoszenia: 18/12/2015