Konkluzje - "Szkolenie prawników praktyków: jedno z podstawowych narzędzi służących konsolidacji dorobku UE".

Konkluzje Rady
"Szkolenie prawników praktyków: jedno z podstawowych narzędzi służących konsolidacji dorobku UE"

(2014/C 443/04)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szkolenia pracowników wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej (COM(2006) 356 def.);

rezolucję Rady w sprawie szkolenia sędziów, prokuratorów i pracowników wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej (2008/C 299/01);

art. 81 ust. 2 lit. h) i art. 82 ust. 1 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, które dotyczą wspierania szkolenia sędziów i innych pracowników wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych i karnych;

Wielką kartę sędziów Rady Konsultacyjnej Sędziów Europejskich wydaną przez Radę Europy w 2010 r., w której podkreśla się, że kształcenie i szkolenie zawodowe jest prawem i obowiązkiem sędziów i że jest ono ważnym elementem służącym gwarantowaniu niezawisłości sędziów oraz jakości i efektywności systemów sądowych (CCJE (2010) 3 final);

komunikat Komisji Europejskiej zatytułowany "Budowanie zaufania do europejskiego wymiaru sprawiedliwości. Nowy wymiar europejskiego szkolenia dla pracowników wymiaru sprawiedliwości" (COM(2011) 551 final);

konkluzje Rady z dnia 27 października 2011 r. w sprawie europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości (2011/C 361/03);

rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości (2012/2575(RSP));

komunikat Komisji Europejskiej zatytułowany "Unijny program na rzecz wymiaru sprawiedliwości na 2020 r. - zwiększanie zaufania, mobilności i wzrostu w Unii" (COM(2014) 144 final);

strategiczne wytyczne Rady Europejskiej z dnia 27 czerwca 2014 r. dotyczące przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w których stwierdza się, że "potrzebne są dalsze działania, aby [...] zintensyfikować szkolenia dla praktyków" (EUCO 79/14),

PODKREŚLA, że

Sędziowie i prokuratorzy, a także inni prawnicy praktycy, odgrywają zasadniczą rolę w gwarantowaniu poszanowania prawa Unii Europejskiej;

Sprawiedliwość, w tym współpraca sądowa, stała się w związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony w pełni rozwiniętą polityką; europejski obszar sprawiedliwości musi teraz zostać skonsolidowany; szkolenie jest jednym z kluczowych narzędzi mających zapewnić urzeczywistnienie praw przyznanych na mocy prawodawstwa UE, wzrost skuteczności wymiaru sprawiedliwości w państwach członkowskich i zaufanie prawników praktyków do systemów prawnych w pozostałych państwach. To z kolei powinno pomóc zapewnić sprawne przeprowadzanie postępowań transgranicz-nych oraz uznawanie wyroków;

Z ZADOWLENIEM PRZYJMUJE:

1.
Fakt, że w szkoleniach z zakresu prawa UE w latach 2011-2013 wzięło udział ponad 210 000 prawników praktyków, czyli sędziów, prokuratorów, pracowników sądu, prawników, notariuszy lub komorników, co pokazują roczne sprawozdania Komisji w sprawie europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;
2.
Rozpowszechnianie sprawdzonych rozwiązań w zakresie szkoleń dla sędziów, prokuratorów, prawników i pracowników sądów oraz zalecenia służące ulepszaniu szkoleń dla przedstawicieli tych zawodów, wynikające z projektu pilotażowego dotyczącego europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości, który został zaproponowany przez Parlament Europejski w roku 2012 i był realizowany przez Komisję Europejską w latach 2013 i 2014;
3.
Przyjęcie programu "Sprawiedliwość" 1 na lata 2014-2020, który wspiera i propaguje szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości w celu rozwijania wspólnej kultury prawnej i sądowej i który przeznacza na ten cel 35 % swojego całkowitego budżetu, tj. 132 mln EUR;
4.
Zwiększony udział sędziów i prokuratorów w wymianach i transgranicznych działaniach szkoleniowych, które zostały zrealizowane, ułatwione i skoordynowane przez EJTN w ubiegłych latach;

PRZYZNAJE, że

1.
Choć sytuacja zmienia się na lepsze, pozostało jeszcze bardzo wiele do zrobienia, aby osiągnąć ambitny cel, którym jest przeszkolenie w dziedzinie prawa UE w latach 2011-2020 połowy (ok. 700 000) wszystkich prawników praktyków;
2.
Potrzeby szkoleniowe prawników praktyków nie zostały jeszcze w pełni zaspokojone, a sytuacja w poszczególnych zawodach prawniczych i państwach członkowskich jest różna;
3.
Należy szeroko rozpowszechniać, aktualizować, ponownie wykorzystywać i przekazywać pomiędzy zawodami prawniczymi sprawdzone rozwiązania;
4.
Prawnicy praktycy nadal borykają się z trudnościami, jeśli chodzi o uczestnictwo w działaniach szkoleniowych, np. z powodu braku czasu lub budżetu, braku szkoleń obejmujących prawo UE lub braku umiejętności w zakresie obcego języka prawniczego, które są niezbędne do uczestniczenia w transgranicznych działaniach szkoleniowych;
5.
Na szczeblu UE EJTN jest najbardziej kompetentna, by koordynować - poprzez swoich członków - krajowe działania szkoleniowe oraz opracowywać transgraniczną ofertę szkoleniową dla sędziów i prokuratorów; sieć ta otrzymywała w ubiegłych latach od Unii Europejskiej rosnące wsparcie w postaci współfinansowania;

WZYWA KRAJOWE PODMIOTY PROWADZĄCE SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI ORAZ PODMIOTY PROWADZĄCE SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAWODÓW PRAWNICZYCH, BY:

1.
Systematycznie włączały szkolenia w zakresie prawa UE, a zwłaszcza Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w kształcenie i szkolenie zawodowe na szczeblu krajowym, w razie potrzeby w celu zapewnienia właściwego wykonywania funkcji sądowych lub zawodowych;
2.
Prowadziły, w stosownych przypadkach, działania następcze odnośnie do najlepszych rozwiązań i zaleceń powstałych w wyniku projektu pilotażowego dotyczącego europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;
3.
Ułatwiały uznawanie transgranicznych działań szkoleniowych w zakresie prawa UE organizowanych w innym państwie członkowskim lub przez europejski podmiot szkoleniowy za spełniające warunki krajowych obowiązków szkoleniowych, jeśli takowe istnieją;
4.
Usprawniły, w stosownym przypadku, gromadzenie wiarygodnych danych na temat szkolenia i dzieliły się tymi danymi z Komisją, tak aby umożliwić jej przygotowywanie jeszcze precyzyjniejszych rocznych sprawozdań w sprawie europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości;
5.
Wspierały poprzez swoje odpowiednie jednostki na szczeblu UE koordynowanie szkoleń organizowanych przez krajowe organizacje wolnych zawodów prawniczych;

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1.
Przekuwania priorytetów konkluzji, które Rada Europejska sformułowała w czerwcu 2014 r. na temat szkolenia dla prawników praktyków, w konkretne działania poprzez;
-
przyznawanie niezbędnych środków budżetowych na rozwijanie odpowiedniej oferty szkoleniowej, oraz
-
umożliwianie prawnikom praktykom uczestniczenia w oferowanych działaniach szkoleniowych;
2.
Rozważenia możliwości zwiększenia - a przynajmniej utrzymania - swojego wsparcia finansowego na rzecz EJTN, z uwzględnieniem ram prawnych EJTN i bezpośredniego współfinansowania przez państwa członkowskie niektórych szkoleń EJTN zgodnie z odpowiednimi potrzebami szkoleniowymi, w celu uzupełnienia wkładu UE i umożliwienia tej sieci dalszego rozwijania jej działań, np. wymian i szkoleń transgranicznych;
3.
Wspierania gromadzenia wiarygodnych danych w tym obszarze;

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

1.
Korzystała z wiedzy fachowej dostępnej w państwach członkowskich i wśród zainteresowanych stron i opierała się na dobrze wykonanych pracach EJTN i wynikach projektu pilotażowego dotyczącego europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości, gdy będzie rozważała przygotowywanie zalecenia w sprawie standardów szkolenia obejmującego wszystkie zawody prawnicze;
2.
Nadal składała sprawozdania z udziału prawników praktyków w szkoleniach z zakresu prawa UE i prawa innych państw członkowskich;
3.
Organizowała regularne posiedzenia na szczeblu UE z udziałem zainteresowanych stron zaangażowanych w szkolenie prawników praktyków w celu podsumowania postępów i udzielenia pomocy, w odpowiednich przypadkach, w przygotowywaniu dalszych usprawnień w europejskich szkoleniach dla pracowników wymiaru sprawiedliwości.
4.
Zorganizowała specjalne posiedzenie na szczeblu UE z udziałem zainteresowanych stron w celu sporządzenia zestawienia istniejących działań szkoleniowych, zidentyfikowania ewentualnych luk i zaproponowania usprawnień, a przy tym skupiła się przede wszystkim na szkoleniach prawników praktyków i funkcjonariuszy publicznych stosujących Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej;
5.
Zachęcała prowadzące szkolenia podmioty - publiczne lub, w stosownym przypadku, prywatne - do organizowania dla przedstawicieli zawodów prawniczych większej liczby szkoleń w zakresie prawa UE oraz w zakresie obcego języka prawniczego, z uwzględnieniem faktu, że takie szkolenie ma mieć wysoką jakość i ma być racjonalne pod względem kosztów.
6.
Zajęła się kwestią szkolenia pracowników sądów, w tym pod kątem udoskonalenia szkolenia w zakresie prawa UE dla tych pracowników sądów, których obowiązki obejmują elementy prawa UE, oraz, w stosownym przypadku, ułatwienia transgranicznej współpracy podmiotów prowadzących szkolenia dla pracowników sądów;
7.
Stopniowo zwiększała - z poszanowaniem unijnych wymogów i procedur budżetowych - wsparcie finansowe na rzecz Europejskiej Sieci Szkolenia Kadr Wymiaru Sprawiedliwości, która jest zasadniczym narzędziem udoskonalania szkoleń dla sędziów i prokuratorów w UE;
8.
Zwiększała wsparcie finansowe na rzecz transgranicznych projektów szkoleniowych, tak jak to przewiduje program finansowy "Sprawiedliwość" na lata 2014-2020, przy jednoczesnym ograniczaniu obciążeń administracyjnych dla beneficjentów;
9.
Nadal rozwijała sekcję europejskiego portalu "e-Sprawiedliwość" poświęconą szkoleniom, w tym e-uczeniu się, jako skuteczne narzędzie dalszego rozwijania europejskich szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1382/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające program "Sprawiedliwość" na lata 2014-2020 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 73).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.443.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje - "Szkolenie prawników praktyków: jedno z podstawowych narzędzi służących konsolidacji dorobku UE".
Data aktu: 11/12/2014
Data ogłoszenia: 11/12/2014