Zaproszenie do składania wniosków EACEA/30/2014 - Program Erasmus+ - Akcja 3: Wsparcie w reformowaniu polityk - inicjatywy dotyczące innowacji w zakresie polityki - Eksperyment z zakresu polityki w sektorze edukacji szkolnej.

Zaproszenie do składania wniosków EACEA/30/2014
Program Erasmus+ Akcja 3: Wsparcie w reformowaniu polityk - inicjatywy dotyczące innowacji w zakresie polityki Eksperyment z zakresu polityki w sektorze edukacji szkolnej

(2014/C 455/08)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2014 r.)

1.
Opis, cele i priorytetowe tematy

Głównym celem niniejszego zaproszenia jest zachęcenie właściwych organów władzy publicznej do składania wniosków dotyczących testowania innowacyjnych reform i koncepcji w zakresie polityki w obszarze rekrutacji, doboru i wprowadzania do zawodu nowych nauczycieli, którzy korzystają z alternatywnych ścieżek dostępu do zawodu nauczyciela. Nowymi kandydatami do zawodu mogą być absolwenci, osoby czynne zawodowo na dalszych etapach swojej kariery czy też osoby bezrobotne bez żadnego formalnego przygotowania pedagogicznego, którzy przejawiają szczególną chęć podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela. Istnieje wiele sposobów zapewnienia dostępu do zawodu nauczyciela, w tym m.in. zapewnienie możliwości uzyskania uprawnień pedagogicznych przez osoby czynne zawodowo z innych branż oraz krótkie intensywne szkolenia wprowadzające do zawodu, połączone z późniejszymi szkoleniami w miejscu pracy przy wsparciu opiekuna pedagogicznego.

Priorytetowym tematem niniejszego zaproszenia jest:

Zwiększenie skuteczności procesu rekrutacji, doboru i wprowadzania do zawodu najlepszych i najbardziej odpowiednich kandydatów do zawodu nauczyciela przez opracowanie alternatywnych ścieżek dostępu do tego zawodu.

2.
Kwalifikujące się kraje

Za kwalifikujące się uznaje się wnioski składane przez osoby prawne mające siedzibę w jednym z następujących krajów:

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
kraje EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące do UE: Turcja, była jugosłowiańska republika Macedonii.
3.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Określenie "wnioskodawcy" odnosi się do wszystkich organizacji i instytucji biorących udział w składaniu wniosków, niezależnie od ich roli w projekcie.

Za kwalifikujące się do składania wniosków w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie uznaje się następujące podmioty:

a)
organy władzy publicznej (ministerstwa lub podmioty równoważne) odpowiedzialne za edukację i szkolenia, działające na najwyższym krajowym lub regionalnym poziomie. Za kwalifikujące się uznaje się również organy władzy publicznej na najwyższym poziomie odpowiedzialne za sektory inne niż edukacja i szkolenia (np. zatrudnienie, finanse, sprawy społeczne, zdrowie itp.), o ile wykażą, że posiadają określone kompetencje w dziedzinie, w której ma być przeprowadzony eksperyment z zakresu polityki. Organy władzy publicznej mogą być reprezentowane przez inne organizacje publiczne lub prywatne, a także prawnie ustanowione sieci lub stowarzyszenia władz publicznych pod warunkiem że upoważnienia do reprezentacji udzielono na piśmie z uwzględnieniem wyraźnego odniesienia do składanego wniosku. W takim przypadku organy władzy publicznej udzielające upoważnienia muszą być zaangażowane w realizację projektu jako partnerzy;
b)
publiczne lub prywatne organizacje lub instytucje działające na polu edukacji i szkoleń;
c)
publiczne lub prywatne organizacje lub instytucje prowadzące działalność związaną z edukacją i szkoleniami w innych sektorach społeczno-gospodarczych (np. izby gospodarcze, organizacje kulturalne, jednostki ewaluacyjne, jednostki badawcze itp.).
4.
Minimalny skład partnerstwa

W odniesieniu do niniejszego zaproszenia wymaga się stworzenia partnerstwa obejmującego minimum 4 podmioty reprezentujące 3 kwalifikujące się kraje. W szczególności:

a)
co najmniej jednej organ władzy publicznej (ministerstwo lub podmiot równoważny) lub upoważniony organ - zgodnie z opisem zawartym w pkt 3 lit. a) - z 3 różnych kwalifikujących się krajów lub prawnie ustanowiona sieć/ stowarzyszenie władz publicznych reprezentujące co najmniej trzy różne kwalifikujące się kraje.

Sieć lub stowarzyszenie muszą posiadać upoważnienie udzielone przez co najmniej 3 odpowiednie organy władz publicznych - zgodnie z opisem zawartym w pkt 3 lit. a) - do działania w ich imieniu w odniesieniu do konkretnego wniosku.

Wnioski muszą obejmować co najmniej jeden organ władzy publicznej, jak wskazano w pkt 3 lit. a), pochodzący z państwa członkowskiego.

Organy władzy publicznej uczestniczące lub reprezentowane we wniosku odpowiadają za strategiczne kierownictwo oraz za prowadzenie eksperymentu z zakresu polityki zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w ich kraju;

b)
co najmniej jeden podmiot publiczny lub prywatny mający doświadczenie w ocenie wpływu polityki. Podmiot taki jest odpowiedzialny za aspekty metodologiczne oraz sporządzanie protokołów oceny. We wniosku można uwzględnić więcej niż jeden podmiot oceniający, o ile ich praca będzie skoordynowana i spójna.
5.
Koordynacja

Wniosek może koordynować i złożyć wyłącznie jeden z następujących podmiotów, działający w imieniu wszystkich wnioskodawców:

a)
organ władzy publicznej, zgodnie z opisem zawartym w pkt 3 lit. a);
b)
prawnie ustanowiona sieć lub stowarzyszenie władz publicznych zgodnie z opisem zawartym w pkt 3 lit. a);
c)
podmiot publiczny lub prywatny upoważniony przez organy władzy publicznej wskazane w pkt 3 lit. a) do udzielenia odpowiedzi na zaproszenie. Aby złożyć i koordynować wniosek w imieniu organu władzy publicznej, upoważnione podmioty muszą uzyskać wyraźne poparcie na piśmie udzielone przez ten organ, jak opisano w pkt 3 lit. a).

Wnioski musi złożyć pełnomocnik organu koordynującego w imieniu wszystkich wnioskodawców. O dotację nie mogą ubiegać się osoby fizyczne.

6.
Kwalifikujące się działania

Działania muszą rozpocząć się między dniem 1 grudnia 2015 r. a dniem 1 marca 2016 r. Czas trwania projektu musi wynosić od 24 do 36 miesięcy.

Działania, które mają być finansowane w ramach niniejszego zaproszenia, powinny uwzględniać co najmniej:

-
Badania terenowe dotyczące wdrażania działań innowacyjnych. Należytą uwagę należy zwrócić na stworzenie solidnej podstawy dowodowej i wprowadzenie solidnych procedur monitorowania, oceny i raportowania opartych na uznanej metodologii, opracowanych przez kompetentnego i doświadczonego specjalistę ds. oceny oddziaływania polityk w porozumieniu z właściwymi partnerami projektu. Działania te powinny obejmować m.in. identyfikację i wybór działania/działań, które mają być testowane, próbek i działań przewidywanych; określenie w sposób mierzalny oczekiwanego wpływu działania i ocenę jego przydatności w odniesieniu do oczekiwanych rezultatów, w tym przez dokładne wyszukanie przykładów podobnych interwencji politycznych, które zostały przeprowadzone w kraju lub za granicą; zdefiniowanie solidnej metodologii i wskaźników pomiaru wpływu testowanego działania na szczeblu krajowym i europejskim.
-
Równoległą realizację badań terenowych w poszczególnych krajach uczestniczących w projekcie pod kierownictwem właściwych organów władz publicznych (ministerstwo lub podmiot równoważny). W celu osiągnięcia rozsądnej i reprezentatywnej masy krytycznej i stworzenia solidnej bazy dowodowej konieczne jest zaangażowanie dostatecznie reprezentatywnej liczby uczestniczących podmiotów/instytucji.
-
Analizę i ocenę efektywności, skuteczności i wpływu badanego środka, ale także metodologii prowadzenia eksperymentów, warunków skalowalności i ponadnarodowego transferu doświadczeń i dobrych praktyk (peer learning).
-
Podnoszenie świadomości, upowszechnianie i wykorzystanie koncepcji projektu i jego wyników na poziomie krajowym, regionalnym i europejskim przez cały czas trwania projektu oraz w dłuższej perspektywie, jak również wspieranie transferu pomiędzy poszczególnymi sektorami, systemami i politykami.

Zalecane jest sporządzenie planu wykorzystania wyników eksperymentu poprzez Otwarte Metody Koordynacji w edukacji, szkoleniach i w odniesieniu do młodzieży, w powiązaniu z celami strategii "Europa 2020".

7.
Kryteria udzielenia wsparcia

Kryteria udzielania dotacji na finansowanie projektu:

1.
Znaczenie projektu (20 %)
2.
Jakość planu projektu i jego realizacja (30 %)
3.
Jakość partnerstwa (20 %)
4.
Wpływ, rozpowszechnianie, wykorzystanie (30 %)

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków zostało podzielone na dwa etapy składania/oceny: 1) etap naboru wstępnych wniosków; oraz 2) etap naboru pełnych wniosków. Takie podejście ma na celu uproszczenie procesu składania wniosków, ponieważ w pierwszej fazie wymaga się od wnioskodawców wyłącznie ograniczonych informacji na temat projektu. Tylko te spośród wstępnych wniosków, które spełnią kryteria kwalifikowalności i osiągną minimalny próg 60 % w punktacji za kryterium "Znaczenie projektu", przejdą do drugiego etapu, podczas którego wnioskodawcy zostaną poproszeni o złożenie pełnych wniosków.

Kwalifikujące się wstępne wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o kryterium "Znaczenie projektu". Pełne wnioski będą oceniane w oparciu o kryteria wykluczenia i kwalifikacji oraz na podstawie trzech pozostałych kryteriów: jakości planu projektu i jego realizacji, jakości partnerstwa, a także wpływu, rozpowszechniania i trwałości projektu.

Końcowym wynikiem będzie łączna liczba punktów uzyskanych przez dany wniosek na etapie wstępnej oceny i pełnej oceny (z zastosowaniem wskazanych metod ważenia punktów).

8.
Budżet

Łączny budżet dostępny na współfinansowanie projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 5 000 000 EUR.

Wkład finansowy UE nie może przekroczyć 75 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Maksymalna kwota dotacji na jeden projekt wyniesie 2 500 000 EUR.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich środków dostępnych w kontekście niniejszego zaproszenia.

9.
Procedura i termin składania wniosków

Przed złożeniem wniosku wnioskodawcy będą musieli zarejestrować swoją organizację w systemie indywidualnej rejestracji (Unique Registration Facility, URF), w którym przyznany im zostanie kod identyfikacyjny uczestnika (Participant Identification Code, PIC). Podanie PIC będzie wymagane w formularzu zgłoszeniowym.

System indywidualnej rejestracji jest narzędziem służącym do zarządzania wszystkimi informacjami prawnymi i finansowymi na temat organizacji. Jest on dostępny za pośrednictwem Portalu edukacji, kultury i sektora audiowizualnego, obywatelstwa i wolontariatu (Education, Audiovisual, Culture, Citizenship and Volunteering Participant Portal). Informacje na temat rejestracji można znaleźć na wspomnianym portalu pod adresem: http://ec.europa.eu/education/ participants/portal

Wnioski o dofinansowanie muszą być sporządzone w jednym z języków urzędowych UE i z wykorzystaniem oficjalnego pakietu zgłoszeniowego. Należy upewnić się, że do złożenia wstępnego wniosku i pełnego wniosku zastosowano odpowiedni formularz.

Pakiet zgłoszeniowy jest dostępny w Internecie pod adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/key-action-3-prospective-initiatives-policy-experimentation-in-school-education-sector-eacea-302014_en

Ostateczne terminy składania wniosków:

-
Wnioski wstępne (formularz elektroniczny): 20 marca 2015 r., godz. 12.00 (południe czasu brukselskiego)
-
Pełne wnioski (formularz wniosku w formie papierowej): 1 października 2015 r. (decyduje data stempla pocztowego)

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.455.10

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków EACEA/30/2014 - Program Erasmus+ - Akcja 3: Wsparcie w reformowaniu polityk - inicjatywy dotyczące innowacji w zakresie polityki - Eksperyment z zakresu polityki w sektorze edukacji szkolnej.
Data aktu: 18/12/2014
Data ogłoszenia: 18/12/2014