Decyzja wykonawcza w sprawie przedłużenia finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Unii przed wścieklizną

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 12 lutego 2014 r.

w sprawie przedłużenia finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Unii przed wścieklizną

(2014/C 43/09)

(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 2009/470/WE stanowi, że w przypadku gdy państwo członkowskie jest bezpośrednio zagrożone wystąpieniem lub rozwojem na terytorium państwa trzeciego choroby wymienionej w załączniku do tej decyzji, mogą zostać wprowadzone wszelkie odpowiednie do sytuacji środki, łącznie z udzieleniem przez Unię finansowego wsparcia dla środków uznanych za szczególnie konieczne dla powodzenia podjętych działań.

(2) Decyzją Komisji 2009/582/WE z dnia 29 lipca 2009 r. w sprawie finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Wspólnoty przed wścieklizną 2 oraz decyzją Komisji 2011/C 64/05 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie przedłużenia finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Unii przed wścieklizną 3 zatwierdzono finansowanie planu zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim Rosji.

(3) Wścieklizna jest chorobą zwierząt, która atakuje głównie dzikie i domowe zwierzęta mięsożerne, ma poważne konsekwencje dla zdrowia publicznego i jest objęta wykazem w załączniku do decyzji 2009/470/WE.

(4) Terytorium obwodu kaliningradzkiego, eksklawy Rosji otoczonej przez terytorium UE, sąsiaduje z państwami członkowskimi, które zdołały już zwalczyć wściekliznę na większości swojego terytorium. Konieczny był specjalny środek mający na celu zapobieganie powtarzającym się ponownym zakażeniom w państwach członkowskich sąsiadujących z obwodem kaliningradzkim i zwalczenie tej choroby także na jego terytorium.

(5) Biorąc pod uwagę wielkość terytorium obwodu kaliningradzkiego, pomoc w zwalczaniu wścieklizny na jego terytorium jest środkiem bardziej odpowiednim i opłacalnym niż ustanowienie buforowych stref szczepień na terytoriach sąsiednich państw członkowskich, które należałoby utrzymywać bezterminowo.

(6) W 2013 r., w wyniku wdrożenia wyżej wymienionego planu, nie wykryto żadnych przypadków wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim ani na obszarach Litwy i Polski, które z nim graniczą.

(7) Aby zapewnić zwalczenie wścieklizny na danym terytorium, należy nieprzerwanie kontynuować szczepienia doustne dwa razy w ciągu roku przez co najmniej dwa lata następujące po wykryciu ostatniego przypadku choroby.

(8) Finansowany przez Unię obowiązujący obecnie plan 36-miesięczny kończy się z dniem 31 maja 2014 r.

(9) Aby utrzymać wyniki osiągnięte dzięki współfinansowaniu Unii na przestrzeni ostatnich lat i zapewnić osiągnięcie celu, jakim jest zwalczenie wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim i zapobieżenie ryzyku jej ponownego wprowadzenia na sąsiednie terytorium Unii, należy przedłużyć wsparcie finansowe na działania w zakresie zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim o kolejne 24 miesiące.

(10) Dnia 13 stycznia 2013 r. Rosja przedłożyła Komisji plan zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim na okres między czerwcem 2014 r. a majem 2016 r., a plan ten został uznany za możliwy do zaakceptowania w odniesieniu do celu, jakim jest ochrona Unii przed wścieklizną. Działania przewidziane w tym planie są niezbędne dla ochrony interesów Unii, właściwe jest zatem współfinansowanie przez Unię niektórych środków. W związku z powyższym na wdrożenie tego planu należy w 2014 r. przyznać wkład finansowy Unii.

(11) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 i z art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodującego wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(12) W związku z powyższym decyzja Komisji 2011/C 64/05 stanie się nieaktualna i należy ją uchylić.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE

Artykuł  1
1.
Niniejszym zatwierdza się plan zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim ("plan") przedłożony przez Rosję na okres od dnia 1 czerwca 2014 r. do dnia 31 maja 2016 r.
2.
Działanie na mocy niniejszej decyzji obejmuje następujące środki, które stanowią część działań przewidzianych w ramach planu, o którym mowa w ust. 1:
-
zakup przynęt ze szczepionką w celu doustnego uodparniania dzikich zwierząt mięsożernych,
-
rozmieszczenie na terytorium obwodu kaliningradzkiego przynęt ze szczepionką, o których mowa w poprzednim punkcie.
Artykuł  2

Maksymalny wkład Unii ustala się na kwotę 1.100.000 EUR finansowaną z linii budżetowej 17 04 04 budżetu ogólnego Unii na rok budżetowy 2014.

Artykuł  3
1.
Zatwierdza się przyznanie indywidualnej dotacji Państwowemu Urzędowi Weterynaryjnemu Obwodu Kaliningradzkiego Rosji "Regionalnemu Ośrodkowi Zwalczania Chorób Zwierząt" (Государственное учреждение ветеринарии Калининградской области "Областная станция по борьбе с болезнями животных").
2.
Środki, o których mowa w art. 1 ust. 2, mogą być finansowane do wysokości 100 % odpowiednich kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że część całkowitych kosztów tych działań zostanie pokryta przez Państwowy Urząd Weterynaryjny Obwodu Kaliningradzkiego Rosji "Regionalny Ośrodek Zwalczania Chorób Zwierząt" (Государственное учреждение ветеринарии Калининградской области "Областная станция по борьбе с болезнями животных") lub poprzez wkład finansowy z innych źródeł niż wkład unijny.
3.
Maksymalna kwota, jaka ma zostać zwrócona za środki, o których mowa w art. 1 ust. 2, nie przekracza średnio 0,95 EUR za zakupioną i rozmieszczoną przynętę ze szczepionką.
Artykuł  4

Szczegółowe warunki wdrażania technicznego i finansowania są określone w umowie o udzielenie dotacji, która ma zostać podpisana między Komisją a beneficjentem.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  6

Decyzja Komisji 2011/C 64/05 traci moc ze skutkiem od dnia 31 grudnia 2014 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

1 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
2 Dz.U. L 198 z 30.7.2009, s. 85.
3 Dz.U. C 64 z 1.3.2011, s. 7.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024