united kingdom
ukraine

Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39767 - Energia elektryczna BEH.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39767 - Energia elektryczna BEH

(2015/C 202/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2015 r.)

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej, zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że istnieją już dalsze podstawy do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2.

 STRESZCZENIE SPRAWY

(2)
W dniu 12 sierpnia 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące domniemanego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej TFUE przez bułgarskie przedsiębiorstwo Bulgarian Energy Holding EAD ("BEH") na rynku hurtowej dostawy energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych w Bułgarii ("wolny rynek hurtowy energii elektrycznej"). Dokument ten stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(3)
Według oceny wstępnej dokonanej przez Komisję BEH zajmuje pozycję dominującą na rynku dostaw hurtowych energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych w Bułgarii. W ocenie wstępnej wyrażono obawę, że klauzule miejsca docelowego, które stanowią terytorialne ograniczenia odsprzedaży energii elektrycznej, zawarte w umowach podpisanych przez spółki zależne należące do BEH w odniesieniu do dostaw hurtowych energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych dla podmiotów innych niż użytkownicy końcowi, mogą stanowić nadużycie pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 TFUE. W szczególności istnieją obawy, że umowy zawarte między, z jednej strony, spółkami zależnymi należącymi do BEH produkującymi energię elektryczną: Nacjonalną Elektriczeską Kompanią, elektrownią jądrową Kozłoduj i elektrociepłownią Marica Wschodnia 2 oraz, z drugiej strony, nabywcami będącymi stroną trzecią ograniczają swobodę decydowania tych nabywców o sprzedaży zakupionej energii elektrycznej na terytorium Bułgarii lub o jej wywozie.
(4)
Ze wstępnej analizy Komisji wynika, że praktyki stosowane przez BEH mogą potencjalnie prowadzić do tworzenia barier w handlu między Bułgarią a innymi państwami członkowskimi, zakłócając w ten sposób alokację energii elektrycznej w ramach jednolitego rynku oraz wpływając na płynność i wydajność rynków energii elektrycznej.

3.

 ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5)
BEH nie zgadza się z oceną wstępną sporządzoną przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 spółka zaproponowała, że podejmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Główne elementy tych zobowiązań są następujące:
(6)
BEH utworzy giełdę energii elektrycznej w Bułgarii, a także zagwarantuje, że w ramach tej giełdy oferowane będą wystarczające wolumeny energii elektrycznej (zgodnie z tabelą 1 zaproponowanych zobowiązań) na licytacyjnej platformie obrotu rynku dnia następnego. W celu ustanowienia wiarygodnej i niezależnej giełdy energii elektrycznej w Bułgarii BEH zobowiąże się do:
a)
zawarcia umowy z niezależną stroną trzecią posiadającą fachową wiedzę w zakresie funkcjonowania giełdy energii elektrycznej w celu opracowania, utworzenia i realizacji wszystkich funkcji rynkowych platformy obrotu rynku dnia następnego w ramach tej giełdy energii elektrycznej;
b)
oferowania przynajmniej określonych wolumenów energii elektrycznej na rynku dnia następnego tej giełdy (zwiększanych każdego roku zgodnie z wolumenami energii sprzedawanymi na giełdach energii elektrycznej w regionie podczas pierwszych lat ich działania), w drodze umów zapewniających płynność, zawieranych między BEH i jego spółkami zależnymi oraz giełdą energii elektrycznej; różnicowania oferowanych wolumenów energii w zależności od miesiąca, dnia i godziny zgodnie ze wzorem profilu obciążenia w Bułgarii;
c)
oferowania przez BEH i jego spółki zależne wolumenów energii na rynku dnia następnego po maksymalnej cenie ofertowej, opartej na kosztach spółek zależnych BEH;
d)
na początku wolumeny energii oferowane przez BEH i jego spółki zależne będą wyłącznie produktami sprzedawanymi na zapotrzebowanie godzinowe 2 ; od drugiego roku działania giełdy, pewna ilość energii może być oferowana w blokach godzinowych (obejmujących od 3 do 24 godzin);
e)
zbycia udziałów w giełdzie energii elektrycznej w ciągu sześciu miesięcy od oficjalnego powiadomienia o decyzji Komisji i przeniesienia kapitału na rzecz bułgarskiego skarbu państwa, którego prawa wykonywane będą przez ministerstwo finansów.
(7)
Czas trwania zobowiązań rozpocznie się w dniu powiadomienia o decyzji dotyczącej zobowiązań i upłynie po pięciu latach od rozpoczęcia działalności przez giełdę energii elektrycznej. BEH wyznaczy też powiernika monitorującego przestrzeganie zobowiązań.
(8)
Ponadto BEH i jego spółki zależne powstrzymają się od zamieszczania klauzul miejsca docelowego lub jakichkolwiek środków o skutku równoważnym w swoich dwustronnych umowach na dostawę energii elektrycznej.
(9)
Zobowiązania te powinny rozwiać obawy Komisji poprzez zagwarantowanie, że ograniczenia terytorialne zostaną z umów na dostawy energii elektrycznej zawieranych przez spółki zależne BEH usunięte i już się w nich więcej nie pojawią. Znaczna część energii elektrycznej będzie przedmiotem obrotu na niezależnym rynku dnia następnego działającym na zasadzie anonimowości, co oznacza, że niemożliwe będzie prześledzenie pochodzenia i określenie ostatecznego miejsca docelowego sprzedawanej energii elektrycznej w momencie jej sprzedaży. Wolumen energii elektrycznej, która będzie oferowana przez BEH i jego spółki zależne na rynku dnia następnego, ma na celu zapewnienie płynności na giełdzie. Ponadto rynek dnia następnego na giełdzie energii elektrycznej stanowić będzie jawny wskaźnik cen, poprawiając tym samym przejrzystość na hurtowym rynku energii elektrycznej i w efekcie promując integrację z rynkami energii innych państw członkowskich UE.
(10)
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim (wraz z nieoficjalną kopią w języku bułgarskim) na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html

4.

 ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(11)
Po zakończeniu badania rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.
(12)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja wzywa zainteresowane strony przede wszystkim do przedstawienia uwag w odniesieniu do kwestii wymienionych poniżej.
a)
Wolumeny energii elektrycznej oferowane przez BEH i jego spółki zależne na rynku dnia następnego giełdy energii elektrycznej określone zostały w zobowiązaniach opublikowanych na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. Czy uważają Państwo, że wolumeny te są wystarczające do osiągnięcia celu stworzenia płynnego rynku dnia następnego w ramach giełdy energii elektrycznej w Bułgarii?
b)
Czy uważają Państwo, że uczestnicy rynku zakupią wolumeny oferowane przez BEH i jego spółki zależne na rynku dnia następnego, jeżeli cena ofertowa opierać się będzie na poniesionych przez te spółki kosztach?
c)
Czy uważają Państwo, iż możliwość oferowania przez BEH i jego spółki zależne energii w blokach godzinowych (obejmujących od 3 do 24 godzin) od drugiego roku działania rynku dnia następnego na giełdzie energii elektrycznej spowoduje, że handel energią będzie utrudniony? Czy powyższe miałoby wpływ na zmianę Państwa odpowiedzi w odniesieniu do lit. a) i b)?
(13)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Osoby trzecie zachęca się do przedstawienia uwag również w odniesieniu do pozostałych aspektów tych zobowiązań. Jeśli stwierdzą Państwo, że występuje problem w odniesieniu do którejkolwiek części proponowanych zobowiązań, prosimy o wskazanie możliwego rozwiązania.
(14)
Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(15)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.39767 - BEH Electricity można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+322 2950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Merger Registry

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Dla celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Energia sprzedawana na zapotrzebowanie godzinowe oznacza, że uczestnik rynku określa wolumeny energii, które zamierza zakupić lub sprzedać po różnych cenach w zależności od zestawu cen określonego dla danej godziny. Każde połączenie ceny i ilości traktowane jest jako punkt na linii ofertowej, a między wszystkimi połączeniami cena-ilość występuje interpolacja liniowa.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.202.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39767 - Energia elektryczna BEH.
Data aktu: 19/06/2015
Data ogłoszenia: 19/06/2015