(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2015 r.)
WPROWADZENIE - KONTEKST
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 (zwane dalej rozporządzeniem finansowym) oraz przez rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 4 .
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych w rozumieniu art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, ze środków przydzielonych w budżecie na 2016 r.
CELE, TEMATYKA I ADRESACI
Działania informacyjne mają na celu w szczególności ułatwić wyjaśnianie, wdrażanie i rozwój WPR, jak również pomóc obywatelom w zrozumieniu jej treści i celów; informować rolników i inne podmioty aktywne w obszarach wiejskich oraz promować europejski model rolnictwa, jak również pomoc obywatelom w jego zrozumieniu.
Działanie informacyjne składa się z niezależnego i spójnego zestawu wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach oddzielnego budżetu.
Temat niniejszego zaproszenia brzmi następująco: Wspólna polityka rolna i jej wyzwania.
Wspólna polityka rolna (WPR) ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego bezpieczeństwa żywnościowego i wnosi znaczący wkład do priorytetów Komisji, takich jak inwestycje, zatrudnienie i wzrost gospodarczy, zmiana klimatu, rynek wewnętrzny, jednolity rynek cyfrowy i inne 5 . Przyczynia się ona do zrównoważonego rozwoju i modernizacji europejskiego rolnictwa oraz szeroko rozumianej gospodarki wiejskiej. Pomaga rozwiązać globalny problem polegający na tym, "jak wytwarzać więcej, zużywając mniej".
Docelowy krąg odbiorców to społeczeństwo (przede wszystkim młodzież z obszarów miejskich) lub rolnicy i inne podmioty działające na obszarach wiejskich.
HARMONOGRAM
Etapy | Data i godzina lub orientacyjny okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | październik 2015 r. |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 30 listopada 2015 r. |
c) | Okres oceny | 15 grudnia 2015 r. - 15 marca 2016 r. |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom | kwiecień 2016 r. |
e) | Podpisanie umów o udzielenie dotacji | kwiecień 2016 r. |
f) | Data rozpoczęcia działania | 1 maja 2016 r. |
DOSTĘPNYBUDŻET
Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2016 r., po przyjęciu budżetu na 2016 r. przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.
Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
Wnioskodawca (i w stosownych przypadkach powiązane z nim podmioty) musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim UE.
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą być kwalifikującymi się wnioskodawcami, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony finansowych interesów Unii równoważną gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, oraz przedstawiają dowody na to, że ich zdolność finansowa i operacyjna jest taka sama, jak osób prawnych.
Wraz z formularzem wniosku należy przedłożyć dokumenty potwierdzające.
Osoby fizyczne, jak również podmioty ustanowione wyłącznie w celu realizacji działania informacyjnego w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami.
Przykłady kwalifikowalnych organizacji:
Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z wnioskodawcami, które ani nie są ograniczone do działania informacyjnego, ani nie są ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji (np. członkowie sieci, federacje, organizacje związkowe), mogą uczestniczyć w działaniu informacyjnym jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11.2.
Prawne lub kapitałowe związki nie mogą być ani ograniczone do działania informacyjnego, ani ustanowione wyłącznie do celów jego wdrożenia. Oznacza to, że związek taki powinien istnieć niezależnie od przyznania dotacji; powinien on istnieć przed zaproszeniem do składania wniosków i być ważny po zakończeniu działania informacyjnego.
Prawny i kapitałowy związek określający powiązanie obejmuje trzy pojęcia:
Podmioty powiązane z beneficjentem mogą zatem być:
Podmioty publiczne i organy publiczne (podmioty ustanowione jako takie na podstawie prawa krajowego, europejskiego lub międzynarodowego) nie zawsze są uznawane za podmioty powiązane (np. uniwersytety publiczne lub ośrodki badawcze).
Następujące podmioty nie są podmiotami powiązanymi z beneficjentem:
Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu informacyjnym, wniosek musi spełniać następujące warunki:
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Dokument | Opis | Uwagi | |
Dokument A | kopia umowy spółki/aktu założycielskiego/statutu lub równoważnego dokumentu | ||
Dokument B | kopia świadectwa urzędowej rejestracji lub innego oficjalnego dokumentu poświadczającego ustanowienie podmiotu | ||
Dokument C (w stosownych przypadkach) | dokument poświadczający prawny lub kapitałowy związek | Dotyczy podmiotów z wnioskodawcą powiązanych |
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej powinny przedłożyć dokumenty wymienione powyżej. Jeżeli nie można dostarczyć wymienionych powyżej dokumentów, muszą one zastąpić je jakimkolwiek dokumentem uznanym za istotny.
Muszą one ponadto przedstawić dokument poświadczający zdolność ich przedstawicieli prawnych do podejmowania zobowiązań prawnych w ich imieniu.
KRYTERIA WYKLUCZENIA
Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, jeśli znajdują się oni w jednej z następujących sytuacji:
Wnioskodawcom nie zostanie przyznane wsparcie finansowe, jeśli w trakcie procedury przyznania dotacji:
Te same kryteria wykluczenia z uczestnictwa mają zastosowanie do podmiotów powiązanych.
Na wnioskodawców - lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane - którzy są winni błędnego przedstawiania informacji - można nałożyć kary administracyjne i finansowe.
Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego, wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku, towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Zgodnie z art. 185 rozporządzenia w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz art. 131 ust. 4 rozporządzenia finansowego takie potwierdzenie nie jest wymagane w przypadku dotacji o niskiej wartości, tj. ≤ 60 000 EUR, lub gdy takie potwierdzenie zostało niedawno przedłożone w innej procedurze udzielania dotacji.
KRYTERIA KWALIFIKACJI
Wnioskodawcy muszą posiadać stabilne i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności w trakcie okresu realizacji działania informacyjnego lub w roku, na który dotacja jest przyznana, oraz w celu uczestniczenia w jego finansowaniu. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:
Dotacje o niskiej wartości (≤ 60 000 EUR):
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej muszą przedłożyć dowód na to, że posiadają zdolność finansową taką samą jak osoby prawne.
Kontrola zdolności finansowej nie stosuje się do organów publicznych. Nie należy zatem przedstawiać wymienionych powyżej dokumentów, jeżeli wnioskodawca jest organem publicznym.
Jeżeli w oparciu o przedłożone dokumenty subdelegowany urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca, może:
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania informacyjnego.
Z tego względu wnioskodawcy muszą złożyć następujące dokumenty potwierdzające:
Podmioty nieposiadające osobowości prawnej muszą przedłożyć dowód na to, że posiadają zdolność operacyjną taką samą jak osoby prawne.
KRYTERIA PRZYZNAWANIA FINANSOWANIA
Wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:
ZOBOWIĄZANIA PRAWNE
Beneficjent musi jako pierwszy podpisać dwa egzemplarze oryginału umowy o udzielenie dotacji i niezwłocznie przesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.
Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.
PRZEPISY FINANSOWE
Na dane działanie informacyjne może zostać przyznana tylko jedna dotacja z budżetu UE.
W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii. Aby to zagwarantować, wnioskodawca wskazuje źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie informacyjne lub jego część bądź na jego funkcjonowanie w tym samym roku budżetowym, a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie informacyjne.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.
Dotację można przyznać na działanie informacyjne, którego realizację już rozpoczęto, wyłącznie jeśli wnioskodawca wykaże konieczność rozpoczęcia działania informacyjnego przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.
W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie mogą w całości pochodzić z dotacji UE.
Współfinansowanie działania informacyjnego może mieć formę:
Szacowany budżet działania informacyjnego należy załączyć do formularza wniosku.
Musi on:
http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/),
Jeżeli realizacja działania informacyjnego wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów realizacyjnych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów, oraz musi zachować dokumentację na wypadek audytu.
W przypadku zamówienia powyżej 60 000 EUR beneficjent musi postępować zgodnie z zasadami szczególnymi określonymi w umowie o udzielenie dotacji załączonej do zaproszenia do składania wniosków. Od beneficjenta oczekuje się ponadto przejrzystego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.
Podmioty działające jako instytucje zamawiające w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 7 lub jako podmioty zamawiające w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE 8 muszą przestrzegać stosownych krajowych przepisów dotyczących udzielania zamówień.
Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania informacyjnego opisanego we wniosku, musi spełniać warunki stosowane we wszelkich umowach realizacyjnych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, w uzupełnieniu do nich, następujące warunki:
Wnioski nie mogą przewidywać wsparcia finansowego dla osób trzecich.
Finansowanie ma formę finansowania mieszanego składającego się z:
W przypadku organizacji otrzymujących dotację na działalność przez okres wdrażania działania informacyjnego koszty pośrednie nie są kwalifikowalne.
To samo tyczy się kosztów personelu, które są już objęte dotacją na działalność.
Kwota dotacji
Kwota dotacji (w tym płatność ryczałtowa na koszty pośrednie) wyniesie pomiędzy 50 000 EUR a 300 000 EUR.
Oznacza to, że część łącznych kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego musi być finansowana przez beneficjenta lub przez wkłady inne niż wkład UE.
(zob. pkt 11.1. lit. c)).
Koszty kwalifikowalne
Koszty kwalifikowalne stanowią faktycznie poniesione przez beneficjenta dotacji koszty spełniające wszystkie poniższe kryteria:
Jeśli beneficjent wykaże konieczność rozpoczęcia działania informacyjnego przed podpisaniem umowy, można zatwierdzić koszty poniesione przed przydzieleniem dotacji. W żadnych okolicznościach okres kwalifikowalności wydatków nie może rozpocząć się przed datą złożenia wniosku o dotację (zob. sekcja 11.1 lit.) b),
Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem informacyjnym z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.
Te same kryteria stosują się do podmiotów powiązanych.
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania informacyjnego stanowią koszty, które - biorąc pod uwagę warunki kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania informacyjnego, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane, np.:
Załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji, załączony do niniejszego zaproszenia, zawiera wykaz dokumentów potwierdzających odnoszących się do kosztów kwalifikowalnych oraz dokumentów potwierdzających wymaganych w ramach sprawozdania końcowego.
Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)
Ryczałtowa kwota w wysokości 7 % łącznych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych działania informacyjnego, która jest kwalifikowalna w ramach kosztów pośrednich, stanowiąc ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania informacyjnego.
Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.
Koszty niekwalifikowalne
Następujące koszty nie stanowią kosztów kwalifikowalnych:
Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji
Ostateczna kwota przyznawanej beneficjentowi dotacji jest określana po zakończeniu działania informacyjnego po zatwierdzeniu wniosku o płatność zawierającego następujące dokumenty, w tym w stosownych przypadkach odpowiednie dokumenty potwierdzające:
Generowanie zysku w ramach prowadzonego przez beneficjenta działania informacyjnego nie może być celem ani wynikiem przyznania dotacji UE. Zyskiem określa się nadwyżkę wpływów z działania w stosunku do jego kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta w momencie wnioskowania o płatność salda. Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Komisja jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi Unii w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta w celu realizacji działania informacyjnego.
Jeden okres sprawozdawczy od wejścia w życie umowy do końca okresu ustanowionego w art. I.2.2 umowy o udzielenie dotacji.
Nie stosuje się zaliczek ani płatności okresowych. Beneficjentowi wypłacana jest jedynie płatność końcowa. Płatność końcowa nie przekracza maksymalnej kwoty określonej w art. I.3 umowy o udzielenie dotacji.
PROMOCJA
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację. Ponadto beneficjenci muszą zastrzec, że UE nie jest odpowiedzialna za opinie wyrażone w publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystywana jest dotacja.
W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwidocznienia nazwy i godła Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, na plakatach, w programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego działania informacyjnego.
W tym celu muszą używać tekstu i godła Unii Europejskiej oraz zastrzeżenia prawnego, które wszystkie są dostępne na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Jeżeli wymóg ten nie jest spełniony, dotacja beneficjenta może zostać proporcjonalnie obniżona, zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie udzielenia dotacji oraz z uwzględnieniem wymogu zapewnienia odpowiedniej widoczności nazwie i godłu Unii Europejskiej w działaniach zrealizowanych w ramach współfinansowanego działania informacyjnego.
Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.
Komisja będzie publikować następujące informacje:
Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i swobód odnośnych osób lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.
OCHRONA DANYCH
http://ec.europa.eu/dataprotectionofficer/privacystatement_publicprocurement_en.pdf.
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez księgowego Komisji albo wyłącznie w bazie danych systemu wczesnego ostrzegania (EWS), albo zarówno w EWS, jak i w centralnej bazie danych o wykluczeniach (CED), jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji wymienionych w:
lub
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Jednakże jeżeli na skutek oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez wnioskodawcę, wnioskodawca nie przedstawi dowodów lub nie złoży oświadczeń, Komisja w trakcie procesu oceny zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie brakujących informacji lub wyjaśnienie dokumentów potwierdzających. Takie informacje lub wyjaśnienie nie zmieniają w zasadniczy sposób wniosku.
Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu oceny dotyczącej ich wniosków.
Wnioski są składane w formie papierowej
Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Wnioski należy składać na właściwym formularzu, należycie wypełnione, opatrzone datą, wraz ze zbilansowanym budżetem (dochody/wydatki), podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji wnioskodawcy.
W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.
Wnioski należy przesyłać na następujący adres:
European Commission Unit AGRI. E.5
Call for proposals 2015/C 351/09
To the attention of Head of Unit
L130 4/149
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie dokumentów przedłożonych w wersji papierowej.
Kontakt
Wszelkie pytania na temat zaproszenia do składania wniosków można przesyłać pocztą elektroniczną na adres: agri-grants@ec.europa.eu. Ostateczny termin przesyłania pytań upływa dnia 13 listopada 2015 r. o godz. 24.00.
Najistotniejsze pytania i odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
PROCEDURA OCENY
Wnioski muszą otrzymać łącznie co najmniej 60 %. Wnioski, które nie osiągnęły minimalnego progu jakości, zostaną odrzucone.
W następstwie oceny wniosków Komisja sporządzi ranking wszystkich wniosków wraz z osiągniętymi wynikami.
Na jego podstawie Komisja sporządzi wykaz wniosków do możliwego finansowania oraz ewentualnie listę rezerwową, w zależności od budżetu dostępnego na niniejsze zaproszenie do składania wniosków.
ZAŁĄCZNIKI
Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.351.9 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - "Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2016 r. |
Data aktu: | 23/10/2015 |
Data ogłoszenia: | 23/10/2015 |