z dnia 27 stycznia 2014 r.
w sprawie ram koordynacji dotyczących powiadamiania przez właściwe lub wyznaczone organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej oraz przedstawiania opinii i wydawania zaleceń przez ERRS
(ERRS/2014/2)
(2014/C 98/03)
(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2014 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 458,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 2 , w szczególności jej art. 133,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 3 , w szczególności jego art. 3 ust. 2 lit. j),
uwzględniając zalecenie ERRS/2011/3 Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnościowego organów krajowych 4 ,
uwzględniając zalecenie ERRS/2013/1 Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 4 kwietnia 2013 r. w sprawie celów pośrednich i instrumentów polityki makroostrożnościowej 5 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) jest odpowiedzialna za prowadzenie nadzoru makroostrożnościowego w Unii w celu przyczyniania się do zapobiegania ryzykom systemowym dla stabilności finansowej w Unii lub ograniczania tych ryzyk. ERRS identyfikuje ryzyka systemowe, w tym takie, którym jej zdaniem należy przeciwdziałać przy użyciu środków polityki makroostrożnościowej. ERRS może zachęcać do podjęcia właściwych działań, w ten sposób przyczyniając się do a) zapewnienia osiągnięcia ostatecznego celu polityki makroostrożnościowej; oraz b) przeciwdziałania potencjalnej postawie bezczynności, zarówno w odniesieniu do aktywacji, jak i dezaktywacji środków makroostrożnościowych, jaka może pojawić się w polityce makroostrożnościowej w określonych okolicznościach.
(2) Nadrzędnym celem ERRS jest zapewnienie, aby polityki makroostrożnościowe prowadzone przez właściwe lub wyznaczone organy zapobiegały ryzykom systemowym lub ograniczały je w sposób szybki i skuteczny, a jednocześnie były zgodne ze sprawnym funkcjonowaniem rynku wewnętrznego Unii i sprzyjały temu funkcjonowaniu.
(3) ERRS powinna przyczyniać się do osiągnięcia celów wspólnego rynku, w szczególności wnosząc wkład w zintegrowaną unijną strukturę nadzorczą, co jest niezbędne dla podejmowania przez państwa członkowskie spójnych i szybkich decyzji. Powinno to zapobiegać rozbieżnościom w działaniu i ulepszać funkcjonowanie rynku wewnętrznego. W tym celu ERRS może zachęcać do wzajemnego uznawania środków makroostrożnościowych przez właściwe lub wyznaczone organy, w szczególności w przypadkach, gdy wzajemne uznawanie jest przewidziane w przepisach unijnych. W miarę lepszego wzajemnego zrozumienia polityk makroostrożnościowych ERRS może w przyszłości zalecać wzajemne uznawanie także w innych przypadkach.
(4) Zgodnie ze swymi uprawnieniami ERRS współpracuje z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i organami makroostrożnościowymi w państwach trzecich oraz ocenia potrzebę podjęcia ogólnounijnych działań makroostrożnościowych w odpowiedzi na ryzyka systemowe i polityki makroostrożnościowe w państwach trzecich.
(5) Nowe unijne ramy regulacyjne dotyczące bankowości zawierają dwa oddzielne instrumenty legislacyjne: dyrektywę 2013/36/UE (zwaną dalej "dyrektywą w sprawie wymogów kapitałowych") oraz rozporządzenie (UE) nr 575/2013 (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie wymogów kapitałowych"). Dyrektywa w sprawie wymogów kapitałowych zawiera mniej przepisów bezwzględnie obowiązujących niż rozporządzenie. Zatem państwa członkowskie korzystają ze znacznej elastyczności przy stosowaniu instrumentów makroostrożnościowych opartych na dyrektywie w sprawie wymogów kapitałowych, np. różnego rodzaju buforów kapitałowych. Natomiast instrumenty makroostrożnościowe, o których mowa w art. 458 rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych, nie zapewniają takiego stopnia elastyczności. Korzystanie z nich przez organy krajowe podlega określonej procedurze, która jednocześnie określa zakres ich stosowania.
(6) Dyrektywa w sprawie wymogów kapitałowych i rozporządzenie w sprawie wymogów kapitałowych ustanawiają określone wymogi dotyczące powiadamiania, których właściwe lub wyznaczone organy muszą przestrzegać w stosunku do ERRS w kontekście nadzoru makroostrożnościowego, w szczególności w następujących przepisach: art. 129 ust. 2, art. 130 ust. 2, art. 131 ust. 7, art. 131 ust. 12, art. 133, art. 134 ust. 2, art. 136 ust. 7 i art. 160 dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych oraz art. 99 ust. 7 i art. 458 rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych.
(7) Zgodnie z art. 133 dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych i art. 458 rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych ERRS ma obowiązek przedstawiania opinii i wydawania zaleceń dotyczących poszczególnych środków makroostrożnościowych w terminie jednego miesiąca od otrzymania powiadomienia o takich środkach. Wydając takie opinie i zalecenia, ERRS ocenia adekwatność planowanych środków z perspektywy makroostrożnościowej, w oparciu o powiadomienie otrzymane od odpowiedniego organu oraz o przeprowadzoną przez siebie analizę.
(8) Zgodnie z art. 458 rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych podstawa prawna wydawania takich opinii wymaga przedstawienia powodów, dla których inne instrumenty ostrożnościowe określone w dyrektywie w sprawie wymogów kapitałowych i rozporządzeniu w sprawie wymogów kapitałowych nie mogą adekwatnie zaradzić stwierdzonemu ryzyku makroostrożnościowemu lub systemowemu, z uwzględnieniem względnej skuteczności tych środków. W tym celu ERRS ocenia z perspektywy makroostrożnościowej uzasadnienie i istotę środków, których dotyczy powiadomienie, biorąc pod uwagę ich zasadności, skuteczność, efektywność i proporcjonalność.
(9) W swojej ocenie ERRS bierze także pod uwagę potencjalne transgraniczne skutki zastosowania środków, których dotyczy powiadomienie, oraz w miarę potrzeby może zasugerować określone zmiany tych środków w celu ograniczenia potencjalnych niekorzystnych skutków ubocznych w kontekście rynku wewnętrznego Unii. Jednakże ERRS koncentruje się na ogólnych korzyściach netto zastosowania środków makroostrożnościowych z punktu widzenia stabilności finansowej.
(10) ERRS przyczynia się także do koordynacji i stopniowego rozwoju spójnej i konsekwentnej polityki działań w odniesieniu do ryzyk systemowych w Unii, wspierając w ten sposób lepsze rozumienie i promocję najlepszych praktyk w zakresie polityki makroostrożnościowej.
(11) Ze względu na to, że - zgodnie z art. 133 dyrektywy w sprawie wymogów kapitałowych i art. 458 rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych - ERRS wydaje opinie i zalecenia w terminie jednego miesiąca od otrzymania powiadomienia, niezbędne jest zapewnienie procedur umożliwiających sprawne i skuteczne ocenianie środków objętych powiadomieniem oraz wydawanie opinii i zaleceń.
(12) Istotnym elementem takiej sprawnej i skutecznej procedury jest składanie zawiadomień o podjętych środkach w języku angielskim, przy użyciu wzorów publikowanych przez ERRS na swojej stronie internetowej, oraz formułowanie zawiadomień w możliwie precyzyjny i zwięzły sposób.
(13) Ponadto, w celu umożliwienia Sekretariatowi ERRS poczynienia w odpowiednim czasie niezbędnych przygotowań administracyjnych i organizacyjnych, powiadamiające organy proszone są o nieformalne informowanie Sekretariatu ERRS o mającym wkrótce nastąpić powiadomieniu, o ile to możliwe na pięć dni roboczych EBC przed złożeniem powiadomienia.
(14) Niniejsza decyzja ustanawia skuteczne procedury powszechnie akceptowane przez członków Rady Generalnej ERRS. Poprzez publikację niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej krajowe organy makroostrożnościowe i inne organy krajowe niereprezentowane w Radzie Generalnej ERRS zostają poinformowane o procedurach przedstawiania opinii i wydawania zaleceń dotyczących środków polityki makroostrożnościowej przyjmowanych przez właściwe lub wyznaczone organy. Na mocy niniejszej decyzji nie powstają jednak żadne prawnie wiążące obowiązki poza już obowiązującymi na podstawie aktów prawnych Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.98.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Ramy koordynacji dotyczące powiadamiania przez właściwe lub wyznaczone organy o krajowych środkach polityki makroostrożnościowej oraz przedstawianie opinii i wydawanie zaleceń przez ERRS (ERRS/2014/2). |
Data aktu: | 27/01/2014 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2014 |
Data wejścia w życie: | 28/01/2014 |